کولیندا گرابار-کیتاروویچ، رئیس‌جمهور 50 ساله کرواسی و یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران این کشور محسوب می‌شود. اگرچه سمت وی تشریفاتی است،‌ اما از او به صورت توامان به عنوان یک «دیپلمات» و «فرد نظامی» یاد می‌شود.

پوپولیسم فوتبالی /رئیس‌جمهور کرواسی چگونه به ستاره فینال جام‌جهانی
 تبدیل شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی  از فوریه سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور کشور جمهوری کرواسی است. او اولین زن و جوانترین کسی است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست یافته ‌است. کیتاروویچ وزیر‌امور خارجه اسبق کرواسی و فراتر از آن، معاون دبیر کل ناتو بوده است. همچنین او از سال‌های 2008 تا  2011 میلادی سفیر کرواسی در ایالات متحده‌ آمریکا بود. او در ناتو، هم به عنوان معاون راسموسن، دبیر کل سابق ناتو و هم به عنوان معاون ینس استولتنبرگ، دبیر کل فعلی سازمان آتلانتیک‌شمالی ایفای نقش کرده است. وی  کماکان بالاترین مقام رسمی زن است که در ساختار اداری ناتو خدمت کرده‌است. همین مساله سبب شده است تا بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا وجهه نظامی کیتاروویچ را از وجهه سیاسی وی پررنگ‌تر بدانند.

زندگی سیاسی رئیس‌جمهور کرواسی هیچ‌گاه بدون حاشیه نبوده است. در سال 2010 جاکو کیتاروویچ، همسر رئیس‌جمهور  فعلی کرواسی و سفیر وقت کرواسی در‌ آمریکا، از ماشین سفارت، استفاده شخصی کرد که همین ‌امر باعث جنجال زیادی شد که در نهایت خانم کیتاروویچ تمام جریمه‌هایی که برای شوهرش اعمال شده بود را از جیب خود پرداخت کرد. این موضوع تا حد زیادی منجر به کاهش محبوبیت کیتاروویچ شد‌ اما وی در مدت‌زمانی نه‌چندان زیاد توانست بار دیگر محبوبیت خود را در نزد افکار عمومی افزایش دهد.

رئیس‌جمهور کرواسی از سال 2015 تا کنون بیشتر در محافل عمومی ظاهر شده است. برخی از منتقدان وی از کیتاروویچ به عنوان سیاستمداری پوپولیست یاد می‌کنند؛ انتقاداتی که به نظر می‌رسد وی اساسا وقعی به آنها نمی‌نهد!

وی در سال 1996 میلادی با جاکو کیتاروویچ ازدواج کرد و دو فرزند به نام‌های کاترینا و لوکا دارد. همچنین وی در شهرهای زاگرب، وین، واشنگتن و دانشگاه‌ هاروارد تحصیل کرده است. با این حال وی در نهایت مدرک خود را در سال 2015 میلادی (همان سال پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی) از دانشگاه کرواسی دریافت کرده است. وی به دلیل حضور مستمر در وزارت ‌امور خارجه کرواسی، مسلط بر زبان‌های کروات، انگلیسی، اسپانیایی و پرتغالی بوده و همچنین قادر به درک زبان‌های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی نیز است. این موارد سبب شده است تا از کیتاروویچ به عنوان سیاستمداری توانمند در زاگرب یاد شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2015، وی توانست موفقیتی بزرگ را برای خود رقم بزند. جایی که علی رغم بسیاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته، توانست بر رقیب خود پیروز شود. او در آن سال، نامزد مخالف دولت کرواسی بود. بسیاری از تحلیلگران معقتد بودند که علت اصلی پیروزی کیتاروویچ در انتخابات ریاست‌جمهوری کرواسی، نارضایتی عمومی مردم از سیاست‌های اقتصادی دولت بوده است. همان‌گونه که ‌اشاره شد، گرچه سمت ریاست‌جمهوری در کرواسی بیشتر نمادین و تشریفاتی است ولی پیروزی کیتاروویچ نشانه‌ای از بازگشت مخالفان به عرصه سیاسی این کشور بود. البته کیتاروویچ در این انتخابات توانست با اختلاف ناچیزی بر رقیب خود از حزب سوسیال‌دموکرات غلبه پیدا کند.  کیتاروویچ موفق به کسب 50/4 درصد کل آرا شد و جوسیپویچ نیز توانست  49/6 درصد آرا را کسب کند. در آن زمان، دولت «زوران میلانویچ، نخست‌وزیر کرواسی با انتقادات زیادی به خاطر ناکامی در احیای رشد اقتصادی کشور روبه‌رو شده بود.

کیتاروویچ یک «محافظه‌کار» است و نسبت به رویکردهای اقتصادی سوسیال‌دموکرات‌ها و سوسیالیست‌ها در کرواسی و اروپا منتقد است. او از نظر حزب سیاسی طرفدار اتحادیه دموکرات کروات و مسیحی کاتولیک است. به طور کلی در کرواسی تصاویر زیادی از رئیس‌جمهور این کشور و زندگی شخصی وی منتشر می‌شود. شادی‌ها و حرکات وی مورد توجه رسانه‌ها و شکار دوربین‌های عکاسان شده که تاثیر زیادی در محبوبیت و جذب علاقه‌مندان وی شده است. اتفاقا برخی منتقدان کیتاروویچ معتقدند که علاقه مفرط وی به عکاسان و کسانی که تصاویرش را ثبت می‌کنند، برگرفته از روحیات پوپولیستی وی است. با این حال همان‌گونه که ‌اشاره شد، کیتاروویچ سعی کرده است پاسخی در این خصوص به منتقدان خود ندهد.  در جریان رقابت‌های جام جهانی ‌امسال، رئیس‌جمهور کرواسی حضور فعالی در روسیه داشت و در بازی فینال جام‌جهانی، بار دیگر مورد توجه عکاسان و رسانه‌های حاضر قرار گرفت.