وقتی از تیم‌ملی امید سخن به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود حسرتی چهل‌وچهار ساله است؛ حسرتی بیش از چهار دهه برای حضور امیدهای ایران در مسابقات المپیک، چیزی فراتر از ناکامی. بااین‌حال فدراسیون فوتبال با انتخاب سرمربی جدید امیدهای ایران امیدوار است به طلسم ناکامی ‌پیرامون این تیم پایان دهد. فدراسیون فوتبال به همین دلیل به سراغ مربی‌ای رفته است که خودش فوتبال را از سن نوجوانی آغاز کرده و به سطح بالایی از مربیگری در فوتبال دنیا دست پیدا کرده؛ زلاتکو کرانچار.

کرانچار؛ با 250 هزار دلار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کرانچار در سن ۱۱ سالگی به تیم پایه دینامو زاگرب و در ۱۷ سالگی به تیم اصلی دینامو زاگرب پیوست. او در خلال سال‌های ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۸۳ در ۵۵۶ بازی برای این تیم بازی کرد و توانست ۹۸ گل برای این تیم به ثمر برساند. وی همچنین سابقه بازی در تیم‌های راپیدوین و سنت پولتن را نیز دارد و به همراه راپیدوین به مقام نایب‌قهرمانی جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۸۵ نیز رسید. کرانچار یکی از بازیکنانی بود که پس از فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و تشکیل کشور کرواسی در نخستین بازی تیم‌ملی فوتبال این کشور برابر آمریکا در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۰ به میدان رفت و نخستین کاپیتان تاریخ تیم‌ملی فوتبال کرواسی به شمار می‌آید.

این تاریخچه کوتاه از دوران بازیگری او نشان می‌دهد که او بازیکن باقابلیتی بوده و البته دوران مربیگری او نیز کم از دوران بازیگری‌اش ندارد. او پس از خداحافظی از بازیگری، پای به دنیای مربیگری فوتبال نیز گذاشت. او سال ۱۹۹۱ به جرگه مربیگری وارد شد و مربیگری را از یک تیم باشگاهی اتریشی آغاز کرد. وی سابقه مربیگری در تیم‌های زیادی از جمله دینامو زاگرب را دارد. او همچنین مربی تیم‌های ملی فوتبال کرواسی و مونته‌نگرو نیز بوده است. وی موفق به راهیابی تیم‌ملی کرواسی به‌عنوان تیم اول و بدون باخت از گروه ۸ به جام‌جهانی ۲۰۰۶ شد و در جام‌جهانی ۲۰۰۶ سکان هدایت این تیم را در دست داشت. او در فوتبال ایران نیز دوران قابل قبولی را پشت سر گذاشته است. کرانچار در سال 88 به‌عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد اما در همان سال برکنار شد و علی دایی به‌عنوان جانشین وی در سمت سرمربیگری پرسپولیس انتخاب شد. او در سال 90 به‌عنوان سرمربی سپاهان انتخاب و موفق شد تیم فوتبال سپاهان را در لیگ برتر ۹۱-۱۳۹۰ و جام‌حذفی ۹۲-۱۳۹۱ به مقام قهرمانی برساند. کرانچار در سال ۹۳ از هدایت تیم سپاهان استعفا داد. او در سال ۹۵ برای دومین بار به‌عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد و یک سال بعد با توافقی دوطرفه از سپاهان جدا شد. کرانچار در مجموع در ۱۶۸ بازی رسمی هدایت تیم‌های سپاهان و پرسپولیس را بر عهده داشته است. او ۱۴۷ بار روی نیمکت سپاهان و ۲۱ بار روی نیمکت پرسپولیس نشسته است. نکته قابل توجه اینکه زلاتکو کرانچار هرگز در فوتبال ایران مربی حاشیه‌ساز یا جنجالی نبوده است. پیوستن او به تیم‌های ایرانی همان‌قدر حرفه‌ای صورت‌ گرفته که جدایی‌اش از این تیم‌ها. اگرچه در کارنامه او ناکامی‌هم دیده می‌شود اما شاید همین روحیه حرفه‌ای از او انتخابی مطمئن برای فدراسیون فوتبال ساخت تا بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان، حمید استیلی به‌عنوان مدیر تیم‌ملی فوتبال امید، اعلام کند زلاتکو کرانچار به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال امید ایران انتخاب شده و با وی تا سال ۲۰۲۰ توافق شده است.

حمید استیلی از انتخاب کرانچار این‌طور دفاع می‌کند: «به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم با کرانچار در بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک 2020 به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. او از رزومه بسیار خوبی برخوردار است و ما با وجود چنین مربی‌ای می‌توانیم نتایج خوبی کسب کنیم. در حال حاضر وجود کرانچار همانند کی‌روش در تیم‌ملی امید و بزرگسالان از اتفاقات بسیار مهمی ‌است که در فوتبال ما رخ داده و ما باید از چنین اتفاقاتی به خوبی استفاده کنیم و دست به دست هم بدهیم تا به هدف بزرگمان که راهیابی به المپیک ۲۰۲۰ است دست پیدا کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «کرانچار مربی بسیار بزرگی است و با خصوصیات اخلاقی خوبی که دارد من مطمئنم اگر رسانه‌ها، مربیان باشگاه و مدیران عامل باشگاه‌ها کمک کنند ما می‌توانیم از تیم‌ملی فوتبال امیدمان به خوبی دفاع کنیم و در بازی‌های آسیایی جاکارتا به نتایج قابل قبولی با این مربی دست پیدا کنیم.»

اردوی تیم‌ ملی امید قرار است از 25 اردیبهشت آغاز شود. فدراسیون فوتبال قصد دارد کرانچار را متقاعد کند که با چند دستیار ایرانی کار کند تا مربیان جوان ایرانی بتوانند از تجربیات این مربی کروات بهره ببرند، البته قرار است این مربی یک یا دو دستیار نیز همراه خود به ایران بیاورد.

کرانچار حدود دو سال پیش هم گزینه مربیگری امیدهای فوتبال بود اما در آن مقطع به دلایلی عجیب نتوانست سرمربی تیم امید شود.

کرانچار در حالی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی امید انتخاب شده که دو سال پیش هم گزینه محتملی برای احراز این پست بود. در آن مقطع وزارت ورزش وقت، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته تعیین وضعیت مربیان خارجی تشکیل داد و خروجی جلسات آن اعضا حذف کرانچار به دلیل برخی موارد بود. حالا با تغییراتی که طی دو سال گذشته در وزارت ورزش رخ داده و با از بین رفتن آن کمیته من در آوردی گفته می‌شود کرانچار به‌عنوان سرمربی جدید امیدهای ایران انتخاب شده است. کرانچار با تیم سپاهان سابقه قهرمانی در لیگ برتر و جام‌حذفی ایران را دارد. او در پرسپولیس نیز مربیگری کرده است و باتوجه به اینکه آخرین قهرمانی تیم امید ایران در بازی‌های آسیایی با حضور یک مربی کروات (برانکو ایوانکوویچ در بوسان) رقم خورده، این امید وجود دارد تا کرانچار و شاگردانش در اندونزی عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند. نکته دیگری که درباره کرانچار وجود دارد رابطه او با کارلوس کی‌روش است. درباره این رابطه نه‌چندان دوستانه دو گمانه وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند رابطه نه چندان دوستانه کرانچار _ کی‌روش به زودی حاشیه‌هایی را باعث خواهد شد که عمدتا به روحیات سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان برمی‌گردد. تنش‌ها البته در صورتی ادامه‌دار خواهد بود که کرانچار نیز بخواهد به شیوه کی‌روش برخورد کند اما عده دیگری هم هستند که رای دیگری دارند. این عده اعتقاد دارند کرانچار پس از ناکامی ‌در سپاهان به‌دنبال بازسازی خود در فوتبال ایران است و هرگز از تنش‌ها یا حاشیه‌های احتمالی استقبال نخواهد کرد، به‌خصوص اینکه فدراسیون فوتبال هم بعد از راهیابی مقتدرانه تیم ‌ملی به جام‌جهانی علاقه‌مند است افتخار موفقیت تیم‌ملی امید در بازی‌های آسیایی جاکارتا را نیز به نام خود به ثبت برساند. با همه اینها آخرین اظهارنظرهای کی‌روش و کرانچار درباره یکدیگر مسئولیت سخت مدیران فدراسیون را نشان می‌دهد. آنجا که کرانچار وقتی سرمربی سپاهان بود بابت غیبت‌های طولانی مدت کی‌روش در ایران و ندیدن بازی‌های باشگاهی گلایه‌هایی را مطرح کرده بود اما در عوض کی‌روش با بیانیه‌ای تاکید کرده بود اگر طی مدت 7 سال من را نشناخته‌ای، از این به بعد هم فرصت شناختن من را از دست خواهی داد. آیا انتقال کرانچار به تیم‌ملی امید مقدمه‌ای است بر قطع همکاری با کارلوس کی‌روش در پایان رقابت‌های جام‌جهانی؟ آیا قرار است هموطن کرانچار در آینده‌ای نزدیک جای کی‌روش را بگیرد تا جمع کروات‌ها در تیم‌های ملی فوتبال ایران تکمیل شود؟ این سوال‌ها در حالی فعلا ‌بی‌پاسخ مانده که موضوع اصلی در شرایط کنونی احتمال موفقیت یا عدم موفقیت کرانچار همراه با تیم‌ملی امید است؛ آیا کرانچار می‌تواند به دور از هر‌گونه حاشیه یا تنشی، به طلسم ناکامی‌های تیم‌ملی امید پایان دهد؟

فعلا در گام نخست این زلاتکو کرانچار است که نسبت به بروز هر‌گونه حاشیه‌ای هشدار داده و در حرکتی رو به جلو هر‌گونه اختلاف با کی‌روش را تکذیب کرده است. کرانچار گفته است: «از اعتمادی که به من توسط مسئولان فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شد، کمال سپاس را دارم. پس از حدود ۶ سال حضور در ایران، احساس مسئولیت سنگینی در قبال نسل آینده فوتبال این کشور دارم. خوشبختانه شناخت جامعی از شرایط فوتبال ایران دارم. امیدوارم بتوانم مجموع تجاربم را در اختیار مردان آینده‌ساز فوتبال ایران قرار بدهم.»

سرمربی تیم‌ملی امید گفته است: ما در فوتبال ایران بازیکنان جوان و بااستعداد زیادی داریم که می‌توانند نسل درخشانی را بسازند. همه هدف ما این است پاسخ مناسبی به توقعات مردم بدهیم. طبعا در حال حاضر همه نگاه جامعه به تیم‌ملی دوست‌داشتنی بزرگسالان ایران است که تحت هدایت شایسته کارلوس کی‌روش قرار دارد و به‌طور حتم همه به همراه هم در کنار اعضای تیم‌ملی بزرگسالان هستیم برای موفقیتش دعا می‌کنیم.»

او ادامه داده: «خیلی سریع پس از حضورم در ایران، برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه‌های اردویی برای تیم‌ملی امید ایران آغاز شد و سعی می‌کنیم طی روزهای آینده برنامه‌های‌مان را اعلام کنیم. جلسات متعدد و فشرده‌ای با حضور آقایان محصص، کلانی، معینی و استیلی داشتیم که در این‌باره همه موارد را زیر نظر بگیریم.»

کرانچار همچنین تاکید کرده: «متاسفانه برخی داستان‌سرایی‌ها درباره رابطه میان من و سرمربی محترم تیم‌ملی بزرگسالان مطرح شده که همه آنها دور از واقعیت است. برای آقای کی‌روش احترام فراوانی قائل هستم و برای کمک به فوتبال ایران در اینجا هستم و تاکید می‌کنم که همه یار و همراه تیم‌ملی بزرگسالان ایران هستیم. پس از جام‌جهانی، بازی‌های آسیایی جاکارتا را داریم که در بعد منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد و امیدوارم خانواده فوتبال شاهد روزهای خاطره‌انگیزی باشند.»

با این حال اما برخی از مربیان ایرانی از همین حالا مخالف‌خوانی خود را علیه کرانچار آغاز کرده‌اند و فدراسیون فوتبال را بابت انتخاب این مربی کروات مورد انتقاد قرار می‌دهند اما برانکو ایوانکوویچ چندی پیش در مواجهه با این موضوع گفته بود اگر کرانچار سرمربیگری تیم‌ملی امید ایران را بپذیرد باید کلاه‌مان را به آسمان پرتاب کنیم. باید دید این انتخاب بعد از بازی‌های آسیایی نیز اهالی فوتبال را مجاب خواهد کرد که به نشانه احترام برای کرانچار و تیمش کلاه از سر بردارند یا شرایط بدون تغییر در نقطه‌ای که سال‌ها عدد صفر را نشان می‌دهد، باقی خواهد ماند.

اخبار تکمیلی خبرنگار مثلث حکایت از این دارد که رقم قرارداد کرانچار حدود 250 هزار دلار برای یک سال است.