نگارخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری در روزهای ماه مبارک رمضان میزبان هنردوستان هستند.

از 18 عکس کیارستمی تا 30 نقاشی رضا بابک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایسنا، افرادی که این روزها (و در هفته میراث فرهنگی) برای بازدید از «لوور کوچک» به موزه ملی ایران می‌روند، می‌توانند تماشاگر 18 عکس عباس کیارستمی از فضاهای خلق شده و بازدیدکنندگان موزه لوور، باشند. این عکس‌ها از این کارگردان و عکاس فقید در کنار دیگر آثار این موزه مطرح جهانی روی دیوارهای موزه ملی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این مجموعه عکس، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه در سال‌های ١٩٩٦ تا ٢٠١٢ میلادی در تالارهای نقاشی و مجسمه‌های موزه لوور ثبت کرده است.

همچنین یکی از آثار انتخاب شده از موزه‌ی لوور برای نمایش در موزه‌ی ملی ایران، نمایش یکی از آثار «رامبراند»، نقاش مشهور هلندی از قرن هفدهم میلادی است که به مدت چهار ماه در موزه‌ ملی ایران به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «لوور در تهران» منتخبی از آثار موجود در سالن‌های اصلی موزه لوور است که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه تا ١٨ خرداد ماه در تهران و موزه ملی ایران در خیابان 30 تیر برپاست.

موسسه هنری سکو

رضا بابک که در قاب تلویزیون و روی صحنه تئاتر، خاطره‌های زیادی برای مردم ایران رقم زده، قصد دارد نمایشگاه نقاشی‌های خود را برگزار کند. این نمایشگاه 30 اثر از این هنرمند را به نمایش می‌گذارد.

بابک معتقد است «امتیاز نقاشی در مقایسه با کارهای نمایشی مانند تئاتر این است که آدم خودش با خودش قرار می‌گذارد و انجام کار خیلی منوط به هماهنگی با گروه نیست. کسی که نقاشی می‌کشد به تنهایی کارش را انجام می‌دهد و ضرورت ندارد با جمع هماهنگ کند. »

این نمایشگاه جمعه (۲۸ اردیبهشت‌ ماه) ساعت 19 در موسسه هنری سکو به نشانی میرداماد، روبروی بانک مرکزی، خیابان تبریزیان، نبش نازنین، پلاک ۱۶، طبقه همکف افتتاح می‌شود.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه عکس «چیزی شبیه زندگی» به هنرمندی اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعه 28 اردیبهشت ماه در گالری «بهار» خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و تا روز چهارشنبه (دوم خرداد ماه) میزبان مخاطبان خواهد بود.

آقایی درباره این نمایشگاه می‌گوید: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و در روزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست، برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده‌ام، فراموش این‌ها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است. همین دغدغه باعث گرایش من به عکاسی از عشایر با نگاهی جامعه شناسی و مردم نگاری شده است.

***

چهاردهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شده است و تا ششم خرداد ماه ادامه دارد.

در این نمایشگاه‌ که در نگارخانه‌های ممیز و زمستان، برپا شده، 90 اثر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

***

همچنین نمایشگاه آثار برگزیده «دومین نشان عکس مطبوعاتی سال» که 23 اردیبهشت‌ ماه همزمان با برگزاری این رویداد افتتاح شد، تا 30 اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برقرار است.

گالری هپتا

نمایشگاهی با نام «خیامی» و با محوریت «خیام» از دید هنرمندان معاصر، در گالری هپتا برگزار می‌شود.

«خیام» شاعر، فیلسوف، ریاضی‌دان و منجم، از شناخته شده‌ترین دانشمندان و شاعران ایرانی در جهان است. 28 اردیبهشت سالروز تولد و روز بزرگداشت او است و این نمایشگاه نیز در یادبود و گرامیداشت جهانی که او آن را ترسیم کرده و به باور هنرمندان این نمایشگاه، ما همچنان در آن زندگی می‌کنیم، برگزار می‌شود.

«خیامی» از 28 اردیبهشت تا 9 خرداد، در گالری هپتا در برابر دید بازدیدکنندگان است و روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 20 و پنجشنبه و جمعه از ساعت 16 تا 20 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. گالری هپتا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع شده است.

موزه ملک

نمایشگاهی از آثار نقاشی پشت شیشه 13 هنرمند با عنوان «شاهنامه فردوسی؛ چاپ سنگی میرزا علی قلی خویی» در موزه ملک برگزار شده است.

این نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت فردوسی برپا شده است و هنرمندان حاضر در آن، دو سال روی تصاویر «شاهنامه» چاپ سنگی میرزاقلی خویی کار کردند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان، در روزهای کاری موزه از ساعت 9 تا 16 به موزه ملک واقع در خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی) مراجعه کنند.

کاخ موزه نیاوران

آثاری هنری از یکی از هنرمندان معاصر نقاشی به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه جهان‌نما در کاخ موزه نیاوران به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه پنج اثر از عبدالرضا دریا بیگی برای نخستین بار از مخازن موزه‌های این مجموعه خارج شده و در موزه جهان نما از تاریخ 28 اردیبهشت به مدت دو هفته به نمایش گذاشته می‌شود. عبدالرضا دریابیگی از مهمترین هنرمندان سبک هنر مفهومی در ایران است که با توجه به شرایط و زمینه‌های ایجاد شده در طی قرن بیستم به عنوان نمادی از آزادی هنری مطرح شد.

***

مجموعه‌ای از آثار نقاشی هنرمندان هنر نوگرای ایران با نام «نادیده‌ها» نیز در روز جهانی موزه در کاخ اختصاصی نیاوران رونمایی می‌شود.

این مجموعه که برای اولین بار در معرض نمایش قرار می‌گیرد، شامل آلبومی از آثار نقاشی در ابعاد کوچک متعلق به تعدادی از هنرمندان برجسته جنبش نوگرای ایران است که با تکنیک‌های مختلف رنگ روغن، مداد رنگی و پاستل، طراحی مدادی، ترکیب مواد و ... خلق شده است.

آثاری از مارکو گریگوریان، مسعود عربشاهی، جعفر روح‌بخش، سهراب سپهری، ابوالقاسم سعیدی، محمد احصایی، فرامرز پیلارام، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، بهجت صدر، صادق تبریزی و تعدادی دیگر از هنرمندان جنبش نوگرای ایران را در این نمایشگاه حاضر است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه‌ها در روز جهانی موزه می توانند از 28 اردیبهشت تا 10 خرداد از ساعت 9 تا 18 به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند، این مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

گالری نقش‌جهان

نمایشگاه «بهار در بهار» با شرکت 22 هنرمند در زمینه‌های مختلف تکنیک نقاشی مانند آبرنگ، رنگ روغن، پاستل و... از 28 اردیبهشت‌ماه در گالری نقش جهان افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه که با محوریت بهار برگزار می‌شود، تا 22 خرداد ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه هر روز به جز شنبه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 به نشانی نیاوران، از میدان یاسر یه سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک ۹، نگارخانه نقش جهان مراجعه کنند.

گالری محسن

11 قطعه عکس از آثار مهرداد افسری در نمایشگاهی با عنوان «چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی» در گالری محسن به نمایش درآمده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا 11 خرداد از این نمایشگاه به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42 بازدید کنند.

مجموعه «چهل؛ رساله‌ ای در باب سلوک زمینی» که ایده آن بر پایه فلسفه سهروردی و حکمت اشراق استوار است، در اصل شامل چهل عکس می‌شود که در کتابی با همین عنوان منتشر شده است.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس ابراهیم نوروزی با نام «روایت یک رویا» در گالری راه ابریشم برگزار شده است.

این نمایشگاه در دو بخش عکس‌های رنگی و سیاه و سفید روی دیوار رفته است. در بخش سیاه و سفید 10 عکس روی دیوار خواهد رفت که بیانگر نگاه عکاس به دنیای واقعی است و در بخش رنگی نیز پنج عکس که روایت او از رویاهایش هستند به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 13 خرداد به گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک 210 مراجعه کنند. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

گالری ساربان

نمایشگاه آثار نقاشی‌خط بهرام حنفی با عنوان «دوره‌ی آبی» برگزار شده است. این نمایشگاه، شامل آثاری است که هنرمند در سال 96 خلق کرده است.

حنفی درباره این نمایشگاه می‌گوید «نمی‌توانم انکار کنم که در مواجهه با تاریکی‌های درون خودم به آبی رسیدم.»

«دوره‌ی آبی» تا دوشنبه 31 اردیبهشت‌ ماه 97 در «گالری ساربان» برپا خواهد بود. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 16 تا 20 به خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130 مراجعه کنند.