به نظر می‌رسد شفر کمترین توجهی به نظرات کمیته فنی باشگاه استقلال ندارد و راه و روش خودش ‌در تیم استقلال ‌کار می‌کند مظلومی در این‌باره گفته است: «ما که شخصا این کمیته را تشکیل ندادیم. فتحی از ما خواست برای بهتر‌شدن شرایط استقلال، این کمیته را تشکیل دهیم و ما هم با توجه به اینکه همه استقلالی هستیم و دل‌مان برای این تیم می‌سوزد قبول کردیم که این کار را انجام دهیم

بوی کودتا در استقلال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شرایط در باشگاه استقلال کمی پیچیده شده است. اگر‌چه این تیم تا صدر جدول تنها 6 امتیاز اختلاف دارد اما به نظر می‌رسد در درون باشگاه جریانی خواسته یا ناخواسته شکل گرفته و شفر را تحت فشار نتیجه‌گیری قرار داده است. تقریبا یک ماه پیش بود که رسانه‌ها از تشکیل کمیته فنی باشگاه استقلال خبر دادند؛ پرویز مظلومی، بهتاش فریبا، مجید نامجو‌مطلق، مجید رضایی و امیدرضا روانخواه به عنوان اعضای کمیته فنی باشگاه استقلال منصوب شدند.

البته طبق معمول دو دیدگاه کاملا متفاوت در مورد تشکیلا کمیته فنی باشگاه استقلال وجود دارد؛ برخی انتخاب کمیته فنی را برای شفر مساله‌ساز می‌دانند و برخی هم انتخاب این کمیته را راهی در جهت بهبود اوضاع ارزیابی می‌کنند. مظلومی اما جزو آن دسته افرادی است که اعتقاد دارد کمیته فنی می‌تواند به بازویی قدرتمند برای باشگاه استقلال بدل شود و آینده روشن‌تری را برای این باشگاه به تصویر بکشد. مظلومی کمیته فنی را در کنار شفر و سرمربی استقلال را در کنار کمیته فنی و یکی از تصمیم‌‌گیران اصلی می‌داند.

پرویز مظلومی و همراهانش بلافاصله بعد از نتایج ضعیفی که شفر در ابتدای فصل با استقلال کسب کرد به باشگاه آمدند و کمیته فنی را تشکیل دادند. او درباره تشکیل این کمیته این‌گونه واکنش نشان داد: «استقلال در این مقطع به شدت نیاز به کمک دارد و این افرادی که تحت عنوان کمیته فنی منصوب شده‌اند، بی‌تردید کمک حال استقلال و شخص شفر خواهند بود. ما آمده‌ایم به استقلال کمک کنیم و روزهای بهتری را رقم بزنیم. به افرادی که در کمیته فنی هستند نگاه کنید. همگی جزو بهترین‌های تاریخ این باشگاه هستند و سابقه ملی دارند. مطمئن باشید که دل‌شان برای این باشگاه می‌سوزد و در راستای موفقیت استقلال گام بر می‌دارند. آنها نیامده‌اند که بر خلاف جریان آب حرکت کنند.»

این اظهارنظر در حالی بود که شفر حتی بعد از دعوت‌شدن به کمیته فنی باشگاه از حضور در این جلسه سر باز زد تا شایعه مخالفت او با تشکیل این کمیته تقویت شود. در یکی از جلسات کمیته فنی باشگاه استقلال، اعضا به این جمع‌بندی رسیده بودند که کادر‌فنی استقلال به یک تمرین‌دهنده جدید نیاز دارد اما این موضوع نه‌تنها با مخالف‌خوانی شفر همراه شده بود، بلکه باعث خشم این مربی آلمانی نیز شده بود. با این حال مظلومی تاکید می‌کرد که شفر مخالف این کمیته نیست؛ من شخصا با خود شفر حرف زدم. ایشان معنی کمیته فنی را خوب درک می‌کنند. او سال‌ها در آلمان مربیگری کرده و می‌داند که کمیته فنی چه حدود اختیاراتی دارد. شفر با چنین کمیته‌هایی بیگانه نیست. من در نشست‌هایی که با او داشتم فهمیدم که از انتخاب کمیته فنی خیلی خوشحال است. برای همین هم من به شفر پیشنهاد دادم خودش رئیس این کمیته باشد و در نشست‌ها حضور یابد و با هم بحث و تبادل نظر کنیم تا استقلال به روزهای بهتری برسد.»

با همه اینها اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که یک تصور کلی در مورد تشکیل کمیته فنی به‌خصوص در باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس وجود دارد؛ محلی برای برکناری مربی. مظلومی درباره این طرز فکر این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: «هرکسی مختار است که هر تحلیلی می‌خواهد انجام دهد اما آن چیزی که در داخل باشگاه می‌گذرد با آن چیزی که از بیرون دیده می‌شود زمین تا آسمان فرق می‌کند. شفر به این کمیته فنی با  دید مثبت می‌نگرد و اعتقاد دارد که اعضای آن دل‌شان برای استقلال می‌سوزد. مطمئنا ما هم کاری جز این انجام نمی‌دهیم و با همه قوا پیش می‌رویم. شما مطمئن باشید که این کمیته بازوی قدرتمندی برای شفر خواهد بود.»

این همسویی ظاهری اما در حالی بیشتر به یک شوی رسانه‌ای می‌ماند که برخی معتقدند میان این کمیته و کادر‌فنی استقلال اختلافات جدی وجود دارد. حتی کمیته فنی در مورد خریدهای باشگاه استقلال هم نارضایتی خود را اعلام کرده است. مظلومی در همین خصوص در مصاحبه‌ای گفته است: «من موافق این خریدها نیستم چون تا حالا جواب ندادند. از کجا می‌‌دانید خود شفر هم از این خریدها راضی باشد؟ شاید او هم ناراضی است اما یک مربی نمی‌تواند شاگردش را خرد کند. یک مربی وظیفه‌اش ساختن است و شفر هم با تجربه زیادی که دارد سعی می‌کند بهترین استفاده را از خریدهای جدید به‌خصوص خارجی‌ها ببرد اما شاید آن بازیکن توانایی‌اش را نداشته باشد. شفر گرفتار یک‌سری اتفاقات در پیش از فصل شده که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. قطعا باید خریدهای خارجی در آینده با تحقیقات بیشتری انجام شود. ما آمده‌ایم تا در همین راستا به شفر کمک کنیم، مثل یک دوست و مثل یک برادر. ما نمی‌خواهیم شفر لطمه ببیند چون در نهایت این استقلال است که لطمه می‌خورد. شفر هم به ما اعتماد دارد. می‌خواهیم تصمیم‌گیری‌ها منطقی پیش برود.»

البته برخی رسانه‌ها از پیشنهاد بازیکن و مربی توسط کمیته فنی به شفر نوشته بودند. موضوعی که باعث دلخوری سخنگوی کمیته فنی استقلال هم شد و این‌گونه درباره‌اش واکنش نشان داد: «جایی خواندم که از قول ما نوشته‌اند کمیته فنی بازیکن و مربی به شفر تحمیل می‌کند. این خبر درست نیست و واقعیت ندارد. ما نه بازیکن به شفر تحمیل می‌کنیم و نه مربی. خواهش من این است که چنین خبرهایی را منتشر نکنند چون به استقلال لطمه وارد می‌شود. من مظلومی، آقا بهتاش، مجید نامجو، امید روانخواه جوان حتی مجید رضایی که از افراد خوشنام است، می‌خواهیم با همه وجودمان به استقلال کمک کنیم. نه دخالتی در کار است و نه مسائل دیگر. تمام تصمیم‌ها هم با نظر شخص شفر نهایی می‌شود و ایشان قول داده در تمام نشست‌های ما حاضر باشد چون او خودش عضو کمیته فنی باشگاه استقلال است. من این خبرسازی‌ها را به شدت تکذیب می‌کنم. هیچ دلیلی ندارد که ما به شفر فشار بیاوریم که فلان مربی حتما وارد کادر‌فنی استقلال شود یا فلان بازیکن را قطعا جذب کند. ما می‌خواهیم با کمک هم تصمیم بگیریم.»

اما هفته گذشته این شایعه مطرح شد که قرار است مجید نامجومطلق به کادر‌فنی استقلال اضافه شود. اتفاقی که خیلی‌ها معتقدند واکنش منفی شفر را به همراه خواهد داشت. مظلومی اما در این باره بلافاصله راه تکذیب را برگزید. عضو کمیته فنی استقلال در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است یکی از اعضای کمیته فنی به کادر‌فنی اضافه شود؟ گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. چند روزی صحبت‌هایی شد مبنی بر اینکه مجید نامجومطلق به اعضای کادر‌فنی اضافه خواهد شد که این موضوع صحت ندارد.  ما تنها برای کمک به استقلال ‌آمده‌ایم نه اینکه بخواهیم عضوی از کادر‌فنی شویم. قرار نیست که ما در کادر‌فنی شفر دخالت کنیم. ما جلسات خود را برگزار می‌کنیم، گزارش عملکرد را به سرپرست باشگاه استقلال خواهیم داد و او در این مورد

 تصمیم گیری خواهد کرد.»

اما به نظر می‌رسد شفر کمترین توجهی به نظرات کمیته فنی باشگاه استقلال ندارد و راه و روش خودش ‌در تیم استقلال ‌کار می‌کند مظلومی در این‌باره گفته است: «ما که شخصا این کمیته را تشکیل ندادیم. فتحی از ما خواست برای بهتر‌شدن شرایط استقلال، این کمیته را تشکیل دهیم و ما هم با توجه به اینکه همه استقلالی هستیم و دل‌مان برای این تیم می‌سوزد قبول کردیم که این کار را انجام دهیم. بنابراین ما بی‌دلیل دور یکدیگر جمع نمی‌‌شویم و این درخواست سرپرست باشگاه بوده است.»

اما همه این بحث‌ها تا جایی برای شفر قابل قبول است که قرار بر حضور اعضای کمیته فنی در تمرینات استقلال نبوده است. به نظر می‌رسد با توجه به شیوه جدید اعضای این کمیته که قصد دارند در طول هفته یکی دو بار تمرینات استقلال را زیر نظر بگیرند اختلاف‌ها میان این اعضا و شفر بیش از قبل خودش را نشان دهد. مظلومی در این باره گفته است: «بعد از تعطیلات قرار است در طول هفته یک یا دو تن از اعضا در تمرینات حضور داشته باشند، عملکرد بازیکنان را ببینند و آن را در جلسات مطرح کنند. زیرا اگر کسی از ما در تمرینات حاضر نباشد نمی‌‌توانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم.»

به نظر می‌رسد که شرایط در استقلال پیچیده و البته تا حدی نامناسب است. آبی‌ها در لیگ هجدهم چند بازیکن تاثیرگذار خود را از دست دادند و نتوانستند جای خالی آنها را پر کنند. استقلال تا هفته هشتم ۱۱ امتیاز کسب کرده و در رده هفتم قرار دارد. در ابتدای فصل حاجیلو به استقلال برگشت و جانشین نصرالله عبداللهی شد. حال از باشگاه استقلال به گوش می‌رسد که قرار است فرزاد مجیدی سرپرست نساجی، جانشین حاجیلو شود. مجیدی پیش از این و در دوران مربیگری پرویز مظلومی سرپرست استقلال بود. اما این پایان همه مشکلات استقلال نیست. هفته گذشته با توجه به قانون منع فعالیت بازنشستگان ورزش برخی از رسانه‌ها نوشتند امکان دارد هیات‌مدیره باشگاه استقلال از حد نصاب بیفتد. با جدایی قریب‌الوقوع دو عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال مشکلات مدیریتی جدید در انتظار آبی‌پوشان است. بر اساس قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، دو عضو هیات‌مدیره استقلال باید به زودی از این باشگاه خداحافظی کنند و با این اتفاق، هیات‌مدیره استقلال از حد نصاب خواهد افتاد. جواد قراب و ملکی دو عضو هیات‌مدیره استقلال هستند که بازنشسته محسوب می‌شوند و با اجرایی‌شدن این قانون، باید از باشگاه استقلال خداحافظی کنند و به این ترتیب اعضای هیات مدیره استقلال به دونفر کاهش پیدا خواهد کرد. پیش از این با سرپرستی فتحی، افتخاری از باشگاه استقلال کناره‌گیری کرد و آبی‌پوشان تنها 4 عضو در هیات‌مدیره خود داشتند که با جدایی این دو نفر، تعداد هیات‌مدیره استقلال به عدد 2 خواهد رسید و وزیر ورزش و جوانان باید هرچه سریع‌تر برای بروز این مشکل اعضای جدید هیات‌مدیره این باشگاه را معرفی کند. در میان اعضای کنونی هیات مدیره استقلال فتحی و زمانی مشکلی برای ادامه فعالیت در این باشگاه ندارند و به فعالیت

 ادامه خواهند داد.

باید دید استقلال در راستای حفظ شفر پیش خواهد رفت یا با گسترده‌تر‌شدن دامنه نفوذ کمیته فنی این باشگاه این مربی آلمانی عملا به گوشه رینگ می‌رود و اتفاقات دیگری در طول فصل برای استقلال رقم خواهد خورد.