پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
اولین جدال آسیایی دربیها

احتمال ۵۰ درصدی تقابل دربیها فصل لیگ قهرمانان آسیا

 

 

به گزارش مثلث آنلاین وبه نقل از  پارس نیوز تا ساعاتی دیگر حریف استقلال و پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان مشخص خواهد شد. در صورت رویایی دو تیم با یکدیگر این بازی اولین جدال آسیایی دو تیم خواهد بود.

به گزارش پارس نیوز،  با توجه به احتمالات ریاضی، استقلال و پرسپولیس به احتمال ۵۰ درصد در این فصل لیگ قهرمانان آسیا در مرحله یک‌چهارم نهایی یا نیمه‌نهایی با هم روبه‌رو خواهند شد و این اولین باری خواهد بود که دو تیم در رقابتی به جز لیگ به صورت رفت و برگشت با هم دیدار خواهند داشت.

این دو تیم ۸۶ بار به مصاف هم رفته‌اند که از این بین، به جز دیدارهای دوستانه دو تیم ۷۵ بازی در چارچوب رقابتهای لیگ ایران وجام باشگاه‌های تهران داشته‌اند و تنها ۷ بار این دو تیم در قالب جامی به جز لیگ ایران قهرمانی باشگاه‌های تهران با یکدیگر دیدار داشتند. به بهانه تقابل احتمالی دو تیم در آسیا این ۷ بازی مرور شده‌اند.

سوپرجام تهران سال ۱۳۴۷ - پرسپولیس۰-استقلال۰

این بازی اولین دیدار رسمی این دو تیم محسوب می‌شود. در آن سال ایران برای اولین بار تصمیم به شرکت در رقابتهای جام باشگاههای آسیا گرفت و از آنجاییکه رقابتهایی تحت عنوان لیگ برگزار نمی‌شد فدراسیون فوتبال در آن زمان تصمیم به برگزاری یک تورنمنت با حضور ۵ قدرت برتر تهران کرد. در این رقابتها استقلال، پرسپولیس، عقاب، پاس و شهربانی شرکت کردند و در آخرین بازی پرسپولیس و استقلال به مصاف هم رفتندو پرسپولیس در صورت کسب تساوی به مقام نخست می‌رسید و عنوان نماینده ایران در جام باشگاهای آسیا معرفی می‌شد. این بازی با تساوی بدون گل پایان یافت تا پرسپولیس اولین نماینده تاریخ ایران در آسیا باشد.

جام اتحاد ۱۳۵۲- استقلال ۱-پرسپولیس۰

در خرداد ۱۳۵۲ در زمان تعطیلی لیگ به منظور آماده سازی تیمها جامی تحت عنوان اتحاد باشگاهها با حضور پرسپولیس،استقلال، پاس و عقاب برگزار شد. بازی استقلال و پرسپولیس آخرین بازی این جام بود که تیم پیروز موفق به فتح این جام می‌شد که استقلال با یک گل در این بازی به برتری رسید و این جام را به تالار افتخارات خود اضافه کرد.

جام حذفی ۱۳۶۷- پرسپولیس۰-استقلال۰

در سالهای دهه ۶۰ رقابتهای جام حذفی تنها رقابت کشوری بود که آنهم به صورت جسته و گریخته برگزار می‌شد. پرسپولیس و استقلال در اسفند ۶۷ در مرحله یک چهام نهایی جام حذفی در هوای بارانی به دیدار هم رفتند که این دیدار در پایان ۱۲۰ دقیقه گلی نداشت ولی در ضربات پنالتی، پرسپولیس با غلبه بر استقلال بر مرحله بعد صعود کرد. پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی مغلوب شاهین اهواز شد

سوپرجام تهران ۱۳۷۱ - استقلال۰-پرسپولیس۰

در سالهای نخست برگزاری لیگ پس از انقلاب، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت برای هر استان سهمیه ای در نظر بگیرد و با برگزاری رقابتهای سوپرجام با توجه به تعداد سهمیه استان مشخص شود هر تیم در کدام سطح لیگ بازی کند. سهمیه استان تهران ۲ تیم در نظر گرفته شد ولی با توجه به اینکه پرسپولیس و پاس نایب قهرمان و قهرمان دوره قبل لیگ بودند به صورت خودکار مجوز حضور در لیگ را گرفتند ولی به صورت تشریفاتی در سوپرجام بازی کردند.پرسپولیس و استقلال در چارچوب این رقابتها با هم دیدار داشتند که گلی نداشت. استقلال در پایان این مسابقات بین ۸ تیم در درده هفتم قرار گرفت و به دسته ۳ سقوط کرد.

جام حذفی ۱۳۷۸ پرسپولیس۲-استقلال۱

دو تیم پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی فصل ۷۸-۱۳۷۷ به دیدار هم رفتند و پرسپولیس با گل دقایق پایانی افشین پیروانی به پیروزی و قهرمانی جام حذفی رسید تا تنها دوگانه تاریخ پرسپولیس رقم خورد.

جام بین المللی ولایت ۱۳۹۰- استقلال ۲- پرسپولیس ۲

جام بین المللی ولایت در سال ۱۳۹۰ با حضور پرسپولیس، استقلال و ناسیونال پاراگوئه برگزار شد. این بازی تنها بازی دو تیم در یک جام بین المللی تاکنون است.این مسابقات بدون حضور ملی‌پوشان دو تیم برگزار شد و پرسپولیس در شرایطی که برای رسیدن به قهرمانی احتیاج به تساوی داشت به نتیجه ۲-۲ دست یافت هر ۲ گل پرسپولیس در این دیدار را مرحوم هادی نوروزی به ثمر رساند.

 

جام حذفی ۱۳۹۰- استقلال۳-پرسپولیس۰

در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی سال ۱۳۹۰ دو تیم پرسپولیس و استقلال به مصاف هم رفتند که این بازی در ۹۰ دقیقه گلی نداشت ولی استقلال در وقت اضافه موفق شد حریفش را شکست دهد تا چهارگانه این تیم تکمیل شود. این بازی چهارمین برد پیاپی استقلال برابر رقیب دیرینه خود در دیدارهای لیگ و حذفی بود و در پایان رقابتها نیز استقلال قهرمان شد.

 

به جز دیدارهای اشاره شده، پرسپولیس و استقلال ۳ بار در سالهای ۶۹ و ۷۳ به مصاف هم رفتند که از نظر سبک برگزاری مسابقات به رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا شباهت داشت ولی از آنجاییکه در رقابتهای لیگ برگزار شد در این آمار لحاظ نشده است.

در این ۷ بازی که در ۷ جام مختلف برگزار شد استقلالیها در دیدارهای رودرو بهتر ظاهر شدند و پرسپولیس در نتیجه گیری در جام. در این ۷ بازی، استقلال ۲ بار و پرسپولیس یک بار به پیروزی رسیده و ۴ بازی دیگر مساوی شده (برد در ضربات پنالتی تساوی لحاظ شده است) ولی در این ۷ جام در ۵ جام پرسپولیس موفق‌تر عمل کرده و رتبه بهتری کسب کرده و در ۲ جام استقلال

حال باید دید این دو تیم به قید قرعه رقابت در آسیا را تجربه خواهند کرد یا خیر هرچند که برگزاری دربی در سوپرجام ایران حتمی است و دو تیم قطعا در آغاز فصل جدید رقابت در جامی دیگر را تجربه خواهندکرد.