طارمی‌ هم‌اکنون در قطر به سر می‌برد و در پایان دوران محرومیت 4 ماهه خود از این هفته قادر به همراهی زردپوشان الغرافه خواهد بود و باید دید چه زمانی برای پاسخگویی و برطرف کردن شائبه‌های مربوط به این انتقال جنجالی به کمیته انضباطی خواهد رفت

فاجعه/مهدی طارمی رازهای بزرگی را برملاکرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی طارمی‌ از پرسپولیس جدا شده و به باشگاه الغرافه قطر پیوسته است اما این جدایی هم باعث نشده تا حاشیه‌های قرارداد عجیب و غریب این بازیکن با ریزه‌اسپور و همچنین محرومیت پرسپولیس از حضور در پنجره نقل و انتقالات، جنجال‌های تازه‌ای برای این باشگاه به وجود نیاورد. مهدی طارمی‌ که هفته گذشته و بعد از توافق با مسئولان الغرافه راهی لیگ ستارگان شد، در مصاحبه‌ای به مسائلی در خصوص پرونده پرسپولیس و باشگاه ریزه‌اسپور پرداخته که مورد توجه کمیته انضباطی قرار گرفته است. در این رابطه کمیته انضباطی با دعوت از مدیران سابق و همچنین این بازیکن در کنار اسپانسر سابق به‌دنبال این است تا رسیدگی به این پرونده را در دست بگیرد. طارمی‌ هم‌اکنون در قطر به سر می‌برد و در پایان دوران محرومیت 4 ماهه خود از این هفته قادر به همراهی زردپوشان الغرافه خواهد بود و باید دید چه زمانی برای پاسخگویی و برطرف کردن شائبه‌های مربوط به این انتقال جنجالی به کمیته انضباطی خواهد رفت. این مهاجم در گفت‌وگو با برنامه نود حرف‌های تازه‌ای زده که لزوم پاسخگویی سرپرست پیشین این باشگاه یعنی علی‌اکبر طاهری را باعث شده است. هر‌چند طاهری سیاست سکوت پیشه کرده و ظاهرا از مخمصه قراردادی که در جعلی بودن ‌آن ‌تردیدی وجود ندارد گریخته اما ‌هیچ بعید نیست مراجع نظارتی و امنیتی نیز به این ماجرای پیچیده ورود کنند. آنجا که رفتن به ریزه‌اسپور و برگشتن به پرسپولیس آن قدر پر حرف و حدیث است که افکار عمومی حالا نمی‌تواند به روشنی درک کند که چه کسی راست می‌گوید و چه‌کسی دروغ؟

در برنامه هفته گذشته طارمی، مدیران باشگاه پرسپولیس را مسبب محرومیت خود و تیم پرسپولیس خواند و خودش را از همه اتهامات مبرا دانست. یک روز بعد باشگاه پرسپولیس از این بازیکن شکایت کرده که چرا در رسانه ملی دروغ گفته و مدیران پرسپولیس را زیر سوال برده است. در همین حال پای افراد دیگری هم به ماجرای رفت و برگشت طارمی‌ باز شده است. بهتر است از توضیحات خداداد عزیزی شروع کنیم؛‌ یکی از مربیان صریح فوتبال ایران که مهدی طارمی‌ از او نام برد و او را شاهد برخی اتفاقات دانست.

خداداد عزیزی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص صحبت‌های مهدی طارمی‌ که او را به همراه مهدی هاشمی‌نسب و‌ هادی طباطبایی به‌عنوان شاهد دیدارش با حسین هدایتی مطرح کرده است، گفت: «من نمی‌دانم مهدی طارمی ‌چه صحبت‌هایی کرده و درباره آن شب چه ‌گفته است. آن شب هم که ما آنجا بودیم با تماس یکی از دوستان‌مان که رستوران دارد، فکر می‌کنم با مهدی هاشمی‌نسب از جام ستارگان به آنجا رفتیم.»

وی در واکنش به این مساله که مهدی طارمی ‌اشاره کرده در آن رستوران به حسین هدایتی گفته قصد ماندن در ایران را ندارد و اگر بخواهد به ایران برگردد به او می‌گوید و هدایتی هم قول داده بود مبلغی را بابت ماندن در پرسپولیس به این بازیکن می‌دهد، گفت: «در آن رستوران آقای هدایتی حضور داشت و مهدی طارمی‌ هم بعدا به آنجا آمد. آن دوست‌مان که پرسپولیسی است، خیلی در تب و تاب راضی‌کردن طارمی‌ برای ماندن در پرسپولیس و منصرف‌کردن او برای رفتن به ترکیه بود. از ما خواست که با مهدی طارمی‌ صحبت کنیم و من گفتم با مهدی هاشمی‌نسب خصوصی با او صحبت می‌کنیم، اما یک دفعه دیدیم هفت هشت نفر دیگر هم آمدند. هدایتی به ما گفت که شما صحبت کن که طارمی‌ بماند و من به هدایتی گفتم به شرط اینکه به او پول بدهید، با او صحبت می‌کنم. گفتم اگر پول ندهید که به درد نمی‌خورد.»

پیشکسوت پیشین تیم‌ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: «من به هدایتی گفتم مهدی طارمی ‌به ترکیه می‌رود که پول بگیرد که طارمی‌ هم گفت همین‌طور است. به هدایتی گفتم چون او برای پول می‌رود، هر چقدر پول که می‌خواهید به او بدهید، 50 درصدش را همین الان بدهید و من بگویم مهدی طارمی ‌قراردادش را امضا کند. هدایتی گفت الان که نمی‌شود و من این پول را فردا می‌دهم. مهدی برود قراردادش را امضا کند و من هم پول را می‌دهم. گفتم آقای هدایتی این‌طور نمی‌شود که فقط حرف زد، پول بدهید تا طارمی‌ هم امضا کند و او گفت، آقای عزیزی شما من را نمی‌شناسید؟ من از این حرف‌ها می‌زنم؟ گفتم من از شما شناخت دارم، اما مدیران و برخی افراد آن‌قدر خراب کرده‌اند که دیگر نمی‌شود روی حرف کسی حساب کرد و من که 20، 25 سال از مهدی طارمی‌ بزرگ‌تر هستم، کسی را در این فوتبال قبول ندارم. گفتم اگر من را واسطه صحبت کردن با طارمی‌ کرده‌اید، نصف پول او را پرداخت کنید یا چک ضمانت‌دار بدهید تا امضا کند.»

عزیزی تصریح کرد: «وقتی این صحبت‌ها انجام شد، جلوی آقای هدایتی گفتم آقای مهدی طارمی، وضع مالی شما خوب است؟ گفت نه، گفتم آیا پدر و مادر پولدار دارید؟ گفت نه. گفتم آقای هدایتی این بازیکن مشکل مالی دارد، بهترین بازیکن تیم پرسپولیس است، آقای گل لیگ شده ‌پول بدهید تا بماند. گفتم پول او را برای وضعیت مالی خودش، پدر و مادرش و اصلا به خاطر هنری که دارد، پرداخت کنید. اگر شما نمی‌دهید، ترکیه این پول را به او می‌دهد و گفتم اگر جایی او را نمی‌خواست، پول هم نمی‌دادید مشکلی نداشت، اما الان ترکیه‌ به او پول می‌دهند و برای ماندنش باید پول بدهید.»

‌ادامه داد: «پس از صحبت‌های من آقای هدایتی گفت که پول مهدی طارمی‌ را می‌دهد و من به مهدی طارمی‌ گفتم، خودت می‌دانی که چه تصمیمی ‌بگیری. حتی گفتم آقای هدایتی اگر فردا صبح هم نصف پولی که می‌گویید را به طارمی‌ بدهید، من او را فردا برای امضای قرارداد می‌آوردم. گفتم اگر می‌گویید یک میلیارد، 500 میلیون را بدهید یا اگر می‌گویید دو میلیارد، یک میلیارد آن را پرداخت کنید. گفتم حسین هدایتی کسی بوده که همیشه به پرسپولیس کمک می‌کند و همه این را می‌دانند، اما اینکه بگوییم امضا کند و بعدا پول بدهید را قبول ندارم. گفتم من نیستم که باید قرارداد را امضا کنم، مهدی طارمی ‌است.» با حرف هم پولی تهیه نمی‌شود و اگر می‌توانید سند، چک ضمانت‌دار یا چیزی بدهید. گفتم حتی کسی چک معمولی هم قبول نمی‌کند و اینکه بعدا پول داده شود، مورد قبول نیست. من تا همین جا می‌دانم و از اینکه بعدا هدایتی پولی به طارمی‌ داده یا آنها تماس یا چیزی با هم داشته‌اند، ‌بی‌خبرم.»

این اظهارات در حالی عنوان شد که یک روز بعد از برنامه نود برخی رسانه‌ها واکنش تندی نسبت به مهدی طارمی‌ و علی‌اکبر طاهری از خود نشان دادند. ایسنا در این باره نوشت: «طارمی ‌از پرسپولیس جدا شد و به ترکیه رفت، قرارداد بست و تمرین کرد اما پشیمان شد. به هر دلیلی خواست که برگردد. آن طور که خودش ادعا می‌کند،‌ باشگاه و وکیلش گفته‌اند که «تو بیا ما کارها را ردیف می‌کنیم.» کارها را که نه اما دروغ‌ها را ردیف کردند. علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل وقت پرسپولیس مسئول آن دروغ‌ها است، مگر آنکه پاسخی برایش داشته باشد. اگر او ادعای طارمی‌ را رد می‌کند، ‌باید شفاف و روشن سخن بگوید. در غیر این صورت، ‌متهمی ‌است که اتهامش را پذیرفته و پاسخی ندارد.

باشگاه پرسپولیس، هم قدمت دارد،‌ هم شهرت و هم هوادار با تعصب. این همه افتخار و اسم و رسم،‌ با یک دروغ بر باد رفت و حالا فدراسیون جهانی فوتبال،‌ باشگاه سرخ تهران را به «عدم صداقت» می‌شناسد. هزینه این بی‌صداقتی از جیب چه کسی پرداخت می‌شود؟ پاسخ روشن است و تاسف‌بار. دولت که مالک باشگاه است،‌ مجبور است هزینه ندانم‌کاری مدیرانش را بپردازد. ندانم‌کاری که نه، آنها آگاهانه کاری کرده‌اند که حتی پای حسن روحانی و رجب طیب اردوغان را به ماجرا باز کرد. سخنگوی قوه‌قضاییه یک بار گفته بود اگر در ماجرای پرسپولیس و جریمه چند‌صد هزار دلاری‌اش،‌ باشگاه مقصر باشد، این قوه به آن ورود می‌کند. قوه قضاییه که نه اما قوه‌مجریه ورود کرد و جریمه را حل و فصل کرد. شاید هم این میان، امتیازی به طرف ترکیه‌ای داده شده باشد.

از همه این‌ها گذشته باید از مسئولان ورزش کشور پرسید که حالا با مدیران وقت پرسپولیس و مخصوصا علی‌اکبر طاهری چه برخوردی صورت می‌دهند؟ آیا حساب و کتاب کارش را می‌خواهند و ریز به ریز عملکردش در قبال ماجرای ریزه‌اسپور را بررسی و حساب‌کشی می‌کنند یا پست دیگری به او می‌دهند و روی سرشان حلوا حلوایش می‌کنند؟ وزارت ورزش و جوانان باید در این زمینه شفاف‌سازی کند. یکی از مدیران منصوب وزارتخانه «دروغ» گفته و دیگران را مجبور کرده که همان دروغ را تکرار کنند. جریمه این خطا، چیست؟ جریمه‌کننده کیست؟»

در همین حال رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید کمیته اخلاق و انضباطی صلاحیت رسیدگی به پرونده پرسپولیس و مهدی طارمی‌ را دارند و در صورت صلاحدید می‌توانند آنها را جریمه یا محروم کنند.

با جدایی مهدی طارمی‌ از پرسپولیس ابعاد مختلفی از قرارداد این بازیکن و پرسپولیس باز شده که موجب حساسیت نهادهای نظارتی شده است. روزبه وثوق‌احمدی، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره امکان برخورد کمیته‌های نظارتی در فدراسیون فوتبال با پرسپولیس و مهدی طارمی‌ گفت: «کمیته انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال از دو جنبه مختلف می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد و می‌تواند بر‌اساس آیین‌نامه جدید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. کمیته اخلاق هم به خاطر امکان وقوع جعل در قرارداد، از جنبه عمومی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

او در واکنش به اینکه گفته شده باید شکایتی از طارمی‌ وجود داشته باشد تا کمیته انضباطی نسبت به این موضوع ورود کند توضیح داد: «طارمی‌ در حال حاضر به دروغ اقرار کرده اما این موضوع هنوز اثبات نشده است. اگر شخصی نسبت به این اتفاق، شکایت داشته باشد کمیته انضباطی به آن ورود می‌کند.»

رئیس کمیته تعیین وضعیت همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود انتقال طارمی‌ به قطر امکان جلوگیری از بازی‌کردن این بازیکن در لیگ ستارگان این کشور وجود دارد گفت: «طارمی‌ قبلا بازیکن پرسپولیس بوده و در ایران بازی می‌کرده و کمیته انضباطی و اخلاق می‌توانند او را با محرومیت مواجه کنند اما نمی‌توانند جلوی بازی‌کردن او را بگیرند. البته در صورت جهانی‌شدن ابعاد این پرونده این امکان هم وجود دارد که طارمی‌ را جریمه کنند. در هر حال اگر طارمی‌ از سوی کمیته انضباطی محروم شود، شروع محرومیت او از زمانی خواهد بود که به لیگ ایران منتقل می‌شود.»

وثوق‌احمدی با تشبیه این اتفاق به عمل دوپینگ گفت: «زمانی که بازیکنی دوپینگ می‌کند به هر کشوری که برود طبق قانون می‌توانند با او برخورد کنند. در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی را مجرم بدانند،‌ هر ‌جا که باشد با او برخورد می‌شود.»

او در ادامه درباره امکان ورود فیفا به این پرونده گفت: «باتوجه به اینکه طارمی‌ در ایران بازی کرده کمیته‌های نظارتی ایران صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و نهاد دیگری نمی‌تواند به آن ورود کند.»

موضوع اقرار به دروغ و جعل قرارداد در حالی طارمی‌ و باشگاه پرسپولیس را در شرایط ویژه‌ای قرار داده که مدیران این باشگاه در حرکتی رو جلو تصمیم به شکایت از طارمی‌ گرفته‌اند.

سایت رسمی باشگاه پرسپولیس هفته گذشته نوشت: «در پی اظهارات غیر‌واقع مطرح شده از سوی مهدی طارمی‌ در رسانه‌های جمعی که باعث تشویش اذهان عمومی، تنش و حاشیه در فوتبال ایران و نگرانی عمیق و ناراحتی شدید هواداران شد، باشگاه پرسپولیس از طارمی‌ به فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق شکایت کرد. باشگاه پرسپولیس در این شکایت خواهان رسیدگی به این موضوع در اسرع وقت شده است و نامبرده باید برای اثبات ادعای خود مدارک لازم را ارائه دهد.»

جالب‌تر اینکه محمد‌علی ترکاشوند، معاون اقتصادی پیشین باشگاه پرسپولیس هم مدعی شده که طارمی‌ دروغگو است و باید به اتهامات این بازیکن خیلی زود رسیدگی شود‌: «قبل از هر چیز باید درباره این صحبت کنم که چرا علی‌اکبر طاهری نشست خبری برگزار نکرد؟ او به باشگاه رفت و حتی مستنداتی هم آماده کرده بود اما روز اول گرشاسبی در مجمع بود و بعد از آن پرسپولیس از جام‌حذفی کنار رفت و گرشاسبی صلاح دانست که در این شرایط نشست خبری برگزار نشود. البته خود مسئولان فعلی باشگاه مدارک و مستندات را دیده بودند و اعلام کردند که همه چیز شفاف است‌. طاهری همیشه به‌دنبال اقتدار پرسپولیس بود و اجازه نمی‌داد که تیم وارد حاشیه شود، بعد از آن هم که موضوع زلزله و بقیه مسائل به وجود آمد و این نشست برگزار نشد. در ادامه باشگاه پرسپولیس هم یک بیانیه صادر کرد.»

وی درباره اینکه مهدی طارمی‌ مدعی شده دروغ‌هایی برای حضور او در پرسپولیس گفته شده است، افزود: «حرف‌های طارمی‌ را قبول ندارم‌. ابراهیمی ‌وکیل او همه چیز را می‌داند اما ‌عده‌ای هستند که می‌خواهند پرسپولیس را به حاشیه بکشانند. قبل از دربی که با نتیجه ۴ بر ۲ به سود ما به پایان رسید همراه با ابراهیمی‌ جلسه‌ای با طارمی‌ برگزار کردیم و او همه بندها و نکات را پذیرفت و فقط روی برخی آپشن‌ها اختلافات نظر وجود داشت. او سپس گفت که اجازه بدهید من ‌دوروز به همراه خواهر و دامادم به ترکیه بروم و بعد از اینکه به ایران برگشتم قراردادم را امضا‌ خواهم کرد. بعد از آن او ناگهان در ترکیه قرارداد بست و حتی وقتی از ابراهیمی ‌هم این موضوع را پرسیدیم او هم از قرارداد بستن طارمی‌ بی‌اطلاع بود. بعد از آن هم که کودتایی در ترکیه انجام شد و مهدی به ایران بازگشت.»

ترکاشوند ادامه داد: «سپس طارمی‌ با فردی که نامش در برنامه تلویزیونی عنوان شد صحبت کرد و خواستار بازگشت به ایران شد اما آقای طاهری گفت که مهدی فقط باید به خود او زنگ بزند و اعلام کند که قصد بازگشت دارد. حتی طاهری به طارمی‌ عنوان کرد که همه‌چیز را شفاف و با جزئیات به من بگو تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم چرا‌که در این شرایط باشگاه پرسپولیس پشت ‌شما خواهد بود. در این مکالمه مهدی به طاهری گفت که من تفاهم کرده‌ام و این تفاهم منوط به این است که ITC من را بگیرند و به من پول بدهند. بعد از آنکه او تمایلش را برای بازگشت اعلام کرد تفاهم‌نامه را برای مهدی به ترکیه فرستادیم و گفتیم که آن را امضا‌ کن. قبل از اینکه طارمی‌ به ایران برگردد سختگیرانه کار کردیم تا مشکلی پیش نیاید. حتی طاهری به من زنگ زد و گفت که آماده شو که فردا به ترکیه برویم و کارها را انجام دهیم اما بعد از آن در ترکیه کودتا شد و طارمی‌ به ایران بازگشت. سپس همراه با وکیلش به باشگاه آمد و صحبت‌هایش را انجام داد. او خودش خواست که به پرسپولیس برگردد و مسائل دیگری در میان نبود، فریب‌دادن زمانی معنی دارد که ما پول بیشتری به او می‌دادیم اما مهدی بازیکن خود ما بود.»

معاون اقتصادی پیشین باشگاه پرسپولیس در خصوص اینکه آیا تاریخ قراردادها جابه‌جا شده و به همین دلیل پرسپولیس محکوم شده است، اظهارداشت: «به هیچ عنوان جابه‌جایی تاریخ قرارداد را قبول ندارم، اینکه طارمی‌ گفته ما دروغ گفتیم را نمی‌فهمم و از این حرف‌ها تعجب می‌کنم‌. ما تاریخ قرارداد را همان زمان که تفاهم کردیم زدیم، حتی گفته شده او را به زور جلوی دوربین باشگاه بردیم که صحت ندارد. قبل از اینکه به امارات برویم مهدی محروم شد و گفت من به این سفر نیایم اما ما گفتیم که برای اینکه روحیه تیم حفظ شود در اردو حاضر باش و سر تمرینات بیا اما او سر تمرین نیامد و من به همراه خمارلو به‌دنبالش رفتیم و گفتیم که بازی حساسی با الهلال داریم و در تمرین حاضر شو تا بازیکنان روحیه بگیرند.»

این حرف‌ها در حالی از سوی مقامات باشگاه پرسپولیس مطرح می‌شود که برای افکار عمومی هرگز ابعاد این ماجرا روشن نشده است. اگر‌چه خود طارمی‌ و اقداماتی که طی این مدت انجام داده هنوز زیر سوال است اما دست کم می‌توان او را صریح‌تر از مدیران باشگاه پرسپولیس دانست. آنجا که او اصل ماجرا را روایت می‌کند و افرادی را نیز شاهد ادعاهایش می‌خواند اما مدیرانی که باید پاسخگوی اقدامات عجیب و غریب‌شان باشند موضع سکوت پیشه کرده‌اند. لغو نشست خبری طاهری به بهانه زلزله و مسائلی از این دست صرفا فرار رو به جلو است. شاید به همین دلیل است که مراجع نظارتی در مورد این پرونده حساس‌تر شده‌اند.