تیم آبی‌پوش فرانسه برای دومین بار قصد قهرمانی در جام‌جهانی را دارد اما شطرنجی‌پوشان کرواسی هم نمی‌خواهند در ایستگاه پایانی جام بیست‌ویکم کم بیاورند.

فرانسه - کرواسی؛ نبرد شطرنجی در سرزمین کاسپاروف
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، موعد بزرگترین نبرد 4 سال اخیر فوتبال فرا رسید و این بار یک قهرمان محتمل به نام فرانسه با نامحتمل‌ترین گزینه موجود یعنی کرواسی برای بالای سر بردن جام بیست و یکم از ساعت 19:30 امروز (یکشنبه) در ورزشگاه لوژنیکی به قضاوت نستور پیتانای آرژانتینی به مصاف هم می‌روند. دیداری حساب‌ شده و به قول معروف شطرنجی در سرزمینی که یکی از نامدارترین شطرنج‌بازان تاریخ جهان را دارد؛ گری کاسپاروف.

فینال همه فینال‌ها

اهمیت فینال جام جهانی بر کسی پوشیده نیست. فاتح این رقابت، شیرین‌ترین و مهمترین قهرمانی دنیای فوتبال را به نام خودش سند می‌زند؛ جایی که تا به امروز برزیل (5 قهرمانی)، ایتالیا و آلمان (4 قهرمانی)، آرژانتین و اروگوئه (2 قهرمانی) و فرانسه، انگلیس و اسپانیا هر کدام یک بار جام قهرمانی را بالای سر برده‌ و تاریخ ساز شده‌اند. با این حساب شطرنجی‌پوشان کرواسی در صورت قهرمانی به این فهرست منحصر بفرد از بزرگان دنیای فوتبال خواهند پیوست و با قهرمانی فرانسه، خروس‌ها همچون آرژانتین و اروگوئه دو ستاره‌ای خواهند شد.

تا امروز تیم‌های اروپایی 28 بار به فینال رسیده‌اند که 12 بار عنوان قهرمانی به تیمی از قاره سبز رسیده است. از سوی دیگر تیم‌های آمریکای جنوبی (کنمبول) 14 بار فینالیست شده‌اند و 9 بار توانسته‌اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

پرگل‌ترین فینال تاریخ جام جهانی به سال 1958 بازمی‌گردد که در آن برزیل موفق شد با نتیجه 5 بر 2 سوئد میزبان را شکست دهد. این در حالی است که فینال‌های دو دوره اخیر (2010 و 2014) با پیروزی یک بر صفر به سرانجام رسید.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

راه‌های رسیدن به فینال

فرانسه در راه رسیدن به بازی نهایی در گروه سوم ابتدا با اولین گل تایید شده توسط سیستم ویدئویی در تاریخ جام، 2 بر یک استرالیا را برد، سپس یک بر صفر از سد پرو گذشت و در بازی آخر تنها تساوی بدون گل جام را مقابل دانمارک رقم زد تا 2 تیم با یک امتیاز مصلحتی صعود کنند. جالب اینکه تنها تساوی بدون گل جام، اولین صفر - صفر تاریخ حضور دانمارک در جام‌جهانی هم بود! فرانسه در دیدنی‌ترین بازی جام، جدال مرحله یک‎هشتم‌نهایی را با نتیجه پرگل 4 بر 3 از آرژانتین برد و در بازی بعدی با کمک دفع استثنایی یوریس و اشتباه موسلرا، سنگربان رقیب، 2 بر صفر از سد اروگوئه گذشت. در جمع 4 تیم برتر هم فرانسه موفق عمل کرد و با سومین گل یکی از مدافعانش (این بار اومتیتی) بلژیگ را شکست داد و برای اولین بار از سال 2006 به فینال رسید.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

از سوی دیگر، وقتی کرواسی راهش را با برتری 2 بر صفر مقابل نیجریه در اولین دور بازی‌های گروه چهارم شروع کرد، کسی تصور نمی‌کرد تا پایان راه در جام بماند؛ حتی وقتی آرژانتین مسی را 3 بر صفر خرد کرد. کرواسی برای تبدیل شدن به یکی از 3 تیم برنده هر 3 بازی مرحله گروهی در بازی آخر 2 بر یک ایسلند را برد و برای ماراتن آماده شد. 2 پیروزی در ضربات پنالتی مقابل دانمارک و روسیه میزبان و برتری در پایان 120 دقیقه بازی با انگلیس، شاگردان دالیچ را وارد کتاب رکوردها کرد.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

رویارویی‌های قبلی

رقبای فینال تاکنون 5 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم فرانسه 3 برد و 2 تساوی بوده است. 2 مورد از این بازی‌ها در چارچوب تورنمنت‌های بزرگ انجام شده است. اولین رویارویی 2 تیم نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1998 بود. تنها توفیق تورام در زدن 2 گل در یک بازی، گل اول بازی توسط سوکر برای کرواسی را خنثی کرد تا فرانسه ضمن برتری 2 بر یک به فینال و جام خانگی برسد. جدال 2 تیم در مرحله گروهی یورو 2004 با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافت و هیچکدام در ادامه به جایی نرسیدند.

نبردهای کلیدی

غیر از استرینیچ، بازیکن مصدوم کرواسی، 2 تیم برای این بازی هیچ غایب و مصدومی ندارند و همین موضوع به دوئل‌ها، جذابیت خاصی می‌بخشد. شاید جذاب‌ترین و کلیدی‌ترین نبرد بازی فینال در میانه میدان رقم بخورد. مودریچ و کانته هر 2 با عملکرد خارق العاده خود در کمربند میانی تیم‌شان نقشی موثر در حضور تیم ملی کشورشان در فینال ایفا کرده‌اند.

مودریچ به عنوان موتور محرک کرواسی در خط میانی بیش از هر بازیکن دیگری در جام جهانی 2018 برای کرواسی بازی کرده ولی در بازی فینال، سخت‌ترین مبارزه را مقابل کانته خواهد داشت. نبرد امباپه با پیواریچ هم جذاب به نظر می‌رسد. پیواریچ 29 ساله کار سختی برای مهار امباپه در فینال دارد. استرینیچ مدافع چپ اصلی کروات‌ها در بازی با انگلیس مصدوم شد و احتمالاً فرصت در بازی نهایی به پیواریچ می‌رسد که تنها یک بار در جام بیست و یکم به میدان رفته و حالا در مهمترین بازی کل دوران حرفه‌ای‌اش باید امباپه آماده را مهار کند.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

امباپه 19 ساله، در بازی با آرژانتین 2 گل زد و یک پنالتی گرفت تا یک تنه تیمش را به جمع 8 تیم برتر جام برساند. او تا به اینجای جام، 3 گل در 6 بازی زده و در صورت قهرمانی فرانسه، قطعاً شانس بردن عنوان بهترین بازیکن جام را دارد. در حضور بزرگانی همچون، ازار، رونالدو، مسی و نیمار، امباپه با 46 تلاش برای دریبل بازیکنان حریف، صدرنشین جام است و همین موضوع شب سخت پیواریچ را رقم می‌زند. از سوی دیگر واران در بازی روز یکشنبه، باید ماندزوکیچی را مهار کند که برای او اتفاق تازه‌ای نیست. ماندزوکیچ در همین 2 سال اخیر یک بار در فینال لیگ قهرمانان به رئال مادرید گل زده و فصل گذشته هم در بازی برگشت 2 تیم در لیگ قهرمانان، 2 بار دروازه رئال مادرید را در برنابئو باز کرد. علاوه بر این او سابقه بازی برای اتلتیکو را هم دارد. یکی از 2 خصوصیت کلیدی هر 2 بازیکن، قدرت در نبردهای هوایی است. جالب است بدانید هر 2 بازیکن در لیست بهترین‌های نبرد هوایی، در جمع 7 نفر برتر هستند. واران با 24 پیروزی در نبردهای هوایی ششم و ماندزوکیچ با 23 برد، هفتم هستند. واران یکی از تنها 2 بازیکنی است که در کل دقایق جام برای فرانسه به میدان رفته است. حالا خروس‌ها امیدوارند او نمایش خودش مقابل لوکاکو را در بازی نیمه نهایی تکرار کند.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

نکات کلیدی

*در صورت قهرمانی فرانسه، دیدیه دشان پس از بکن‌باوئر به دومین برنده جام‌جهانی در هر 2 کسوت مربی و بازیکن تبدیل می‌شود.

*کرواسی در صورت قهرمانی، اولین فتح یک تیم اروپای شرقی را در جام‌جهانی رقم می‌زند؛ آن هم در اولین جام میزبانی شده توسط کشورهای این منطقه.

*کرواسی با 4 میلیون جمعیت، تنها 27 سال قدمت دارد و در صورت بردن فرانسه صاحب عنوان کم‌قدمت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور قهرمان جهان می‌شود.

* در جریان اولین و تاکنون آخرین قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی، 3 مدافع این تیم در جریان جام 1998 گل زدند؛ درست مانند این دوره که واران، اومتیتی و پاوارد از جمع مدافعان، خروس‌ها را به گل رساندند.

*کرواسی در صورت قهرمانی پس از برزیل 2002 به اولین فاتح برنده تمام بازی‌هایش در جام‌ تبدیل می‌شود؛ با این تفاوت که در 3 بازی‌اش در مرحله حذفی در جریان 120 دقیقه و پنالتی به برتری رسید.

*هر اتفاقی رخ دهد، اروپا برای چهارمین دوره پیاپی یک قهرمان جهان را معرفی می‌کند.

*در صورت کشیده شدن بازی به وقت اضافی، کرواسی به تنها تیم تاریخ جام‌جهانی تبدیل می‌شود که تمام بازی‌های حذفی‌اش در وقت اضافه یا ضربات پنالتی به پایان رسیده است. اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده شود، تیم شرقی یگانه تیمی می‌شود که در یک دوره جام‌جهانی 3 بار در ضیافت پنالتی‌ها شرکت می‌کند.

*کرواسی می‌تواند نهمین تیم وارد شده به لیست قهرمانان جهان باشد.

*در 2 دهه اخیر هیچ تیمی به اندازه فرانسه به فینال جام‌جهانی نرسیده است؛ آن‌ها دراین مدت 3 بار به بازی نهایی راه یافته‌اند.

جام‌جهانی ۲۰۱۸| فرانسه - کرواسی؛ فینال شطرنجی در سرزمین کاسپاروف

ترکیب احتمالی

فرانسه: یوریس، پاوارد، واران، اومتیتی، پوگبا، گریزمان، ژیرو، امباپه، کانته، متویدی و هرناندس

کرواسی: سوباسیچ، ورسالیکو، پیواریچ، پریشیچ، بروزویچ، ویدا، ربیچ، ماندزوکیچ، مودریچ، راکیتیچ و لاورن