چرا کریمی‌ حریف روسی‌اش را شکست نداد. نهایتا در کشتی بعدی از رویارویی با کشتی‌گیر اسرائیلی انصراف می‌داد. خودش در این باره می‌گوید: «اینکه می‌گویند روس را می‌بردی بعد با اسرائیل کشتی نمی‌گرفتی حرف درستی نیست چون با این‌کار کشتی‌گیر روس حذف می‌شد و روس‌ها به‌دلیل نفوذی که در اتحادیه جهانی دارند شدیدا معترض می‌شدند و آن‌وقت هم من و هم فدراسیون کشتی را محروم می‌کردند.»

قهرمان کریمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان هفته گذشته در شهر بیدگوشچ لهستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، یونس امامی ‌و امین طاهری در اوزان ۶۵ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. علیرضا کریمی‌ نیز‌ از دور رقابت‌ها کنار رفت و شانس مسلم کسب مدال طلا را از دست داد.

در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری در دور نخست مقابل کازویا کویاناگی از ژاپن با نتیجه ۷ بر ۷ شکست خورد و باتوجه به شکست این کشتی گیر در دور بعد، اطری حذف شد. در وزن ۶۱ کیلوگرم ایمان صادقی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۵ بر یک شوتا فارتنادزه از گرجستان را شکست داد اما در دور سوم مقابل اسلام دودایف از روسیه با نتیجه شش بر پنج مغلوب شد و باتوجه به شکست این حریف روسی مقابل کشتی‌گیر ژاپنی، صادقی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۶۵ کیلوگرم یونس امامی ‌پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۱۲ بر یک میهایل گئورگیف از بلغارستان را مغلوب کرد. وی در دور سوم با نتیجه ۱۱ بر صفر یونیزاوا از ژاپن را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد اما در این مرحله مقابل باجرانگ قهرمان آسیا و نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی از هند با نتیجه ۹ بر ۴ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۶ بر ۴ یاووز از ترکیه را از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد. در وزن ۷۰ کیلوگرم حمیدرضا زرین پیکر در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو بود. وی در دور دوم مقابل ذوالفقار ماخاماتوف از قزاقستان با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب شد و باتوجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه‌نهایی، زرین‌پیکر از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۷۴ کیلوگرم محمد متقی‌نیا در دور نخست با نتیجه ۷ بر ۴ مقابل یاجورو یاماساکی از ژاپن شکست خورد و باتوجه به شکست این کشتی‌گیر ژاپنی مقابل حریف گرجستانی، متقی‌نیا از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور اول با نتیجه ۱۲ بر ۲ گئورگی نوگایف از اسلواکی را مغلوب کرد. وی در در دور دوم نیز واسیلی کاراس از رومانی را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست داد. گلیج در دور سوم رسول ماگومدوف از روسیه را با نتیجه ۱۰ بر سه پشت سرگذاشت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. گلیج در این مرحله و برای حضور در دیدار فینال با نتیجه ۸ بر ۴ مورازی مچیدلیدزه از اوکراین را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار دزیانیس خرامیانکوف از کشور بلاروس را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امین طاهری پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۱۲ بر ۸ کامیل کاسکیولک از لهستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد در مصاف با جری هینو از فنلاند با نتیجه ۸ بر صفر به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله مقابل، ماگومدامین دبیراف از روسیه با نتیجه ۱۲ بر یک مغلوب شد و راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در این دیدار میهالی ناگی از مجارستان را با نتیجه ۱۰ بر صفر از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد. اما آنچه‌ این مسابقات را به سوژه د‌اغ رسانه‌ها تبدیل کرد اتفاقی بود که در وزن ۸۶ کیلوگرم رخ داد. آنجا که کشتی‌گیر این وزن تیم‌ملی کشتی ایران برای روبه‌رو نشدن با نماینده رژیم غاصب صهیونیستی کشتی خود را به حریف روسی‌اش واگذار کرد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم علیرضا کریمی‌ یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال کشتی آزاد امید ایران در رقابت‌های جهانی و دارنده مدال برنز بزرگسالان جهان ۲۰۱۵ در دور نخست مقابل جبرییلوف از روسیه قرار گرفت و در نهایت با نتیجه ۱۴ بر ۳ شکست خورد. کریمی‌ در حالی که تا یک دقیقه مانده به پایان مبارزه از حریف روس خود پیش بود در نهایت ۱۴ بر ۳ شکست خورد. کریمی‌ اگر این کشتی را پیروز می‌شد در دور بعد باید به مصاف حریف رژیم اشغالگر‌ قدس می‌رفت. یوری کالاشنیکوف کشتی‌گیر روسی‌الاصل از رژیم‌صهیونیستی با نتیجه ۴ بر صفر ساموئل بروکس از آمریکا را از پیش رو برداشته بود.

در واقع کریمی‌ با بدشانسی محض‌ روبه‌رو شد. او در حالی که در فاصله یک دقیقه به پایان مبارزه‌اش با حریف روس،‌ پیش بود، با نظر کادرفنی مجبور شد برای روبه‌رو نشدن با حریفی از رژیم‌صهیونیستی کشتی را با اختلاف 11 امتیاز واگذار کند. از بدشانسی کریمی‌ او در گروه بازنده‌ها هم با این کشتی‌گیر از رژیم‌صهیونیستی مواجه شد و بار دیگر مسابقه نداد تا در عین شایستگی از رسیدن به مدال جهانی بازبماند. یک بار هم چند سال قبل در مسابقات جوانان جهان چنین اتفاقی برای آزادکار ایرانی رخ داده بود تا او را بتوان یکی از بدشانس‌ترین کشتی‌گیران تاریخ نامید. با وجود قابلیت‌های فنی زیادی که علیرضا کریمی‌ دارد، بدشانسی در سال‌های اخیر باعث شده تا او از رسیدن به مدال بازبماند و در اقدامی ‌شایسته از رویارویی با حریفان خود از رژیم‌صهیونیستی امتناع کند. در حالی که در روزهای اخیر مردم در فضای مجازی به حمایت از این کشتی‌گیر پرداختند، عده‌ای نیز سعی دارند عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم‌صهیونیستی را تصمیمی ‌غیر‌حرفه‌ای برشمرند و این سیاست که یکی از خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران است را به چالش بکشند.

با این حال چه کسی است که نداند جریان مسمومی ‌که امروز خواهان رویارویی ورزشکاران ایرانی با نمایندگان رژیم‌صهیونیستی است از نفوذ کافی برخوردار نیستند و هجمه‌های پراکنده‌شان البته راه به جایی نمی‌برد. اما بلافاصله بعد از حرکت پهلوانانه کریمی،‌ فدراسیون کشتی بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

  «به پهلوان علیرضا کریمی ‌عزیز!

این دومین باریست که تو با گذشتن از حق خودت، در مظلومیت تمام، از مظلومیت مردم فلسطین دفاع می‌کنی.‌

مردمی ‌که شاید هیچ گاه در جریان این فداکاری تو نباشند.‌

بار اول در مسابقات جهانی جوانان در کشور بلغارستان در سال 2013، با از خود گذشتگی تو، تیم کشتی ایران از سکوی دوم به سکوی سوم افتاد و این بار در مسابقات جهانی امید در کشور لهستان، از سکوی سوم به جایگاه هشتم سقوط کرد...‌ هیچ کس، حتی یادآور این نشد، که تو و کشتی ایران، برای احترام به مردم فلسطین، با گذشتن از جایگاه واقعی خود، نتیجه زحمات خود را از دست دادید‌. آنهایی که ورزش قهرمانی را می‌شناسند، می‌دانند برای یک قهرمان و برای تیم‌ملی هر کشوری، کسب نتیجه در مسابقات اصلی یعنی همه چیز.‌ یعنی همه عمری که گذاشته‌ای.‌ یعنی همه گذشته‌‌ات و حتی همه آنچه‌ در آینده می‌خواهی به آن برسی.‌

علیرضای عزیز، شاید امروز کسانی که به‌عنوان مسئول، ‌‌باید بیش از همه سپاسگزار ایثار و پهلوانی تو باشند، در کنارت نیستند.‌

اما مردمی‌ که باید تو را ببینند و فداکاری‌ات را درک کنند و قدردان صبر و گذشت تو باشند، تو را می‌بینند و در کنار تو هستند.‌

  پهلوان علیرضا کریمی

مظلومیت تو، برای خانواده بزرگ کشتی ایران فراموش‌نشدنی است.»

این بیانیه در حالی صادر شد که وزارت ورزش نیز سعی کرد از این اتفاق جا نماند. معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در واکنشی، اقدام علیرضا کریمی‌ برای دفاع از مردم فلسطین را ستود. عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان اقدام جوانمردانه علیرضا کریمی‌ را ستود‌:

  «قهرمان و پهلوان علیرضا کریمی‌  عزیز!

حرکت جوانمردانه و منش پهلوانی تو در رقابت‌های جهانی لهستان و گذشتن از مدال و سکوی قهرمانی جهان در قبال حمایت از آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی موجبات افتخار و مایه مباهات جامعه ورزش ایران اسلامی است.

به یقین این اقدام انقلابی، ارزشمند و پهلوانانه مورد توجه و عنایت ملت بزرگ ایران و مسئولان و مدیران ورزش کشور خواهد بود و ان‌شاءالله به نحو شایسته‌ای از این گذشت و ایثار جوانمردانه قدردانی و تقدیر به عمل خواهد آمد.» اما امتیازی که فدراسیون کشتی برای کریمی‌ در نظر گرفته این است که او مجوز حضور ‌در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی کشتی آزاد را به‌طور مستقیم کسب کرده است.

با‌توجه به فرآیند انتخاب تیم‌های ملی در سال فنی جاری، کشتی‌گیرانی که در رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان (امیدها) حائز کسب مدال طلا شوند مجوز حضور مستقیم در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی جهت حضور در مسابقات جهانی مجارستان و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی را دارند. بر این اساس و باتوجه به عدم رویارویی علیرضا کریمی‌ در دیدار با حریف رژیم اشغالگر قدس در رقابت‌های امیدهای جهان و از دست دادن شانس کسب مدال طلای این کشتی‌گیر، شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد کشور اعلام کرد، علیرضا کریمی‌ مجوز حضور مستقیم در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی بزرگسالان را دارا خواهد بود.

اما بد نیست بخشی از حرف‌های کریمی‌ که هفته گذشته ایسنا آن را منتشر کرد را با هم مرور کنیم. آنجا که این کشتی‌گیر روزهای تلخی را بعد از نرسیدن به مدال طلا سپری می‌کند.

کریمی‌ می‌گوید: «روز وزن‌کشی من بعد از کشتی‌گیر اسرائیل وزن‌کشی کردم. قرعه او ۲۳ شد و قرعه من ۲۲. ابتدا فکر کردم در همان دور اول به کشتی‌گیر اسرائیلی خوردم اما بعد معلوم شد من دور اول به حریف روس خوردم و کشتی‌گیر اسرائیلی به حریف آمریکایی خورد و برنده این ‌دومبارزه دور دوم باید به مصاف هم می‌رفتند. ما هم از این موضوع خوشحال شدیم چرا که تا حد زیادی اطمینان داشتیم کشتی‌گیر اسرائیلی مقابل حریف آمریکایی شکست بخورد و به دور دوم نرسد اما اتفاقات رخ داده کاملا بر‌خلاف انتظارات و پیش‌بینی ما بود.

او از لحظات سخت باختنش به حریف روسی هم پرده برمی‌دارد و می‌گوید: «کشتی من با حریف روس و مبارزه کشتی‌گیران آمریکا و اسرائیل حدودا همزمان با هم شروع شد. من پرقدرت مبارزه را آغاز کردم و تا دقیقه ۵ مبارزه و یک دقیقه مانده به پایان ۳ بر ۲ از حریفم پیش بودم. تازه بدنم راه افتاده بود و حریف روس هم کاملا بریده بود. دنبال این بودم که امتیازات بیشتری هم از او بگیرم تا با اختلاف بالا او را شکست بدهم اما یک دقیقه مانده به پایان مبارزه‌ یکباره دیدم مربیانم چلنج را انداختند و اعتراض کردند. وقتی این صحنه را دیدم به آنها گفتم من که جلو هستم و مشکلی نیست پس چرا چلنج کردید که آنها به من گفتند حریف اسرائیلی موفق به شکست کشتی‌گیر آمریکایی شد و تو باید به حریفت ببازی تا دور بعد به اسرائیل نخوری.»

این کشتی‌گیر با اخلاق تیم‌ملی تاکید می‌کند: «باید ببازی» وقتی این حرف را شنیدم دنیا روی سرم خراب شد. در یک آن تمام زحمات و سختی‌هایی که ماه‌ها در تمرینات و دور از خانواده به امید کسب مدال طلای جهان متحمل شده بودم از جلوی چشمانم گذشت. شوکه شده بودم و انگار سطل آب یخ را روی سرم ریختند. دیگر قدرت ایستادن روی پاهایم را هم نداشتم. دیدم‌ 10نفر همگی فریاد می‌زنند «باید ببازی، باید ببازی.» به کشتی برگشتم کاملا وا دادم. حریف روس بلافاصله شروع کرد به حمله کردن من هم فقط ایستاده بودم. من را در خاک نشاند و به راحتی و بدون هیچ مقاومتی چند فتیله پیچ روی من اجرا کرد و در‌ 10ثانیه کار را تمام کرد و کار من هم تمام شد. برای دومین مرتبه است که با قرعه اسرائیل در مسابقات جهانی مواجه می‌شوم. یک‌بار نیز در مسابقات جهانی جوانان در سال ۲۰۱۳ به قرعه اسرائیل خوردم و به حقم که مدال طلا بود نرسیدم. آن زمان قهرمان آسیا هم شده بودم و به من گفتند به اندازه پاداش قهرمان جهان که ۴۰ سکه بود به تو می‌دهیم اما وقتی پدرم پس از مسابقات جهانی ۱۳۹۲ با نامه فدراسیون کشتی به وزارت ورزش رفت و خواستار عمل مسئولان به قول‌شان شد به او گفته بودند، «به ما ربطی ندارد که پاداش کشتی‌نگرفتنش مقابل اسرائیل را بدهیم. بروید از هر کس که گفته با اسرائیل کشتی نگیرید پاداش‌تان را از او بگیرید.» در نهایت هم به جای ۴۰ سکه فقط یک کارت هدیه یک میلیون تومانی دادند

 و تمام.»

کریمی‌ می‌گوید: «امسال هم قرار بود به نفرات اول ۶۰ سکه پاداش بدهند اما باز هم به کشتی‌گیر اسرائیل خوردم و به حقم نرسیدم و همه زحماتم بر باد رفت. به‌راحتی قهرمان جهان می‌شدم اما این اتفاق مانع آن شد. من حریف روس را به‌راحتی می‌بردم اما این اتفاق باعث شد او فینالیست شود. من دیگر فینالیست این وزن را که کشتی‌گیر قزاق بود را پیش از این چهار مرتبه ‌10بر صفر شکست داده بودم. حتی تا ثانیه‌های پایانی فینال کشتی‌گیر روس شکست‌خورده بود اما در ثانیه‌های پایانی امتیاز گرفت و حریف قزاق را شکست داد و قهرمان شد.»

وی ادامه می‌دهد: «کشتی‌گیران وضعیت مالی خوبی ندارند و تنها دلخوشی همه ما به کسب مدال جهانی و پس از خوشحال کردن مردم، گرفتن پاداش است. از مسئولان وزارت ورزش انتظار دارم آنها نیز اینگونه مواقع به قول و تعهدات‌شان عمل کنند.«

اما چرا کریمی‌ حریف روسی‌اش را شکست نداد. نهایتا در کشتی بعدی از رویارویی با کشتی‌گیر اسرائیلی انصراف می‌داد. خودش در این باره می‌گوید: «اینکه می‌گویند روس را می‌بردی بعد با اسرائیل کشتی نمی‌گرفتی حرف درستی نیست چون با این‌کار کشتی‌گیر روس حذف می‌شد و روس‌ها به‌دلیل نفوذی که در اتحادیه جهانی دارند شدیدا معترض می‌شدند و آن‌وقت هم من و هم فدراسیون کشتی را محروم می‌کردند.»

علیرضا کریمی‌ اما برای همه ایرانی‌ها یک قهرمان است. او اگر چه با بدشانسی به حق خودش یعنی مدال طلا نرسید اما ‌نشان داد کشتی برای ایرانیان فراتر از مدال‌ها ارزشمند است جایی که باید غیرت و اخلاق جوانمردانه را به رخ کشید.