نوشتار بهداشت فریبا در مثلث:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث آنلاین : فکر می‌کنم فاصله زمانی بین بازی‌های جام‌جهانی تا جام ملت‌های آسیا حدودا 6 ماه است و تا جایی که خبر دارم فدراسیون فوتبال علاقه‌مند است که مربی خارجی روی نیمکت سرمربیگری تیم‌ملی بنشیند. شرط عقل هم همین است، چرا؟ چون در صورت تغییرکادر‌فنی و انتخاب یک مربی خارجی دیگر به جای کی‌روش، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سرمربی تیم‌ملی بتواند در جام ملت‌های آسیا نتیجه خوبی کسب کند. چون سرمربی جدید زمان می‌خواهد تا با فوتبال ما ‌آشنا شود. بنابراین فکر می‌کنم منطقی‌ترین راه این است که کی‌روش با تیم‌ملی ادامه دهد. مگر اینکه فدراسیون بخواهد نقشه راه خود را تغییر دهد و با مربی ایرانی تیم‌ملی را بعد از جام‌جهانی اداره کند. البته این را هم بگویم بعید نیست که فدراسیون بخواهد این راه را انتخاب کند چون باتوجه به گران‌شدن دلار بعید است که فوتبال ما بتواند پاسخگوی نیازهای مالی کی‌روش باشد، به‌خصوص اینکه مربیان خارجی در این مورد به‌خصوص همیشه قراردادهای سفت و سخت با ما امضا کرده‌اند.

 با این حال ما چند دهه است که قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده‌ایم. آخرین قهرمانی‌مان را به زحمت به خاطر می‌آوریم. این اتفاق خوبی نیست و معتقدم تیم‌ملی باید در آسیا اول‌بودن خودش را با قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ثابت کند. باتوجه به قرعه‌ای که در جام ملت‌های آسیا داریم فکر می‌کنم مشکلی برای رسیدن به مراحل پایانی این جام نخواهیم داشت، بنابراین منطقی است که سکان هدایت تیم‌ملی را به دست خود کی‌روش بسپاریم و به‌طورکلی شرایطی را ایجاد کنیم که او تمایل به ادامه همکاری پیدا کند، البته ما همه این حرف‌ها و نظرات را مطرح می‌کنیم اما در نهایت این فدراسیون فوتبال و کی‌روش هستند که در این‌باره تصمیم‌گیری خواهند کرد. به هر حال شرایط حرفه‌ای فوتبال ایجا‌ب می‌کند که تمدید کردن قرارداد یا تغییر کادر‌فنی تیم‌ملی باتوجه به نظرات کارشناسانه صورت بگیرد و من فکر می‌کنم فدراسیون فوتبال عجولانه تصمیم

نخواهد گرفت.

 از این گذشته اعتقاد دارم فدراسیون فوتبال مایل است که با کی‌روش ادامه دهد چون وقتی کی‌روش روی نیمکت سرمربیگری تیم‌ملی است خود به خود خیلی از مسائل حل خواهد شد. برخی از کارهایی که بر عهده فدراسیون فوتبال است هم به این صورت با برند کی‌روش انجام خواهد شد.

 مثال روشن این حرفم بازی‌های تدارکاتی است. خیلی از مواقع ما با برندکی‌روش بازی دوستانه برگزار کردیم و فدراسیون هم این موضوع را به خوبی می‌داند. از طرفی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که کی‌روش چند سالی است که تیم‌ملی ما را در رنکینگ آسیا در مقام نخست نگه داشته است. شخصیت خاصی به تیم‌ملی ما داده و همین امر می‌تواند در بازی‌های آسیایی آینده نیز به تیم‌ملی کمک کند تا شرایط بهتری را تجربه کند. این روزها برخی رسانه‌ها درباره خیلی موضوعات صحبت می‌کنند. شایعات مختلفی مطرح می‌شود. مثلا اخیرا در روزنامه‌ها می‌خوانیم که برانکو قرار است بعد از جام‌جهانی جایگزین کی‌روش شود یا اینکه فلان مربی ایرانی هم خیز برداشته تا سرمربی تیم‌ملی شود و خیلی حاشیه‌ها و شایعات دیگر. نمی‌دانم تا چه حد باید این حرف‌ها را جدی گرفت اما فراموش نکنیم این خبرها یا بهتر بگویم شایعات به تیم‌ملی ما در ‌آستانه شروع بازی‌های جام‌جهانی کمکی نخواهد کرد و اتفاقا حواشی تازه‌ای را به وجود می‌آورد.

 از این گذشته بعید می‌دانم در حال حاضر افکار عمومی و رسانه‌ها طرفدار برکناری کی‌روش باشند. حتی اگر بپذیریم که درباره کنار رفتن کی‌روش موضع منفی ندارند، در این مورد شک ندارم که شرایط برای حضور یک مربی ایرانی روی نیمکت سرمربیگری تیم‌ملی اصلا هموار نیست، چون هر مربی که روی نیمکت تیم‌ملی بنشیند خواه‌ناخواه با کی‌روش مقایسه خواهد شد. باید منتظر بمانیم و اتفاقات فوتبالی را دنبال کنیم. تنها در یک صورت مردم و خود فوتبالی‌ها طرفدار قطع همکاری با کی‌روش خواهند شد، آن هم در صورتی که او در جام‌جهانی نتواند تیمی را راهی مسابقات کند که از شأن و اعتبار فوتبال ایران دفاع کند. اگر در جام‌جهانی نتایج خیلی بدی کسب کنیم ناخودآگاه فشار برای تغییر کادر‌فنی تیم‌ملی بیشتر خواهد شد و من نمی‌دانم فدراسیون در آن برهه چه واکنشی نشان خواهد داد.

 به‌طورکلی دیدگاه من درباره کی‌روش تا جایی که به مسائل فنی مربوط می‌شود مثبت است. عده‌ای می‌گویند او برای فوتبال ایران کارهای زیربنایی نکرده است. اصطلاحا معماری نکرده. سوال من این است که معماری ما باید از طبقه دهم آغاز شود یا از پایه باید شروع کنیم؟ کی‌روش مسئولیت بازسازی طبقه دهم این ساختمان را بر عهده دارد. زیرساخت‌های فوتبال ما باید از جای دیگری تقویت شود. فوتبال پایه ما باید به شکل دیگری رشد و توسعه پیدا کند. در صورتی که تیم‌های پایه ما خوب و قدرتمند کار کردند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کی‌روش با سرعت بیشتری اطلاعات و تجربه‌هایش را به تیم‌های ملی دیگر منتقل کند اما وقتی هنوز بستر کارکردن را برای این مربی بزرگ فراهم نکرده‌ایم چه انتظاری داریم که به‌طور مرتب می‌گوییم او نتوانست فوتبال ایران را معماری کند‌؟

اتفاقا به نظر من کی‌روش تیم‌ملی بزرگسالان ما را متحول کرد‌ و به این تیم شخصیت تازه‌ای داد‌ و تیمی ساخته که شکستنش کار خیلی سختی است. من در حالی این حرف‌ها را مطرح می‌کنم که همیشه آرزو دارم مربی ایرانی به مدارج بالایی دست پیدا کند و بیش از گذشته افتخارآفرین باشد. چه کسی از اینکه یک مربی ایرانی با تیم‌ملی ایران به افتخارات بزرگی دست پیدا کند ناراحت می‌شود؟ اگر کسی چنین حسی نسبت به مربیان ایرانی دارد حتما انسان تنگ‌نظری است. اما حرف من این است که شرایط لازم برای موفقیت مربی ایرانی باید فراهم باشد. این شرایط را البته خود مربیان ایرانی هم می‌سازند. باید منتظر بمانیم و ببینیم تیم‌ملی در جام‌جهانی چه نتیجه‌ای کسب خواهد کرد. سطح توقع مردم

 از تیم‌ملی ما چقدر است؟

 اگر پاسخ این سوال را پیدا کنیم می‌توانیم بهتر در این‌باره صحبت کنیم که بعد از جام‌جهانی باید با کی‌روش تمدید کنیم یا خیر. آیا مردم توقع دارند که ما اسپانیا را ‌شکست بدهیم؟ پرتغال را چطور؟ مراکش را چطور؟ باید بدانیم جایگاه فوتبال ما در آسیا کجاست و در دنیا چه وضعیتی داریم. من خودم اعتقاد دارم که تیم‌ملی می‌تواند پرتغال را شکست دهد. شاید عده‌ای این حرف من را زیاد جدی نگیرند اما باتوجه به شناختی که کی‌روش از این تیم دارد من فکر می‌کنم اتفاق عجیب و حیرت‌انگیزی در این بازی رقم خواهد خورد. در مورد اسپانیا ابدا چنین نظری ندارم. حتی در مورد مراکش هم بعید می‌دانم که ما برنده بازی باشیم اما در مورد پرتغال حس می‌کنم نتیجه عجیبی رقم خواهد خورد و تیم ما می‌تواند این تیم را حتی با رونالدویش شکست دهد.

با همه اینها امیدوارم تیم‌ملی بتواند در جام‌جهانی موفق شود و از مرحله گروهی صعود کند. این اتفاق می‌تواند از لحاظ مالی به فوتبال ایران کمک ویژه‌ای کند و از سویی باعث غرور ملی‌مان شود.