نمایش دلچسب و هجومی شاگردان برانکو ایوانکوویچ باعث شده تا هواداران این تیم به جبران شکست بازی رفت امیدوار باشند

مقاومت در جهنم/ پرسپولیس امیدوار به صعود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث: سومین بازی دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در شهر دوحه میان تیم‌های الدحیل قطر و پرسپولیس ایران  برگزار شد. پرسپولیس اگرچه در دیداری نزدیک مقابل الدحیل با تکل گل علی المعز  نتیجه را به حریف واگذار کرد اما نمایش دلچسب و هجومی شاگردان برانکو ایوانکوویچ باعث شده تا هواداران این تیم به جبران شکست بازی رفت امیدوار باشند؛ موضوعی که اتفاقا برانکو بهتر از هر کس دیگری ‌توجه آن شده و می‌داند که حضور هواداران در ورزشگاه آزادی تا چه حد می‌تواند الدحیل را تحت فشار قرار دهد. برانکو ایوانکوویچ در پایان بازی رفت ضمن تقدیر از عملکرد شاگردانش گفت: «به بازیکنانم افتخار می‌کنم آنها صد‌‌درصد تلاش خود را انجام دادند. ما امروز مقابل الدحیل بازی کردیم که یکی از بهترین‌های آسیاست و ما امیدواریم که در تهران نتیجه را تغییر دهیم.» اما سرمربی پرسپولیس در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص امیدواری‌اش برای بازی برگشت گفت: «ما با الدحیل که قوی‌ترین تیم آسیاست بازی کردیم اما امیدوارم در تهران از یار جدیدمان برای پیروزی سود ببریم، این یار جدید ما هواداران مشتاق و قابل اعتنا و اعتماد پرسپولیس هستند. ما امیدواریم با حضور 80 هزار نفری آنها نتیجه مطلوب‌تری بگیریم.-» اما حریف قطری بسیار سختکوش ظاهر شد. الدحیل که با کلکسیونی از بازیکنان گران‌قیمت و فوق‌العاده و با عنوان قهرمان مقتدر لیگ ستارگان قطر پا به این مرحله گذاشته بود، در دیداری سخت که شباهت اندکی با مصاف‌های آسیایی قبلی‌اش داشت، موفق شد سرانجام قهرمان ایران را با یک گل شکست دهد. نکته‌ای که این نتیجه برای قطری‌ها داشت، کسب نهمین برد متوالی برای آنها در آسیا بود. الدحیل در دور گروهی هر 6 بازی خود را برد و با 18 امتیاز و مقتدرانه راهی مرحله حذفی شد. در مرحله یک‌هشتم نهایی این تیم در مصاف با العین یکی از جذاب‌ترین دیدارهای آسیا را برگزار کرد. بر خلاف آن که تصور می‌شد این جدال پایاپای باشد، اما قهرمان قطر با پیروزی در هر دو بازی، در مجموع رفت و برگشت با نتیجه قاطع 8 بر 3 العین را حذف کرد و به‌سادگی هر‌چه تمام‌تر راهی یک‌چهارم نهایی شد. بدین ترتیب بود که الدحیل با 8 برد متوالی راهی نبرد با پرسپولیس شد. آنها با برتری خفیف خانگی‌شان به نهمین برد پیاپی در آسیا رسیدند و یکه‌تازی در این زمینه را تداوم بخشیدند.

اما همه این آمارها باعث نمی‌شود که ماجراجویی برانکو و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا خاتمه پیدا کند. دو سال پیش پرسپولیس در یکی از سخت‌ترین گروه‌های لیگ قهرمانان آسیا به همراه سه تیم دیگر یعنی الهلال، الوحده و الریان قرار گرفت و برانکو ماجراجویی خود را با شاگردانش پس از فتح لیگ ایران برای رسیدن به موفقیت در آسیا آغاز کرد؛ این ماجراجویی که با صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی همراه شد، با خروج سروش رفیعی و اضافه‌شدن بازیکنانی نظیر منشا و نعمتی ادامه پیدا کرد و سرخپوشان با شکست دراماتیک الاهلی در دو بازی رفت و برگشت به مصاف الهلالی رفتند که در دیدار گروهی با دو تساوی یک -یک و بدون گل کار خود را مقابل آنها خاتمه داده بود؛ اما یک شب قبل از دیدار رفت نیمه‌نهایی، محرومیت طارمی و بسته‌شدن پنجره نقل‌و‌انتقالات تمام رویاهای پرسپولیسی‌ها برای رسیدن به فینال مسابقات را به کابوس تبدیل کرد تا پس از شکست 4 بر صفر در دیدار رفت برابر الهلال پرسپولیس در دیدار برگشت شانسی برای رسیدن به فینال نداشته باشد. در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا که در زمستان سال گذشته آغاز شد، پرسپولیس با تیم‌های السد، نسف قارشی و الوصل امارات هم‌گروه شد و تا همراه تیم السد راهی مرحله حذفی شد و در دو دیدار رفت و برگشت موفق به شکست الجزیره امارات شد تا در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل الدحیلی قرار بگیرد که 8 بازی قبلی خود را در رقابت‌های آسیایی با پیروزی پشت سر گذاشته بود. شکست استقلال مقابل السد بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال در ایران را نگران تکرار اتفاقات ورزشگاه آزادی برای سرخپوشان مقابل دیگر نماینده قطر کرده بود ولی شاگردان برانکو ایوانکوویچ با ارائه نمایشی تحسین‌برانگیز، اگرچه با یک گل مقابل حریف خود بازنده از زمین خارج شدند ولی هواداران این تیم امیدوارند تا در بازی برگشت و با توجه به حضور هواداران بتوانند شکست خفیف در بازی رفت را جبران کنند. در مقابل الدحیل یک اشتباه از خط دفاعی پرسپولیس کافی بود تا معز علی، یکی از سه بازیکن خطرناک خط هجومی الدحیل گل اول بازی را در دقیقه 14 به ثمر برساند؛ در ادامه اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ توانستند با کنترل بازی، نمایش پایاپایی مقابل حریف خود ارائه دهند و سرنوشت حضور در دومین نیمه نهایی آسیا را به تهران و استادیوم آزادی بکشانند.

سال گذشته پرسپولیس پیش از دیدار نیمه‌نهایی برابر الهلال با محرومیتی تاریخی مواجه شد ولی برانکو ایوانکوویچ با ساختار منسجمی که برای تیم خود ایجاد کرده، توانست پرسپولیس را برای دومین مرتبه به جمع 8 تیم برتر آسیا برساند و حالا علی‌رغم جدایی بازیکنان تاثیرگذار خود برای حضور دوباره در نیمه‌نهایی می‌جنگد. آنها روز دوشنبه 26 شهریور از ساعت 19:45 میزبان الدحیل می‌شوند تا شانس خود را برای حضور در دومین نیمه‌نهایی متوالی غرب آسیا امتحان کنند؛ هدفی که با توجه به نمایش خیره‌کننده پرسپولیس در بازی رفت دور از ذهن نخواهد بود.

برانکو ایوانکوویچ در دیدار تیمش برابر الدحیل نیز بازیکنان معدود خود را با تدابیر هجومی به زمین فرستاد. برانکو که روی نیمکت دستان خود را بسته می‌دید و تنها یکی، دو بازیکن را برای تعویض به همراه داشت، ترجیح داد 11 مرد اصلی خود را به گونه‌ای به میدان بفرستد که اجازه پیشروی به بازیکنان حریف را ندهند. این مربی در جریان نشست مطبوعاتی خود پیش از دیدار برابر الدحیل عنوان کرده بود هرگز به فوتبال دفاعی رجوع نمی‌کند چراکه در این صورت اگر او تصمیمی بر استراتژی دفاعی در سر بپروراند قطعا روز مرگ خود را پشت سر خواهد گذاشت. همان اتفاق در دیدار برابر الدحیل افتاد و برانکو که تصمیم نداشت بازیکنان خود را کاملا در زمین خودی ببیند تدابیر و دستورات هجومی را در صدر برنامه‌های خود داشت. بی‌کم‌و‌کاست و دقیقا همان چیزی که از حرف‌های او تصور می‌شد او و تیمش راهی ورزشگاه عبداله بن خلیفه نشدند تا با بستن بازی یک مساوی بدون گل دریافت کنند تا در تهران کار را یکسره کنند. هر چند شاگردان برانکو یک بار دروازه خود را فروریخته دیدند با برنامه‌هایی ‌که داشتند چند بار تا باز‌‌‌‌کردن دروازه حریف پیش رفته بودند اما در نهایت این اتفاق نیفتاد تا با بدشانسی این ورزشگاه را دست خالی ترک کنند.

معلول، سرمربی الدحیل  تیمش را با آرایشی شبیه 4.3.3 به زمین فرستاد و برانکو ایوانکوویچ نیز همچون همیشه با سیستم 2-4-4 شاگردانش را راهی میدان کرد. برانکو به گفته‌اش عمل کرد و پرسپولیس با شیوه‌ای هجومی وارد زمین شد. سرخ‌ها در 10 دقیقه ابتدایی هر دو نیمه تیمی مسلط نشان دادند و خطرساز نیز ظاهر شدند. اما گل دقیقه 15 معز علی کار را بسیار سخت کرد. البته در هر دو نیمه، توپ و میدان مجموعا در دست تیم الدحیل بود و پرسپولیس تنها در چهار مقطع 5 دقیقه‌ای مالکیت بیشتری داشت؛ دقیقه 15 تا 20، 55 تا 60، 70 تا 75 و 85 تا 90.

اما پرسینگ بالایی که در دستور کار شاگردان پروفسور قرار داشت، اجازه نمی‌داد الدحیلی‌ها به سادگی از یک سوم دفاعی خود خارج شوند. بازیکنان پرسپولیس پرسینگ شدید را به‌خوبی اجرا کردند و کمتر کسی انتظار چنین عملکردی را از آنها داشت. حالا معلول و برانکو در تهران مقابل هم قرار خواهند گرفت؛ جایی که پرسپولیس ستاره‌اش سیامک نعمتی را در اختیار نخواهد داشت و البته 80 هزار هوادار سرخپوش نیز آنها را حمایت خواهند کرد.

پرسپولیس علی‌رغم‌شکست، در این بازی نمایش سزاوارانه‌ای داشت و هر چند دروازه این تیم باز شد ولی در ادامه چیزی از حریف کم نداشت. پرسپولیس در محرومیتی که مدیرانش به همراه طارمی ساخته‌اند نه‌تنها تقویت نشده که با کوچ چند بازیکنش تضعیف هم شده است اما در این بازی همه چیز متفاوت بود. آنها نیمه اول را خوب شروع کردند و در یک غافلگیری گل خوردند اما در نیمه دوم‌ کیفیت تیمی بهتری را به نمایش گذاشتند. در این بازی بدون شک زوج کامیابی‌نیا-نورالهی عملکرد بسیار خوبی داشتند. کامیابی‌نیا یکی از بهترین بازیکنان زمین بود و با قطع به‌موقع توپ در چند صحنه ضد‌حملات خطرناک الدحیل را خنثی کرد و اجازه هنرنمایی به بازیکنان تکنیکی حریف را نداد. نورالهی در نیمه اول دقیقا همانی بود که باید باشد. در حالت هجومی و هم در حالت دفاعی به‌خوبی از پس وظایف محوله برآمد علاوه بر این دو، بشار رسن نیز یکی از بهترین نمایش‌های خود را در چند وقت اخیر ارائه کرد. شاگردان برانکو اگرچه با یک گل مقابل حریف خود بازنده از زمین خارج شدند ولی هواداران این تیم امیدوارند تا در بازی برگشت و با توجه به حضور هواداران بتوانند شکست خفیف در بازی رفت را جبران کنند. تمام نگرانی هواداران پرسپولیس در دیدار مقابل الدحیل به عملکرد عناصر دفاعی مربوط می‌شد اما دروازه‌بان، 4 مدافع و یک هافبک دفاعی تیم پرسپولیس نمایش قابل قبولی را در قطر ارائه دادند. برانکو در این بازی کامیابی‌نیا را به تنهایی در پست هافبک دفاعی قرار داد و نورالهی را یک پست جلوتر استفاده کرد. کامیابی‌نیا نیز با جنگندگی که از او سراغ داریم در مقابل بازیکنان تیم الدحیل ایستادگی کرد. او یک تکل موفق داشت و 5 بار هم از الدحیلی‌ها توپ‌ربایی کرد. 3 توپ‌ربایی او در نزدیکی محوطه جریمه اتفاق افتاد و جلوی یک حمله خطرناک را گرفت. کامیابی‌نیا 7 توپ‌گیری هم انجام داد که در نوع خود فوق‌العاده است. هافبک دفاعی سرخ‌ها در آخرین دقایق بازی و در حالی که یوسف العربی قصد شوت‌زنی از داخل محوطه جریمه را داشت، به‌خوبی تکل زد و با دفع توپ مانع از گلزنی مهاجم قَدَر الدحیل شد.

پرسپولیس اگرچه این شانس را دارد که در بازی برگشت باخت خفیف بازی رفت را جبران کند اما فراموش نکنیم که الدحیل نیز برای حفظ نتیجه‌اش تمام سعی خود را به کار خواهد گرفت. احمد اسماعیل، مدیرعامل باشگاه الدحیل بعد از این بازی با ابراز خوشحالی از برد تیمش در بازی رفت گفته است: «ما بازی رفت را با موفقیت پشت سرگذاشتیم و قصد داریم برای موفقیت در قسمت دوم این بازی در تهران کاملا آماده شویم. در این راه به بازیکنان و کادر فنی تیم اعتماد کامل داریم. موفقیت ما در بازی رفت از این جهت ارزشمند است که مقابل یک تیم سرسخت و با تاکتیک‌های قوی دفاعی به پیروزی رسیدیم. هرچند شاید این نتیجه بازی برگشت را دشوار می‌کند اما مهم این است که ما یک قسمت از این بازی را با برد 

پشت سر گذاشتیم.»

مدیرعامل الدحیل همچنین ادامه داده است: «ما در بازی برگشت می‌توانیم بازی بهتری را ارائه بدهیم چون پرسپولیس در تهران باید برای برد به میدان بیاید و دیگر نمی‌تواند چنین تاکتیک بسته و فشرده‌ای را به کار بگیرد.»

او درباره پیش‌بینی‌اش از بازی برگشت دو تیم در تهران هم گفته است: «بازی شب گذشته خیلی بازی دشواری بود و تیم مقابل تا حد زیادی در خط هافبک و دفاع هیچ فضایی در اختیار ما قرار نداد اما با وجود این، من فکر می‌کنم ما با همین نتیجه در تهران به پیروزی برسیم.»اما همه این حرف‌ها تنها گمانه‌ای پیش از سوت آغاز بازی برگشت است؛ دیداری که به‌طور حتم به شکل دیگری برای الدحیل رقم خواهد خورد و آنها در تهران شب سختی را پشت سر خواهند گذاشت. فعلا برانکو و تیمش درصدد استفاده از ظرفیت میزبانی با حضور ده‌ها هزار هوادار پرسپولیسی هستند. جایی که شاید جبران نتیجه بازی رفت سرخ ها را خوشبخت‌ترین آدم‌های روی زمین کند و آنها بتوانند بار دیگر خود را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ببینند.