پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمود مشحون متولد 1320 تهران دارای مدرک کارشناسی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی است. او در سال 1339 به عضویت تیم‌ملی بسکتبال در آمد و تا سال 1349،  که به‌علت مشکلات خانوادگی با ورزش قهرمانی وداع کرد در تیم‌ملی حضور داشت. رئیس هیات بسکتبال ری،  دبیر هیات بسکتبال آموزشگاه‌های تهران،  رئیس انجمن بسکتبال آموزشگاه‌ها کشور،  دبیر فدراسیون هندبال، ‌رئیس انجمن هندبال آموزشگاه‌ها،  دبیر فدراسیون بسکتبال،  رئیس موقت شورای ورزش جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی ورزش آموزشگاه‌های کشور،  رئیس فدراسیون هندبال و عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک،  عضو شورای برون‌مرزی سازمان،  خزانه‌دار بازی‌های تدارکاتی برای اعزام به مسابقات آسیایی سئول،  عضو هیات طرح و کمیته طرح و برنامه سازمان تربیت‌بدنی، نایب رئیس کنفدراسیون بسکتبال آسیا و قائم‌مقام حوزه معاونت فنی و امور اداری فدراسیون‌ها با حفظ سمت فدراسیون بسکتبال از جمله مشاغلی بود که مشحون ‌طی سالیان گذشته مسئولیت آنها را برعهده داشت. اگر چه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی موضوع جدیدی نیست،  اما بعد از مهلت 10 روزه سازمان بازرسی کل کشور در مورد منع به کار‌گیری بازنشستگان در وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی محمود مشحون رئیس 79 ساله فدراسیون بسکتبال مجبور به پایان دادن به ریاستش در فدراسیون بسکتبال شد.

در حالی که هنوز چند ماهی از انقلاب اسلامی نگذشته بود، مشحون روی صندلی ریاست فدراسیون بسکتبال نشست تا به‌عنوان اولین رئیس این فدراسیون بعد از انقلاب نامش را در تاریخ ثبت کند. مدت زمان ریاست مشحون بر فدراسیون بسکتبال حدود یک سال طول کشید چرا که وی در سال 1359 جای خود را به علی مقدسیان داد. مشحون برای بازگشت دوباره به راس فدراسیون بسکتبال 14 سال منتظر ماند و در سال 1373 دوباره سکان هدایت این فدراسیون را بر عهده گرفت. این‌بار برخلاف دوره اول مدت زمان ریاست وی بر این فدراسیون حدود سه سال طول کشید و وی در سال 1376 کلید فدراسیون را به مهرداد آگین داد. اما مشحون که نمی‌توانست دوری از فدراسیون را تحمل کند در سال 1381 دوباره برای پست ریاست فدراسیون بسکتبال نام‌نویسی کرد و توانست دوباره به این فدراسیون راه پیدا کند که این بار بر‌خلاف دو دوره قبلی مدت زمان ریاست وی بر فدراسیون بسکتبال طولانی مدت بود چرا که وی تا سال 96 در راس این فدراسیون قرار دا‌شت و کار‌ها را پیش می‌برد.

البته مشحون در انتخابات سال 94 که در خرداد ماه برگزار شد به دلیل بازنشسته بودن نیاز به مجوز هیات وزیران‌ داشت که در آن زمان با وجود اینکه 77 سال سن داشت موفق شد این مجوز را بگیرد و با رای مجمع فدراسیون بسکتبال دوباره بر مسند قدرت بنشیند؛ او برنامه‌های زیادی در سر داشت و به قول خودش قرار بود تا سال 1398 در فدراسیون بماند؛ اما با دو سال ریاست در تاریخ دوم آذر 96 به صورت رسمی از فدراسیون بسکتبال کناره‌گیری کرد.

تیم‌ملی‌ بسکتبال ایران برای رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2019 یکم آذرماه با بدرقه محمود مشحون راهی اردن شد تا در این رقابت‌ها مقابل تیم‌های همگروه خود به میدان برود و جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2019 را کسب کند. با رفتن تیم‌ملی بسکتبال به اردن،  مشحون هم راهی وزارت ورزش و جوانان شد تا در جلسه با وزیر ورزش و جوانان در مورد آینده کاری‌اش در فدراسیون تصمیمات جدی بگیرد.

تصمیمات اتخاذ‌شده در نهایت به این ختم شد که پدر بسکتبال ایران باید به دوران ریاستش در فدراسیون بسکتبال پایان دهد. البته بدیهی بود که وزارت ورزش ‌و ‌جوانان نمی‌توانست در مورد پایان ریاست مشحون در فدراسیون مداخله مستقیم کند چرا که این کار برخلاف منشور بین‌المللی‌ المپیک بود و خطر تعلیق را برای بسکتبال ایران به بار می‌آورد،  از همین روی مسئولان،  مشحون را مجاب کردند که از سمت خود استعفا دهد تا مدتی فدراسیون با سرپرست اداره شود و مقدمات برگزاری مجمع و انتخابات این فدراسیون فراهم شود. ضمن اینکه به پیشنهاد سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان قرار شد مشحون در وزارت ورزش و جوانان در اتاق فکر کار مشاوره را انجام دهد تا از او که مدیری با‌تجربه است باز هم استفاده شود.

به‌هر‌حال محمود مشحون که پدر مهربان بسکتبال ایران لقب گرفته است؛ پرونده ریاستش در دوم آذر ماه بسته شد؛ از این فدراسیون رفت و حالا فصل جدیدی در زندگی مشحون و بسکتبال ایران رقم خواهد خورد. هرچند برخی منتقدان او که سال‌های اخیر تعدادشان بیشتر از گذشته شده بود؛ از استعفای او خوشحال هستند و منتظرند تا با روی کار آمدن مدیری جدید اقتدار بسکتبال باز هم برگردد اما نباید خدمات مشحون را به بسکتبال ایران نادیده گرفت؛ او تنها رئیس فدراسیون بسکتبالی ‌است که حضور در المپیک،  حضور در دو جام جهانی، اولین قهرمانی بزرگسالان آسیا و قهرمانی جوانان آسیا و همچنین نایب‌قهرمانی و عنوان سومی ‌در بازی‌های آسیایی را‌ در کارنامه خود ثبت کرده ‌است. همچنین مشحون تنها رئیس تاریخ بسکتبال ایران است که در سال 86 اسکار بسکتبال جهانی را دریافت کرد. هر چند این اواخر مدیریت ضعیف او شرایط سختی برای بسکتبال رقم زد؛ لیگ بسکتبال در دهه 80 با 16 تیم نمایش قدرتمندانه‌ای داشت اما این شرایط کم‌کم ضعیف شد و کار به جایی رسید که امسال لیگ تنها با 9 تیم در حال برگزاری است. او البته در راهیابی دوباره تیم‌ملی به المپیک هم ناکام بود چرا‌که تیم‌ملی بسکتبال بعد از المپیک چین،  دیگر شانس حضور در المپیک لندن و ریو را به دست نیاورد. نسل طلایی بسکتبال ایران هم که روزی مقتدرانه در میادین ورزشی به میدان می‌رفت در سال‌های پایانی ریاست مشحون در بسکتبال با بهانه جوانگرایی از میدان حذف شدند در حالی که همین بازیکنان در لیگ چین به میدان می‌روند. به هر روی مشحون رفت تا وزیر ورزش و جوانان به‌دنبال کناره‌گیری وی از ریاست فدراسیون بسکتبال ایران،  نصرالله پریچهره را به‌عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی کند. باید دید بسکتبال از این پس در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟