شفر محبوب!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حالا وینفرد شفر به مرد محبوب هواداران استقلال تبدیل شده است. او در همین مدتی که روی نیمکت مربیگری استقلال نشسته است موفق شده نظم و نتیجه را به اردوی استقلال برگرداند و همین امر سبب شده تا هواداران این تیم با احترام درباره‌اش صحبت کنند. سرمربی آلمانی آبی‌پوشان بعد از پذیرفتن هدایت این تیم کارش را با یک مساوی مقابل فولاد و یک شکست مقابل پرسپولیس استارت زد اما بعد از آن با چند پیروزی خوب، کارش را دنبال کرد و امید را به سلول‌های استقلال بازگرداند تا هواداران این تیم به روزهای آینده امیدوارتر باشند. آبی‌پوشان بعد از نتایج قابل قبول و صعود به رده چهارم جدول، با افت در نتیجه‌گیری مواجه شده و با سه مساوی پی‌درپی دو پله سقوط کرده و تا رده ششم جدول پایین آمدند. شفر با استقلال بعد از توقف مقابل‌ تراکتورسازی، سایپا و پدیده، حالا به ترتیب از هفته بیست و یکم تا بیست و پنجم با تیم‌های پارس جنوبی، ذوب آهن، سپیدرود، فولاد و پرسپولیس دیدار دارد؛ پنج بازی سخت و حساس که به جز دیدار با سپیدرود، چهار بازی به دلیل نزدیکی امتیازات این تیم‌ها با استقلال و نزدیکی جایگاه‌شان در جدول دیدارهایی مستقیم و به نوعی ۶ امتیازی محسوب می‌شود. این هفته‌ها می‌تواند تا حدود زیادی تکلیف تیم استقلال را برای جایگاه نهایی‌اش در جدول مشخص کند. آبی‌پوشان اگر خواهان عنوان مناسبی در جدول رده‌بندی هستند باید در این ‌5هفته پیروز شوند. به‌خصوص در مقابل پارس‌جنوبی، ذوب‌آهن، فولاد و پرسپولیس که در جدول بالاتر از این تیم حضور دارند. در واقع می‌توان گفت شفر پنج هفته سرنوشت‌ساز و سخت را پیش رو دارد و او بهترین فرصت را دارد تا در این پنج هفته عیار واقعی خود را نشان دهد اما خیلی‌ها معتقدند شفر به یک مهاجم تمام‌عیار نیاز دارد تا بتواند شرایط را برای تیمش تغییر دهد. شاید به همین دلیل بود که هفته گذشته در جلسه میان مدیرعامل و سرمربی استقلال گزینه‌های جدیدی در پست مهاجم مورد بررسی قرار گرفت. هرچند باشگاه استقلال رسما محتویات جلسه را اعلام نکرده ولی ظاهرا مسائل مربوط به یازالده، مهاجم گینه‌ای- پرتغالی مد‌نظر استقلال مورد بحث قرار گرفته و احتمالا آبی‌ها از جذب این بازیکن منصرف شده‌اند و گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار داده‌اند. استقلال به‌شدت به‌دنبال جذب یک مهاجم است و مدیران این باشگاه با حساسیت بالا به‌دنبال جذب یک مهاجم هستند و یازالده گومز هم به دلیل مثبت نبودن تست‌های پزشکی‌اش از فهرست بازیکنان مد‌نظر استقلال خارج شد. آنها سخت به‌دنبال مهاجمی ‌هستند که از موقعیت‌های کم گلزنی که شاید در یک بازی درگیرانه به دست می‌آید نهایت استفاده را ببرد و باعث نشود که هواداران استقلال کلافه شوند یا شعارهای تند سر بدهند.

در همین حال برخی از منتقدان شفر می‌گویند او با بازی ندادن به مهدی قائدی کار این تیم را در زمینه هجومی ‌با مشکل مواجه کرده است. چون این بازیکن می‌تواند به خوبی در روند رو به جلوی استقلال تاثیرگذار باشد. اولین و آخرین باری که مهدی قائدی توسط شفر در ترکیب ثابت آبی پوشان قرار گرفت، دیدار استقلال و سپاهان در هفته پانزدهم لیگ برتر بود. او قائدی را مقابل سپاهان در ترکیب ثابت قرار داد و آبی‌پوشان آن بازی را با نتیجه ۳ بر صفر بردند و قائدی نیز در ترکیب این تیم خوش درخشید. اما نه‌تنها قائدی بعد از آن دیگر در ترکیب ثابت قرار نگرفت، بلکه به‌عنوان بازیکن تعویضی تنها یک‌بار در هفته هفدهم مقابل استقلال خوزستان به میدان رفت. شفر از قائدی در هفته‌های هجدهم، نوزدهم و بیستم مقابل‌ تراکتورسازی، سایپا و پدیده استفاده نکرد که این موضوع مورد سوال هواداران تیم استقلال نیز قرار گرفته بود. حتی در جلسه کمیته فنی آبی‌پوشان هم به این موضوع اشاره شد و اعضای کمیته فنی در خصوص عدم استفاده از این بازیکن سوالاتی را مطرح کردند. بعد از مشکلاتی که برای این بازیکن جوان در فضای مجازی ایجاد شد خواسته یا ناخواسته کمتر در تیم مورد استفاده قرار گرفت تا این شائبه ایجاد شود که قائدی به دلیل همان مشکلات فضای مجازی به صورت چراغ خاموش بایکوت شده باشد. شفر پیش از این هم نشان داده بود به مسائل انضباطی توجه ویژه‌ای داشته و هرگز منافع تیمش را فدای مسائل انضباطی نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا شائبه بایکوت‌ یا بهتر بگوییم تنبیه انضباطی قائدی قوت گیرد.

البته هفته گذشته وینفرد شفر با انتشار پستی در صفحات مجازی خود با طرفداران استقلال درد‌دل کرد و گفت: «در دو ماه گذشته چند بازیکن توسط مدیربرنامه‌های‌مان از سر‌اسر جهان برای پیوستن به استقلال به ما معرفی شدند که بعضی از آنها مناسب استقلال نبودند.»

او ادامه داد: «ما به دو بازیکن احتیاج داریم. دو بازیکنی که هم از لحاظ فنی خوب باشند و هم تجربه لازم را داشته باشند تا ما را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کنند. بعضی بازیکنان خیلی خوب بودند اما بسیار گران! بعضی‌های‌شان به خاطر شرایط فرهنگی ایران به اینجا نیامدند و برخی هم خواسته‌های غیرواقعی داشتند.»

وینفرد شفر در حالی این پست را منتشر کرد تا به نگرانی طرفداران پیرامون آینده تیم واکنش نشان بدهد که بعد از منتفی شدن امضای قرارداد با مهاجم پرتغالی جلسه‌ای چند‌ساعته با رضا افتخاری در ساختمان باشگاه برگزار کرد تا زمینه حضور گزینه‌های آلترناتیو برای امضای قرارداد و تقویت استقلال در پست مهاجم و ‌هافبک را فراهم کند. این در حالی است که منتقدان شفر می‌گویند او تیم پر‌مهره‌ای در اختیار دارد و می‌بایست نتایج بهتری را کسب کند. منتقدان در واکنش به اظهارنظر یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال که گفته است: «این تیم را منصوریان بسته است و نباید از شفر انتظار زیادی داشته باشیم» به بازیکنانی اشاره می‌کنند که هر تیمی در فوتبال ایران علاقه‌مند است یکی از آنها را در اختیار داشته باشد؛ مهدی رحمتی، سید‌حسین حسینی، وریا غفوری، روزبه چشمی، سید‌مجید حسینی، میلاد زکی‌پور، پژمان منتظری، امید ابراهیمی، داریوش شجاعیان، امید نورافکن، فرشید اسماعیلی و خیلی‌های دیگر بازیکنانی هستند که هر تیمی علاقه‌مند به جذب آنها‌ست. نفراتی مثل بیت‌سعید و شهباززاده هم بعد از جدایی از استقلال نشان دادند که مشکل از آنها نبوده و در انتخاب اولیه آنها اشتباهی صورت نگرفته. اما در تیم استقلال هستند بازیکنانی که هنوز مورد انتقاد شدید قرار داشته و خیلی‌ها آنها را در حد این تیم نمی‌دانند. این در حالی است که جابر انصاری و علی قربانی از جمله این بازیکنان هستند که به دلیل از دست دادن موقعیت‌های متعدد گلزنی مورد هجمه هواداران این تیم قرار دارند و این در حالی است که این دو مورد توجه و اعتماد شفر هستند. با فرض اینکه حتی اگر در ابتدای فصل انتخاب نفراتی مثل انصاری، قربانی و یعقوب کریمی‌ اشتباه هم بوده باشد، آیا در تیمی که ۷ بازیکن ملی‌پوش ایرانی و یک ملی‌پوش ازبکستانی، دو بازیکن بزرگ اما غیر‌ملی پوش مثل رحمتی و حیدری و دو بازیکن دارای شانس ملی‌پوش شدن مثل زکی‌پور و اسماعیلی هستند، وجود دو سه بازیکن ضعیف می‌تواند یک فاجعه باشد؟

به نظر می‌رسد شفر برای محبوب ماندن در استقلال باید به روند بردهایش برگردد، در غیر این صورت ‌معلوم نیست فصل آینده در استقلال حضور داشته باشد یا خیر.