معاون وزیرامورخارجه کشورمان با بیان این‌که سازوکار اروپا برای حفظ تجارت با ایران ارتباطی با سوئیفت ندارد، گفت: برای ایجاد این سیستم جدید پرداخت باید جزئیات فنی و حقوقی زیادی در نظر گرفته شود.

عراقچی: سازوکار مالی اروپا با سوئیفت متفاوت است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که آیا مکانیسم جدید اروپا شبیه سوئیفت خواهد بود؟ گفت: این مکانیسم هیچ‌گونه ارتباطی با سوئیفت ندارد. سوئیفت یک مسئله جداگانه است. تا آنجا که ما می‌دانیم، اروپایی‌ها نیز سوئیفت را در نظر دارند تا ببینند آیا می‌تواند به نوعی به کار با ایران ادامه دهد یا باید سیستم موازی تبادلات مالی ایجاد شود.

عراقچی ادامه داد: در حال حاضر کار با سوئیفت مشخص نیست. به هر حال، سوئیفت یا می‌تواند به کار با ایران ادامه دهد یا سیستم تبادلات مالی خاصی برای ایران ایجاد خواهد شد. برای ایجاد این سیستم جدید پرداخت باید جزئیات فنی و حقوقی زیادی در نظر گرفته شود. فعلا نمی‌توانیم در باره جزئیات کار صحبت کنیم.

واشنگتن بخش دوم تحریم‌های ضد ایرانی‌اش را در ماه نوامبر به‌طور مجدد اعمال می‌کند که حوزه نفت و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها با اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 لغو شده بودند که آمریکا پس از خروج از این توافق اعلام کرد آنها را بازمی‌گرداند.

ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای (گروه 1+4) به همراه اتحادیه اروپا در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که اولین اجلاس پس از خروج آمریکا از توافق بود، اعلام کردند که قصد ایجاد یک سازوکار ویژه به منظور حفظ کانال‌های پرداخت به ایران برای حفظ تجارت با این کشور پس از بازگشت تحریم‌ها را دارند.