ایران نوشت:علی لاریجانی در دو نامه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به این مجمع ارجاع داد.

روزنامه ایران:رئیس مجلس هم اختیارات هیات نظارت مجمع تشخیص را قبول ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این در حالی است که پیش‌تر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را به مجلس اعاده کرده بود. اعاده این لوایح به آن معنا بود که بر اساس نظر مجمع، مجلسی‌ها می‌بایست مجدداً این دو لایحه را بررسی کنند.

این اتفاق در پی آن افتاده بود که هیأت عالی نظارت مجمع بر سیاست‌های کلی نظام، ایراداتی را به این دو لایحه وارد کرده بود. سپس شورای نگهبان هم با استناد به همین ایرادات لوایح یاد شده را به مجلس عودت داده و خواسته بود که ایرادات برطرف شود. این رأی البته مورد اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان و حقوقدانان و همین طور مقامات دولتی قرار گرفت.

روزنامه ایران:رئیس مجلس هم اختیارات هیات نظارت مجمع تشخیص را قبول ندارد

آنها معتقد بودند که هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ جایگاه حقوقی دارای چنین شأنی نیست که مصوبات مجلس را به این شکل رد کند.

علی لاریجانی در نامه خود به آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی دلیل ارجاع این لوایح را اصرار مجلس بر نظر قبلی خود عنوان کرده است. این در حالی است که لوایح یادشده در صحن علنی مجلس مورد بررسی و اصلاح قرار نگرفته بودند یعنی ایرادات مطرح شده از طرف هیأت عالی مجمع برطرف نشده است. همین موضوع می‌تواند نشان دهد که علی لاریجانی نیز در مقام رئیس مجلس دخالت هیأت عالی نظارت مجمع در رد لوایح یاد شده را منطبق با شأنیت قانونی این مجموعه ندانسته است.

17302