معرفی معروف ترین سوغات و صنایع دستی یزد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یزد، شهر خشتی و تاریخی ایران، با جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز خود، همواره پذیرای توریست‌ها و مسافران زیادی از سراسر جهان بوده‌است. البته این روزها، به علت شیوع کرونا، از تعداد مسافران کاسته شده است؛ اما نمی‌توان به‌همین راحتی، از جاذبه‌های گردشگری و سوغاتی‌های یزد گذشت. امروزه به لطف وجود اینترنت، خرید سوغات یزد در تهران میسر شده است و می‌توان بدون سفر کردن به این شهر، خوراکی‌ها و صنایع دستی یزد را به خانه آورد. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین سوغاتی‌های یزد را به شما معرفی می‌کنیم، پس اگر قصد خرید سوغات یزد را دارید، با ما همراه باشید.

 

سوغات یزد به دو دسته صنایع دستی و خوراکی تقسیم می‌شود. ما در ادامه، به معرفی تعدادی از صنایع دستی یزد می‌پردازیم.

انواع صنایع دستی یزد

اگر به هنر و تاریخ ایران علاقه دارید، عاشق صنایع دستی یزد خواهید شد. صنایع دستی این شهر، قدمت چند صد ساله دارد و از گذشته تا کنون، توجه هنرمندان و هنردوستان را به خود جلب کرده است. البته متاسفانه، بسیاری از صنایع دستی این شهر، با گذشت سال‌ها و تغییر سلیقه و فرهنگ مردم، به فراموشی سپرده شده‌اند اما باز هم، با خرید سوغات این شهر، می‌توانید شناسنامه‌ای از این دیار را به خانه خود ببرید.

452

قالی بافی، زیلوبافی، دارایی بافی، ترمه، چادر شب، زری بافی، شمد بافی، کاشی سازی، قلم زنی و نمد مالی، تنها بخشی از صنایع دستی یزد هستند.

سفال، سوغات یزد

با قدم زدن در بازارهای یزد، ظروف سفالی رنگی، با رنگ‌های جذاب و طرح‌های مختلفی مانند خورشید، ماهی و مرغک، توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. سفال و سرامیک از صنایع قدیمی یزد هستند که قدمتی 6000 ساله داشته و در تولید ظروف آشپزخانه و زینتی کاربرد دارند. مرکز اصلی ساخت سفال در یزد، شهر میبد است.

 ظروف غذاخوری سفالی خاص یزد، که با استفاده از خاک رس تهیه می‌شوند، کواره نام دارند و بسیاری از مردم که به دنبال خرید ظروف سفالی هستند، سراغ کواره را می‌گیرند. سفال یزد چنان محبوب و باکیفیت است که بخشی مهمی از صادرات ایران به سایر کشورها را تشکیل می‌دهد.

ترمه یزد

ترمه دوزی، از هنرهای ریشه‌دار و باستانی ایران است. بهترین ترمه ایران، در شهر یزد تهیه و تولید شده و به سراسر ایران و جهان، صادر می‌شود. به هر فروشگاه سوغاتی در یزد سر بزنید، ترمه را پیدا خواهید کرد. در بین پارچه‌های ترمه، رومیزی ترمه یزد، به دلیل کاربرد زیاد و جلوه‌ای که به دکوراسیون می‌دهد، طرفداران زیادی دارد.

453

اگر به دنبال خرید ترمه یزد هستید، ترمه هاشمی، ترمه شال بندی، ترمه شال کشمیری، ترمه چهارقدی و ترمه سالاری، از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین ترمه‌ها هستند. قیمت ترمه یزد نیز بر اساس تراکم نقوش، برند و کیفیت آن تعیین می‌شود. در خرید حضوری، دقت کنید که ظاهر ترمه را کامل بررسی کنید تا ترمه تقلبی را به جای ترمه اصل و با کیفیت، تهیه نکنید. ترمه اصل را می‌توان از رنگ‌بندی، تراکم، وزن، دوخت و نقوش آن، تشخیص داد.

 اگر هم قصد خرید آنلاین سوغاتی را دارید، فروشگاهی معتبر را برای خرید انتخاب کنید که از کیفیت و اصالت محصولات آن مطمئن باشید.

مس یزد

ظروف مسی یزد، شهرت فراوانی دارند و یکی دیگر از سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از یزد تهیه کنید. ظروف مسی، در شکل‌ها و نقش‌های مختلفی وجود دارند که هم در آشپزی و هم در دکوراسیون، کاربرد فراوانی دارند. این روزها زیورآلات مسی نیز، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. قیمت مس، با توجه به اندازه، وزن، نقوش و کیفیت آن تعیین می‌شود.

سوغات یزد را از کجا بخریم؟

نمی‌توان به یزد سفر کرد و از سوغات بی‌نظیر این شهر بی‌نسیب ماند. در بین صنایع دستی فراوان این شهر، خرید ظروف سفالی رنگی، ترمه، مس، زیلو و ... طرفداران بیشتری دارد. اگر به یزد سفر کردید، می‌توانید در بازار خان، این صنایع دستی اصیل را پیدا کنید.

 در کنار صنایع دستی، شیرینی‌های یزد نیز شهرت جهانی دارند. باقلوا، حاجی بادام، نان برنجی، نقل، نان منقا یا شیرینی پنجره‌ای، سوهان، کیک یزدی، پشمک و قطاب، از معروف‌ترین شیرینی‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در شیرینی‌فروشی‌ها، قنادی‌ها و فروشگاه‌های سوغاتی یزد پیدا کنید.

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید به یزد رفته و سری به این فروشگاه‌ها بزنید، جای نگرانی نیست. امروزه، با وجود فروشگاه‌های آنلاین، خرید سوغاتی در تهران، راحت‌تر از هر زمان دیگری است. فقط باید دقت کنید که خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید که اصالت کالاهای خود را تضمین کند و نمونه‌های تقلبی و کهنه را برایتان ارسال نکند.

امیدواریم با خواندن این مطلب، با انواع سوغات و صنایع دستی شهر بادگیرها، یزد، آشنا شده باشید.