معاندین جمهوری اسلامی هر بار روند جدیدی برای فشار بر مردم و ایجاد شرایطی برای اضمحلال آن دنبال می‌کنند. وضعیتی که در دی ماه سال گذشته با شعارهای معیشتی و اقتصادی به خشونت و آشوب رسید و خود نظام نشانه‌گیری شد، حالا در اهواز با عملیات تروریستی دنبال شد. روندی که در پس آن تلاش گروه‌های معارض برای اهداف تجز‌یه‌طلبی شکل گرفته است. آیا این روند تغییر فاز معارضان از آشوب‌های اقتصادی به سمت خشونت و تروریسم با هدف تجزیه‌طلبی است؟ اهداف برخی کشورهای منطقه‌ای و همچنین آمریکا برای حمایت از این روند چیست؟ در این‌باره با مهدی فضایلی، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

دنبال براندازی هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جناب فضایلی! ارزیابی شما از وضعیت شکل گرفته به دست برخی گروه‌های معارض و حمایت کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی از آنها چیست؟ این گروه‌ها وارد فاز جدیدی شده‌اند؟

   این نیست که از این فاز وارد فاز دیگری شوند. الان یک مجموعه و یک زنجیره‌ای از جریان ضد انقلاب و دشمنان کشور طراحی کردند و دارند آن را اجرا می‌کنند که بخش‌های مختلفی دارد. فاز اقتصادی دارد، فاز روانی دارد و حتی تبلیغاتی‌. بخش‌ فشارها و اقدامات عملی هم دارد که در اقدامات عملی‌اش هم بحث ایجاد اغتشاش در دستور‌کارشان است. هم اقدامات سخت در دستور کارشان است، یک بخشی هم که زمینه‌ساز این اقدامات سخت است. گروه‌ها یا گروهک‌های معاند هستند که در بعضی از مناطق به‌خصوص مناطق مرزی کشور بوده‌اند و امروز هم با توجه به همین حمایت‌هایی که دارد از آنها صورت می‌گیرد و زمینه‌های بیشتری که برایشان فراهم شده، فعال‌تر شده‌اند. لذا جمهوری اسلامی ایران امروز در یک شرایط ویژه‌ای از این جهت قرار دارد که مجموعه‌ای از این اقدامات برایش طراحی شده و همه اینها البته یک پیام خیلی مهم و آشکاری دارد و آن، این است که جمهوری اسلامی ایران امروز آن‌قدر قدرتمند شده که دشمنانش از راهکارهای قبلی که هر‌کدام در یک مرحله‌ به اجرا گذاشته می‌شده، مایوس شده‌اند و امروز‌ تلاش می‌کنند که مجموعه‌ای از آنها را برای مقابله با نظام به‌کار بگیرند و ان‌شاءالله در این مرحله هم شکست خواهند خورد.

 آقای فضایلی! برخی مثل آقای ترامپ و وزیر خارجه‌شان گاهی می‌گویند ما هدف‌مان تغییر نظام در ایران نیست، ولی برخی اطرافیان‌شان مثل بولتون در جلسات منافقین شرکت می‌کند ‌یا یک تهدیداتی علنی انجام می‌دهد که با ایران برخورد خواهیم کرد. به نظرتان کدام روش در دستور‌کار است؛ به نوعی در اظهارنظر به صراحت از تغییر حرف نمی‌‌زنند ولی در عمل دارند بر اساس رژیم ‌تغییر پیش می‌روند؟

   هدف تمامی دولت‌های آمریکا از مقطع پیروزی انقلاب اسلامی تا الان همه‌شان براندازی نظام بوده، یعنی در این هیچ تردیدی نیست که آنها برای براندازی نظام تلاش کرده‌اند. ‌آن جاهایی که احساس می‌کردند که موفق نمی‌شوند و تصریح به این مساله برای آنها یک هزینه‌های بیشتری خواهد داشت، چون امکان عملش را نداشتند و دیگر مطمئن می‌شدند که ندارند، در بازی‌های لفظی و مواضع شفاهی که مسئولان بیان می‌کردند، سعی داشتند که‌ این مساله را تصریح نکنند و نگویند ما درصدد براندازی نظام هستیم. در عمل همان تلاش‌ها و همان اقدام‌ها را انجام می‌دادند. الان هم هر دو اینها از یک طرف بحث براندازی‌ و تهدیدات سختی که هست را مطرح می‌کنند، از یک طرف هم بعضی‌هایشان می‌گویند نه، منظور این نیست یا قصد ما این نیست، ولی چه اینها اذعان و تصریح کنند و چه نکنند، برای ما روشن است که آنها با اصل نظام ما و با اصل مردم ما مخالفت دارند و تلاش‌شان این است که هم نظام را براندازند و اگر بتوانند که نمی‌توانند و نتوانسته‌اند، ریشه ملت ایران را هم ‌بخشکانند، یعنی در بیانات آنها چنین عبارت‌هایی هم شاید بشود پیدا کرد. لذا آن بخش لفاظی مساله خیلی به نظر من مهم نیست، آنچه در عمل ما داریم می‌بینیم، مهم‌تر است و این است که در عمل با حمایت از گروه‌های مختلف هر تلاشی برای براندازی انجام می‌دهند.

گفته می‌شود اگر وضعیت اقتصادی داخلی در شرایط بهتری باشد، وضعیت دیگری در اراتباط با این گروه‌ها خواهیم داشت، به نظرتان سر و سامان دادن وضعیت اقتصاد داخلی می‌تواند روی مایوس‌شدن بیشتر آنها کمک کند؟

   بله، صد درصد. یکی از عواملی که آنها را ترغیب می‌کند و برمی‌‌انگیزد برای اینکه امیدوار شوند روی اقدامات‌شان، شرایط داخلی ما است. این شرایط داخلی ما اعم از شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی است و در هر بخشی که اینها احساس قوت کنند و مشاهده قدرت و قوت کنند، آنها را ناامید می‌کند؛ هر جایی که مشاهده ضعف و سستی و خلاء‌ کنند، آنها را امیدوار می‌کند و تلاش می کنند که از همان جا فشار بیشتری  وارد کنند. لذا آنها چون در بخش اقتصادی احساس کردند‌ و مشاهده می‌کنند که ما ضعف‌هایی را داریم، بیشترین فشارشان را الان در همین بخش اقتصادی دارند وارد می‌کنند و طبیعتا اگر ما بتوانیم در این بخش ساماندهی کنیم و اشکالات و ضعف‌هایی که عمدتا هم ناشی از سوءمدیریت‌ها و تصمیم‌نگرفتن‌ها و چیزهایی از این قبیل است را جبران کنیم، حتما در میزان امید آنها  در رسیدن به اهداف‌شان تاثیر خواهد داشت و انسجام داخلی در این مساله فوق‌العاده مهم است. بله، شرایط داخلی ما 

بسیار تاثیر دارد.