فیلم «خوک» به کارگردانی «مانی حقیقی» که تنها نماینده ایران در بخش رقابتی شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) بود، در کسب جوایز ناکام ماند.

'خرس طلایی' به 'خوک' نرسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، امسال از ایران فیلم «درساژ» به کارگردانی «پویا بادکوبه» هم در بخش ویژه مخاطبان جوان حضور داشت که از سوی هیات داوران این بخش مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. این فیلم از آثار بازمانده از جشنواره فجر سی و ششم بود.
از دیگر فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش رقابتی جشنواره برلین 2018 می‌توان به «هجوم» ساخته «شهرام مکری» اشاره کرد که اثر موفق ماهی و گربه را در کارنامه خود دارد و در بخش «پانوراما» به نمایش درآمد. « هندی و هرمز» اثر «عباس امینی» هم دیگر فیلم ایرانی بخش جوانان بود.
در مراسم اختتامیه این جشنواره که عصر شنبه برگزار شد، جایزه اصلی بهترین فیلم (خرس طلایی) به «لمسم نکن» از سینمای رومانی به کارگردانی «آدینی پینتیلی» تعلق گرفت. فهرست کامل برندگان جوایز بخش رقابتی به شرح زیر است:

** خرس طلایی بهترین فیلم
- لمسم نکن

** خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه
- مردان پشت دیوار

** خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران
- صورت/ سینمای لهستان

** خرس نقره‌ای، جایزه آلفرد باوئر برای فیلمی با چشم‌انداز نوین
- وراث/ سینمای پاراگوئه

** خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان
- وس اندرسون (جزیره سگ‌ها)

** خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد
- آنتونی باژون (دعا)

** خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر زن
- آنا برون (وراث)

** خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه
- موزه/ سینمای مکزیک

** خرس نقره‌ای برای دستاورد برجسته هنری
- دولاتوف

** خرس نقره‌ای جایزه هیات داوران برای فیلم کوتاه
- ایمفیورا

** جایزه بهترین فیلم کوتاه آ.او.دی (اسپانسر جشنواره)
- گردش خورشیدی

** جایزه مستند
والدهایم والتز

از میان فیلم‌های ارسالی به جشنواره برلین امسال، 396 فیلم در بخش‌های مختلف پذیرفته شده بودند.
ریاست هیات داوران بخش رقابتی را «تام تیکور» کارگردان برجسته آلمانی برعهده داشت. «استفانی زاکارک» منتقد برجسته آمریکایی، «چما پرادو» کارشناس اسپانیایی، «ادل رومانسکی» تهیه کننده آمریکایی، «ریوئیچی ساکاموتو» موسیقی‌دان ژاپنی و «سسیل دوفرانس» هنرپیشه بلژیکی دیگر اعضای این هیات بودند.
برلیناله 2018 در شرایطی برگزار شد که موج اتهام‌های جنسی، برخی از چهره‌های شناخته‌شده هالیوود را به حاشیه رانده و بسیاری از رویدادهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. امسال درخواستی برای سیاه کردن فرش قرمز این جشنواره به مسئولان برگزارکننده آن ارسال شده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.