به‌دنبال شهردار سوم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 شهردار تهران رفتنی است؛ این یکی از مهم‌ترین تاثیرات مصوبه جدید در مورد ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان است. حالا افشانی باید رود. همین هم هست که دوباره مجادله و مباحثه برای انتخاب شهرداری به راه افتاده است. از همه پیش‌رو‌تر این‌بار محسن هاشمی است که خبرهایی در این مورد منتشر کرده است. رئیس شورای شهر در این مورد نوشته است: «بخشی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند شهردارشدنم باعث ازهم‌پاشیدگی شورای شهر می‌شود اما برای ریاست شورا جایگزین هست.»

   جای خالی افشانی

رفتن سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران قطعی شده است و در این رابطه هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هم مسئولان مربوطه در دستگاه‌های مختلف نظر خود را اعلام کرده‌اند. عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشوری در این‌باره اظهار کرد: «همه شهرداران کشور از جمله شهردار تهران مشمول قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند، 15 استاندار کشور هم مشمول این قانون هستند و باید تا پایان فرصت قانونی مسئولیت‌شان را تحویل دهند.» وی تأکید کرد: «شهردار تهران هم جزو قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید برود و این قانون برای همه شهرداران است و استثنایی ندارد.»

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز در پاسخ به این سؤال که آیا قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران نیز می‌شود یا نه؛ بیان کرد: «بر اساس تمامی مستندات و کارشناسی‌هایی که به‌روی این موضوع انجام شده و همچنین برداشت از قانون، این قانون شامل تمامی شهردارها و حتی شهردار تهران نیز می‌شود. در قانون به‌طور صریح هیچ استثنایی در خصوص شهردارها وجود ندارد.»

وی گفت: «از نظر من شورای شهر تهران و سایر بخش‌ها که این قانون مشمول آنها می‌شود به‌جای از دست‌دادن فرصت؛ باید در پی گزینش نیروهای متخصص و جدید باشند.» با این شرایط باید در انتظار رفتن افشانی از شهرداری تهران و البته انتخاب شهردار بعدی تهران باشیم؛ این در حالی است که پیش از شروع شورای شهر تهران در دوره جدید بارها و بارها نام محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان گزینه شهردار تهران مطرح شد اما هربار این موضوع منتفی می‌شد‌ که محسن هاشمی علت مخالفت اعضای شورای شهر تهران با خروج وی از شورا را امضای میثاق‌نامه‌ای می‌دانست که البته محسن هاشمی نیز بارها گفته ‌که این میثاق‌نامه را امضا نکرده است.

اما با توجه به تغییرات مکرر در شهرداری تهران‌، اعضای شورای شهر تهران این بار نیم‌نگاهی هم به حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان شهردار پایتخت دارند؛ در همین رابطه محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود توئیتی با این مضمون کرد: «بخشی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند شهردار‌شدنم باعث ازهم‌پاشیدگی شورای شهر می‌شود. برای ریاست شورا جایگزین هست اما بنا بود کسی نرود تا باب نشود، مثل حجاب بانوان است، اگر شل کنند دیگر نمی‌شود کنترل کرد. البته در این شرایط شهردار‌شدن ریسک بالایی دارد و امکان موفقیت دشوارتر از گذشته است.» با این توئیت محسن هاشمی و توضیح شرایط شورا و شهرداری تهران حضور وی بر صندلی شهردار دور از ذهن نیست و باید منتظر نظر اعضای شورای شهر تهران و ورود یکی از اصولگرایان در شورای شهر تهران باشیم.

   سابقه یک رقابت

بار قبل نیز استعفای زود‌هنگام نجفی دوباره تهران را به جای مدیریت شهری با دعوا‌های احزاب اصلاح‌طلب روبه‌رو کرد. نجفی نتوانست حتی بدون عملکرد و کارایی خاص، چند ماه بیشتر شهرداری تهران را اداره کند و به بهانه بیماری کنار رفت و دوباره بحث انتخاب شهردار تنور حملات بی‌سابقه اصلاح‌طلبان به همدیگر را داغ‌تر از گذشته کرد.

دعوا این بار هم بر سر محسن هاشمی بود. اتحاد ملتی‌ها تاکید می‌کردند او نباید از شورا خارج شود چرا که میثاق‌نامه ماندن در شورا را امضا کرده است و در مقابل کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزارن معتقد بود «میثاق‌نامه وحی منزل نیست» و بعضی گفتند هاشمی تنها کسی بوده که میثاق‌نامه را امضا نکرده است. 

بعد از رسانه‌ای‌شدن این اختلافات عبدالله نوری جلسه‌ای برای حل مشکل این دوتا حزب تشکیل داد که انتشار گزارشی از آن در روزنامه سازندگی حزب کارگزارن خشم حزب اتحاد ملت را برانگیخت و در روز‌هایی که به نظر می‌رسید محسن هاشمی برای رسیدن به کرسی شهرداری تهران آماده شده است و از موافقت جهانگیری با انتخاب خود خبر می‌داد، او در رای‌گیری غیر‌الزام‌آور شورای شهر کنار گذاشته شد و شورا با خروج او از شورا مخالفت کرد. 

  کارگزاران به دنبال کنار‌رفتن نجفی بود

علی شکوری‌راد در مورد شروع اختلافات در روز‌های بعد از استعفای نجفی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «کارگزاران از استعفای نجفی استقبال می‌کرد و اتحاد ابراز نگرانی... حقیقت این بود که قبل از استعفای آقای نجفی، میل اینکه آقای نجفی از شهرداری برود، از طرف کارگزاران در سطح جامعه از سوی برخی از اعضای این حزب مطرح شد. یعنی این میل ابراز می‌شد که آقای نجفی از شهرداری برود.» او در مورد دلیل علاقه کارگزارانی‌ها به استعفای نجفی هم گفت: «با اینکه آقای نجفی در گذشته عضو کارگزاران بود، در جایگاه شهردار، هیچ گرایشی به کارگزاران از خود بروز نداد. همین می‌توانست باعث گله‌گزاری شود. البته به این دلیل که دبیرکل کارگزاران قبلا شهردار تهران بود، شاید این انتظار به‌طور منطقی از طرف آنها هم وجود داشت که با آنها بیشتر مشورت صورت بگیرد. اما مشورت‌ها به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود.»

او در جمع‌بندی منشا اختلافات کارگزاران و اتحاد ملت هم گفته بود: «اتحاد از استعفا ابراز نگرانی می‌کرد، کارگزاران از استعفا استقبال می‌کرد. نتیجه‌اش بروز این اختلاف شد که در مصاحبه آقای نعیمی‌پور و بعدتر پاسخ آقای کرباسچی بروز کرد.»

 عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات در مورد اختلافات دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران گفته بود: «تا جایی من خبر دارم اختلافات بعد از جلسه هم‌اندیشی  حل شده است. البته باید اشاره کنم که در مورد آقای هاشمی و بحث شهردار‌شدن او همه اعضای کارگزاران اصرار و تاکید ندارند. مثلا آقای مرعشی چنین نظری ندارد و بدنه حزب هم در این زمینه اصراری ندارند تنها آقای کرباسچی و چند نفر دیگر‌ بیشتر مایل به شهردار‌شدن آقای هاشمی هستند. خب ما هم اعلام کرده بودیم نظر شورا ملاک است که دیدیم شورا اصرار بر ماندن آقای محسن هاشمی در شورا دارد پس به نظر من این اختلاف باید کنار گذاشته شود.» عبدالله ناصری همچنین در مورد اصرار برخی برای شهرداری محسن هاشمی هم گفته بود: «این تعهد در انتخابات مجلس و شورا از دوستانی که به عنوان کاندیدا اعلام شده‌اند توسط شورای سیاست‌گذاری اخذ شده است و آقای هاشمی هم همین ملاحظات را دخیل کرد و شورا هم با همین ملاحظات اصرار بر ماندن هاشمی در شورا در جلسه کرد.»

هرچه هست به نظر می‌رسد روزهای داغی را برای انتخاب جانشین افشانی در پیش داشته باشیم.