پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:استعفای سه وزیر دولت دوازدهم در سالی که گذشت با مخالفت ها و موافقت های بسیار رو به رو شد.

پشت پرده های پاستور ؛ داستان آن 3 استعفا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استعفای وزیران در دولت های قبل هم مرسوم بوده است اما استعفای سه وزیر دولت دوازدهم در سالی که گذشت با مخالفت ها و موافقت های بسیار رو به رو شد.
استعفای آخوندی و قاضی زاده هاشمی و از سوی دیگر استعفای شریعتمداری از وزارت صنعت بهانه ای شد که هجمه ها به سوی دولت دوازدهم بیشتر شود.
تفاوت دیدگاه، ناهماهنگی و خلف وعده از مهم ترین محورهای دو استعفای آخوندی و قاضی زاده هاشمی عنوان شد و شریعتمداری نیز به یک باره استعفا داد.

کناره گیری آخوندی نخستین استعفا در دولت دوازدهم
از اواسط شهریورماه سال گذشته خبر اختلافات آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی با رییس جمهوری بارها منتشر شد و در مهر ماه چندین بار اعلام شد این وزیر استعفا کرده است و هر بار این خبر از سوی برخی نمایندگان مجلس یا وزارت راه و شهرسازی تایید یا تکذیب می شد.
آخوندی 28 مهرماه متن استعفای خود را که دهم شهریور ماه نوشته بود، منتشر کرد و در نامه ای به دکتر حسن روحانی؛ رییس جمهوری اعلام کرد که دیگر نمی تواند در وزارت راه و شهرسازی حضور داشته باشد.
در بخشی از نامه استعفای وزیر راه و شهرسازی آمده بود: «من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را درهیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت، آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم های امریکا شده ایم دقیقا نقض همین سه اصل است.
در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمتتان خارج شوم ولی درخواست دارم که این زمان از پایان مهرماه سال جاری فراتر نرود.»
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری همان روز با استعفای آخوندی وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد و این گونه این وزیر دولت دوازدهم پس از پنج سال تصدی وزارت راه و شهرسازی از این وزارتخانه رفت و سکان هدایت را به محمد اسلامی سپرد.

کناره گیری شریعتمداری دومین استعفا در کابینه دوازدهم
شریعتمداری که از سال 96 در دولت دوازدهم وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، در 28 مهر 97 از مسئولیت خود در این وزارتخانه استعفا کرد و رییس جمهوری نیز با درخواست وی موافقت کرد و پس از آن شریعتمداری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد و او هم توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
کناره گیری شریعتمداری یکی از استعفاهایی بود که به صورت ناگهانی مطرح شد و پیش از آن هیچ شایعه ای در مورد آن مطرح نبود.
این استعفا در حالی صورت گرفت که 70 نماینده مجلس در شهریور سال گذشته طرح استیضاح شریعتمداری را به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بودند.
پس از این که وی سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفت، رضا رحمانی جایگزین وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.


استعفای قاضی زاده هاشمی در زمستان 97
در یکی از روزهای دی ماه امسال بود که خبر استعفای دکتر قاضی زاده هاشمی در رسانه ها منتشر شد، البته برخی این خبر را تایید و برخی تکذیب کردند ولی در نهایت متن استعفای وی منتشر شد.
قاضی زاده هاشمی در متن استعفای خود خطاب به رییس جمهوری نوشت: «اعضای محترم هیات دولت گواهند که طی چند سال گذشته تلاش کردم به واسطه ناهماهنگی و خلف وعده های مکرر مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور به این مرحله نرسیم اما آن روال ادامه یافت و حتی دستورهای مکرر حضرت عالی در طول سال های گذشته (مکاتبات حضرتعالی با سازمان مدیریت به پیوست تقدیم حضور می گردد) همچنان مطلع مانده و یا ناقص اجرا شده است و به یقین سلامت هموطنان را در آینده نه چندان دور با چالش های فراوان مواجه خواهد نمود. لذا ادامه کار را امکانپذیر نمی بینم و به ناچار بدین وسیله استعفای خود را از ادامه مسئولیت تقدیم می نمایم.
لازم می دانم یک بار دیگر از اعتماد حضرت عالی و مجلس شورای اسلامی در دوران فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم صمیمانه سپاسگزاری نمایم، سال هایی که به لطف الهی و با کمک معاونان و رؤسای دانشگاه ها و همراهی پرسنل مهربان و سخت کوش و صبور نظام سلامت در بخش های دولتی و خصوصی و جامعه فداکار و نجیب پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی و ... توانستیم خدماتی را هر چند نه آنچه که در نظر بود، به هموطنان عزیز به ویژه طبقات محروم و مستضعف در اقصی نقاط کشور ارائه دهیم.»
در نهایت استعفای قاضی زاده هاشمی مورد تایید دکتر روحانی قرار گرفت و وی پس از پنج سال مسئولیت از این وزارتخانه رفت و سکان وزارت بهداشت را به سعیدنمکی سپرد.