وزیر امور خارجه با بیان این که آمریکا می‌خواست فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت: آمریکایی‌ها مجبور شدند از ادعاهایشان عقب نشینی کنند.

ظریف در مجلس: رهبری گفتند به مذاکره کنندگان اعتماد دارم؛ نگفتند مذاکره کنندگان پنهان کار هستند/ ما ریز جزئیات را خدمت رهبری ارائه دادیم / چرا افتخارات ملت را به ننگ تبدیل می‌کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 
 

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از نامه نیوز، محمد جواد ظریف که برای پاسخ به سوالات حسینعلی حاجی‌دلیگانی و جمعی دیگری از نمایندگان درباره‌ ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور، امضای اسنادی بعد از برجام و این که چرا در مذاکرات، زور ایران به آمریکایی‌ها نرسیده است؟ به مجلس آمده بود، اظهار کرد: سوال اول در مورد حمایت وزارت خارجه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور بود که در این موضوع نقش وزارت خارجه نقش حمایتی است ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم و درخواست‌هایی که دستگاههای مختلف برای تخلفات صورت گرفته داشتند را دنبال کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام داده و درخواستی نبوده که پیگیری نکرده باشد.

 
وی افزود: برای این که دهها ملاقات تنظیم شده اما برای این که اقدامی از سوی وزارت خارجه انجام شود یا باید حکمی باشد یا معاضدت قضایی با آن کشور داشته باشیم یا دادخواست و شرایطی باشد که وزارت خارجه آن را دنبال کند. اما چنین چیزی نبوده است. ما گزارش پیگیری‌های وزارت خارجه را ارائه می‌کنیم وزارت خارجه در این موارد مسئول پیگیری و تسهیل انجام کار است اما اقدام باید توسط دستگاه قضایی ذیربط انجام شود.
 
وزیر امور خارجه در ادامه درباره‌ی سوال دیگر نمایندگان گفت: در مورد امضای اسنادی بعد از برجام هر سندی که امضا شده در معرض دید عموم قرار گرفته و در سایت ما، اروپایی‌ها و محافل خبری منتشر شده است. در واقع سندی بعد از برجام امضا نشده اما علاوه بر برجام چند توافق برای اجرای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای صورت گرفته که در معرض دید عموم قرارگرفته و بر اساس نظر کارشناسان هسته‌ای در جهت منافع ملی کشور بوده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا در مذاکرات زورتان به آمریکایی‌ها نرسید و به مردم گزارش ندادید؟ خاطرنشان کرد: برجام حاصل توافق چند جانبه است. در توافق چند جانبه هیچ طرفی نمی‌تواند تمام خواسته‌هایش را بگیرد. آمریکا می‌خواست برنامه‌ هسته‌ای ما متوقف شود، فردو تعطیل شود، درش را گل بگیرند، راکتور آب سنگین اراک بسته شود. و ایران فقط روی سانتریفیوژ آی آر وان تحقیق و توسعه داشته باشد. آنها دهها خواست دیگر هم داشتند ولی به آن نرسیدند.
 
وی در ادامه یادآور شد: مذاکره‌ای نیست که تمام خواسته ها را به طرف مقابل دیکته کنیم و همه چیز وفق مراد ما انجام شود بلکه مذاکره رسیدن به توازنی است که منافع را حفظ کنند. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمریکا با افتضاح از آن خارج شد. آنها نه تنها مجبور شدند از ادعاهایشان عقب نشینی کنند بلکه قرار بود فروش نفت ما امروز به صفر برسد و آمریکا هم سر و صدایی کرده بود اما خودشان بیانیه دادند که تا ۶ ماه دیگر فرصت دارید.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا می‌خواست با انواع دروغ پردازی‌ها دنیا را علیه ایران تهییج کند، ادامه داد:‌ برجام از چنان استحکامی برخوردار بود که هنوز هم دنیا روی آن تاکید می‌کند. بحث اصلی تفاهمی است که برای همه طرف‌ها قابل قبول باشند. آنها زورشان نرسید که آنچه می‌خواهند بگیرند و بعد از مدت‌ها تلاش هنوز هم نمی‌توانند برجام را تضعیف کنند.
 
ظریف همچنین گفت: برجام با توجه به مقاومت مردم و با پشت گرمی آنها و استفاده از همه امکانات بهترین توافقی بود که امکان داشت اگر چه ما آرزوهای بالاتری داشتیم ولی آنچه امکان داشت همین توافق بود که امیدواریم با تلاش، همفکری و همکاری در بین نمایندگان در این شرایط حساس کشور را پیش ببریم. ما در چند ماه گذشته توفیقات زیادی در رای دیوان بین‌المللی دادگستری، فضاحت آمریکا در شورای امنیت و سایر مسائل داشتیم و این نشان دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی در سطح دیپلماسی موفق ظاهر شده است.
 
محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس:
 
رهبری گفتند من به مذاکره کنندگان اعتماد دارم نگفتند مذاکره کنندگان پنهان کار هستند
 
ما ریز جزئیات را خدمت رهبری ارائه دادیم
 
چرا افتخارات ملت را به ننگ تبدیل میکنیم؟
 
بزرگترین کلاه بر سر آمریکا با برجام رفت
 
ملت را باور کنید نه من را
 
ما با پشتیبانی این ملت مذاکره کردیم
 
امروز روز شروع یک روند جهانی است
 
امروز روزی است که مسلح شدن دلار روند سراشیبی دارد