تاج می‌ماند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

موضوع بازنشسته بودن تاج و ماندن یا رفتن او از فدراسیون فوتبال اگر‌چه با واکنش‌هایی از سوی خود او همراه شده است اما برخی ایرادها و شائبه‌ها در خصوص درصد جانبازی وی باعث شده تا همچنان حضور و ادامه فعالیت وی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال مورد بحث قرار بگیرد. البته طی این مدت مهدی تاج همه جهت‌گیری‌ها در خصوص موضوع میزان جانبازی‌اش را به مصاحبه مدیر‌کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران معطوف کرده است.

 دکتر طائبی، مدیر‌کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهارنظر درباره مهدی تاج را این‌گونه آغاز کرده است: «ظاهرا مساله اصلی ورزش کشور همین میزان درصد جانبازی رئیس فدراسیون فوتبال شده است.‌ با این حال باید عرض کنم که رئیس فدراسیون فوتبال از 45 درصد جانبازی برابر برابر آیین‌نامه برخوردار شده‌اند و ایشان هم مثل همه جانبازان با توجه به گذشت زمان می‌توانند جهت تجدید‌نظر در خصوص درصد جانبازی مجدد در کمیسیون شرکت کنند.»‌ دکتر طائبی در مورد میزان 50 درصدی جانبازی مهدی تاج تاکید کرد: «این نظر متخصصان و پزشکان خارج از کمیسیون می‌باشد که با گذشت زمان و افزایش سن و تعویض مفصل راست و زانو و افزایش دیگر عوارض چنین نظری داشته‌اند که پرونده ایشان در کمیسیون مطرح ‌شود که تصمیم‌گیری قطعی با نظر کمیسیون است. بنابراین برای تصمیمات دقیق و رسمی، پرونده ایشان باید در کمیسیون پزشکی مطرح شود که با توجه به عوارض موجود ممکن است تغییراتی در درصد جانبازی ایشان به وجود بیاید. با توجه به اینکه ‌او در 10 سال گذشته به کمیسیون پزشکی مراجعه نکرده و با توجه عمل جراحی عمل جراحی لگن و تعویض مفصل مهدی تاج و افزایش سن، افزایش میزان جانبازی مهدی تاج تا بیش از 53 درصد محتمل است.» تاج اما بلافاصله بعد از این مصاحبه تاکید کرد: «من با توجه به اینکه در ۱۰ سال گذشته در کمیسیون حاضر نشده‌ام با توجه به ضایعات به وجود‌‌آمده در لگن و ضرورت تعویض لگن، با توجه به نظر پزشک متخصص ممکن است تغییراتی در درصد جانبازی‌ام پدید آید. به همین دلیل درصد جانبازی‌ام حدود ۵۰ درصد است و مباحث و شایعات دیگر در این باره عاری از واقعیت است. بهترین پاسخ در این زمینه در مصاحبه دکتر طائبی، مدیر کل محترم کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشت که تمام بحث را بیان کردند. من هرگز در همه این سال‌ها ‌از بحث جانبازی هیچ‌گونه استفاده مادی و غیرمالی نبرده‌ام و نخواهم کرد.»

اما پاسخ مهدی تاج به این سوال که موضوع بازنشستگان و ادامه فعالیت‌شان در فدراسیون به کجا خواهد انجامید در نوع خود جالب است. او می‌گوید: «بسیاری از اعضای هیات رئیسه و هیات‌های فوتبال سرتاسر کشور مشمول بحث بازنشستگی هستند. حضور این عزیزان بر اساس بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال است که فدراسیون را یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل دانسته است. بر اساس همین اساسنامه، آقای کفاشیان ۱۰ سال پیش از این رئیس فدراسیون فوتبال شدند، در حالی که همان زمان ۳ سال بود که بازنشسته شده بودند. علی ای‌حال، نظر ما نظر کارشناسانی است که در این چند روز دیدگاه‌های ارزشمند خود را بیان کرده‌اند. اگر واقعا فدراسیون فوتبال مشمول قوانین نهاد دولتی شود، هیچ اصراری بر استفاده از بازنشستگان نداریم.» نکته جالب درباره اظهارات مهدی تاج درباره غیردولتی‌بودن فدراسیون فوتبال این است که خود او دو سال قبل شخصا و با دستور سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی مدیرانی مانند غلامرضا بهروان، علی کاظمی و مصطفی شهبازی به همراه ۳۹ نفر دیگر را به بهانه بازنشستگی از سمت‌هایشان کنار گذاشت. چگونه است آن زمان فدراسیون فوتبال مشمول قانون بازنشستگی بود و اکنون نیست؟ غلامرضا بهروان به تازگی درباره اتفاقی که دو سال قبل برای او و سایر همکارانش افتاد، می‌گوید: «ما در گذشته نزدیک به ۴۳ نفر بودیم که به بهانه بازنشسته‌بودن از کار برکنار شدیم. به واقع به ما این‌طور گفته شد قانون به ما اجازه ادامه حضور در فدراسیون فوتبال را نمی‌‌دهد. ما هم در برابر قانون سر تعظیم فرود آوردیم و حرفی نزدیم.»

 چرا دولت باید به نهاد غیردولتی بودجه و ارز 

دولتی بدهد؟

فدراسیون فوتبال برای اداره امورش فاقد اعتبار مالی است و آینده فوتبال در گرو حمایت‌های دولت است چرا که این فدراسیون نتوانسته به حد قابل انتظار از راه‌های مختلف بودجه تامین کند. از مصادیق بارز این موضوع، صحبت‌های گوناگون مدیران فدراسیون فوتبال برای تامین هزینه آماده‌سازی تیم ملی است که تاکنون فراهم نشده است. بر همین اساس هم کی‌روش حاضر به تمدید رسمی قراردادش نیست چون فدراسیون پولی ندارد و فعلا دولت به این نهاد غیردولتی که خودش را مستقل از دولت می‌داند، پول نداده است. مهدی تاج در این باره هم سخنان کلیدی را مطرح کرده که در تناقض با اساسنامه فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد غیردولتی است. او گفته بود: «ما برای تامین ارز مشکل داریم و مسئولان تصمیم‌گیرنده همه واقعیت‌های جامعه را ندیده‌اند و به شادی مردم اهمیت ندادند. آنها در حالی که باید به این مسائل دقت می‌کردند، این کار را انجام ندادند. مگر می‌شود که ما حقوق کی‌روش را از بازار آزاد تامین کنیم؟ یا حقوق آقای کرانچار را از بازار ارز آزاد تهیه کنیم؟ تهیه این مقدار ارز خیلی سخت است. من نمی‌دانم اگر دیروز ارز می‌خریدیم ما را به قاچاق ارز متهم می‌کردند‌ یا نه؟ در حال حاضر در بن‌بست قرار داریم و اداره این فوتبال با این شرایط غیرممکن است. با این حال به راه‌مان ادامه می‌دهیم تا شاید مشکلات حل شود.» به هر حال این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که یکی، دو ماهی است بحث کناررفتن روسای بازنشسته فدراسیون‌ها بالا گرفته و با تصویب قانون جدید بازنشستگی برخی معتقدند این اتفاق به زودی رخ می‌دهد. یک نماینده مجلس از یک استثنا درباره روسای فدراسیون‌ها خبر داده است.

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه خود با خبرگزاری میزان اعلام کرده قانون جدید بازنشستگی شامل حال روسای فدراسیون‌ها نمی‌‌شود: «یک استفساریه از مجلس شورای اسلامی گرفته شده بود و طی آن مشخص شد که ریاست فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی جزو شغل دوم محسوب نمی‌شوند. با این وضعیت به احتمال فراوان قانون بازنشستگان شامل حال آنها نمی‌‌شود. یک استعلام مجدد از معاونت حقوقی مجلس گرفته شده و پس از بررسی‌های نهایی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود، هرچند نظر شخصی من این است که قانون بازنشستگان شامل روسای فدراسیون‌های ورزشی نخواهد شد.» این عضو فراکسیون ورزش مجلس با تاکید بر اینکه قانون بازنشستگی شامل حال مدیران وزارتخانه‌ها خواهد شد، می‌گوید: «رئیس یک فدراسیون ورزشی به علت اینکه حقوق‌بگیر دولت نیست و شغل افتخاری دارد، به احتمال فراوان مشکلی برای ادامه فعالیت نخواهد داشت. البته قانون یک ابهامی داشت که شورای نگهبان آن را به مجلس فرستاد و ابهامات برطرف شد و قرار است در آینده این قانون ابلاغ شود.» با این وضعیت به نظر می‌رسد 13 رئیس فدراسیونی که گفته می‌شد بازنشسته هستند و به زودی باید از این سمت کنار بروند، به کار خود طبق روال قبلی ادامه می‌دهند. از مهم‌ترین فدراسیون‌هایی که درگیر این ماجرا بودند، می‌توان به فوتبال و والیبال اشاره کرد. حالا قطعا تاج و ضیایی با توجه به نظر مجلس شورای اسلامی می‌توانند به کار خود ادامه دهند. البته موضوع مهم دیگری هم وجود دارد؛ به‌نظر می‌رسد این قانون به دو دلیل مدیران باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را هم شامل نمی‌شود؛ چراکه سال‌هاست فدراسیون فوتبال در مستنداتی که به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاده، آنها را شرکت‌های تجاری معرفی کرده است. شورای نگهبان قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانسته است. این قانون می‌گوید: «به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه، بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و تمامی دستگاه‌های اجرایی که به‌نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.»

این قانون چند استثنا دارد:

1- فرزندان شهدا

2- کسانی که 3 سال یا بیشتر اسارت کشیده‌اند

3- کسانی که 50 یا بیش از 50درصد جانبازی دارند

آیا می‌توان به استناد این قانون گفت که کار بسیاری از مدیران بازنشسته ورزش (از جمله چند معاون وزیر، رؤسا و اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، والیبال، تکواندو و چند فدراسیون ورزشی و اعضای هیأت‌رئیسه کمیته ملی ‌المپیک) در ورزش تمام است؟

ورزش سه با برشمردن و تبیین این قانون می‌نویسد: «به‌نظر می‌رسد هیچ تبصره‌ای محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و برانوش نیک‌بین، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان را نجات نمی‌دهد. بسیاری از مدیران کل در ادارات ورزش و جوانان استان‌ها هم باید کنار بروند.»‌

داستان فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی اما پیچیده است. برخی نمایندگان مجلس اصرار دارند که این قانون فدراسیون‌های ورزشی را هم شامل می‌شود، با این استدلال که به‌نحوی از انحا‌ از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند. مخالفان اما چند ایراد به این شیوه استدلال می‌گیرند که مهم‌ترین آن از این قرار است؛ فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه‌اش «نهاد غیردولتی» است و نه آن‌طور که تصور می‌شود «نهاد عمومی غیردولتی.»

با همه اینها به نظر می‌رسد که مهدی تاج برای ادامه فعالیت خود در فدراسیون فوتبال مشکل جدی نخواهد داشت. هرچند به زودی احتمالا شاهد تغییراتی جدی در ترکیب هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال خواهیم بود.