جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، آخوندی را وزیری موفق می‌داند و می‌گوید هر کسی دیگری تصدی وزارت راه وشهرسازی را به عهده گیرد نمی‌‌تواند مانند آقای آخوندی موفق عمل کند. این نماینده منتقد دولت تأکید می‌کند: «آخوندی هوشمندی نشان داد که استعفا کرد. او اختلافاتی با روحانی داشت، ضمن آنکه می‌دانست استیضاحش جدی است و اگر به مجلس بیاید قطعا از وزارت می‌افتد، بنابراین برای کنار رفتن از کرسی وزارت خود پیشقدم شد.»

آخوندی پوپولیست نبود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آقای آخوندی اخیرا از وزارت راه و شهرسازی استعفا داد. او در این 5 سال وزارت 2 مرتبه از مجلس رأی اعتماد گرفت و 3 مرتبه نیز توانست از جلسه استیضاح سربلند خارج شود، در واقع تنها وزیری بود که در طول ریاست جمهوری آقای روحانی، سالی یک بار مجلس درباره ادامه وزارتش نظر داد. با این وجود، چرا به یکباره تصمیم گرفت از وزارت استعفا دهد؟

    آقای آخوندی فرد هوشمندی است. چهارمین طرح استیضاح او در دستورکار برخی نمایندگان بود بنابراین می‌دانست اگر پایش به مجلس برسد، برخلاف سه استیضاح گذشته، این دفعه قطعا استیضاحش رأی می‌آورد. از طرف دیگر اختلافی هم بین او و رئیس‌جمهور در داخل دولت وجود داشت و احتمالش بود که در این مقطع از ترمیم کابینه، آقای روحانی او را به عنوان وزیر صمت معرفی نکند، آقای آخوندی با درنظرگرفتن همه‌جانبه هوشمندی کرد و برای استعفا و خروج از دولت پیشقدم شد.

یعنی می‌فرمایید آقای آخوندی متوجه شد که اگر استیضاح شود، شانسی برای گرفتن رأی اعتماد دوباره از مجلس ندارد؛ از آن طرف هم رئیس‌جمهور برنامه‌ای ندارد که او را به عنوان وزیر صمت معرفی کند، بنابراین ترجیح داد خودش از ادامه همکاری با دولت استعفا دهد؟

    بله، همین طور است.

آقای آخوندی دو اقدام اخیرا انجام داد، یکی نوشتن نامه اعتراضی به هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگری باطل کردن پرونده کار آقای مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم در نظام مهندسی بود که خیلی بحث‌برانگیز شد، به نظر شما چرا این کار را کرد؟

    یک‌سری از کارهایش در حوزه سازمان‌های نظام مهندسی درست بود مثلا کسانی که در شهرداری‌ها و حوزه شهرسازی مسئولیت دارند نمی‌‌توانند عضو هیأت مدیره نظام‌های مهندسی شهرستان‌ها باشند چون از رانت استفاده می‌کردند. اما بعضی تصمیمات دیگرش اشکالات اساسی به وجود آورد مثلا با ردصلاحیت آقایان هاشمی و رجوی در انتخابات نظام مهندسی ساختمان، اوضاع را پیچیده کرد. در واقع آقای آخوندی روی دنده لج رفته بود و همین مساله مشکلاتی را پدید آورد. معتقدم این اواخر آقای آخوندی دچار یک‌سری آشفتگی‌هایی شده بود.

عملکرد آقای آخوندی را در وزارت راه و شهرسازی چطور ارزیابی می‌کنید؟

    در حوزه راه خوب عمل کرد، اما در حوزه مسکن بسیار ضعیف بود. معتقدم در مجموع با منابع مالی کم او خوب توانست تلاش بکند و پروژه‌های سنگین مثل بزرگراه‌ها و راه آهن به اجرا درآورد. بعید می‌دانم بعد از او، وزیری بتواند در حوزه راه اینقدر موفقیت کسب کند.

اگر بخواهیم آقای آخوندی را در جریانات سیاسی تعریف کنیم، اصولگراست یا اصلاح‌طلب؟

    آقای آخوندی از جمله شخصیت‌هایی است که تفکرات سیاسی خود را مخفی می‌کرد. 

نسبتش با آقای ناطق‌نوری چقدر تأثیر داشت که وزیر بشود؟

    او مورد حمایت آقای ناطق و رئیس مجلس بود. 

آیا وزیر شدنش هم به دلیل باجناق بودن با آقای ناطق بود؟

    آقای ناطق در دولت نفوذ داشت. 

به نظر شما آقای آخوندی در دوره وزارت همکاری‌اش با مجلس چطور بود؟ رویکرد تعاملی با دولت داشت یا تقابلی؟

    آقای آخوندی ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را داشت. در عین آنکه با مجلس تعامل می‌کرد و با نمایندگان ارتباط داشت، در جاهایی این ارتباطات را قطع می‌کرد. مثلا او در زمان حادثه قطار تبریز - مشهد خوب پاسخگو نبود با وجودی که مدیرعامل شرکت راه آهن را کنار گذاشت خوب نتوانست دلایل حادثه را توجیه کند، بر همین اساس هم استیضاح شد اما به دلیل ارتباطاتی که با رئیس مجلس و آقای ناطق داشت، توانست از معرکه آن استیضاح خود را نجات دهد. هر کس دیگری در آن مقطع جای آقای آخوندی وزیر بود، حتما از وزارت می‌افتاد.

در دوره وزارت آقای آخوندی دو هواپیما سقوط کرد و یک حادثه تصادف قطار را شاهد بودیم، در گذشته هم مصادیقی این‌چنینی وقتی پیش آمد مجلس وزیر را استیضاح و از کار برکنار کرد. مثلا آقای بهبهانی در دولت آقای احمدی‌نژاد به خاطر سقوط هواپیما و آقای خرم در دولت آقای خاتمی به خاطر تصادف قطار در مجالس وقت استیضاح و از وزارت عزل شدند. آیا فقط لابی آقای آخوندی باعث ماندگاری‌اش در وزارت راه و شهرسازی شد؟

    هیچ فراکسیونی در مجلس دهم اکثریت نیست که روی تصمیم خود بایستد، بنابراین برخلاف مجالس گذشته پراکندگی را در آرا مشاهده می‌کنیم. حتی بعضی نمایندگان از این فراکسیون به آن فراکسیون در حال چرخش هستند. بر همین اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان با وجود داشتن 200 امضا وقتی به رأی‌گیری گذاشته می‌شود رأی نیاورد. این اتفاق نشان می‌دهد مجلس دهم از یک انسجام فکری در حوزه‌های کارشناسی برخوردار نیست. 

به نظر شما آینده سیاسی آقای آخوندی چه خواهد بود؟ آیا با خروج از کابینه دولت دوازدهم به دوره بازنشستگی ورود کرد یا آنکه در آینده می‌تواند در قامت شهردار تهران، وزیر، معاون اول یا رئیس‌جمهور ظاهر شود؟

    معتقدم آقای آخوندی برای شهرداری تهران گزینه بسیار مناسبی است. با توجه به سوابق او در حوزه عمرانی و شهری، می‌تواند شهردار موفقی برای تهران باشد و قوی‌تر از دو شهردار قبلی عمل کند. اگر شورای شهر تهران رویکرد تخصصی را دنبال کند، نگاه سیاسی نداشته باشد، حتما آقای آخوندی را به عنوان شهردار جدید انتخاب می‌کند.

غیر از شهردار تهران، آیا آقای آخوندی می‌تواند به معاون اولی و ریاست‌جمهوری هم فکر کند؟

    خیر. رئیس‌جمهور معاون عمرانی ندارد بلکه معاون اجرایی دارد، آقای آخوندی به درد آن کار نمی‌‌خورد. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم اگر وارد شود، نمی‌‌تواند رأی مردم را بگیرد چون نزد افکارعمومی چهره خوبی از خود بروز نداده است.

آیا آقای آخوندی فردی پوپولیست بود یا ضدپوپولیست؟

    آقای آخوندی پوپولیست نبود. شخصیت خاص خود را داشت. تلاش می‌کرد در مسائل حوزه مسئولیتش براساس امکاناتی که دارد کارها را جلو ببرد ولی حوزه راه و شهرسازی بسیار وسیع و گسترده است. هوا و زمین و دریا در حوزه مسئولیت این وزارتخانه محسوب می‌شود. با این وجود در حوزه راه خوب عمل کرد اما از بعضی حوزه‌ها همچون مسکن غفلت کرد.

اگر بخواهید یک جمله در توصیف شخصیت آقای آخوندی بگویید، چه تعبیری را به کار می‌برید؟

    آخوندی آدم واقع‌گرایی بود.

آیا با آقای آخوندی مستقیم هم‌کلام شدید؟ افکار عمومی و رسانه‌ای تصویری از او تصویر فردی اخمو و از موضع بالا صحبت‌کن در ذهن دارند، آیا این‌طور است؟

    خیر، قیافه او در عکس‌ها و مواجه‌شدن با خبرنگاران مقداری خشن بود اما در جلسات و ملاقات‌هایی که با او داشتیم و مسائل حوزه انتخابیه را مطرح می‌کردیم خیلی انعطاف از خود نشان می‌داد و عموما پاسخ مثبت می‌گرفتیم. به عبارت دیگر با رویی باز و گشاده جلو می‌آمد.

خودتان فرمودید وزیر بعدی راه و شهرسازی نمی‌‌تواند مثل آخوندی موفق عمل کند، پس چرا نمایندگان دنبال استیضاحش بودند، وقتی می‌دانستند جایگزین قوی‌تری ندارد؟

    استیضاح‌کنندگان انگیزه‌های مختلفی داشتند. بعضی به خواسته‌های خودشان نرسیده بودند، برخی نگاه‌های استانی و منطقه‌ای داشتند و برخی با نگاه سیاسی موافق استیضاح آقای آخوندی بودند. به عبارت دیگر استیضاح آقای آخوندی چندوجهی بود. البته تلاش‌های زیادی داشت همین مساله هم بود که با وجود 3 استیضاح، همچنان وزیر ماند. هر کس دیگری جای آخوندی بود در همان استیضاح اول اوت می‌شد