سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال نوجوانان با اشاره به موفقیت این تیم در جام جهانی، می‌گوید باید از این پس برای سایر تیم‌های ملی هم چنین هدفی ترسیم شود.

علی‌دوستی: باید زندگی حرفه‌یی را به فوتبالیست‌های نوجوان یاد بدهیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمید علی‌دوستی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال نوجوانان در جام جهانی زیر 17 سال اظهار کرد: عملکرد تیم‌مان خیلی خوب بود. با یک هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی خوب از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان که از چهار سال پیش صورت گرفت، توانستیم تا مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کنیم. بخشی از بازیکنان از رده نونهالان و بخشی هم با استعدادیابی گسترده در سراسر کشور انتخاب شدند. بازیکنان به طور مرتب در اردوها حضور داشتند و آماده شدند.

سرمربی پیشین تیم‌ ملی نوجوانان با اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته برای این تیم گفت: ابتدا هدف‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را ترسیم کردیم. در نخستین گام توانستیم به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی آسیا صعود کنیم. با نایب قهرمانی در آسیا و رسیدن به جام جهانی هدف میان مدت تیم ملی محقق شد و در نهایت صعود به جمع هشت تیم برتر جهان موجب تحقق هدف بلند مدت این تیم شد. این موضوع نشان می‌دهد که وقتی برای تیم های پایه هدف‌گذاری مشخصی وجود داشته باشد، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود موفق شد.

او با بیان این که حفظ موفقیت سخت‌تر از کسب آن است، افزود: تیم ملی در جام‌جهانی برای اولین‌بار به جمع هشت تیم برتر صعود کرد. باید کاری کنیم همه تیم‌های پایه از این پس چنین عملکردی داشته باشند. این کار با برنامه‌ریزی و توسعه فوتبال پایه میسر می‌شود. فکر می‌کنم باید از سوی باشگاه‌ها هم تحرکی صورت بگیرد.

علی دوستی اظهار کرد: این موفقیت حاصل تلاش مربیان گمنامی است که در استان‌ها بازیکنان را پرورش دادند. فکر می‌کنم خیلی از عوامل دست به دست هم داد. هدف‌گذاری برای تیم‌های پایه در یک زمان مناسب جواب می‌دهد. تیمی که چهار گل به آلمان می‌زند، به خود باوری لازم رسیده است. عملکرد مربیان فعلی تیم ملی بسیار خوب بود و جا دارد از آن‌ها تقدیر کنیم.

سرمربی پیشین این تیم درباره محو شدن تعداد زیادی از بازیکنان رده‌های سنی نوجوانان و جوانان گفت: در رده سنی نوجوانان، به موازات آموزش مسائل فنی، باید آموزش مسائل اخلاقی و روش زندگی مناسب را هم در دستور کار قرار داد. اگر از این بازیکنان به خوبی مراقبت شود، در آینده ‌می‌توانند به درجات بالاتر برسند. همیشه می‌گویند پیشرفت و قهرمانی به دست می آید اما نگه داشتن آن سخت‌تر است. این موفقیت باید حفظ شود. بازیکنان با فراگیری مسائل اخلاقی و روش زندگی، می‌توانند خودشان را از هر نوع آسیب حفظ کنند. باشگاه‌ها هم در این پروسه مسوولیت مهمی دارند. بازیکنانی که بعد از حضور در تیم ملی نوجوانان و جوانان محو شدند، می‌توانند دلیل و درس خوبی برای بازیکنان فعلی باشند تا خودشان را از هر نوع آسیبی حفظ کنند. حیف است این بازیکنان را از دست بدهیم. بازیکنان این رده سنی می‌توانند با طی کردن سلسله مراتب، به تیم ملی بزرگسالان هم‌ برسند؛ به شرطی که زندگی حرفه‌یی را یاد بگیرند.

علی دوستی درباره نقش باشگاه‌ها در پرورش استعدادهای فوتبال تاکید کرد: فکر می‌کنم با درخشش این بازیکنان، تلنگری به جامعه فوتبال می‌خورد و بیش‌تر به تیم‌های پایه توجه می‌شود. اگر تیم‌های ایرانی مانند بارسلون و آژاکس آکادمی‌های فوتبال داشته باشند، در آینده از خرید بازیکن بی‌نیاز می‌شوند. این کار درآمدزایی زیادی دارد. از طرفی آموزش صحیح و اخلاق مدارانه مهم است. به موازات آموزش فنی، باید آمادگی ذهنی لازم برای زندگی حرفه‌یی را هم به دست بیاورند. این بازیکنان در سنی هستند که تجربه لازم ندارند. با یک مشورت و تعلیم خوب می‌توانند راه خود را پیدا کنند. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و ... در حال حاضر در سطح اول و دوم اروپا هستند. کسی به جز خودشان به دنبال چنین هدفی نبودند.