بازسازی و نوسازی تشکیلات سیاسی جمنا به منزله تغییر اساسی در نحوه کنش آنان بوده و این نیازمند ارتقای سطح کنشگران است. شرایط حاکم در جمنا نمایانگر ضعف جدی کنشگران سرمایه‌ساز در سطح استانی و ملی است به نحوی که کمترین بسامد از گفتارهای هیات موسس در میان فعالان سیاسی اصولگرا شنیده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ محمد پورسیدی : «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که عنوان این حرکت مردمی و خیزش عمومی است، در نخستین گام به تشکیل مجمع مردمی نیروهای انقلاب همت خواهد گماشت. این مجمع که برخاسته از متن نیروهای مومن و انقلابی سراسر کشور است، با توجه به انتخابات پیش‌رو که با عنایت به شرایط کشور، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود، در فرآیندی مشارکتی و مبتنی بر مردم‌سالاری، خط مشی سیاسی و اهداف و برنامه‌های جبهه را معین و اعلام خواهد نمود.» این گزاره‌ها قسمتی از اولین بیانیه اعلام شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با نام مخفف جمنا در دی 1395 است. پس از فراز و نشیب‌های متعدد این جبهه سیاسی مبنای چگونگی کنش سیاسی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم قرار گرفت اما آنان به گزینه واحد نرسیدند و نامزدهای مورد نظر آنان ثبت نام کردند. سرانجام حجت‌الاسلام رئیسی و محمدباقر قالیباف دو نامزد نهایی تشکل اصولگرایان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند. با آغاز رقابت سیاسی، زنگ خطر اختلاف میان گزینه‌ها جمنا شنیده می‌شد. در همین راستا جمنا با هشدار پیرامون انشقاق بدنه، هر دو گزینه را اصلح دانست و در همین راستا بیانیه صادر کرد که «جبهه مردمی نیروهای انقلاب به صراحت اعلام می‌دارد که این جبهه به هیچ وجه نامزد اصلی و فرعی یا پوششی ندارد و آقایان رئیسی و قالیباف هر دو نامزد اصلی این جبهه هستند. این دو عزیز در کمال اخوت و با مجاهدت و جدیت در صحنه رقابت انتخاباتی حضور یافته و برای جذب آرای گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلفی که درمیان طبقات مختلف اجتماعی وجود دارد، تلاش خواهند نمود.» سرانجام حجت‌الاسلام رئیسی نامزد نهایی آنان شد. پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، محمدباقر قالیباف عامل اصلی انصرافش را تصمیم‌گیری بزرگان اصولگرایی دانست و به نقد به پدرخواندگی در این جریان سیاسی پرداخت و گلایه‌های جدی به جمنا وارد کرد. او اظهار داشت: «حداقل در قدم اول باید می‌توانست همه سلایق اصولگرا را در خود جمع کند که در همین جا هم ناموفق بود. علاوه بر این همه افراد انقلابی می‌توانند وارد کار بشوند و باید به این ظرفیت اضافه شوند. همه ما اتفاق نظر داریم که بخش قابل توجهی از جامعه حزبی عمل نمی‌‌کنند. معنای آن  هم این نیست که این بخش قابل توجه به انقلاب ذهنیت منفی دارند. همه این افراد اسلام را رکن زندگی خود قرار داده‌اند. رهبر انقلاب می‌گویند ممکن است به من انتقاد داشته باشید، ایران را که قبول دارید، پس در انتخابات شرکت کنید. باید قبول کنیم پویش انتخاباتی تشکیل دادن، یک مهارت است.» پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و گلایه‌های نیروهای اصلی اصولگرا به رویکرد کنشگری آنان، جمنا در شرایط فعلی چگونه رفتار می‌کند؟

    آخرین فرصت

اصولگرایان، جریان سیاسی اصیل و تجربه بالای کنشگری در ساخت سیاسی کشور هستند؛ اردوگاه اصولگرایان دارای سرمایه اجتماعی خاصی است که در برهه‌های زمانی با بازنمایی مناسب شعارهای اصیل خود، آن را ارتقا داده است و از سوی دیگر در سه انتخابات پیشین با عدم درک صحیح از نارسایی‌های رفتاری و همچنین تصویرسازی غیراخلاقی و دروغین جریان رقیب شکست خوردند. وضعیت اردوگاه اصولگرایان نمایانگر نیازمندی عبور سریع از وضعیت اغما و انفعال است، بنابراین باید بنابر الزامات خاص جامعه و نوع مواجهه با رویدادهای جاری در فضای سیاسی کشور، گام‌های جدی برای ایجاد نوزایی را آغاز کرد. جبهه مردمی نیروهای انقلاب در اولین گام سیاست‌ورزی با شکست مواجه شدند. شکستی که سرآغاز گلایه‌ها بود؛ قالیباف از پدرخوانده‌ها شکوه کرد و نوید نواصولگرایی را سر داد و ضرغامی با نیش و کنایه سخن گفت. در مقطع فعلی تنها فرصت کنشگری جبهه مردمی نیروهای انقلاب، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است. این آخرین فرصت برای جمنا حیاتی است. در راستای فعالیت‌های انتخاباتی جمنا سیدمحمد حسینی، عضو شورای مرکزی می گوید: «بله جبهه مردمی در زمینه انتخابات مجلس هم فعالیت خواهد داشت اما نقش اصلی را شوراهای شهرستان‌ها با توجه به شناختی که از جامعه خود دارند،  ایفا خواهند کرد.» و همچنین حمیدرضا ترقی با اعلام زمان آغاز فعالیت‌ها از غیررسانه‌ای‌شدن هم حکایت می کند: «برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته جمنا برای انتخابات دی ماه اعلام می‌شود. جمنا در حال حاضر مسائل انتخاباتی را رسانه‌ای نمی‌کند، زیرا فضای کشور از مسائل اصلی منحرف می‌شود، رسانه‌ای‌شدن مسائل انتخاباتی اصولگرایان به این معناست که ما مانند اصلاح‌طلبان از حالا به این موضوعات دامن بزنیم و مسائل اصلی کشور فراموش شود.» این دو گزاره حاکی از دو سطح سیاست‌ورزی جمنا است؛ 1- جمنا ظرفیت شهرستانی را فعال خواهد کرد و برخلاف دوره پیشین نامزد نهایی از دل شورای مرکزی حوزه انتخابیه معرفی می‌شود و رایزنی‌ها در پایتخت که موجب گلایه فعالان شهرستانی می‌شد؛ کاهش جدی خواهد یافت. 2- کمپین انتخاباتی جمنا برخلاف اولین کنشگری آنان، در زمان مناسبی فعال می‌شود. دی ماه نقطه عزیمت برای تسخیر صندلی‌های سبز مجلس است و این بازه زمانی برای انتخابات بهارستان مناسب می‌باشد و امکان جریان‌سازی را مهیا می‌سازد. از سوی دیگر جمنا در انتخابات مجلس خبرگان دست برتر را دارد. کارگردان سیاسی جریان رقیب به دیار باقی شتافته است و لیست هاشمی دیگر منتشر نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که جمنا با حمایت جامعتین به پیروزی دست یابد. در مجموع جمنا برای موفقیت نیازمند ترمیم ساختاری و ارتقای کنشگران است و این شانس آخر آنان برای حیات در سپهر سیاست کشور است.

    ترمیم ساختاری

هرچند تکاپوی جمعی اصولگرایان در گام اولیه مناسب ارزیابی شد ولی دارای نارسایی متعددی است؛ این تجربه کنش سیاسی جمنا راهگشای اقدامات آتی آنان خواهد بود. در مقطع اولیه فعالیت سیاسی جمنا، روند بازآفرینی اقدام جمعی آنان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دیرهنگام بود. آنان در گزینش نامزد نهایی ناکام بودند؛ هرچند تعدد نامزدها را سیاست هوشمندانه تلقی می‌کنند ولی گلایه‌ها و شکوه‌های نامزدهای موید عدم اقناع جمعی برای انصراف بوده است. اولین گام برای رفع مشکلات ساختاری، جایگزینی و قوام‌بخشی رویکرد «جبهه‌محور» است تا مانع ساختاری برای بدعهدی‌های یاران سیاسی شود و از سوی دیگر با خویشتنداری تشکیلاتی به درک مشترک برای ارایه شعارهای مورد پسند افکار عمومی برسند.گام دوم اصلاح شکلی نهادهای تصمیم‌گیری در راس تشکیلات جمنا است. از منظر برخی از طیف‌های اصولگرایان، تصمیم‌سازی در جمنا ماهیت بیرونی دارد و سازوکار اجرایی آن در این مجمع رخ می‌دهد؛ به همین خاطر تغییرات جدی در راس مجمع نیاز است. به نحوی که هر یک از طیف‌های اصولگرایان  متناسب با سرمایه اجتماعی آنان در روند تصمیم‌سازی مشارکت کند. گام سوم چابک‌سازی و جوانگرایی در بدنه نیروهای جمناست. طبق برآیند رفتاری مراکز شهرستانی جمنا که میانگین سنی پایینی داشتند، در انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد بهتری با ملاحظات وضعیت سیاسی شهرستان داشتند.

    ارتقای کنشگران

چنیش لایه‌های مختلف کنشگری و ترسیم راهبردی همه‌جانبه، نیازمند فراست تحلیلی است.بازسازی و نوسازی تشکیلات سیاسی جمنا به منزله تغییر اساسی در نحوه کنش آنان و این نیازمند ارتقای سطح کنشگران است. شرایط حاکم در جمنا نمایانگر ضعف جدی کنشگران سرمایه‌ساز در سطح استانی و ملی است به نحوی که کمترین بسامدی از گفتارهای هیات موسس در میان فعالان سیاسی اصولگرا شنیده می‌شود. در برهه فعلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به شدت نیازمند حضور شخصیت کاریزماتیک در راس و همچنین معاونت‌های سیاسی است تا از این طریق امکان مدیریت جریان‌های مرکزگریز مانند پایداری را داشته باشند.