​ ایرنا- دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش سوم گفت و گوی خود با دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به تحلیل جنگ ۳۳روزه، مسئله‌ بیداری اسلامی و ماجرای سوریه و بحران ادامه‌دار در این کشور پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای،  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌ وگویی تفصیلی پنج‌ساعته با دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی، از مراودات خود با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، و توصیه‌ها و تصمیمات و نقش ایشان در برهه‌های مختلف و حساس منطقه سخن گفته است.

نمایش نسخه‌ ویدئویی گفت‌وگوی دبیرکل حزب‌الله لبنان در پنج قسمت از شبکه‌ سه سیما از یکشنبه ۳۱ شهریور (ساعت ۸ شب) آغاز شده و پخش آن تا جمعه ۵ مهر ادامه خواهد داشت. در قسمت سوم گفت‌وگوی سیدحسن نصرالله که در مدت زمان ۵۰ دقیقه سه‌شنبه شب پخش شد، دبیرکل حزب‌الله به تحلیل جنگ ۳۳روزه، مسئله‌ بیداری اسلامی و ماجرای سوریه و بحران ادامه‌دار در این کشور پرداخته است.

دبیرکل حزب‌الله در این گفت‌وگو از ماجرای تماس سعدالحریری با حزب‌الله در زمان جنگ ۳۳روزه و اعلام شروط آمریکا از سوی الحریری برای پایان دادن به جنگ خبر داد و شروط آمریکا را تشریح کرد: شرط اول این بود که حزب‌الله تمامی اسرای اسرائیلی را آزاد کند. شرط دوم این بود که حزب‌الله کاملاً خلع سلاح شده و به یک حزب سیاسی تبدیل شود. شرط سوم هم موافقت حزب‌الله با اعزام نیروهای چندملیتیِ تابعِ ایالات متحده بود؛ یعنی یک اشغالگریِ بین‌المللی و اشغالگری آمریکایی. ما در برابر دو گزینه‌  «جنگ» یا «تسلیم خفت‌بار» قرار داشتیم و گزینه‌ جنگ را برگزیدیم.

 

حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله همچنین از اجماع بین‌المللی برای نابودی حزب‌الله در جنگ ۳۳روزه خبر داد و گفت: برخی مسئولان لبنانی از ریاض خواستند ضمن میانجی‌گری، برای خاتمه‌ جنگ در جنوب لبنان تلاش کند؛ اما سعودی‌ها پاسخ دادند که هیچ دخالتی نمی‌کنند و در واقع یک تصمیم و اجماع آمریکایی، بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد که حزب‌الله از بین برود.

 

وی با اشاره به تحلیل رهبر انقلاب از غافلگیری صهیونیست‌ها از جنگ ۳۳روزه گفت: السید القائد به ما فرموده بودند که «اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها خود را برای حمله به لبنان و حزب‌الله در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ۲۰۰۶ آماده می‌کردند و بدین‌ترتیب، شما درحالی‌که آماده‌ جنگ نبودید، غافلگیر می‌شدید.» این سخن ایشان را بعدها بزرگان رسانه و سیاست تأیید کردند. به‌عنوان نمونه، زمانی که این مسئله را به‌صورت رسانه‌ای مطرح کردم، استاد مرحوم «محمد حسنین هیکل» در شبکه‌  «الجزیره» و همچنین یکی از نویسندگان بزرگ آمریکایی به نام «سیمور هرش» آن را تأیید کردند.

 

سیدحسن در خصوص انگیزه‌ رژیم صهیونیستی برای سرنگونی دولت سوریه گفت: اسرائیلی‌ها پس از پایان جنگ ۳۳روزه مطالعاتی انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای نابودی مقاومت در لبنان و فلسطین، ابتدا باید کار سوریه را تمام کرد.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان، سوریه را یکی از ستون‌های مقاومت دانست و ضمن تمجید از مواضع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه عنوان کرد: اگر بخواهم به یک عبارت دقیق درباره‌ سوریه اشاره کنم، عبارتی است که السید القائد درباره‌ این کشور به کار بردند و فرمودند: «سوریه، ستون خیمه است».

وی با تاکید بر اینکه امروز بدون سوریه، مقاومت در لبنان و فلسطین به حاشیه رانده خواهد شد، تصریح کرد: سوریه یکی از اجزای اصلی، بزرگ و مهم بدن و پیکر، عقل و فرهنگ و همچنین فکر و اراده‌ مقاومت در منطقه است؛ این مسئله به‌ویژه پس از جنگ ۳۳روزه اثبات شد.

 سید حسن نصرالله گفت:  درحالی‌که آمریکا در عراق و مرزهای سوریه حضور داشت، اسرائیل می‌خواست دامنه‌ جنگ را گسترش دهد و به سوریه حمله کند و جنگ فراگیری علیه سوریه به راه افتد، اما آقای بشار اسد کوتاه نیامد و با موضعی قاطعانه و مقتدرانه در جریان جنگ ۳۳روزه در کنار مقاومت باقی ماند.