لیگ برتری‌ها در هفته اول با لباس‌های جدید خود به میدان رفتند، لباس‌هایی که اغلب آنها از تولیدات داخلی بود و تنها چهار تیم ترجیح دادند با برندهای خارجی همکاری کنند.

تیم های لیگ برتر چه بر تن می کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین و به نقل از "ورزش سه "، شانزده تیم لیگ برتری روزهای پنجشنبه و جمعه با البسه مخصوص لیگ هفدهم به میدان رفتند، لباس هایی که نمی توان تمامی آنها را جدید دانست چرا که دو تیم سیاه جامگان مشهد و گسترش فولاد تبریز بدون هیچ گونه تغییر با پیراهن های فصل قبل خود به میدان رفتند و  در این میان تعدادی از تیم های حاضر با کمترین تغییرات ممکن در طراحی لباس های خود لیگ هفدهم را آغاز کردند. 

اصولا فوتبالدوستان ایرانی همیشه حساسیت خاصی نسبت به پیراهن به تن شده توسط تیم های محبوب خود دارند و تقریبا سالی نیست که در رابطه با آنها اظهارنظر نکنند، طبیعتا طراحی منحصر به فرد برای هواداران از هرچیزی مهمتر است و همین موضوع را می توان حتی بیشتر از کیفیت، عاملی برای تشویق آنها به خرید این لباس ها دانست، چه بسیار پیراهن هایی هستند که از فصل گذشته هنوز در یاد هواداران باشگاه ها باقی مانده و هنوز هم از آنها به عنوان طرح هایی ماندگار  یاد می کنند، طرح هایی که شاید در آغاز دوران هواداری کسی به تن تیم محبوب او شده بود و اکنون برای او نوستالژیک شده است.

 

لباس های جدید نیز مانند سال های قبل منتقدان و مشوقان فراوانی دارد و تقریبا هر کدام از تیم های لیگ برتری از نظرات ضد و نقیض مختلف بی نصیب نماندند، کپی برداری از پیراهن های مختلف تیم های نامدار دنیا و یا طراحی ساده و بدون ابتکار، نقطه نظر اغلب منتقدان البسه تیم های لیگ برتری بود.

 

برند روی بورس

در فوتبال ایران هر چند سال یک بار، یکی دو تولیدی روی بورس می افتند و بازار  هدف خود را برای بسیاری از تیم های فوتبال ایران تعریف می کنند، در سال های گذشته می دیدیم که یک برند غالب البسه تیم های لیگ برتری را در دست می گرفت و به دلیل بالا بودن میزان سفارشات طراحی منحصر به فردی برای هر کدام از لباس های تیم های مختلف صورت نمی گرفت و اغلب در بازی های رودرو رنگ پیراهن وجه تمایز دو تیم به لحاظ بصری محسوب می شد و نه طراحی آنها.

 

پایان امپراتوری آل اشپورت 

آخرین برندی که تیم های حاضر در فوتبال ایران را به صورت غالبی در اختیار داشت، برند آل اشپورت بود که با پیراهن تیم سپاهان و سپس استقلال و پرسپولیس به ایران آمد و با تامین لباس های تیم ملی، لیگ های مختلف فوتبال ایران را تحت سیطره خود در آورد.پس از حدودا 10 سال تیم های مختلف آرام آرام از این تولیدی دور شدند و در آخرین اقدام می توان گفت توپ های لیگ برتر آخرین دستاویز این برند پرحاشیه برای باقی ماندن در فوتبال ایران بود که آن نیز در لیگ هفدهم تغییر کرد تا در لیگ هفدهم به طور کامل امپراتوری آل اشپورت را در فوتبال ایران پایان یافته ببینیم. 

 

جایی برای نفس کشیدن نیست

تبلیغات روی پیراهن های تیم ها نیز برای خود حکایت جالبی است، برخی از لباس ها که با مشکل طراحی نیز مواجه هستند به ابتدایی ترین شکل ممکن تبلیغ مربوطه را روی لباس خود می بینند، برخی از لباس ها نیز به مانند دفتری خط خطی شده چندین و چند تبلیغ را به خود اختصاص داده اند و به قولی جایی برای نفس کشیدن بیننده نمی گذارند، گویی که باید نام برند مربوطه حک شود و اینکه چه میزان اثرگذاری خواهد داشت اصولا از اهمیت پایین برخوردار است.

 

تبلیغات روی پیراهن، کپی برابر اصل تبلیغات تلویزیونی

یکی از نکات جالب تبلیغات روی پیراهن های تیم های مختلف شباهت زیاد آنها از نظر بازاری به تبلیغات تلویزیونی است، همانطور که پیش از پخش یک برنامه پربیننده غالب اصلی پیام های بازرگانی به تبلیغات مربوط به بانک ها و اپراتورهای تلفن همراه است  در فوتبال و لیگ برتر نیز این قضیه حکمفرماست، بین تیم های لیگ برتری، 6 تیم با حک کردن نام یک بانک و یا موسسه مالی و اعتباری روی پیراهن ها و 5 تیم نیز با تبلیغ برای اپراتور تلفن همراه به میدان می روند.

 

چشم صنعتی ها به بازار خودی 

7 تیم حاضر در لیگ برتر نیز در صورت داشتن و یا نداشتن تبلیغات، قسمت اصلی لباس های خود را به تبلیغات کارخانه خود و  یا محصولی از آن اختصاص داده اند، تیم های که بیشتر آنها صنعتی هستند، تیم های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه سپاهان، پیکان، سایپا، پارس جنوبی جم، نفت تهران و پدیده مشهد همین تیم ها هستند که به کارخانه و یا مالک خود به چشم بازار هدف نگاه می کنند. 

 

پیامک بزن، هواداری را به اثبات برسان

با مد شدن سامانه هواداری بین تیم های مختلف، اکنون 6 تیم لیگ برتری مجهز به این سامانه شدند و با حک شماره مخصوص به تیم خود به تبلیغ آن می پردازند، نکته جالب در این باره اینکه در اولین پیراهن تیم های کم تماشاگری مانند سایپا و پیکان نیز این موضوع دیده شده که در نوع خود جالب به نظر می رسد. 

 

توسل به ائمه اطهار، خط هوایی و کشت و صنعت

سیاه جامگان را می توان تنها تیمی دانست که بدون هیچ تبلیغی در اولین دیدار خود پا به میدان گذاشت، آنها به مانند بسیاری از بازی های فصل گذشته با حک کردن نام ائمه اطهار  روی پیراهن های خود در میدان حضور پیدا می کنند.

دو تیم تبریزی حاضر در مسابقات نیز به تبلیغات دو خط هوایی می پردازند، سه تیم خوزستانی لیگ برتر نیز تبلیغات برای منطقه آزاد، یک شرکت اینترنتی و یک شرکت مربوط به کشت و صنعت را برعهده دارند. 

 

اکنون نگاهی می اندازیم به لباس های تیم های مختلف لیگ برتری در هفته اول فصل هفدهم:

 

 

پرسپولیس – رضایت هواداران

 

 

طراحی پیراهن های این فصل پرسپولیسی ها رضایت اغلب هواداران این تیم را به دنبال داشت، خط های عمودی که آن را از حالت سادگی درآورده بود و سرآستین های سفید رنگ که به نوعی یادآور طرح های دهه شصت است تاکنون به دل هواداران این تیم نشسته است، اسپانسرهای این تیم نیز با فصل گذشته کاملا یکسان است و در هیچکدام از انها حتی کمپانی تولید کننده لباس تغییری دیده نمی شود. آنها یکی از تیم هایی هستند که از البسه تولید کننده خارجی استفاده می کنند. 

 

 

استقلال – چیزی شبیه به پارسال

 

 

آبی پوشان به مانند رقیب خود از همان اسپانسرهای ثابت فصل قبل استفاده می کنند، آنها که در این فصل نیز لباس های خود را از چین وارد می کنند از طرحی شبیه به فصل قبل سود می برند، برش این لباس ها به مانند لباس های قبلی است و یقه ها این شباهت را کاملا آشکار می کنند، تغییرات آن نسبت به قبل نیز حذف خط های افقی سفید رنگ در جلوی لباس است که نوارهای مارپیچ عمودی و آبی نفتی جایگزین آن شده است و به نوعی این لباس ها را چشم نوازتر کرده است. 

 

 

تراکتورسازی – تغییر در اسپانسرهای اصلی

 

 

تبریزی ها این فصل با تغییراتی در لباس های خود به میدان می روند که مهمترین آن را می توان در تولید کننده البسه دید، آنها در لیگ هفدهم برای اولین بار با تولیدکننده لباس های استقلالی ها فعالیت می کنند و به همین دلیل تغییراتی در طراحی آنها صورت گرفته است، تغییراتی که با عوض شدن اسپانسر اصلی این تیم و حک آرم آن روی سینه بازیکنان این تیم، جلوه بیشتری پیدا کرده است.

 

 

سپاهان – یک زرد و مشکی دیگر 

 

 

اصفهانی ها پس از استفاده از رنگ های عجیب در تمرینات و اردوهای آماده سازی پیش از آغاز بازی های لیگ از لباس های جدید خود رونمایی کردند، لباس های که مانند برخی طرح های این تیم نوارهای مشکی رنگ را به طور محسوس در خود دارد. نکته جالب در رابطه با سپاهانی ها اینکه آنها یک بار دیگر آغازگر همکاری با اسپانسری هستند که برای اولین بار در لیگ برتر ایران فعالیت می کند تا پس از برندهایی همچون آل اشپورت و لوتو، آنها یک بار دیگر برای استفاده از نام جدید پیش قدم شوند. 

 

 

ذوب آهن – برای اولین بار مستقل از نام کارخانه

 

 

ذوبی ها در طراحی لباس های این فصل خود نیز از  رنگ های سازمانی شان یعنی سفید و سبز استفاده کردند و تقریبا طرحی با اندک تفاوت نسبت به آنچه سال های قبل عرضه می کردند به نمایش گذاشتند، البته اصلی ترین غافلگیری در البسه ذوبی ها به اسپانسر اصلی آنها باز می گردد و با توجه به اینکه آنها همیشه نام و آرم کارخانه ذوب آهن را روی لباس های خود حک می کردند این بار  قراردادی با یکی از اپراتورهای تلفن همراه بستند تا به عنوان یکی از اسپانسرهای این تیم فعالیت کند. 

 

 

گسترش فولاد – همان همیشگی

 

 

گسترشی ها در اولین بازی خود با همان لباس فصل قبل در میدان حضور پیدا کردند، البته هنوزمشخص نیست آنها اقدام به تغییر آن خواهند کرد یا نه اما چیزی که تاکنون مشخص بوده استفاده این تیم از همان البسه فصل قبل دقیقا با همان اسپانسرها است.

 

 

سایپا – پیراهن دوم شاداب

 

 

خودروسازان که از نارنجی به عنوان رنگ اصلی خود سود می برند در اولین دیدار مجبور به استفاده از پیراهن های دوم خود شدند، پیراهن هایی سفید رنگ که حاشیه های پایین آن به همراه نوار  بغل که به رنگ نارنجی بودند هرچند تکراری اما پیراهن های دوم این تیم را شاداب تر از گذشته کرده بود. 

 

 

پیکان – اسب ایران خودرو تنه به تنه یوز ایرانی

 

 

پیراهن های پیکانی ها شاید در نگاه کلی تفاوتی نسبت به قبل نداشته باشد اما در جزئیات تغییراتی در خود دارد، تغییراتی مانند یقه آن، پررنگ تر شدن رنگ فیروزه ای، خانه های آبی نفتی به کار رفته در جلوی لباس و البته پررنگ تر شدن نشان ایران خودرو در قسمت پایین لباس، طراح پیراهن های پیکانی با پررنگ تر کردن سردیس اسب که نشان این کارخانه است یادآور حک کردن یوز ایرانی روی پیراهن های تیم ملی بود.

 

 

سیاه جامگان – تم مذهبی

 

 

سیاه جامگان تقریبا فصل قبل را نیز با پیراهن هایی منقش به نام پربرکت ائمه اطهار در میادین حضور می یافت، در اولین بازی لیگ هفدهم نیز پیراهن هایی با طراحی بسیار شبیه به پیراهن های فصل قبل را به تن کرد که دراولین دیدار نام امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) روی آن نقش بسته بود. 

 

 

پدیده مشهد – به دور از طرحی عجیب و غریب

 

 

پدیده نیز در اولین بازی خود از طرحی جدید استفاده کرد، طرحی که هر چند با پیراهن های فصل قبل این تیم مغایرت دارد اما اتفاق عجیب و غریبی نیز در طراحی آن نیفتاده است و شاید مهمترین نکته آن در یقه هفت بودن آن(بدون یقه اضافی) است که تقریبا در لیگ برتر کم یاب است. 

 

 

سپیدرود رشت – تی شرت هتلی

 

 

گیلک ها در اولین بازی خود مجبور به استفاده از پیراهن های دوم خود یعنی البسه سفید رنگ شدند، پیراهن هایی که به دلیل سه دگمه بودن و خط های نازک و افقی قرمز رنگ، شباهت عجیبی به تی شرت های هتلی پیدا کرده بود و البته نکته جالب دیگر پیراهن های این تیم در قسمت مربوط به تبلیغ اصلی بود که خالی بود، البسه این تیم در اولین بازی تنها منقش به تبلیغات سرشانه بود. 

 

 

نفت تهران – تغییری در راه نبود

 

 

نفتی ها در اولین دیدار خود با پیراهن هایی شبیه به آنچه فصل قبل به تن می کردند در میدان حضور یافتند و نشان دادند با توجه به اوضاع پیچیده و پرتنشی که حول این تیم حکمفرما بود زمان و حوصله ای برای طراحی جدید وجود نداشت، البته بر خلاف قبل این بار نام و لوگوی مالک این باشگاه کوچکتر شده و به قسمت بالای پیراهن منتقل شده بود.

 

 

پارس جنوبی جم – زرد و آبی و قرمز

 

پارس جنوبی جم تنها تیم لیگ برتری بود که به معرفی سه رنگ اصلی خود پرداخت و اتفاقا در اولین بازی مجبور به استفاده از رنگ سوم خود یعنی قرمز شد، پیراهن آنها برخلاف آنچه پیش از این در رونمایی از لباس ها دیده بودیم کاملا ساده و بدون طراحی خاصی بود که تنها نام پارس جنوبی جم بر روی آن حک شده بود. 

 

 

صنعت نفت آبادان – تغییراتی در حد راه راه

 

آبادانی ها که در فصول گذشته با پیراهن هایی منقش به آرم برند معروف نایکی پا به میدان می گذاشتند از ابتدای این فصل به صورت صددرصد ایرانی پا به میدان گذاشتند، در طرح اصلی پیراهن های آنها راه راه هایی عمودی به رنگ زرد کم رنگ اضافه شده است. 

 

 

فولاد خوزستان – ساده تر از قبل

 

 

فولادی ها نیز یکی از تیم هایی بودند که در بازی ابتدایی خود خارج از خانه به میدان رفتند و به ناچار از رنگ و لباس دوم خود استفاده کردند، لباس هایی سفیدرنگ و ساده که عملا طراحی خاصی در آن صورت نگرفته بود  و شاید باید تا هفته آینده صبر کنیم و بعد به خودمان بقبولانیم که این طرح، همان طرح اصلی لباس فولادی ها در لیگ هفدهم است. 

 

 

استقلال خوزستان – رنگ رخسار خبر می دهد...

 

 

شاید تنها چیزی که از لباس استقلالی های خوزستان به یاد می آید سادگی مفرط آن است که قطعا مربوط به یکی از پیش طرح های تولیدی آن است، پیراهن خوزستانی ها نسبت به فصول قبل کیلومترها پسرفت داشته و این انتظار می رود تا پس از برگزاری یکی دو هفته از بازی ها کاملا تغییر کند.