سه آلبوم موسیقی مربوط به اساتید موسیقی که از روی صفخات گرامافون 78 دور، گردآوری شده، منتشر و روانه بازار موسیقی ایران شد.

برگردان آثار قدما از گرامافون 78 دور// انتشار سه آلبوم از اساتید موسیقی دوره قاجار/ از موسیو لومیر تا درویش‌خان!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از فارس، به تازگی سه آلبوم موسیقی مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول توسط موسسه ماهور منتشر شده است؛ این سه آلبوم تحت عناوین «موسیقی نظامی دوره قاجار»، «رنگ‌های قدیمی» و «پیش درآمدهای قدیمی» عرضه شده‌اند.

موسیقی ایرانی و موسیو لومر!

در آلبوم «موسیقی نظامی دوره قاجار» یکی از اصلی‌ترین جریانات ورود موسیقی غربی به ایران یعنی موسیقی نظامی مورد توجه قرار گرفته است. در دوران قاجار حضور موسیو لومر یکی از نقاط عطف موسیقی ایران را رقم می‌زند. این هنرمند فرانسوی شاگردان بسیاری را تربیت کرد و مقدمات موسیقی غربی و شیوه نواختن سازهای بادی را به بسیاری آموخت. نمونه‌های ویژه و بسیار کمیابی از آن مقطع زمانی موسیقی ایران در این آلبوم گردآورده شده که تمامی قطعات آن هم از روی صفخات گرامافون 78 دور برگردان شده است.

رنگ‌های موسیقی کلاسیک ایرانی

همان‌طور که از عنوان این آلبوم برمی‌آید«رِنگ» که یکی از قالب‌های اجرایی شناخته شده موسیقی دستگاهی است، در این اثر مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین ویژگی رنگ، ریتم آن است؛ که شش و هشت آشنای ایرانی است. این قالب در انتهای اجراهای معمول موسیقی ایرانی اجرا می‌شود. حالت اجرایی رنگ در موسیقی بیشتر مناطق ایران نیز دیده می‌شود. در آلبوم «رنگ‌های قدیمی» بهترین رنگ‌های موسیقی کلاسیک ایرانی گردآوری شده است که بازه زمانی آن از اولین ضبط‌های صفحه آغاز می‌شود و نمونه‌های تا سال 1338 نیز در آن دیده‌می‌شود. در این آلبوم همچنین نام‌های زیادی از اساتید برجسته در میان نوازندگان و مصنفان رنگ‌ها دیده می‌شود.

گذری بر پیش‌درآمدهای درویش خان

آلبوم بعدی که از این دوره تاریخی و از روی صفخات گرامافون گردآوری شده، «پیش درآمدهای قدیمی» است. پیش‌درمد یکی از قالب‌های رایج موسیقی کلاسیک ایرانی است. قطعه‌ای که معمولا با تندایی آرام مقدمه آغازین موسیقی ایرانی است و کلام ندارد. ابداع آن را به درویش‌خان و اواخر قاجار نسبت می‌دهند؛ اما به نظر برخی کارشناسان مفهوم و فرمت اجرایی آن از گذشته‌های دورتر وجود داشته است. در مجموعه پیش رو تعدادی از کمیاب‌ترین نمونه‌های اجرایی این فرم یا قالب اجرایی به ترتیب تاریخی خود آورده شده است.