در حالی که قرارداد کارلوس کی‌روش علی‌رغم ادعای مدیران فوتبال هنوز به طور رسمی امضا نشده و همه چیز در حد توافقات ضمنی باقی مانده، مقایسه دالیچ و کی‌روش اخیرا به سوژه داغ برخی رسانه‌ها تبدیل شده است. آنجا که حامیان و مخالفان کی‌روش را این‌بار در خصوص یک موضوع ویژه روبه‌روی یکدیگر قرار داده است؛ کی‌روش برود یا بماند؟

کی‌روش بهتر است یا دالیچ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث: این سوال در حالی به صف‌بندی تازه میان اهالی فوتبال دامن می‌زند که عده‌ای از ضرورت جذب دالیچ و عده‌ای بر حفظ کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان تاکید می‌کنند.

  جنگ روانی برانکو؛ آغاز ماجرا

ماجرا از جنگ روانی برانکو ایوانکوویچ آغاز شد. سرمربی کروات پرسپولیس نیز که چندی پیش از درگیری شدید لفظی با کی‌روش در رسانه‌ها استقبال می‌کرد و ابدا به پایان دادن این درگیری علاقه‌ای نداشت در یکی از مصاحبه‌هایش جنگ روانی سختی را علیه کی‌روش کلید زد و تاکید کرد که سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران از احتمال از دست دادن جایگاه خود در تیم ملی هراس دارد.

بعد از پایان یافتن بازی‌های تیم ملی ایران در جام‌جهانی، درگیری‌های لفظی شدید کارلوس کی‌روش و برانکو افزایش یافت. اما برانکو در گفت‌وگو با یک نشریه کروات به یکباره جنگ روانی سختی را استارت زد. برانکو گفت: «بازیکنان من هر موقع که‌ تیم ملی دعوت می‌شدند، در اردوی این تیم حاضر می‌شدند. کی‌روش این موضوع را مطرح کرده است تا توجهات را از ناکامی تیم ملی دور کند. تیم ملی ایران در جام‌جهانی نشان داد که بازیکنان بزرگی دارد، اما متأسفانه مربی برنده‌ای همچون زلاتکو دالیچ نداشت، کسی که بتواند از کیفیت بازیکنانش بهره لازم را ببرد. این برای من داستانی در مورد از دست دادن زمان است. سیدجلال حسینی، کاپیتان ما نیز باید به تیم ملی دعوت می‌شد، کسی که در بازی با الجزیره گل برتری ما را به ثمر رساند و به صعود پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کمک کرد. اگرچه کی‌روش در نهایت سیدجلال را به تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 دعوت نکرد، چون او از دیدن موفقیت‌های باشگاه‌های ایرانی خوشحال نبود.»

این اظهارات آن‌چنان آتش خشم کی‌روش را شعله‌ور کرد که او به طور مداوم در چند بیانیه و پست شخصی به انتقاد از برانکو پرداخت. با این حال فراتر از دعوای دو مربی بزرگ شاغل در فوتبال ایران موضوعی ویژه مطرح شده بود؛ جذب دالیچ. برانکو اما اظهارات شوکه‌کننده دیگری را هم به زبان آورد؛ «در ایران همه انتظار دارند که با رفتن کی‌روش، دالیچ جانشین او شود، به همین خاطر کی‌روش از خود بیخود شده و ترسیده است. برای ما کروات‌ها، بزرگ‌ترین مشکل‌مان پاسپورت‌هاست. وقتی پرتغال بدون رونالدو را با تیم کرواسی که با ایسلند بازی می‌کند، مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که ما بهتر از آنها هستیم.»

اما زلاتکو دالیچ کیست؟ او متولد ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ در یوگسلاوی است و به عنوان بازیکن در تیم‌های هایدوک اسپلیت، وارتکس‌ و دینامو وینکوویچی بازی کرده ‌است. دالیچ که با پیراهن وارتکس کرواسی از فوتبال خداحافظی کرده بود، با همین تیم پا به عرصه مربیگری گذاشت. او پنج سال پس از آویختن کفش‌هایش، هدایت وارتکس را به مدت دو سال برعهده گرفت و پس از آن سر از تیم ملی جوانان کرواسی درآورد. البته او در تیم جوانان کشور دستیار بود و به عنوان نفر دوم روی نیمکت می‌نشست. او پس از چهار سال فعالیت در تیم ملی جوانان کرواسی به ریکا کرواسی رفت و بار دیگر سرمربی شد. دینامو آلبانی و اسلاون کرواسی، سایر تیم‌های دالیچ در فوتبال اروپا بودند. این مربی در ابتدای سال 2010 سر از فوتبال آسیا درآورد و هدایت الفیصلی عربستان را برعهده گرفت. او پس از مدتی سرمربی تیم دوم الهلال شد و سپس هدایت تیم اصلی این باشگاه را قبول کرد. البته دالیچ خیلی زود از سرمربیگری الهلال کنار رفت تا به امارات کوچ کند و هدایت العین امارات را برعهده بگیرد. دالیچ به مدت سه فصل سرمربی العین بود اما در نهایت به دلایلی نامشخص از سرمربیگری این تیم کنار گذاشته شد.

اولین افتخار دوران مربیگری دالیچ در سال 2008 به دست آمد، زمانی که او هدایت دینامو آلبانی را برعهده داشت و با این تیم قهرمان سوپرکاپ شد. او پس از این افتخارات زیادی با العین به دست آورد و پس از قهرمانی در لیگ و جام حذفی این کشور، جواز حضور در فینال لیگ قهرمانان فصل پیش را هم به دست آورد. البته العین در گام پایانی با دالیچ به نماینده کره‌جنوبی باخت و به جام قهرمانی نرسید. او پیش از شروع فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا از سرمربیگری العین اخراج شد و نتوانست در فصل جدید تیمی برای خودش پیدا کند. در واقع این مربی با تیم ملی کرواسی عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست نایب‌قهرمانی جام‌جهانی را به دست آورد. او حالا از تیم‌های ملی مثل مصر و ژاپن و همچنین لیگ برتر انگلیس پیشنهادهایی در اختیار دارد و انتظار دارد حقوقش در تیم ملی کرواسی افزایش یابد. اما به این پیشنهادها باید شایعه حضور دالیچ در فوتبال ایران را هم اضافه کنیم. هرچند مدیران فوتبال ایران بعد از انتشار شایعه جانشینی دالیچ به جای کی‌روش تاکید کرده‌اند کی‌روش قطعا تا پایان جام‌ملت‌های آسیا سرمربی تیم ایران خواهد بود اما ‌گره خوردن ماجرای قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال باعث شده تا این گمانه همچنان مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار بگیرد.‌ دالیچ درباره عملکرد خودش می‌گوید: «من دومین مربی برتر جهان هستم، چه این موضوع را دوست داشته باشید و چه نه. از همین رو، حقوق ۵ میلیون دلاری برای دومین مربی برتر جهان حقوق خوبی نیست! پول برای همه مهم است ولی برای من انگیزه اصلی نیست. من دو سال دیگر قرارداد دارم ‌و می‌توانم با تیم بمانم ولی پس از تور آمریکا اعلام کردم که قصد جدایی دارم. نمی‌توانم منتظر شوم افرادی که در عمرشان دو بار به توپ ضربه زدند برایم تصمیم بگیرند. من مستقل هستم و نمی‌توانم اجازه دهم کسی با من بازی کند و من را پس از دو ماه اخراج کند.»

دالیچ حالا با مدیران فوتبال کرواسی به مشکل برخورده است. ماجرای رسیدن دالیچ به تیم ملی همان اندازه ناگهانی و غیرمنتظره بود که احتمالا جدایی‌اش از این تیم. کروات‌ها با هدایت آنته چاچیچ در مرحله مقدماتی جام جهانی بعد از تیم ملی ایسلند در رده دوم قرار گرفتند و با راهیابی به مرحله پلی‌آف رو در روی یونان قرار گرفتند. در همین راستا سران فدراسیون فوتبال کرواسی بعد از باخت تحقیرآمیز به ایسلند چاچیچ را برکنار کردند و زلاتکو دالیچ را بر مسند مربیگری تیم ملی کشورشان نشاندند.  می‌توان گفت که این مربی جوان از ابتدا ماموریت بسیار خطرناکی را بر عهده داشت و آن چیزی نبود جز صعود به جام‌جهانی 2018. کرواسی با هدایت دالیچ مقابل یونان قرار گرفت و توانست در بازی رفت و برگشت با نتیجه قاطع 4-یک دیگر تیم اروپایی را شکست دهد و خود را به روسیه برساند.  با شروع جام‌جهانی کمتر کسی کرواسی را یکی از مدعیان جام‌جهانی می‌دانست. حتی برخی معتقد بودند آنها توانایی صعود از گروه خود را ندارند. اما کروات‌ها در دیدار اول برابر نیجریه قرار گرفتند و با ارائه یک نمایش برتر اولین سه امتیاز را دشت کردند. اما اوج کار آنها مسابقه با آرژانتین بود. این تیم با اتکا به تاکتیک برتر خود مسی و یارانش را در هم کوبید و حضور در مرحله حذفی جام‌جهانی را تجربه کرد. زلاتکو دالیچ با بهره‌گیری از نبوغ ذاتی خود علاوه بر اینکه توانست یک انعطاف تاکتیکی در کرواسی ایجاد کند، یک همدلی و حس جنگجویی را در آنها به وجود آورد، به طوری که کروات‌ها در دو بازی مرحله حذفی بازی باخته را با برد عوض کردند و به فینال جام‌جهانی صعود کردند و حالا تیم دوم جهان به حساب می‌آیند. حالا همگان برای کرواسی که حاصل دسترنج دالیچ است احترام قائل هستند و از همین حالا آنها را یکی از مدعیان یورو 2020 می‌دانند.

اما در سوی مقابل کارلوس کی‌روش حضور دارد. آن سوی میدان مبارزه تبلیغاتی؛ جایی که عده‌ای دالیچ را بهتر می‌دانند و عده‌ای کی‌روش را مربی برتر برمی‌شمرند و تاکید دارند این مربی پرتغالی باید در فوتبال ایران حفظ شود. شاید در مقام مقایسه حق با حامیان کی‌روش باشد. آنجا که وقتی کارنامه مربیگری کی‌روش را نگاه می‌کنیم، دو دوره دستیاری آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد‌ و دو دوره سرمربیگری تیم ملی پرتغال بوده‌است ‌همچنین مربیگری وی در رئال مادرید در فصل ۲۰۰4–۲۰۰3 موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.هرچند او سابقه‌ مربیگری در جی‌لیگ (ژاپن) و ام‌ال‌اس (ایالات متحده آمریکا) را نیز دارد. مربی که به شدت مورد حمایت مدیران فوتبال ایران قرار دارد. تا جایی که وقتی بازار شایعات درباره جانشینی دالیچ به جای کی‌روش داغ شد، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران به صراحت گفت: «جلسه با کی‌روش موفقیت‌آمیز بود و توافق کردیم او تا پایان جام ملت‌های آسیا سرمربی ایران باشد. کارلوس کی‌روش اذعان کرد برای موفقیت در ایران می‌ماند و برای رسیدن به این موفقیت، باید مو‌لفه‌ها و ابزار مورد نیاز فراهم شود. به اعتقاد من هم این امر درست است و با جشن و شادی نمی‌توان قهرمان جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا شد.» تاج درباره دعوای رسانه‌ای کارلوس کی‌روش با برانکو ایوانکوویچ و شایعه انتخاب زلاتکو دالیچ به جای کی‌روش خیلی شفاف گفت:‌«به کی‌روش گفتم دیگر مصاحبه نکند و هیچ سرمربی دیگری هم نباید در این مورد حرف بزند. صحبت من درباره مسائل فنی نیست و نمی‌خواهیم جای کی‌روش، کسی را بیاوریم. دالیچ و غیردالیچ هم نداریم و باید این بحث‌ها تمام شود.» کی‌روش در تیم ملی می‌ماند یا از فوتبال ایران جدا می‌شود؟ حضور دالیچ در فوتبال ایران چقدر جدی است؟ کی‌روش بهتر است یا دالیچ؟ به نظر می‌رسد عملکرد این دو مربی در جام‌جهانی تا حدی آدرس جواب‌های منطقی را در اختیار ما قرار می‌دهد‌ با این حال فراموش نکنیم که دالیچ با چه ابزارها و امکانات و بازی‌های تدارکاتی به نایب‌قهرمانی جهان رسید و ایران چگونه و با چه کیفیتی خود را به روسیه رساند. مقایسه این دو مربی در حالی به یک کار دشوار تبدیل شده که خیلی‌ها معتقدند مدیران فوتبال ایران ابتدا باید تکلیف روش حاکم بر تیم ملی در آینده را انتخاب کنند و بعد بر اساس آن شیوه انتخابی مربی خود را برگزینند؛ حالا این مربی کی‌روش است یا دالیچ اگر‌چه فرق‌هایی با هم دارد اما مهم‌تر از آن پیمودن راه با توجه به نقشه‌ای کارشناسانه و حرفه‌ای است.