پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«چرا معجزه؟ با قلدری تمام به لیگ برتر آمدیم. لیاقتش را داشتیم. شما ببینید کدام تیم در 9 هفته اخیر توانست این نتایج را به دست بیاورد که ما به دست آوردیم، البته مهدی پاشازاده و داوود مهابادی نیز برای این تیم زحمت زیادی کشیدند، من از حاصل کار آنها استفاده کردم. به مردم قائمشهر و بازیکنانم و خانواده‌هایشان که در این مدت سختی زیادی کشیدند تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله این صعود مبارک همه مردم مازندران باشد.»

این حرف‌ها را جواد نکونام به زبان آورد وقتی تیمش را به لیگ برتر رسانده بود. ماموریت سختی که خیلی‌ها و حتی شاید مدیران باشگاه نساجی مازندران هم آن را لااقل در پایان فصل جاری غیرممکن می‌دانستند اما نکونام نشان داده که توانمندی‌های بالایی دارد. او همچنان که در دوره بازیگری‌اش باهوش بود نشان می‌دهد که می‌تواند مربی باهوش‌تری باشد؛ باهوش و البته با دیسیپلین خاصی که از او سراغ داریم. آنجا که وقتی از او درباره ادامه همکاری‌اش با نساجی مازندران می‌پرسند می‌گوید: «باید الان خوشحال باشیم اما بعدا در این باره صحبت خواهیم کرد.»

و باز همان اندازه باهوش که خود را به سوژه جنجالی رسانه‌ها تبدیل نکند، بنابراین وقتی در گیر و دار جشن و پایکوبی به او می‌گویند؛ مسئولان یکی از تیم‌ها گفته بودند که شما داوران بازی‌های آنها را تعیین می‌کنید، به جای عصبانی‌شدن و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای این‌گونه پاسخ می‌دهد: سوال بعدی!

جواد نکونام اما برای رسیدن به این افتخار بزرگ در آغاز راه مربیگری‌اش مشکلات زیادی را تحمل کرد. او در حالی که با تیم خونه به خونه نتایج نسبتا خوبی کسب کرده بود و یکی از بخت‌های اصلی صعود به لیگ برتر بود، از سمت سرمربیگری این تیم بنا به دلایلی استعفا کرد و راهی تهران شد اما طولی نکشید که مدیران باشگاه نساجی مازندران وی را به خدمت گرفتند و به او اعتماد کردند. با همه اینها اما وقتی خبرنگاری به او گفت در طول این مدت فشار زیادی روی شما وجود داشت، شما این فشار را چطور تحمل کردید، این‌گونه واکنش نشان داد: «فشاری نبود. من بازیکن حرفه‌ای بودم و فوتبال را در بالاترین سطحش بازی کردم. با این کارها نمی‌توانند به من ضربه بزنند چون جان سخت‌تر از این حرف‌ها هستم. توکلم به خداست.»

خبرآنلاین درباره روحیه خاص نکونام می‌نویسد: «آوردن نساجی در فاصله 9 هفته به پایان لیگ یک کار دشواری بود. به‌خصوص که 9 امتیاز با صدر جدول فاصله داشتند، کار دشواری بود که شاید حتی مدیران نساجی هم باورشان نمی‌شد. این عدم اطمینان را می‌شد در جلسه معارفه جواد نکونام به وضوح دید؛ جایی که مالک باشگاه گفت: «ما با او قرارداد یک فصل و نیمه بسته‌ایم تا حتما در پایان این قرارداد در لیگ برتر باشیم.»

همان روز اما نکونام و تیم فنی‌اش نشان دادند دنبال وقت گذراندن در لیگ یک نیستند. او همان روز بازیکنانش را در رختکن نگه داشت و بعد از رفتن مسئولان تیم با لحنی قاطع گفت: «بیایید عهد ببندیم که می‌رویم لیگ برتر. هر کسی فکر می‌کند می‌ترسد و باور ندارد به لیگ برتر می‌رویم، همین حالا برود باشگاه و قراردادش را فسخ کند.»

این عهد و این اعتماد باعث شد تا آنها با تمام وجود بازی کنند. طوری بازی کنند که در کنار حمایت مردم عاشق فوتبال قائمشهر، چاره‌ای غیر از صعود به لیگ برتر نداشته باشند.

نکونام در اولین سال مربیگری حالا یک صعود دراماتیک و استثنایی را به لیگ‌برتر جشن گرفته است؛ درست وقتی که داور سوت پایان دیدار نساجی و راه‌آهن را به صدا درآورد. درست در لحظه‌ای که او جلوتر از بازیکنان برای شادی به آسمان می‌پرید، مشخص بود که یک سرمربی جدید به فوتبال ایران

اضافه شده است.

نکته جالب این است که نکونام در آغاز تجربیات مربیگری از تیم خونه‌به‌خونه شروع کرد. او در ابتدای این فصل به تیم بابلی رفت تا با نتایج خوب نشان بدهد باوجود جوان‌بودن اما یک مربی آینده‌دار و صاحب سبک است. دوران حضور نکو در بابل البته زودتر از حد انتظار به اتمام رسید و او به دلیل اختلاف شدید با مدیران خونه به خونه این تیم را ترک کرد. با این حال بازگشت او در فاصله 9 هفته به اتمام لیگ دسته اول دوباره تنور رقابت را بین نساجی و خونه به خونه اوج گرفته روشن کرد و دو تیم نفس به نفس تا هفته آخر پیش رفتند. جالب اینکه نساجی بعد از تساوی بدون گل در مسجدسلیمان در دو هفته قبل از اتمام لیگ دسته اول به نظر ناامیدترین تیم بین شانس‌های صعود به نظر می‌رسید اما محاسبات نکونام جواب داد و او یکشنبه هفته گذشته با پیروزی پرگل مقابل راه‌آهن با تفاضل گل بهتر راه صعود به لیگ‌برتر را هموار کرد تا اولین و دومین تجربه سرمربیگری‌اش نتیجه‌ای کاملا شیرین در پی داشته باشد.

سبک مربیگری نکونام وام گرفته از سرمربیان بزرگی است که او با آنها کار کرده بود. چهره‌هایی مثل کارلوس کی‌روش که تا قبل از انتخاب سرمربی تیم امید، کاپیتان سابقش را شایسته‌ترین فرد برای تصاحب این پست می‌دانست.

نکونام که دوران ملی‌اش از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2002 آغاز شده و رکورددار بازی ملی در فوتبال ایران است، در سیر پله به پله‌اش بعد از پایان نافرجام در تیم‌ملی حالا با جاه‌طلبی خاص خود، یک سرمربی مدعی و جوان در فوتبال ایران است. به عکس‌های لحظات پایانی پیروزی نساجی که نگاه می‌کنیم پی می‌بریم که این مربی باآتیه فوتبال ایران را باید دقیق‌تر ببینیم. ورزش سه می‌نویسد: «او جواد نکونام است، راه را باز کنید.»

شاید به دلیل همین توانمندی‌هاست که کی‌روش در واکنش به انتخاب گزینه‌ای برای سرمربی تیم‌ملی امید به صراحت عنوان کرد: «من گفتم که مربیان ایرانی را زیاد نمی‌شناسم اما نفراتی مثل دایی، گل‌محمدی، ویسی و... می‌توانند از عهده کار بربیایند و در تیم امید موفق شوند؛ اما اگر دنبال یک گزینه هستید که هم جوان باشد، هم آرزوهای بزرگ و جاه‌طلبی داشته باشد و هم از اعتبار بین‌المللی برخوردار باشد، تنها شخص مناسب جواد نکونام است. من وقتی چنین حرفی می‌زنم، قطعا فکت لازم را برایش دارم تا ثابت کنم. استراکچرها و سیستم پایه‌ای و مدرن اینجا را خودم ساخته‌ام و می‌توانید آنها را ببینید، البته اگر کسی نظری مخالف من دارد، به آن احترام می‌گذارم.» حالا جواد نکونام خود را به‌عنوان یکی از مربیان موفق فوتبال ایران معرفی کرده است. او که در دوران بازیگری خود یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بود حالا قصد دارد در دنیای مربیگری نیز حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد؛ حرف‌هایی که به قول خودش اگر قرار به گفتن آنهاست باید در زمین بازی

 آن حرف‌ها را بزند.