معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال و دبیرکل فرهنگی فدراسیون‌های ورزشی یکی از حامیان سرسخت مهدی تاج به شمار می‌رود. او در گفت‌وگوی ویژه با ماهنامه مثلث تاکید می‌کند ابقای تاج در فوتبال به طور حتم باعث می‌شود فوتبال ایران اتفاقات بهتری را در آینده شاهد باشد. با او همچنین درباره حضور بانوان در استادیوم و بازی‌های فوتبال نیز همصحبت شدیم. متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

حضور بانوان در استادیوم به مصلحت کشور بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آقای زمان‌آبادی! بعد از یکی دو باری که مجوز حضور بانوان در استادیوم آزادی صادر شد تا بتوانند از نزدیک شاهد بازی‌های ایران _ بولیوی و پرسپولیس _ کاشیما باشند، حالا بیش از هر زمان دیگر مساله برداشتن منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به سوژه‌ای داغ تبدیل شده است. در این باره چه دیدگاهی دارید؟

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در عین حال که مساله ساده‌ای است می‌توان گفت مساله حساسی هم هست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. مساله نخست اینکه در فرهنگ و دین ما مساله محرم بودن یا نامحرم بودن مطرح است. این محرم بودن موضوعیت دارد و باید به آن توجه داشته باشیم. یعنی بحثی است که برخی مراجع بزرگوار ما نظرات خاص خودشان را در این زمینه دارند و موانعی را در این زمینه مطرح می‌کنند. به همین دلیل بود که تا به حال تمامی افرادی که به هر حال متشرع هستند مصلحت نمی‌‌دیدند که چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد.

بحث الزامی‌بودن حضور بانوان و صدور مجوز برای شرکت‌کردن‌شان در استادیوم‌ها به نظر می‌رسد که از برخی بازی‌های تیم ملی والیبال شروع شد. این طور نیست؟ 

بعد از اینکه یک سری الزاماتی برای ما پیش آمد سعی کردیم راهکارهایی را شناسایی کنیم که مساله ورود یا حضور بانوان در ورزشگاه‌ها شکل ناخوشایندی به خود نگیرد یا خدای‌نکرده تضادی با مسائل شرعی پیدا نکند. همان‌طور که اشاره کردید در والیبال، فدراسیون جهانی این رشته اعلام کرد که اگر بانوان‌تان را به ورزشگاه راه ندهید والیبال ایران تعلیق خواهد شد. به همین جهت بود که بزرگان ما از آنجایی که ابدا نمی‌‌خواستند نسل جوان ما دچار ناامیدی یا سرخوردگی شود تصمیم گرفتند مجوزهایی در این زمینه صادر کنند تا شرایط برای حضور اسلامی بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم شود. بنابراین اجازه دادند بانوان در بعضی بازی‌های تیم ملی والیبال در استادیوم حضور پیدا کنند. بانوان هم نشان دادند که به خوبی جواب این اعتماد را می‌دهند و به شدت مسائل شرعی را رعایت کردند.

به تبع والیبال این الزام درباره فوتبال هم به وجود آمد؟

در فوتبال نیز همین الزام پیش آمد. البته این الزام همیشه برای فوتبال وجود داشته است. یعنی از همان ابتدا هم کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم فیفا هر دو ما را ملزم می‌کردند که راه ندادن بانوان به ورزشگاه‌های فوتبال در ایران پذیرفته نیست و می‌بایست که این اتفاق رخ دهد.

تاکنون با چه توضیحاتی الزام فیفا یا‌ AFC را دور زده‌ایم؟

برای آنها توضیح می‌دادیم. به این شکل که استدلال می‌کردیم. می‌گفتیم نگاه ما به انسان تکاملی است و دوست نداریم که مسائلی پیش بیاید که ایمان افراد مورد آسیب قرار بگیرد. فوتبال برای هدف نیست همان طور که به طور کلی ورزش برای ما هدف نیست بلکه وسیله است؛ وسیله‌ای برای بهتر و سالم زندگی کردن. بنابراین ما هرگز نمی‌‌پذیریم که این وسیله کاربرد دیگری پیدا کند و خدای نکرده ایمان و اعتقاد افراد را زیر سوال ببرد.

چرا یکباره سیاست‌ها در زمینه حضور یا منع حضور بانوان در استادیوم‌ها تغییر پیدا کرد؟

به این دلیل که ممانعت‌ها از این مساله کم‌کم به تبلیغات گسترده‌ای علیه نظام و مملکت ما تبدیل شد و ما نمی‌‌توانستیم نسبت به توطئه معاندین نظام‌مان بی‌تفاوت باشیم و به آنها بهانه‌ای بدهیم تا از طریق چنین مساله‌ای به تخریب اعتقادات مذهبی ما بپردازند. باید بهانه تخریب را از آنها می‌گرفتیم. چون آنها با موج تبلیغات گسترده‌ای که در این زمینه به راه انداخته بودند سعی داشتند اجازه ندهند اسلام به بسیاری از نقاط جهان صادر شود و پیام روشنی‌بخش و الهام‌بخش قرآن به گوش مردم جهان برسد. هر جا برایشان مقدور بود از این مساله (‌منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها‌) به عنوان عاملی برای زیر سوال بردن مسائل مذهبی استفاده می‌کردند و به دروغ مدعی می‌شدند که نظام ما اساسا برای حقوق بشر و رعایت حقوق زنان اهمیتی قائل نیست. بنابراین ادامه این فضا باعث می‌شد تا هزینه‌های سنگینی از لحاظ معنوی به ما تحمیل شود. به همین دلیل مسئولان ما که حفظ نظام را اوجب واجبات می‌دانستند تصمیم گرفتند اجازه بدهند بانوان بتوانند به ورزشگاه بروند. در بازی تیم ملی فوتبال کشورمان برابر بولیوی این اتفاق رخ داد. البته تدابیری در این زمینه انجام شد. ما در مرحله اول به صورت انتخابی دست به این کار زدیم و فضا را برای ورود عموم بانوان باز نگذاشتیم.

اتفاقا یکی از مواردی که این روزها مورد انتقاد بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته همین مساله انتخابی‌بودن تماشاگران است. بسیاری از بانوان در شبکه‌های اجتماعی این رفتار را نوعی تبعیض خوانده‌اند و تاکید دارند اگر قرار است مجوزی برای حضور بانوان در استادیوم‌ها صادر شود نباید تنها عده‌ای خاص و شناخته‌شده از این امتیاز بهره‌مند باشند. 

چون می‌خواستیم فضا را ارزیابی کنیم. ببینیم آیا مشکلی پیش می‌آید اگر بانوان ما در کنار آقایان بازی‌ها را ببینند؟ از همکاران فدراسیون و خانواده بازیکنان تیم ملی و برخی باشگاه‌ها و به طور کلی افرادی که می‌شناختیم بانوانی دعوت شدند که بازی را از نزدیک ببینند. به هر حال ما قصد داشتیم بعد از بازی با بولیوی از این عزیزان بپرسیم که چه مشکلاتی از نظرشان  وجود داشته که بتوانیم در دفعات بعدی این مشکلات را مرتفع کنیم یا در مقام فرهنگ‌سازی در زمینه برخی مشکلات قدم‌های جدی برداریم. 

روند آماده‌سازی استادیوم هم یکی از موضوعاتی بود که به نظر می‌رسید مورد تاکید قرار گرفت. 

به ما گفتند زیرساخت‌های شما آماده نیست. از سرویس‌های بهداشتی تا مساله تغذیه و حتی رفت و آمد بانوان همه اینها مسائلی است که باید برایش تدبیر کنید. از طرف وزارت ورزش به‌خصوص شخص آقای وزیر و همچنین فدراسیون فوتبال تلاش شد چیزی حدود 14 میلیارد تومان برای برطرف کردن مشکلاتی که خدمت تان عرض کردم، هزینه شود. استادیوم یک بار دیگر بازسازی شد. بنابراین ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم تا به مسئولان اعلام کنیم که آماده‌ایم. آماده‌ایم تا میزبان بانوان هم باشیم. باقی موارد دیگر به ما مربوط نمی‌‌شد. اینکه چه تصمیمی به سود نظام است را ما نباید تعیین می‌کردیم. فدراسیون فوتبال اعلام کرد که ما در این زمینه با الزاماتی مواجه هستیم و از طرفی این آمادگی را داریم که میزبان بانوان باشیم. از طرفی وزارت ورزش هم باید زیرساخت‌ها را فراهم می‌کرد که در این خصوص هزینه قابل توجهی هم داشت و ما را در این زمینه به استانداردهای جهانی رساند.

برای بازی ایران _ بولیوی چه اقداماتی انجام شد که مشکلات احتمالی پیش نیاید؟

در بازی اول از پلیس استفاده کردیم تا رفت و آمد بانوان در استادیوم راحت‌تر صورت بگیرد. اما در بازی پرسپولیس _ کاشیما که میزبان بیش از 800 نفر از بانوان گرامی بودیم علاوه بر بانوان شناخته‌شده افراد دیگری هم بودند. هیچ مشکلی هم پیش نیامد. برخورد تند یا زشتی صورت نگرفت. تا جایی که بنده خبر دارم اینفانتینو در مصاحبه با سایت فیفا اتفاقا از این حرکت ایران تجلیل کرده است. شیخ سلمان نیز هم عنوان کرد که فوتبال ایران مایه مباهات قاره کهن است و حتی زیکو که همراه کاشیمایی‌ها به تهران ‌آمده بود از همه هواداران فوتبال ایران تشکر کرد. فضای خوبی در استادیوم وجود داشت و ما نه‌تنها در بخش اسکان بانوان بلکه در جایگاه‌هایی که آقایان ما نشسته بودند هم مشکلی نداشتیم و همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رفت. نه شعار تندی مطرح شد نه مواد منفجره پرتاب شد و نه شاهد ناهنجاری دیگری بودیم. حتی علیه داور هم شعاری مطرح نشد آن هم در بازی که خیلی‌ها لحظه به لحظه بیشتر ناراحت و عصبی می‌شدند که چرا پرسپولیس به عنوان نماینده ایران نتوانسته به حریف ژاپنی اش گل بزند. بازی فوق‌العاده حساسیت داشت. ما در حالی که جام را هم واگذار کرده بودیم فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی‌مان را نشان دادیم و تماشاگران عزیز ما بسیار محترمانه و معقول برخورد کردند.

آیا از این به بعد شرایط به سمت و سویی خواهد رفت که منع حضور بانوان در استادیوم‌ها برداشته خواهد شد؟

اعتقاد دارم با این شرایط مسئولان بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که آیا بانوان می‌توانند در بازی‌های بعدی هم در استادیوم‌ها حضور داشته باشند یا خیر. تصمیم گیری نهایی با آنها است. وقت آن رسیده که به دنیا نشان دهیم که ما نه مخالف آزادی هستیم، نه مخالف حضور زنان در جامعه و نه به دنبال آن که حق و حقوق زنان را نادیده بگیریم. ما در عمل نشان دادیم که چنین آمادگی‌ای را داریم اما باز هم تاکید می‌کنم که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه با مسئولان است. 

 با این حال به نظر نمی‌‌رسد که موضوع حضور بانوان در استادیوم‌ها به همین راحتی به صدور مجوز منجر شود. 

ما اساس کارمان این است که ببینیم در یک نظام اخلاقی و ارزشی چه کاری مورد رضایت خداوند است. اگر می‌بینید در برخی زمینه‌ها مسئولان ما مخالفت‌هایی می‌کنند تردید نداشته باشید که رضایت خداوند در درجه اول مدنظر قرار گرفته شده. مسئولان نظام در مورد حجاب هم که عده‌ای تصور می‌کنند با ترویج بدحجابی می‌توانند تفکرات غیراسلامی‌شان را نهادینه کنند هم نشان داده‌اند که با هیچ‌کس تعارف یا شوخی ندارند و هیچ‌کس در جامعه اسلامی حق ندارد قوانین شرع را زیر سوال ببرد یا به این مسائل بی‌توجه باشد. ما جمع نشدیم که مصلحت خودمان را در نظر بگیریم یا سلیقه‌های فردی‌مان را به دیگران دیکته کنیم، بلکه همه ما جمع شدیم تا کاری را انجام دهیم که خداپسندانه باشد. رئیس فدراسیون فوتبال یک جانباز است. معاون ایشان جانباز است و در دوران دفاع مقدس شیمیایی شده. نفر بعدی همین‌طور. یعنی در راس فدراسیون افرادی حضور دارند که رضایت خداوند برایشان از هر چیز دیگری مهم‌تر است. طبیعی است که همه ما به دنبال چنین مساله‌ای باشیم. ما در مورد حضور بانوان در استادیوم‌ها تصور می‌کنیم که هر یک از این عزیزان انگار جزو خانواده خود ما هستند. بی‌تردید اگر محل نامناسبی وجود داشته باشد هیچ یک از ما اجازه نمی‌‌دهیم که بانوان با شخصیت و گرامی ما در آن محل حضور داشته باشند یا خدای نکرده کسی بخواهد به آنها بی‌احترامی کند. ما برای بانوان‌مان اهمیت و جایگاه بسیار والایی قائل هستیم.

در نهایت این مساله چطور قرار است به نتیجه برسد؟

ما وظیفه داریم بر اساس دستور مقامات نظام و رهبر عزیزمان عمل کنیم.

آقای زمان‌آبادی! موضوع دیگری که این روزها درباره فوتبال مطرح شده بحث ادامه حضور آقای تاج در فدراسیون فوتبال است. نظر شما در این زمینه چیست؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا به هیچ وجه نمی‌‌پذیرند که دخالتی از سوی دولت یا شخص ثالث در امور فدراسیون انجام شود. آنها اعتقاد دارند  اساسنامه فدراسیون فوتبال اجازه نمی‌‌دهد که مقام‌های سیاسی یا هر شخص دیگری که شخص ثالث نامیده می‌شود در امور مربوط به فدراسیون فوتبال دخالت کند.

اما آقای تاج در حالی به کار خود ادامه داد و در پست ریاست باقی ماند که بازنشسته بود و بهتر بود در آن بخش نیز از قانون تبعیت می‌کرد. 

واقعیت این است که بنده اعتقاد دارم ادامه کار آقای تاج واقعا مشکلی پیش نمی‌‌آورد و بهترین انتخاب را انجام داد. او باید به فعالیت خودش ادامه دهد. البته ایشان طبق قانون عمل کرده است. به این دلیل که ایشان جانباز است و هر جانبازی می‌تواند طبق قانون درخواست کند که طبق ماده 61 یک بار دیگر بازگشت به کار داشته باشد. این قانع کننده است و اگر بخواهیم طبق قانون رفتار کنیم نباید آقای تاج را به این خاطر سرزنش کنیم. او می‌توانست چنین درخواستی داشته باشد. هرچند بنده خبر دارم که ایشان خیلی تمایلی نداشت که در فوتبال بماند.

به چه دلیل این را می‌گویید؟

 شاید با توجه به شرایط جسمی و بیماری‌ای که دارد و فشار کاری سنگینی که روی دوش خود احساس می‌کند.

به طور کلی شما موافق و حامی ایشان هستید. 

بله. واقعیت این است که این گروهی که در راس هرم مدیریتی فدراسیون فوتبال قرار گرفته‌اند به واقع فوتبال ایران را سربلند کرده‌اند.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

تیم ملی فوتبال ما در جام‌جهانی خوش درخشید و توانست مقابل بزرگ‌ترین تیم‌های حال حاضر جهان خودی نشان دهد و نتایج بسیار خوبی مقابل‌شان کسب کند. تیم فوتبال ساحلی ما قهرمان بین‌قاره‌ای شده است. بانوان ما قهرمان آسیا شدند و نتایج بسیار خوبی کسب کردند. چرا باید این بساط را به هم بزنیم؟ یک انتقادی به این قانون منع فعالیت بازنشسته‌ها وجود دارد.

چه انتقادی؟

این قانون در ورزش جواب نمی‌‌دهد. به این دلیل که افراد در سن بالا اتفاقا به یک مرز قابل قبولی می‌رسند که شما احساس می‌کنید کاملا برای تصمیم‌گیری و مدیریت یک مجموعه آمادگی و صلاحیت و تجربه کافی دارند. این مدیران می‌توانند به خوبی ورزش را اداره کنند.

یکی از نقدهای جدی به مدیریت فعلی فوتبال این است که نتوانسته تحولی جدی در فوتبال ایران رقم بزند. آیا آقای تاج در ادامه کار خود می‌تواند شرایط فوتبال ایران را تغییر دهد؟

آقای تاج باید در فدراسیون فوتبال باقی بماند و اهداف خودش را دنبال کند تا فوتبال شرایط بهتری را هم از این به بعد تجربه کند. من فکر می‌کنم تاج نه به خاطر خودش بلکه به خاطر شرایط فوتبال ایران ترجیح داد در فدراسیون بماند. ما 18 تیم ملی داریم. تا کنون امکاناتی ایجاد شده و شما دیدید که تمام نمایندگان فوتبال جهان به تهران آمدند. این بی‌سابقه است. شیخ سلمان و اینفانتینو بی‌جهت جایی نمی‌‌روند. با اینکه یک بازی آسیایی در جریان بود شما می‌بینید که رئیس فیفا هم به تهران می‌آید. در طول یک سال ایشان دو بار به ایران می‌آید. اینها موفقیت‌های بزرگی است. این شرایط را به راحتی نباید از دست بدهیم. نباید بلایی که بر سر هاشمی طبا آوردیم بر سر آقای تاج بیاوریم. البته خوشحالم که ایشان ماندنی شده‌اند. اما اگر به خاطر داشته باشید در موضوع آقای هاشمی‌طبا هم آقایان  با برخوردهای نسنجیده‌شان باعث شدند ما از کمیته المپیک جهانی و عضو‌شدن هاشمی‌طبا در این کمیته مهم جهانی محروم شویم. مدیریت فوتبال نباید به هم بخورد.