صدرالدین شجره مجری، تهیه کننده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایشنامه‌های رادیویی بر دوش همکاران، خانواده و دوستان خود رهسپار خانه ابدی شد.

خداحافظ صدری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، ساختمان قدیمی رادیو که سال‌ها میزبان هنرمندان برای اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی با آوای ماندگار اصحاب خود بود، امروز یکی از یاران پیشکسوت و دیرین خود را رهسپار خانه ابدی کرد.
در آیین تشییع پیکر شجره که ایرانی‌ها با صدای آرام و خوش آهنگش در برنامه‌های رادیویی غریبه نبودند، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اصغر همت، بیوک میرزایی، اسماعیل خلج، شهرام گیل آبادی، اکبر زنجانپور، بهزاد فراهانی، میرطاهر مظلومی، سهیل محمودی، خسرو احمدی، میکاییل شهرستانی و حسن فتحی از دوستان و یاران دیرینش حضور یافتند.
تلاوت قرآن کریم آغازگر مراسم بود و پس از آن آوای دکلمه پیشکسوتان رادیو با جمله «صدای نیلوفری رادیو به خدای نیلوفر ها پیوست» در محوطه ساختمان رادیو نمایش، طنین انداز شد.
صداهایی که ضمن تسلیت به نزدیکان شجره به یاد آورد که «از دوستان دیرین تا یاران امروز آمده اند تا تو را تا خانه دلت همراهی کنند زیرا همه تو را تکیه گاه امن خاطرشان می دانستند».

** بخشی از رادیو برای همیشه محو شد
میکائیل شهرستانی نخستین فردی بود که با صدایی انباشته از بغض، ضمن تسلیت به هم‌دوره‌ای‌های شجره، گفت: این غم برای آنها بسیار سنگین است و حرف زدن توانایی کاستن از آلام ما را ندارد؛ تنها می توانیم سکوت کنیم.
وی با بیان اینکه سال‌های زیادی به عنوان همکار در کنار شجره حضور داشته است، خاطرنشان کرد: ایشان هرگز بدی را برای هیچ کسی نمی‌خواست و هیچگاه فردی را آزرده نکرد در حالی که بارها آزرده خاطر شد.
وی افزود: در سال‌های اخیر که درد می‌کشید منتظر بود؛ توقعات ما هنرمندان مالی نیست زیرا با درآمدی اندک هم گذران زندگی می‌کنیم اما توقعات دیگری هم داریم که بر آورده نشده است.
وی با اشاره به اینکه شجره بخشی از نماد رادیو است، تاکید کرد: امروز تکه‌ای از رادیو محو شد و کسی نمی‌تواند جایگاه او را پر کند. رادیو با وجود پیشکسوتان زنده است؛ این ساختمان از گچ و آهک است اما انسان‌هایی چون شجره آن را سر پا نگه داشته اند.
وی ادامه داد: تنها می توانم یک جمله بگویم «خداحافظ صدری».

** تو همیشه همین جایی
جواد پیشگر از پیشکوتان صدا با جمله «سلام صدر الدین، خنده اش سنبل رومی بود و نمک و فراست و چه خوشبو بود با سنبله ها» آغاز کرد و گفت: شجره در همه هنگام رفتاری شاعرانه داشت و طی 35 سال آشنایی، همیشه برای من همانند یک معلم بود؛ در تمام این سال‌ها از او درس‌های بسیاری آموختم.
وی با بیان اینکه در ایران فردی با این میزان دانش در حوزه صدا نمی‌شناسم، تاکید کرد: شجره از برجسته ترین افراد در اخلاق حرفه‌ای بود؛ رفتاری که امروز باید با ذره بین به دنبالش بود.
پیشگر با بیان اینکه درگذشت وی را جز خانواده اش باید به بدنه فرهنگ و هنر نیز تسلیت گفت، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «صدری برو به هر کجا که می‌خواهی فرقی نمی‌کند تو همیشه همین جایی»

** هنرمند واقعی همیشه تنهاست
اکبر زنجانپور از هنرمندان عرصه تئاتر نیز با بیان اینکه مردم همیشه هنرمندان را در میان خود می‌بینند تصریح کرد: هنرمند واقعی تنهاست؛ جذابیت هنرمند این است که در تنهایی زندگی کند همانند چخوف که صدرالدین عاشق زندگی او بود یا علی اکبر رادی.
وی افزود: سکوت برای هنرمند بسیار مهم است تا در این فضا لبریز شود و بتواند حرف خود را آن طوری که باید بیان کند صدری تنها، ساکت و پرنور بود.
شجره گوینده، مجری، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت رادیو که چند سالی به یک بیماری نادر دچار شده بود، شامگاه چهارشنبه 30 خرداد ماه درگذشت.
وی در طول حدود پنج دهه فعالیت مستمر در رادیو، نویسندگی، تنظیم و کارگردانی آثار فراوانی را بر عهده داشت و بسیاری از شاهکارهای ادبی از جمله «خوشه‌های خشم» (جان اشتاین بک)، «مسخ» (کافکا)، «خانه عروسک» (هنریک ایبسن) و بیشتر نمایشنامه‌های مشهور آنتوان چخوف، اقتباس‌ رادیویی کرده است.
مراسم بزرگداشت زنده یاد شجره نیز ساعت 14 دوشنبه چهارم تیرماه با حضور خانواده، همکاران، هنرمندان و مسوولان در مسجد بلال، واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان بلال حبشی، برگزار می شود.
فراهنگ** 7561** 9053**