دبیرکل جدید مهدی تاج با وجود تمایل شدید کی‌روش به بازگشت نبی، ‌ترجیح داد فرد امین خود را در پست دبیرکلی بگمارد. ساکت رابطه بسیار نزدیکی با تاج دارد و البته اختلافاتی با کی‌روش. هر چند ساکت در این مدت تلاش کرده حامی‌ کی‌روش باشد اما در دوره‌ای با کی‌روش به اختلاف شدید خورد. حالا او دومین قدرت اجرایی فدراسیون فوتبال شده است و قاعدتا برخوردش با کی‌روش بیشتر خواهد بود.

یکدست‌کردن قدرت در ساختمان سئول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وقتی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد خیلی‌ها منتظر بودند تا تغییرات احتمالی در ساختمان سئول را ببینند. رسانه‌ها هر روز درباره تغییرات احتمالی در درون فدراسیون فوتبال گمانه‌هایی را مطرح می‌کردند. خبرهایی که یکی پس از دیگری از سوی مهدی تاج رد می‌شد یا دست‌کم مورد ‌بی‌اعتنایی قرار می‌گرفت.

اما آیا همه تغییراتی که مهدی تاج در دوره ریاست خود در فدراسیون فوتبال ایجاد کرده است را باید منفی بدانیم؟ پاسخ اگر‌چه منفی است اما به نظر می‌رسد برخی تصمیمات تاج در فدراسیون فوتبال صرفا به این منظور لحاظ گردیده که او بتواند از این پس با خیال آسوده‌تری به اداره فوتبال ایران طبق سلیقه‌اش بپردازد. این موضوع در حالی به محل اختلاف میان موافقان و مخالفان آقای رئیس تبدیل شده که موافقانش معتقدند دست رئیس برای اداره فوتبال باید باز باشد و مخالفانش از سلیقه‌ای شدن اداره فدراسیون به شکلی افراطی خبر داده و آن را تقبیح می‌کنند. اگر بخواهیم به برخی از تغییراتی که مهدی تاج سعی کرده در دوره ریاست خود بر فدراسیون فوتبال آنها را دنبال کند اشاره کنیم شاید به این لیست برخورد کنیم.

-برکناری مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال

-اخراج گروهی از بازنشسته‌ها از فدراسیون فوتبال

-تعامل بهتر با صدا و سیما نسبت به قبل

-جوانگرایی در تیم‌های ملی و لیگ برتر

-تقویت تیم امید برای رسیدن به رکوردی تازه

-آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور قدرتمند در -جام‌‌جهانی

-یکدست کردن قدرت در فدراسیون فوتبال

اما آیا همه این موارد تا کنون عملی شده است‌؟ خیر. برخی از اینها صرفا شعاری است که طی دوره ریاست مهدی تاج در فدراسیون فوتبال مطرح شده است. نظیر این شعارها را البته در دوره‌ای که وی نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هم شده بود، شاهد بودیم. آنجا که وی از تشکیل سازمان اقتصادی برای رساندن فوتبال به سرمایه‌های آن‌چنانی خبر داد اما هنوز هم فدراسیون فوتبال چشم به کمک‌های دولتی دارد تا بتواند مشکلات مالی خود را حل کند. بنابراین خیلی راحت می‌توانیم برخی از گزینه‌ها را خط بزنیم. گزینه‌هایی که صرفا برای مطرح‌شدن در رسانه‌ها آن هم با جنبه‌های تبلیغاتی عنوان شده و کاربرد عملی ندارد. با این حال چه کسی است که نداند اتفاقات قابل قبولی در بخش جوانگرایی تیم‌های ملی و لیگ برتر رخ داده است. البته در لیگ برتر این باشگاه‌ها هستند که باید مورد تحسین قرار بگیرند اما در تیم‌ملی در هر حال جوانگرایی به نام این فدراسیون به ثبت خواهد رسید.

  ماجرای یک کشمکش طولانی

اختلاف بین سرمربی تیم‌ملی و دبیرکل چیز جدیدی نبود و بارها درباره آن صحبت شده بود. سرمربی تیم‌ملی در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود در پایان مسابقه ایران مقابل ازبکستان از اشخاصی در فدراسیون یاد کرد که از صعود تیم‌ملی خوشحال نیستند. اما با گذشت زمان و استشمام بوی موفقیت به نظر می‌رسید روی این زخم فعلا پوشیده شده است.

اما نکته جالب اینکه با توافقات میان علیرضا اسدی و مهدی تاج قرار بود اسدی از سمت دبیرکلی کناره‌گیری کند و جای خود را به فرد جدیدی بسپارد. بنا بر توافق‌ها این اتفاق قرار بود ظرف یک روز رخ بدهد. درست در همین بازه زمانی کی‌روش با بیانیه‌ای که صادر کرد ماجرا را به سمت دیگری برد.

در بخشی از بیانیه‌ای که کی‌روش در فیس بوکش منتشر کرد، آمده است:

«همان‌طور که بسیاری در ایران می‌دانند، این دستاورد (موفقیت تیم‌ملی) مخالف با رویاهای افرادی بود که تلاش می‌کردند موفقیت‌های تیم‌ملی ایران را کمرنگ کنند؛ افرادی مثل اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال. یک شعبده‌باز معروف و رقیب دائمی ‌رویاها و اهداف تیم‌ملی. این شعبده‌باز (اسدی) یک مسئول بی‌استفاده است که هیچ کاری برای توسعه فدراسیون فوتبال انجام نداده و هدف او اخراج مربی تیم‌ملی و زیر سوال بردن کارهای وی بوده است؛ او یکی از افرادی است که تلاش کرده رسانه‌های ایران و هواداران را به سمت و سوی اشتباه سوق بدهد؛ با گفتن اینکه هیچ دلیلی برای حمایت از مربی تیم‌ملی، پروژه و دستیارانش وجود ندارد. او یکی از آنهایی است که جایگاهش را با شعبده‌بازی به دست آورد؛ با ارتباط با وزیر سابق ورزش. این شعبده‌باز که آدم‌های خودش را دارد (بعضی از آنها خارج از فدراسیون هستند) در فوتبال ایران بسیار معروف است و چهره بارز نقشه‌ای بود که آقای کفاشیان را مجبور کرد تا به آقای نبی که مردی فوق‌العاده و حرفه‌ای بود، خیانت کند.

با دانستن این سناریو، اکنون بحث در مورد آماده‌سازی مناسب و متوازن برای جام‌جهانی بیش از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. اجازه بدهید این سوال‌ها را مطرح کنم:

1. دبیرکل فدراسیون، اسدی! از زمانی که بار دیگر با نتایج و واقعیت‌ها مغلوب شدی و باتوجه به اینکه شعبده‌باز بزرگی هستی، نوبت تو نیست که شجاعت و دلاوری‌ات را نشان بدهی یا بهترین حقه‌ات را و گوشه‌ای از شعبده‌بازی‌ات که ناپدید شدن می‌تواند باشد، را به فدراسیون فوتبال ایران نشان بدهی؟

2.با همه احترام، آیا زمان آن نیست که رئیس فدراسیون ما، تاج، به قولش عمل کند، قولی که یک سال و نیم پیش داد و هماهنگی و آرامش را به فدراسیون فوتبال ایران برگرداند و همه آنهایی که به‌طور سیستماتیک منافع تیم‌ملی ایران را به خطر می‌اندازند، اخراج کند؟ فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند بدون اینکه به وظایفش عمل کند، به‌دنبال حمایت و کسب احترام از بیرون باشد. در این لحظه ویژه، هواداران فوتبال ایران به‌دنبال یک موقعیت قوی و باثبات هستند؛ براساس منافع تیم‌ملی.

آیا زمان برآورده کردن قول‌ها و تصمیم‌گیری برای ساختن یک آینده موفق برای تیم‌ملی ایران با هماهنگی، احترام و آرامش نیست؟

3.در نهایت ما چه کار بیشتری باید انجام بدهیم تا این شعبده‌بازی به واقعیت تبدیل شود؟»

اما با انتشار بیانیه کی‌‌روش حالا موضوع تغییر اسدی نیز با چالش مواجه شده است. چه کناره‌گیری اسدی با هشتگ مربی‌سالاری همراه شده و رسانه‌ها در این باره انتقاداتی را متوجه مهدی تاج کرده‌اند. به نظر می‌رسد پیش‌دستی کی‌روش علیه منتقد جدی‌اش در فدراسیون می‌توانست اتفاق نیفتد تا نظر او نیز تامین شود.

اسدی که هفته گذشته در درگیری لفظی با کی‌روش در گفت‌وگو با سایت ورزش سه اعلام کرده بود پست دبیرکلی آن‌قدر قیمت و ارزش ندارد که تن به همه چیز بدهد، اولین موج حمایتی را در بیانیه کانون مربیان ایران پشت سر خود دید.

آنجا که کانون مربیان فوتبال کشور در پی صعود تیم‌ملی فوتبال به جام‌جهانی 2018 روسیه اقدام به انتشار بیانیه و تشکر و سپاسگزاری از بانیان این فرآیند مستمر، فراگیر و پیچیده با ذکر نام و اولویت تاثیر‌گذاری آنان کرد.

در این بیانیه سهم مربیان ناشناخته بومی ‌در اقصی نقاط کشور در پرورش استعدادهای فوتبالی گوشزد شد و استمرار و انضباط در برگزاری مسابقات به‌صورت پلکانی از کوچکترین مناطق کشور تا مراکز استان‌ها در لوای مسابقات لیگ در دسته‌های مختلف و رده‌های سنی مختلف در مرتبه بعدی تاثیر‌گذاری اشاره شد و در نهایت از کادر فنی تیم‌ملی نیز تشکر و قدردانی گردید:

«گویا عده‌ای در این اولویت‌بندی علمی و واقعی قائل به وجود اشتراک مساعی فوق‌الاشاره نیستند. جناب کی‌روش در صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی خود را محور و ستون خیمه پیروزی می‌دانند و سهم دیگر عناصر را به هیچ انگاشته و آنان را فاقد صلاحیت می‌دانند. البته این بار اولی نیست که این افاضات با هم‌صدایی بعضی از رسانه‌ها در بوق و کرنا می‌شود که همزمانی آن بیشتر بعد از پیروزی‌های تیم‌ملی است. گویا پس از هر پیروزی جناب کی‌روش سرمربی تیم‌ملی می‌بایستی یکی از زنجیره‌های تشکیلات تیم و فدراسیون فوتبال را نشانه رفته و حذف نماید. پس از حذف سرپرستان تیم‌ملی، مربیان ایرانی تیم‌ملی، کادر پزشکی، ایفمارک و... حالا به سراغ دبیرکل فدراسیون فوتبال جناب دکتر اسدی آمده‌اند و خواستار حذف او شده‌اند. کانون مربیان فوتبال ایران ضمن محکوم کردن هر نوع تداخل در شرح وظایف سازمان و تشکیلات فوتبال کشور و جلو‌گیری از هر نوع لجام‌گسیختگی و هرج و مرج در سلسله مراتب اداری و تشکیلاتی، توجه مسئولان را به رعایت قانون و تاسی به دستاوردهای شرعی و عرفی کشور می‌نماید. قوانین محدوده روابط و تعامل رئیس و مرئوس و کارفرما و مستخدم را در چارچوب قراردادها ملحوظ کرده است.

بنابراین بر خود وظیفه می‌دانیم موکدا از دبیرکل محترم فدراسیون در قبال این هجمه خام که سرمنشاء آن پنهان است پشتیبانی نماییم. بدیهی است فدراسیون فوتبال نیز در این خصوص در ‌تریبون‌های رسمی باید پاسخگو باشد. چرا که در قبال سکوت باید منتظر درخواست‌های غیر‌عقلایی دیگری هم باشیم.»

 48ساعت پس از انتشار نامه شدیداللحن کارلوس کی‌روش علیه علیرضا اسدی، دبیرکلی فدراسیون فوتبال به شخص دیگری واگذار شد. اسدی که از بازمانده‌های دوره ریاست علی کفاشیان بود، پیش از این اتفاقات تصمیم داشت از سمت خود در فدراسیون کنار برود که با نامه کی‌روش این کناره‌گیری با چالش مواجه شد. با این حال فدراسیون روی تصمیم خود ماند تا محمدرضا ساکت با حکم مهدی تاج به سمت سرپرست دبیرکلی فدراسیون منصوب شود. محمدرضا ساکت، مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان که توسط شخص تاج از ریاست هیات فوتبال اصفهان به سمت مدیرعاملی سپاهان منصوب شد و یکی از دوره‌های قابل توجه کاری یک مدیر فوتبالی باشگاهی را رقم زد، بعد از حضور دو ساله در سازمان لیگ با تاج به فدراسیون رفت و مدیریت تیم‌های ملی را برعهده گرفت و حالا در فوتبال ایران سمت سرپرستی دبیرکلی را قبول کرده تا در‌حین این انجام وظیفه، مدیریت تیم‌های ملی را هم برعهده داشته باشد.   حالا اسدی با جدایی از فدراسیون قطعا حمایت بخشی از بدنه فوتبال را پشت سر خود خواهد داشت. اسدی که درگیری‌اش با کی‌روش از یک جلسه طولانی با سرمربی تیم‌ملی آغاز شده بود، سرانجام قربانی اصرار سرمربی تیم‌ملی شد. او در بیانیه تند و تیزش اعلام کرده بود اسدی از صحنه فوتبال ناپدید شود!

علیرضا اسدی در حالی از دبیرکلی برکنار شد و محمدرضا ساکت جای او را گرفت که پست دبیرکلی در فوتبال ایران در سال‌های گذشته برعهده چهره‌هایی مثل عرفانیان دانشور، مهدی محمدنبی و علیرضا اسدی بوده است. جالب اینکه همه این افراد با وجود کلیدی و اجرایی‌بودن کارشان در سایه رئیس فدراسیون مانده‌اند.‌

اسدی که تا همین هفته گذشته عنوان دبیر فدراسیون فوتبال را یدک می‌کشید از این پست کنار رفت تا از این پس به‌عنوان مشاور عالی فدراسیون فوتبال به فعالیت بپردازد، اما نکته جالب در این رابطه اینکه، اسدی در هفته پیش رو باید به‌عنوان نماینده فدراسیون فوتبال در دادگاه CAS که در سوئیس برگزار می‌شود حضور پیدا کند. این دادگاه به منظور پیگیری اختلافات فدراسیون فوتبال ایران و عربستان تشکیل خواهد شد.  

  واکنش تاج به استعفای اسدی

مهدی تاج درباره استعفای علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال و ‏انتصاب محمدرضا ساکت به این عنوان گفت: «اسدی زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشید و ما هم قدردان ایشان هستیم. طبق ‏اطلاعیه‌ای که منتشر کردیم این تغییر اصلا به اطلاعیه‌های اخیر آقای کی‌روش و آقای اسدی علیه یکدیگر برنمی‌گردد.‏ اسدی در فضایی کاملا تفاهمی ‌و با هدف حمایت از فوتبال ملی تصمیم به جابه‌جایی مسئولیتی گرفت.»

 تاج درباره سمت جدید اسدی نیز گفت: «اسدی به‌عنوان مشاور عالی من به کارش ادامه می‌دهد و با او تفاهم کردیم و وظایف کاملا ‏روشن است. همین چهارشنبه او به‌عنوان نماینده فدراسیون فوتبال در جلسه دادگاه CAS که در سوئیس به منظور پیگیری ‏اختلافات ما با عربستان تشکیل می‌شود، شرکت خواهد کرد.‏»

 وی ادامه داد: «اینکه عده‌ای از این جابه‌جایی انتقاد می‌کنند باید بگویم بالاخره کار تیم‌ملی در آستانه حضور در جام جهانی نباید ‏در یک فضای تنش‌آلود دنبال شود و باید آرامش داشته باشد ولی این تغییر نافی خدمات و زحمات اسدی نیست.‏»

 رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «این تصمیم مربوط به امروز نبود و هیات‌رئیسه فدراسیون کاملا در جریان کار قرار دارند. ‏فدراسیون فوتبال کار خودش را براساس برنامه‌ریزی انجام می‌دهد و امیدواریم این تصمیم به پیشبرد فوتبال ایران کمک کند.‏»

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در پاسخ به این سوال که در مصاحبه‌ای شما بیان کردید استعفای اسدی از قبل تقدیم شما شده بوده و با بیانیه کی‌روش ‌بی‌ارتباط است؛ اما چرا ساکت را برای این سمت در نظر گرفته‌اید، تاکید کرد: «بر‌اساس قانون تغییرات در فدراسیون فوتبال بر عهده رئیس فدراسیون است و این حق قانونی ماست؛ دیگران هم می‌توانند انتقاد کنند و این انتقاد حق طبیعی هر فرد، مجموعه و کارشناس است. بنده از زمانی‌که ریاست فدراسیون را برعهده گرفتم تا ‌اکنون ‌8-7تغییر داده‌ام که همه آنها مربوط به ساکت نبوده است.»

وی در ادامه گفت: «بنده نمی‌دانم چرا برخی افراد ‌بی‌انصافی کرده‌اند و همه اتفاقات اخیر را به بیانیه کی‌روش ربط داده‌اند. تصمیم ما بر این بود که اسدی در سمت مشاور عالی قرار بگیرد و ساکت در پست وی یعنی دبیرکلی مشغول‌ فعالیت شود. هفته گذشته اسدی و ساکت از این جریان اطلاع داشتند و هیچ ربطی به بیانیه کی‌روش ندارد. این تغییرات به علت اتفاقات روزهای گذشته و برای برنامه‌ریزی آینده فوتبال ایران انجام شده است. به نظرم بهترین کار را انجام می‌دهیم و همه اقدامات ما برای اصلاح امور، بالا بردن بهره‌وری و نظم و انضباط اداری بوده است.»

تاج تصریح کرد: «ساکت قبلا مدیر تیم‌های ملی بود و در گفت‌وگویی که داشتیم بیان کرد وقتی دبیرکل شود، می‌تواند همان کارها را به راحتی انجام دهد. در گذشته به خاطر ارتباط مناسبی که بین تیم‌ملی بزرگسال و حوزه دبیرکلی نبود، مجبور شدیم بعضی کارها را به فرد دیگر منتقل کنیم؛ اما اکنون شرایط فرق می‌کند و ساکت همان کاری را انجام می‌دهد که قبلا انجام می‌داد.»

رئیس فدراسیون فوتبال، به لزوم همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف فدراسیون و سرمربیان تیم‌های ملی تاکید کرد و گفت: «به اعتقاد من در بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال باید نوعی همگنی و برنامه‌ریزی مدون و سیستماتیک با تیم‌های ملی و سرمربی تیم‌های ملی و به‌خصوص سرمربی بزرگسالان صورت گیرد.»

اما تاج در عین حال به تغییرات دیگری هم می‌اندیشد. او قصد دارد رابطه فدراسیون فوتبال با صدا و سیما را بهتر کند. هرچند تا کنون خبر امیدوار‌کننده‌ای در این زمینه منتشر نشده و معمولا شعارهای قبلی در این زمینه تکرار شده است. تاج می‌گوید:  «در حال تعامل با صدا و سیما هستیم و روی عدد قابل ملاحظه‌ای به نتیجه رسیدیم که فعلا ‌آن را نمی‌گوییم. اگر با اسپانسر هم توافق کنیم وضعیت‌مان بهتر می‌شود. دو پول ما وصول نشده بود. 30 میلیارد باید برای دو سال قبل که در دادگاه رای گرفتیم وصول شود. 32 میلیارد هم برای پارسال است. ا‌ن‌شاءالله سال آینده دیگر به دادگاه نرویم. احساس می‌کنم امسال لیگ خوبی خواهیم داشت.» اما در مورد جوانگرایی تا حدودی می‌توان نمره قبولی به فدراسیون تاج داد. او و همکارانش در این زمینه اقداماتی داشته‌اند. خود تاج می‌گوید: «چند سالی است کارمان را برای جوانگرایی در لیگ آغاز کرده‌ایم تا دوندگی بیشتر باشد و در نهایت تیم‌ملی بهتری داشته باشیم. این کار را 4، 5 سالی است که شروع کرده‌ایم که خدا را شکر نتیجه داده است. حالا میانگین سنی لیگ به 26 سال رسیده که جای خوشحالی دارد. بین مربیان هم جوانگرایی صورت گرفته و مربیانی مثل علی دایی، عبدالله ویسی، یحیی گل‌محمدی و... ‌در چرخه جوانگرایی فوتبال کشور سهم دارند.» رئیس فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهد: «جوانگرایی در فوتبال ساحلی و فوتسال هم صورت گرفته است. تصمیم داریم مربیان را از میان بازیکنان قدیمی ‌انتخاب کنیم. البته در فوتبال ساحلی دو اتفاق خوب می‌افتد که در هفته آینده این موضوع را اعلام می‌کنم.»

تاج درباره کلاس داوری پیشرفته هم این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: «همه داوران زیر 35 سال هستند که اتفاق خوبی است. ما باید قدردان پیشکسوتان باشیم اما باید کار به جوان‌ترها سپرده شود. این کار در همه جای دنیا رقم می‌خورد که البته کار سختی است. باید همیشه حرکت رو به جلو داشته باشیم. پس از پایان نیم‌فصل اول قرار است اصفهانیان و کامرانی‌فر با داوران لیگ برتری، جلسه‌ای برگزار کنند و ارزیابی از عملکرد آنها در نیم‌فصل داشته باشند.»

  برکناری حسینی و معرفی شهابی

یکی از تغییراتی که تاج در فدراسیون فوتبال رقم زد، برکناری حسینی از سمت روابط عمومی فدراسیون فوتبال بود. تاج اعتقاد داشت حسینی نمی‌تواند حاشیه‌های این فدراسیون را جمع کند و ارتباط با رسانه‌ها را در مسیر دلخواه رئیس قرار دهد. به همین دلیل امیرحسین حسینی پس از ۸ سال فعالیت در بخش روابط عمومی فدراسیون فوتبال با تصمیم مهدی تاج از این سمت کنار رفت تا اژدر شهابی، مدیر سابق روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان جانشین وی مشغول ‌فعالیت شود. دیگر تغییری که تاج در فدراسیون فوتبال درباره‌اش دست به کار شد، بحث بازنشسته‌ها و کنار گذاشتن این افراد از فدراسیون فوتبال بود. پس از آنکه سازمان بازرسی کل کشور نسبت به حضور 42 فرد بازنشسته در فدراسیون فوتبال حساسیت نشان داد و اعلام کرد که این افراد نباید به صورت رسمی در فدراسیون استخدام شوند و حقوق و حق بازنشستگی بگیرند، مساله ماندن یا رفتن این افراد از فدراسیون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. فدراسیون فوتبال پذیرفت که با این افراد قطع همکاری کند ولی در پایان آبان ۹۵ مشخص شد که از تعداد 42 کارمند بازنشسته فدراسیون، 5 نفر - به‌رغم مخالفت سازمان بازرسی – همچنان در فدراسیون فوتبال حضور دارند و در لیست حقوق این فدراسیون حضور داشته و حقوق دریافت کرده‌اند.

ظاهرا فدراسیون فوتبال پس از 3 ماه کش و قوس با موضوع بازنشسته‌ها، با 37 کارمند بازنشسته برای عدم فعالیت در فدراسیون به توافق رسید اما هم‌چنان بر حضور غیرقانونی 5 نفر دیگر اصرار دارد. این 5 نفر شامل مسئول مسابقات سازمان لیگ، یکی از نزدیکان کفاشیان، یک مشاور دبیرکل و 2 نفر دیگر از امور مالی فدراسیون هستند که به‌رغم اصرار سازمان بازرسی برای اجرای قانون درباره همه بازنشسته‌ها، همچنان در فدراسیون مشغولند. هر چند برخی از این افراد مدعی فعالیت بدون حقوق در فدراسیون شده‌اند که این موضوع نیز بر ابهام حضورشان در فوتبال می‌افزاید.

مهدی تاج در توجیه این مساله قبلا گفته بود که حضور برخی از کارمندان بازنشسته در فدراسیون لازم است و به دلیل اهمیت کار، تخصص و تجربه‌شان، جایگزین خاصی برای آنها نیست. رئیس فدراسیون فوتبال قول داده بود که برای ادامه حضور آنها مجوز لازم را بگیرد اما برخی رسانه‌ها در این زمینه اطلاع حاصل کرده‌اند که تاکنون هیچ نهاد قانونی مجوزی برای ادامه فعالیت این 5 بازنشسته همچنان شاغل، به فدراسیون فوتبال نداده است.

باید دید مهدی تاج و مجموعه فدراسیون فوتبال بر‌اساس کدام مجوز و طبق کدام قانون همچنان این 5 نفر را در فدراسیون نگه داشته و بر ادامه کارشان اصرار دارد.

 رابطه نه چندان دوستانه ساکت – کی‌روش

همه تغییراتی که در فدراسیون فوتبال انجام شده اما نشان از یک روحیه خاص دارد. روحیه‌ای خاص نزد مهدی تاج که به او میدان می‌دهد قدرت خود را در فدراسیون فوتبال یکدست کند. او قدرت همه آنهایی که پتانسیل بزرگ شدن در فدراسیون داشتند را محدود کرد ‌یا از بین برد. امیر عابدینی و برخی دیگر از افرادی که می‌توانستند مانعی جدی برای یکدست شدن قدرت در درون فدراسیون فوتبال باشند را محدود کرد. او از نخستین روز حضورش در راس هرم مدیریتی فدراسیون فوتبال هم علاقه‌مند بود تا از دوست صمیمی ‌خود برای یکدست کردن قدر‌ت در فدراسیون بهره ببرد. در شرایطی که کارلوس کی‌روش دوست داشت مهدی محمدنبی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال به محل کارش بازگردد و همکار او شود، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال،‌ محمدرضا ساکت را به‌عنوان جانشین مخالف کی‌روش برگزید. علیرضا اسدی که با کی‌روش چند سال دعوا کرد، سرانجام به صورت رسمی از کار برکنار شد. البته برکناری او قطعی بود و تنها کی‌روش با پست خود، این موضوع را علنی کرد.

تاج از چندی قبل با اسدی برای برکناری‌اش حرف زده بود و دبیرکل هم پذیرفته بود؛‌ از فدراسیون فوتبال به جای دیگری برود. کی‌روش در این میان زودتر از همه، خبر برکناری او را منتشر کرد تا قدرت خود را نشان دهد. این مساله برای تاج هم یک امتیاز بود، ‌چراکه حالا در برکناری اسدی اگر کسی هم انتقاد داشته باشد، به او انتقاد نمی‌کند. بعضی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا با حرف کی‌روش، اسدی برکنار شد. این در حالی است که رئیس از مدتی قبل قصد برکناری دبیرکل را داشته است. در هر صورت این اتفاق رخ داد و اسدی از فدراسیون رفت. پیش‌بینی‌ها درباره جانشین او هم درست از آب درآمد و تاج، محمدرضا ساکت را به‌عنوان دبیرکل جدید برگزید. این اتفاق در حالی رخ داد که کی‌روش دوست داشت‌ مهدی محمدنبی به فدراسیون فوتبال بازگردد. او با پستی که منتشر کرد،‌ نشان داد چقدر علاقه به بازگشت او داشته است.

کی‌روش در پست خود به تعریف و تمجید از نبی پرداخته بود ولی با انتشار آخرین پستش نشان داد تعریف‌های اولیه بی‌دلیل نبوده و او دوست دارد نبی بازگردد. کی‌روش با انتشار عکسی از خود و نبی در اتاق کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال نوشت: «چهار سال قبل با آقای نبی، یک جنتلمن و دوست که همیشه با احترام متقابل با او کار می‌کردم. در دفتر رئیس فدراسیون فوتبال در فدراسیون، ما عملکردمان را در جام‌جهانی برزیل با این تابلویی که یک هنرمند از کاپ جام جهانی کشیده بود، جشن گرفتیم.»

 با این حال تاج با وجود تمایل شدید کی‌روش به بازگشت نبی، ‌ترجیح داد فرد امین خود را در پست دبیرکلی بگمارد. ساکت رابطه بسیار نزدیکی با تاج دارد و البته اختلافاتی با کی‌روش. هر چند ساکت در این مدت تلاش کرده حامی‌ کی‌روش باشد اما در دوره‌ای با کی‌روش به اختلاف شدید خورد. حالا او دومین قدرت اجرایی فدراسیون فوتبال شده است و قاعدتا برخوردش با کی‌روش بیشتر خواهد بود. آیا یکدست شدن قدرت در فدراسیون فوتبال در نهایت به نفع تاج تمام می‌شود و هیات‌رئیسه‌ای که حالا نسبت به گذشته با مهدی تاج همراه‌تر نیز شده است به همین منوال حمایت را بر مخالفت ‌ترجیح می‌دهد؟