به نظر می‌رسد جنگ تمام‌عیاری قرار است در انتخابات کمیته ملی المپیک به راه بیفتد. آنجا که هاشمی به این سادگی‌ها قصد ندارد از رده اول مدیریت ورزشی در کشور کنار برود و کار را به گزینه دلخواه دولت بسپارد و البته در سوی مقابل وزارت ورزش و سلطانی‌فر هم اصلا علاقه‌مند نیستند هاشمی به راه خودش در کمیته ادامه بدهد.»

بازی هاشمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طبق قانون کمیته بین‌المللی المپیک، زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک کشورها باید از دو ماه قبل به اطلاع IOC برسد. کمیته ملی المپیک هم در نشست هیات اجرایی خود، ساعت 14 بعد از ظهر 25 دی را برای برگزاری مجمع انتخاباتی مشخص کرد اما در گام نخست مهمترین چالش پیش روی کمیته برای برگزاری انتخابات بحث اساسنامه بود؛ اینکه انتخابات قرار است با کدام اساسنامه برگزار شود؟

 کمیته ملی المپیک بارها اعلام کرد به‌دنبال برگزاری انتخابات با اساسنامه جدید است و حتی کیومرث هاشمی پیش‌بینی کرد اساسنامه جدید به انتخابات برسد اما از آنجا که هنوز خبری از تصویب اساسنامه جدید در هیات وزیران نیست و باید پس از آن نیز پروسه تایید اساسنامه در مجمع عمومی و سپس تصویب نهایی توسط IOC را هم پشت بگذارد،بنابراین خیلی‌ها رسیدن آن را به مجمع انتخاباتی بعید می‌دانند و به نظر می‌رسد انتخابات با همان اساسنامه قدیمی‌برگزار می‌شود.اگر انتخابات با اساسنامه قدیمی‌برگزار شود، چالش پست خزانه داری پیش روی کمیته ملی المپیک است. در اساسنامه جدید، انتخابات خزانه دار حذف شده و خزانه‌ دار به پیشنهاد رئیس کمیته و تائید هیأت اجرایی با تنفیذ مجمع عمومی برای 4 سال و تا پایان دوره هیأت اجرایی منصوب می‌شود.

اما براساس اساسنامه قدیمی، پست خزانه داری هم در انتخابات وجود دارد و این یعنی دوباره چالش. چراکه طبق قانون ریاست فدراسیون و خزانه داری شغل محسوب می‌شوند. از این رو هر رئیس فدراسیونی بخواهد برای این پست کاندیدا شود باید از سمتش استعفا دهد. این اتفاق یعنی تکرار ماجرای شجاعی در خزانه‌داری و مشکلاتی که وجود داشت.بنابراین باید دید کمیته ملی المپیک برای این مساله چه تصمیمی‌می‌گیرد و بالاخره تکلیف پست خزانه‌داری چه می‌شود.

پس از برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد قطعا یک نفر از اعضای کمیسیون با حق رای عضو هیات اجرایی می‌شود و شش نفر از آنها در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور دارند. با این حساب نقش کمیسیون ورزشکاران در انتخابات مطابق اساسنامه جدید خواهد بود و حالا باید دید در زمان انتخابات کمیته ملی المپیک این موضوع عملی می‌شود یا نه.

اما در نهایت تصویب آیین نامه انتخاباتی توسط هیات اجرایی تکلیف برخی مسائل را روشن می‌کند. هیات اجرایی باید در این یک ماه آینده تکلیف آیین نامه انتخاباتی را هم مشخص کند باتوجه به اینکه فعلا از اساسنامه جدید خبری نیست، به نظر می‌رسد باید همان آیین نامه انتخاباتی قبلی مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. ریشه آنچه که امروز انتخابات کمیته ملی المپیک را به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل کرده است به اتفاقات دو سال گذشته برمی‌گردد. آنجا که مدیران ورزش کشور از ضرورت اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک سخن گفتند و استارت این کار نیز زده شد. اصلی‌ترین هدف اصلاح کنندگان اساسنامه اما چه بود؟ آنها تلاش می‌کردند نقش دولت در انتخابات مجامع فدراسیون‌های ورزشی کمرنگ شود. اساسنامه در واقع نخستین چالش جدی کمیته‌ملی المپیک بود. اما نکته جالب اینجاست که کار اساسنامه این کمیته که قرار بر اصلاح آن بود با گذشت بیش از ۹ ماه هنوز به اتمام نرسیده و از کمیسیون اجتماعی دولت بیرون نیامده است و در این بین خیلی‌ها وزارت ورزش را مسبب اصلی این تاخیر می‌دانند.

اما بخش مهمی ‌از موضوعاتی که اخیرا به اساسنامه کمیته ملی المپیک مربوط می‌شود به کیومرث هاشمی برمی‌گردد. او فردی است که در انتخابات قبلی کمیته با حمایت و البته کنار کشیدن محمود گودرزی به پست ریاست کمیته ملی المپیک رسید. در واقع او حمایت وزیر پیشین ورزش را همراه خود داشت و موفق شد بر مسند ریاست کمیته تکیه بزند. هاشمی در میانه بازی کرد. کاری که در آن تبحر دارد. بنابراین هم رای علی آبادی را داشت و هم حمایت گودرزی را. او در ادامه راه اما با گودرزی دچار تنش‌هایی شد. نتیجه آن شد که رابطه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به شرایط قبلی برگشت و تنش‌ها در رسانه‌ها هر روز بیشتر شد. اما هاشمی خوش شانس‌تر از این حرف‌ها بود. برنده آن نزاع کسی نبود جز خود‌ هاشمی. آنجا که دولت به این نتیجه رسید که محمود گودرزی باید از وزارت ورزش برود. گودرزی رفت تا هاشمی فضا را برای مستقل شدن کمیته مساعدتر و هموارتر ببیند. وقتی سلطانی‌فر به جای گودرزی به وزارت ورزش آمد موضع هاشمی اما همان بود که قبلا در رابطه با گودرزی امتحانش کرده بود. او مدارا و تعامل را در پیش گرفت و سعی کرد رابطه کمیته ملی المپیک را با وزارت ورزش‌ترمیم کند. این دوستی تا جایی پیش رفت که هاشمی برای سلطانی‌فر مراسمی‌ برگزار کرد تا از او تقدیر کند. جالب بود. وزیری که تنها چند ماه بود به ورزش آمده بود مورد تقدیر رئیسی قرار می‌گرفت که قاعده بازی را به خوبی می‌دانست اما این خوش شانسی آنجایی به پایان رسید که در انتخابات ریاست‌جمهوری، کیومرث هاشمی خود را با ستاد انتخاباتی رئیسی همراه کرد و این علامت مشخصی بود برای دولت روحانی. با این حساب بعد از انتخاب دوباره روحانی شمارش معکوس برای کنار گذاشتن کیومرث هاشمی آغاز شد.

  مساله هاشمی‌طبا

او می‌توانست به انتخابات بیاید. به این دلیل که او عضو هیات‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک است. اما آیا وزارت ورزش و سلطانی‌فر برای کمک به هاشمی‌طبا آمادگی دارند؟ آیا او را همراهی خواهند کرد؟ سوال‌ها طور دیگری هم مطرح می‌شود؛ آیا هاشمی‌طبا برای اصلاح‌طلبان مهره‌ای سوخته تلقی می‌شود که در برهه انتخابات توانست نقش حامی ‌روحانی را ایفا کند و حالا دیگر نیازی به همکاری بیشتر با این مدیر با تجربه احساس نمی‌شود؟ آیا سلطانی‌فر به این دلیل که سال‌ها پیش معاون هاشمی‌طبا بوده است اکنون رئیس قدیمی‌اش را بهترین گزینه برای ریاست کمیته ملی المپیک می‌داند؟ شواهد نشان داده سلطانی‌فر عملگراتر از این حرف‌ها است که به این راحتی‌ها بازی بعدی‌اش را فاش کند. به‌خصوص اینکه موضع وزارت ورزش در انتخابات کمیته ملی المپیک شباهت زیادی به موضع دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. یعنی وزارت ورزش سعی دارد نامزد در سایه را پیش بفرستد و در نهایت گزینه اصلی و مد نظر خود را روی صندلی ریاست کمیته بنشاند.

اما در سوی مقابل کیومرث هاشمی با نزدیک شدن به صالحی امیری سعی کرده بازی وزارت ورزش را به هم بزند. اتفاقی که بعید است موفقیتی در آن به دست بیاید. اکنون کیومرث‌هاشمی، رئیس فعلی کمیته ملی المپیک به‌عنوان گزینه‌ای برای ریاست مطرح نیست، اما شاید باید پست دیگری را برای او کنار گذاشت. هاشمی ارتباط خوبی با صالحی امیری دارد، از این رو کاندیدا شدنش برای گرفتن یک پست دیگر در کمیته ملی المپیک بعید به نظر نمی‌آید.دبیرکلی پستی است که صحبت از کاندیدا شدن هاشمی در آن وجود دارد. البته در این بین از مدت‌ها پیش اسم یکی از روسای فدراسیون‌های رزمی‌هم مطرح بوده است.البته صحبت از کاندیدا شدن هاشمی در پست نایب رئیسی هم چندان دور از ذهن نیست اما دولت اساسا نظری روی رئیس شدن صالحی امیری در کمیته ملی المپیک ندارد و حتی ‌بی‌میلی‌هایی نیز در این زمینه نشان داده است.

 با این حساب خیلی‌ها معتقدند کیومرث هاشمی بازنده انتخابات پیش رو خواهد بود. هر چند برای صدور رای در این زمینه یا گمانه‌زنی بهتر درباره این انتخابات باید ارنج وزارت ورزش را نیز در نظر گرفت.

با همه اینها هفته گذشته ایسنا در گزارشی نسبت به سوال‌هایی که از سوی کمیته ملی المپیک ‌بی‌پاسخ مانده است واکنش نشان داد و نوشت: با وجود اینکه سوال‌های بی‌شماری در مورد انتخابات کمیته ملی المپیک وجود دارد اما مسئولان این کمیته ظاهرا تصمیم گرفته‌اند همچنان سکوت را به شفاف‌سازی‌ ترجیح دهند.

انتخابات کمیته ملی المپیک نزدیک است اما در آستانه این انتخابات مسائل مختلفی وجود دارد که نیازمند پاسخگویی شفاف است، با این حال مسئولان کمیته ملی المپیک همچنان‌ ترجیح داده‌اند پاسخ روشنی به این مسائل ندهند و سکوت اختیار کنند.

  تکلیف نامه IOC چه شد؟

در آستانه انتخابات گفته شد کمیته بین‌المللی المپیک نامه‌ای ارسال کرده مبنی‌بر اینکه چرا انتخابات با اساسنامه جدید برگزار نمی‌شود اما مشخص نشد واقعا موضع کمیته بین‌المللی المپیک چه بوده و کمیته ملی المپیک ایران چه پاسخی برای آن نامه داشته‌اند.

  خبرگان ورزشی برچه مبنایی انتخاب شد؟

خبرگان ورزشی از دیگر مسائلی است که با انتخاب آن حرف و حدیث‌های فراوانی به وجود آمد که مبنای انتخاب این افراد چه بوده است؟ حتی رفت‌و‌آمدهایی هم پس از این انتخاب نفرات انجام گرفت که اصلا مشخص نشد چرا فردی باید انتخاب شود که بلافاصله بخواهد انصراف دهد. در این میان بحث احتمال حضور‌نداشتن صالحی‌امیری هم در انتخابات مطرح شده که اگر واقعا این اتفاق رخ دهد باید از مسئولان کمیته ملی المپیک پرسید که چرا باید از ابتدا و بدون بررسی او را به‌عنوان یکی از اعضای خبرگان ورزشی معرفی کنند که اکنون مشخص شود ‌ترجیح او حضور در پست دیگری غیر از کمیته ملی المپیک است؟

 

  کمیسیون ورزشکاران و اساسنامه جدید

با توجه به اینکه انتخابات طبق اساسنامه قدیمی ‌برگزار می‌شود، بنابراین خزانه‌دار هم در انتخابات کمیته ملی المپیک انتخاب می‌شود اما از آن طرف در مورد کمیسیون ورزشکاران طبق اساسنامه جدید عمل شده، یعنی این کمیسیون علاوه بر اینکه نفرات خود را برای حضور در انتخابات معرفی کرده حتی ‌هادی ساعی را هم به‌عنوان عضو هیات اجرایی انتخاب کرده است. اکنون این سوال پیش می‌آید که مجمع چنین چیزی را می‌پذیرد که اساسنامه جدید را تایید نکرده اما در مورد کمیسیون ورزشکاران مطابق اساسنامه جدید رفتار شود؟

آیین‌نامه انتخابات کمیته المپیک هم از دیگر مسائلی است که حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشته است. چهار سال پیش که کیومرث هاشمی به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد قرار شد این آیین‌نامه را که اعتراضات زیادی به آن وارد شد، اصلاح کند. سوال این است که کدام آیین‌نامه ملاک برگزاری انتخابات آینده خواهد بود و چه مواردی از این آیین‌نامه اصلاح شده است؟ چه مواردی در آیین‌نامه سابق به‌عنوان مشکل شناسایی شده و چه مواردی اصلاح شده، آیا این اصلاحات بر‌اساس اصل ‌بی‌طرفانه ویرایش شده است؟

به‌جز موارد ذکر‌شده، سوال‌های زیاد دیگری هم پیرامون رویه‌ها و روش‌های تعریف‌شده برای انتخابات پیش‌رو وجود دارد که مسئولان کمیته ملی المپیک به جای پاسخگویی ‌ترجیح داده‌اند فعلا سکوت کنند.

  حرف‌های عجیب ‌هاشمی

هفته گذشته کیومرث هاشمی حرف‌های جالبی را مطرح کرد. او در واکنش به سوالی مبنی بر مهندسی‌شدن انتخابات کمیته ملی المپیک این شائبه را تکذیب نکرد و گفت: «تعامل از نظر من اشکالی ندارد. کار تمام شده است و صالحی‌امیری هم در انتخابات شرکت می‌کند.»

او گفت: «در دوره مدیریت حال حاضر در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به‌دنبال این هستیم تا انتخابات سالم و آزادی داشته باشیم. هماهنگی‌ها در سطح بالایی قرار دارد و اعتقاد داریم که منافع ملی باید در اولویت قرار بگیرد. همیشه در زمان‌های انتخابات تنش‌هایی به وجود آمده است، اما تمام تلاشمان را به کار بسته‌ایم که این تنش‌ها وجود نداشته باشد و آن را از بین ببریم.»

او با اشاره به ایجاد برخی شائبه‌ها مبنی‌بر اینکه کمیته ملی المپیک قرار است با کدام اساسنامه برگزار شود، گفت‌: «اساسنامه جدید که حالت پیش‌نویس دارد و در اختیار هیات وزیران است باید مراحل قانونی خود را در داخل و خارج از کشور طی کند که به انتخابات کنونی نمی‌رسد. برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود با معاونت قانونگذاری مجلس شورای اسلامی مشاوره‌ای داشته‌ایم و کتبا استعلام کرده‌ایم که آنها نیز در جواب گفتند که انتخابات را می‌توانید مطابق با آخرین اساسنامه خود برگزار کنیم. از طرف دیگر نیز از IOC نظر‌خواهی کرده‌ایم که آنها هم همین موضوع را تایید کرده‌اند. بنابراین آخرین اساسنامه ملاک عمل ما در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک خواهد بود که نه مراجع داخلی و نه IOC مشکلی با آن ندارند.»

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه‌ نشست خود با رسانه‌ها با بیان اینکه اعضای مجمع کمیته ملی المپیک نیز اساسنامه این کمیته‌ را ملاحظه کرده‌اند، خاطر‌نشان کرد: «ما در تاریخ ۲۲ مرداد‌ماه سال ۹۶ طی نامه‌ای رسمی به اعضای مجمع اساسنامه را ارائه دادیم که آنها نیز آن را مورد تایید قرار دادند. حال یکسری شبهه ایجاد می‌کنند که چرا اساسنامه ابتدا به IOC ارسال شده است خب این موضوع دست ما نیست و این را قانون IOC به ما می‌گوید. بر‌اساس تصمیم‌گیری‌ای که در اجلاس سال ۲۰۰۹ کپنهاگ گرفته شد، اعلام شده است که کمیته بین‌المللی المپیک باید نظر اولیه در قبال اساسنامه کشورها را داشته باشد. سپس بعد از آن به مجمع ارائه کند که ما نیز همین کار را انجام دادیم. بنابراین چیز پنهانکاری‌ای نداریم. مگر می‌شود چیزی را در ورزش پنهان کرد؟ ما مر قانون را رعایت کرده‌ایم و ان‌شاء‌الله پس از آغاز به کار کمیته ملی المپیک در دوره جدید پیش نویس اساسنامه جدید مورد پیگیری قرار گیرد و به سرانجام برسد.»

هاشمی ‌در ادامه‌ درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه چرا صالحی‌امیری به‌عنوان یک فرد سیاسی توانسته است تحت عنوان کارشناس خبره ورزشی صلاحیت حضور در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک را از سوی هیات اجرایی این کمیته‌ کسب کند، خاطر‌نشان کرد: «بر‌اساس تبصره «پنج» ماده «پنج» اساسنامه کمیته‌ بین‌المللی المپیک، روسای کمیته‌‌ملی المپیک در کشورهای مختلف می‌توانند به صلاحدید خود از میان مراجع دولتی نمایندگانی را برای حضور در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک معرفی کنند که بر این اساس نیز ما صالحی‌امیری را معرفی کرده‌ایم. این یک بحث رایج در دنیا‌است. انصافا در کشور ما انتخابات به بهترین شکل برگزار می‌شود. ما این موضوع را دوستانه در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح کرده‌ایم که با استقبال تک‌تک آنها مواجه شده‌ایم. البته خیلی از افراد را داریم که واجد شرایط هستند، اما به‌ هر حال سلیقه این بوده است. مثلا مشحون نیز به‌عنوان کارشناس آموزش و پرورش ۳۰ سال معلم ورزش بوده است و تک‌تک اعضا به او رای داده‌اند. البته صالحی امیری در سطوح بالا حضور داشته و مدتی نیز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بوده است. اساسنامه IOC هم به ما این اجازه را داده است تا از مراجع دولتی افرادی را که احساس می‌کنیم به درد ورزش می‌خورند را وارد کنیم.»

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه‌ ‌اضافه کرد: «اتفاقا من باید در‌این‌باره معترض باشم، اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. شما می‌توانید در ادوار بعد از انقلاب را هم ببینید که چه افرادی کاندیدا شده‌اند خب این موضوع سلیقه است. به عقیده من صالحی‌امیری مدیری شایسته است که می‌تواند منشا خدمت به ورزش ایران باشد.»

هاشمی‌ در پاسخ به این سوال که بسیاری از اهالی ورزش معتقدند بحث معرفی صالحی‌امیری به‌عنوان کارشناس خبره ورزشی به این خاطر بوده که با شما به توافق رسیده است دبیرکل کمیته ملی المپیک شوید، گفت‌: «فکر می‌کنم در مقطع کنونی در هیچ پستی کاندیدا نشوم بهتر است. اصلا اگر این موضوعی که شما می‌گویید صحت داشته باشد مگر ایرادی دارد. اینکه با هم هماهنگ باشیم کار بدی نیست. ما باید در راستای مصالح ورزش قدم برداریم.»

وی در ادامه‌ و در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند این انتخابات مهندسی شده است، خاطر‌نشان کرد: «در گذشته اگر تعاملی صورت نمی‌گرفت و حواشی زیاد می‌شد خیلی‌ها انتقاد می‌کردند. اکنون که تعامل صورت گرفته است و همگی بر‌اساس مصالح ورزش ایران و منافع ملی قدم برداشته‌ایم و هیچ تنشی وجود ندارد باز هم انتقاد می‌کنند. سال آینده بازی‌های آسیایی جاکارتا را پیش‌رو داریم و با این شرایطی که در آن قرار داریم بهترین مصلحت این بود که انجام شد.» رئیس کمیته ملی المپیک درباره برخی اظهارنظرها مبنی‌بر اینکه صالحی‌‌امیری از معاونت فرهنگی شهرداری استعفا نمی‌دهد تا در انتخابات حاضر شود، گفت‌: «صالحی‌امیری می‌تواند کاندیدا شود و اینکه این کار را انجام دهد یا خیر دست خودش است، اما شرایط برای ورود او مهیاست و کار تمام شده و او

می‌آید.»

این در حالی است که صالحی‌امیری درباره حضورش در انتخابات کمیته ملی المپیک تاکید کرده است: «در این زمینه حرفی ندارم!

به نظر می‌رسد جنگ تمام‌عیاری قرار است در انتخابات کمیته ملی المپیک به راه بیفتد. آنجا که هاشمی به این سادگی‌ها قصد ندارد از رده اول مدیریت ورزشی در کشور کنار برود و کار را به گزینه دلخواه دولت بسپارد و البته در سوی مقابل وزارت ورزش و سلطانی‌فر هم اصلا علاقه‌مند نیستند هاشمی به راه خودش در کمیته ادامه بدهد.»