مثلث آنلاین: وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز ما موضوع دعوا نیستیم، بلکه بازیگر و کنشگر هستیم، گفت: ما امنیت خود را تولید می کنیم، مصرف نمی کنیم.

سخنرانی امروز ظریف: امروز ما موضوع دعوا نیستیم، بلکه بازیگر و کنشگر هستیم/ ما امنیت خود را تولید می کنیم، مصرف نمی کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش نامه نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در محل سالن آمفی تئاتر سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران که با حضور ۷۰۰ تن از نخبگان علوم پزشکی برگزار شد، حضور یافت و سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: همه چیز دنیا، غرب نیست. امروز دنیا غرب محور نیست و ما وارد جهان پساغربی شده ایم.

ظریف ادامه داد: امروز علم، فناوری، تکنولوژی، استقلال، باور و اعتماد عمومی پایه قدرت هستند.

ظریف افزود: سال گذشته عربستان ۶۷ میلیارد دلار و امارات ۲۲ میلیارد دلار سلاح خریداری کردند. این در حالی است که نفوذ از جای دیگری نشات می گیرد. تمام قدرت در آمریکا و اروپا جمع نشده است.

وی گفت: امروز، ما موضوع دعوا نیستیم، ما خودمان بازیگر و کنشگر هستیم.

ظریف عنوان کرد: وجه ممیزه جمهوری اسلامی، استقلال است.

وزیر خارجه بیان کرد: در دوران قاجار تصمیمات در کشور در سفارتخانه های خارجی اتخاذ می شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: علیرغم اینکه ملاک همکاری بین المللی ما پایین است، ولی درجه تولید علم ما بالاست. دنبال این هستیم که تعامل و تماس داشته باشیم و اینکه مردم ما مقاومت می کنند و مستقل هستند به این معنا نیست که من در وزارت خارجه بگویم چون مردم هزینه می کنند، کاری نباید بکنیم.

وی همچنین گفت: امنیت خود را تولید می کنیم، مصرف نمی کنیم. ۱۰۰ میلیارد دلار به منطقه ما سلاح فروختند. کل هزینه نظامی ما به شمول پول حقوق پرسنل، کل بازنشستگی نیروهای مسلح روی هم ۱۶ میلیارد دلار است. کل بودجه نظامی ایران ۱۶ میلیارد دلار زیر چهار هزار تومانی است. چرا اینقدر از ایران نگران هستند؟ چون ما امنیت و پیشرفت خود را از درون می گیریم.

وزیر خارجه افزود: ناملایمات، مشکلات و فساد متاسفانه هست.ما امیدمان به مردممان و‌خودمان است، خودباوریم و باور کردیم می توانیم و چون باور کردیم خیالمان از آینده راحت است.

وی گفت: محققان و پژوهشگران و مردم ایران این اعتماد را آفریدند. امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند، این معنی دارد، ما بدون این مردم هیچ هستیم.

وی ادامه داد: قدرت دلار قدرت مهمی است، قدرت نظامی آمریکا مهم است، می دانم می خواهید وسیله ای را بخرید و آمریکا نمی گذارد.

وزیر خارجه خطاب به حاضران گفت: آمریکا اسم اجلاس ورشو را عوض کرد، باز هم شکست خورد، ۴ بار تلاش کرد در شورای امنیت، ایران را متهم کند ولی نتوانست.

وی با بیان اینکه دنیا دیگر غرب محور نیست، اظهار داشت؛ دنیا عوض شده و مردم ما برای کشور استقلال آفریدند این استقلال با قدرت علمی شما بارور شده و بارورتر هم خواهد شد.

در این همایش نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی نیز حضور داشت و سخنرانی کرد و خطاب به ⁧ظریف⁩ گفت: در کنار زخم زبان ⁧نتانیاهو⁩ و صهیونیستهای کاخ سفید، شما در بین خردمندان این مملکت جایگاه بسیار والایی دارید. من گفته ام که حضور ظریف، حضور یک فرد نیست، حضور گفتمان است.

 
منبع: ایسنا