با حضور معاون اول رئیس­ جمهور و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان 204 میلیون دلار در شهر بندرعباس

بزرگترین آب شیرین کن کشور با ظرفیت 100 هزار متر مکعب در شبانه روز، ­ فردا با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  نقل از صدا و سیما، بر اساس بند الف ماده‌ی 36 قانون برنامه‌ ششم توسعه،​ دولت مکلف است با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، حداقل 30درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند.

با افزایش برداشت بی‌رویه آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت وزارت نیرو در تأمین نیاز آبی مناطق ساحلی کشور، تأمین آب از منابع غیرمتعارف است. در این راستا و در اجرای قانون برنامه‌ی ششم توسعه، بزرگ‌ترین سایت آب­ شیرین‌کن کشور با ظرفیت یک صد هزار مترمکعب در شبانه روز،­ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان 204 میلیون دلار در شهر بندرعباس در حال احداث است.

مرحله اول این پروژه، به ظرفیت 20هزار مترمکعب در شبانه روز و با صرف هزینه‌ای به مبلغ 2600 میلیارد ریال با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. با افتتاح این بخش از طرح، ظرفیتی به میزان 230 لیتر بر ثانیه، به ظرفیت تولید آب شرب هرمزگان استان اضافه می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تکمیل ظرفیت نهایی این پروژه نیز با سرعت در دست اجراست.

احداث سامانه‌های آب شیرین‌کن در حاشیه‌ 100 کیلومتر جنوب کشور برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز این مناطق ضروری است. هم اکنون 85 واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت حدود 400 هزار مترمکعب در شبانه روز در کشور در حال ساخت و بهره‌برداری است و این مهم با حضور و استقبال بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری برای ایجاد سامانه‌های آب شیرین‌کن، به دست آمده و از این طریق تلاش می‌شود تا تنش آبی در حاشیه جنوبی خلیج فارس، تا حدی زیاد مهار شود.

با فراهم شدن زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش آب و برق و در راستای سیاست‌های دولت، مهم‌ترین وظیفه وزارت نیرو تلاش در جهت تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و رفع موانع احتمالی در این مسیر است.

تاکنون سرمایه‌گذاری‌هایی به میزان 70 هزار میلیارد ریال در قالب قرارداد با بخش خصوصی به روش‌هایBOO ، BOT و بیع متقابل مبادله شده است. گام بعدی ما تأمین آب فلات مرکزی ایران شامل 17 استان از طریق شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان است. هم اکنون آب شیرین‌کن‌هایی به ظرفیت 23000 متر مکعب در بندرلنگه، و در چابهار و کنارک به ظرفیت 32500 مترمکعب، در آبادان به ظرفیت 10000 مترمکعب، در بندرعباس به ظرفیت 100000 مترمکعب در شبانه روز در حال احداث است و در­ همه­ جزایر جنوب، تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا فعال و یا در دست اجرا است.