پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری میزان- رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امیدوار هستیم دوستان چینی طبق همان رویه سابق پیش بروند، گفت: امیدوار هستیم تعلل نکنند و ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم. ما کارمان را پیش می‌بریم، اما بعداً همین دوستان اعتراض نکنند که چرا کارمان را خودمان جلو بردیم.
 
امیدوار هستیم ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،  علی‌اکبر صالحی گفت: امیدوار هستیم ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم.
 
وی افزود: قبل از هر چیز باید تاکید کنم که راکتور اراک تکمیل نشده بود. ولی به گونه‌ای در سطح اذهان و افکار عمومی تبلیغ می‌شد که گویی رآکتور اراک تکمیل شده بود و ما آن مسیر را به کلی متوقف کردیم.
 
صالحی ادامه داد: راکتور اراک در حال ساخت بود و بخش قابل توجهی از تجهیزات آن هم هنوز در اختیار ما نبود، ولی وقتی که مقاصد و اهداف سیاسی در کار باشد، اذهان را به هر سمتی سوق می‌دهند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس مستندات عرض می‌کنم که راکتور اراک چه بود و الان کجاست و کجا باید برود. راکتور اراک یک راکتور ناتمام بود که بر اساس مدل یک راکتور روسی که به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل متعلق بود، طراحی شده بود.
 
وی افزود: با برجام فرصتی پیش آمد راکتور اراک را به صورت مدرن طراحی بکنیم و کارآمدی راکتور را ارتقا دهیم ضمن اینکه طراحی ما را کشور‌های پیشرفته تایید می‌کنند و همین تایید کردن طراحی ما، ارزش بین‌المللی دارد.
 
صالحی گفت: الان هم باز خودمان طراحی راکتور را برعهده داریم. ولی طراحی متخصصان ما مورد تایید قرار می‌گیرد که این تاییدیه خود یک دستاورد فنی است.
 
وی اظهار داشت: در زمینه مدرن سازی راکتور اراک یک گروه کاری متشکل از ایران، آمریکا و چین تشکیل شد و این‌ها متعهد شدند که در بازسازی راکتور اراک به ما کمک کنند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشور‌های دیگر هم که در بطن و متن مذاکره حضور داشتند، تعهد کردند تا به لحاظ فنی و کارشناسی کمک کنند. تا چند ماه قبل این کار خوب پیش می‌رفت و خیلی کار‌ها را جلو بردیم؛ طراحی مفهومی و طراحی پایه تمام شد، طراحی تفصیلی نیز در میانه راه بود که آمریکا از برجام خارج و انگلیس جایگزین شد.
 
وی افزود: با اعلام خروج آمریکا از برجام، چین علیرغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری‌ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود.
 
صالحی گفت: ما امیدوار هستیم دوستان چینی ما که از عناصر اصلی تحقق برجام بودند و در عملیاتی شدن برجام مثبت عمل کردند، طبق همان رویه سابق پیش بروند.
 
وی اظهار داشت: امیدوار هستیم که تعلل نکنند و ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم. ما کارمان را پیش می‌بریم، اما بعداً همین دوستان اعتراض نکنند که چرا کارمان را خودمان جلو بردیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تذکرات را داده ایم، ولی در اینجا از طریق شما اعلام می‌کنم که برخی از طرف‌های حاضر در مذاکرات فکر نکنند دست ما بسته است. اختیار و انتخاب با خودشان است.