سران جبهه اصلاحات بدشان نمی‌آید پوست خربزه زیرپای روحانی بگذارند، این طیف چند ماه قبل از روحانی خواستند استعفا دهد و سپس سراغ ظریف رفتند و به او فشارآوردند که از استعفا برنگردد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی صوفی از وزیران دولت اصلاحات در گفت‌وگو با برنامه دستخط و در پاسخ این سؤال که شما گفتید که حمایت اصلاح‌طلبان بود که اقبال عمومی آقای روحانی از ۱۳ درصد در سال ۹۲ به بالای ۵۰ درصد رسید و رئیس‌جمهور شد و روحانی مدیون اصلاح‌طلبان و عارف است. همین را اعتقاد دارید؟ وی اظهار داشت: بله اعتقاد دارم. صوفی با بیان اینکه به نفع جهانگیری است از دولت بیرون بیاید، افزود: به نفع خودش است. به نفع اصلاح‌طلبان را نمی‌توانم الان جمع‌بندی کنم. اینکه گفتم به نفع خودش است بالاخره دولت آن اعتباری را که در جریان انتخابات سال ۹۶ داشت، به سرعت از دست داد و بالاخره الان ارزیابی از محبوبیت آقای روحانی خیلی پایین است.

«چند درصد است؟ می‌دانید؟»

من زیر ۱۰ درصد شنیدم. وصل شدن به چنین دولتی با چنین نارضایتی که وجود دارد جز هزینه کردن چیز دیگری ندارد. نمی‌دانم چه فایده‌ای دارد.

این‌جور پخش شده که ایشان استعفا داد؛ تصمیم به استعفا گرفت یا استعفا داد. به دنبال آن استعفا چون رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی بود، باید اذن رهبری را هم می‌داشت. بنابراین نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و شرایط را بیان کردند که من نمی‌توانم مفید باشم و اقتصاد مقاومتی هم پیش نمی‌رود، لذا اجازه خواستند که استعفا بدهند ولی ایشان مصلحت ندیدند.

وی در این باره که «خاتمی به روحانی گفته اگر نمی‌تواند از ریاست جمهوری استعفا دهد؟»، گفت: بله. من شنیدم که خاتمی به روحانی گفت اگر نمی‌تواند از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند.

آیا رئیس دولت اصلاحات نارضایتی که از دولت روحانی دارد را به وی اعلام کرده یا جلسه‌ای برگزار شده است بین این دو نفر؟ صوفی در پاسخ این سؤال گفت: حتماً. زیاد این کار صورت گرفته است. در همین سال هم این جلسات برگزار شده است. خاتمی معتقد است اگر دولت موانعی در کار خود حس می‌کند، باید این مشکلات را به جدیت پیگیری کند یا آن را با مردم در میان بگذارد. اگر این موارد به نیروهای بالادستی مربوط است یا قوای دیگر باید رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کند. اگر نمی‌تواند موانع را برطرف کند کنار بکشد.

یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات، بالغ بر 20 سال است که همین شگرد فریب مردم با وعده‌های پوپولیستی قبل از انتخابات و سپس مأیوس کردن مردم را پیشه خود ساخته‌اند به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و وعده‌های بهبود اقتصادی که می‌دهند، مدعی می‌شوند«نمی‌گذارند ما کار کنیم»! اما با این وجود، مجدد در انتخابات آتی، با وعده‌های فریبنده و پوپولیستی با مردم مواجه می‌شوند؛ حال آن که اگر واقعاً معتقدند دولت یا مجلس اختیار ندارند، نباید وارد گود انتخابات شوند و وعده بدهند. به نظر می‌رسد طیفی از این جریان اصرار بر قفل کردن و ناکارآمد ساختن نظام اداری کشور را دارند. آنها دو دهه قبل، ساز خروج از حاکمیت را با هدف باج‌خواهی از نظام و مکانیسم‌های قانونی را کوک کردند اما ناکام ماندند.

در همین حال به نظر می‌رسد با توجه به ادبیاتی که افراطیون مدعی اصلاحات نسبت به آقای روحانی داشتند و از وی و دولت وی به عنوان کاتالیزور، رحم اجاره‌ای، پاکت ساندیس و... داشتند، اکنون قربانی کردن دولت و روحانی را برای سناریوهای آینده خود مطلوب‌تر می‌دانند تا اینکه پای دولتی بمانند که به تصریح خود، مقبولیت‌شان را زیر 10 درصد می‌دانند