بی تردید سخت ترین رقیب او برای این پروژه، منچستر سیتی است

قهر با قهرمانی/ یورگن کلوپ می تواند پس از سال ها دوباره لیورپول را در جزیره قهرمان کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ ساسان شادمان منفرد روزنامه نگار ورزشی : 

این روزها بسیاری از هوادارانی که به آنفیلد می‌روند تا از تیم محبوب‌شان حمایت کنند، به چشم خود قهرمانی لیورپول را در لیگ انگلستان ندیده‌اند. 28سال از آخرین قهرمانی این تیم در لیگ انگلستان می‌گذرد و این درحالی است که سرخ‌پوشان آنفیلد همچنان در حسرت فتح نخستین لیگ برتر خود هستند. آن زمان که آنها توانستند جام قهرمانی را بالای سر ببرند، لیگ دسته اول برگزار می‌شد و هنوز لیگ برتر را تاسیس نکرده بودند. برای طرفداران لیورپول واقعا ناخوشایند است که تیمی همچون لسترسیتی می‌آید و قهرمان لیگ برتر می‌شود، اما تیم آنها با آن همه عظمت و شکوه، همچنان در حسرت بردن لیگ برتر است. 

   هر وقت ردساکس قهرمان شد!

‌پانزدهم اکتبر 2010، یعنی چیزی بیشتر از 8سال پیش، باشگاه به گروه «فِن‌وِی اسپورتس» واگذار شد؛ شرکتی که مالک باشگاه بوستون ردساکس است. بوستون ردساکس، یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین تیم‌های بیس‌بال   آمریکاست که در رقابت‌های لیگ سراسری این کشور حضوری فعال و چشمگیر دارد. این تیم دو سال پس از تاسیس در سال 1901، توانست فاتح مسابقات سراسری بیس‌بال آمریکا موسوم به «سری جهانی» شود. ردساکس در سال‌های 1912، 1915، 1916 و 1918 نیز قهرمان شد. پس از آن دوران قهرمانی‌های این تیم به پایان رسید و آنها تا پایان قرن بیستم هرگز نتوانستند این عنوان را کسب کنند. ردساکس آن‌قدر در به‌دست آوردن قهرمانی ناکام ماند که در   آمریکا ضرب‌المثلی در این خصوص ساخته شد با این مضمون که اگر ردساکس قهرمان شد، فلان اتفاق هم می‌افتد که معادل فارسی آن می‌شود: اگر پشت گوشت را دیدی، فلان اتفاق رخ‌ خواهد داد (کنایه از امکان بسیار پایین رخ‌دادن چیزی). سرانجام و پس از پس از 86سال ردساکس قهرمان شد. البته آنها پس از سال2004، در سال‌های 2007، 2013 و 2018 نیز فاتح بیس‌بال   آمریکا شدند. حالا فکرش را بکنید که مالک ردساکس، مالک لیورپول هم شده است. بدین ترتیب شاید مجبور شویم که یک ضرب‌المثل هم برای لیورپول بسازیم؛ کسی چه می‌داند.

   ثبات

لیورپول از جمله تیم‌هایی است که در طول تاریخ تغییرات بسیاری را در کادر فنی خود شاهد نبوده است. به‌عنوان نمونه و تایید این موضوع می‌توان گفت که یورگن کلوپ ششمین سرمربی این تیم در قرن بیست‌ویکم است. پیش از او برندن راجرز، بیش از 3سال در آنفیلد کار کرد، اما به‌دنبال کسب نتایج غیرقابل‌قبول اواسط فصل16-2015 اخراج شد و جای خود را به این آلمانی کاربلد داد. کلوپ 51 ساله در تیم ثبات ایده‌آلی ایجاد کرده و نتایج خوب و قابل‌دفاعی را به‌دست آورده است‌ اما چالش او در راه رسیدن به قهرمان در رقابت‌های لیگ برتر، تیم و مشکلاتش نیست؛ بلکه او حریف بسیار قدرتمندی را در این راه پیش روی خود می‌بیند. هواداران از عملکرد تیم‌شان راضی هستند. وقتی به ترکیب سرخ‌پوشان آنفیلد، عملکردشان در زمین و شاخصه‌های دیگر این تیم نگاهی می‌اندازیم، آنها را تقریبا بی‌عیب و نقص می‌یابیم‌ اما مشکل آنها، شیخ منصور و پپ گواردیولا هستند که تیم بسیار قدرتمندی را در لیگ برتر ساخته‌اند؛ تیمی که معمولا به هیچ حریفی رحم نمی‌کند و به‌نظر هم نمی‌رسد که قهرمانی این فصل را هم از دست بدهد. تیم گواردیولا فصل گذشته را با کسب 100 امتیاز و زدن 106 گل به پایان برد. فاصله تیم دوم یعنی منچستریونایتد با آنها، 19 امتیاز بود. لیورپول اما با 75 امتیاز در رده چهارم قرار گرفت. در این فصل رقیب اصلی لیورپول در صدر جدول، علاوه بر سیتی، چلسی است که با مائوریتسیو ساری نتایج خوبی ‌کسب کرده است.

   چهره‌های جذاب

غیر از خود یورگن کلوپ که چهره‌ای کاریزماتیک دارد، در میان ستاره‌های لیورپول چهره‌های دوست‌داشتنی و جذابی دیده می‌شود که باعث شده، بر محبوبیت این تیم بیش از پیش افزوده شود. محمد صلاح ستاره مصری لیورپول که فصل گذشته توانست آقای گل لیگ برتر انگلستان شود در صدر این چهره‌ها قرار دارد. آلیسون بکر، سنگربان برزیلی هم این روزها حسابی در آنفیلد محبوب شده است. او جانشین لوریس کاریوس پراشتباه شد و سایمون مینیوله را هم به‌طور کلی از ترکیب اصلی تیم

 محو کرد.

   غول سیتی

با آمدن شیخ منصور و تاسیس شرکت «گروه فوتبال سیتی»، تیم آبی‌پوش شهر منچستر تبدیل به یکی از ترسناک‌ترین‌ها در فوتبال دنیا شد. آنها با آوردن پپ گواردیولا و چیکی بگیریستان و البته هزینه‌کردهای بسیار توانستند تیمی را راهی لیگ برتر کنند که واقعا شکست‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. شاید در فصل اول حضور پپ، شرایط در تیم چندان ایده‌آل نبود‌ اما به‌نظر می‌رسد که سایر تیم‌های لیگ برتری از جمله لیورپول باید کمی صبر کنند تا آفتاب اقبال منچسترسیتی و پپ گواردیولا غروب کند. نکته اصلی درخصوص منچسترسیتی این است که آنها، معمولا هر تیمی را که باید ببرند، می‌برند؛ درست برعکس لیورپول که دو فصل پیش، شرایط آن را به رابین‌هود تشبیه کرده بودند؛ تیمی که از بزرگان و ثروتمندان 3امتیاز می‌گرفت و به تیم‌های کوچک‌تر و ته‌جدولی، امتیاز

 می‌داد‌.

   شایعه فروش لیورپول

برای مقابله با تیم‌هایی مثل منچسترسیتی، منچستریونایتد و حتی چلسی که حسابی پول خرج می‌کنند، شاید تنها یک راه وجود داشته باشد و آن خریدهای ایده‌آل و گران‌قیمت است. در این راه، باید پول‌ خوبی در اختیار داشت و قوانین بازی جوانمردانه یوفا را نیز در نظر گرفت. بنابراین، به‌نظر می‌رسد که لیورپولی‌ها از نظر مالی قدرت رقابت با این تیم‌ها را ندارند. از طرف دیگر گفته شده که هزینه‌های بالای باشگاه بیس‌بال بوستون ردساکس، صاحبان لیورپول را مجبور کرده که امتیاز این باشگاه را واگذار کنند؛ امتیازی که آن را در سال 2010 با 300میلیون پوند در اختیار گرفته بودند. 

   تقویت در نیم‌فصل

یورگن کلوپ برعکس پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو و مائوریسیو پوچتینو، درباره فصل نقل‌وانتقالات ژانویه زیاد حرف نمی‌زند. همه می‌دانند که سرخ‌پوشان در این پنجره قطعا به‌دنبال یک بازیکن خواهند بود و در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که لیورپول به‌دنبال یک مهاجم برای تقویت خط حمله خود خواهد بود. با این حال، خیلی سخت بتوان تصور کرد که لیورپول با خرید یک مهاجم بتواند شرایط خود را به وضعیت منچسترسیتی نزدیک کند.

   افتخارات

لیورپول تاکنون 18بار توانسته قهرمان لیگ دسته اول انگلستان شود. اولین‌بار در فصل1-1900 و آخرین بار در فصل90-1989. سرخ‌پوشان در جام حذفی، 7بار و در جام اتحادیه 8مرتبه قهرمان شده‌ا‌ند. آنها، آخرین جام حذفی را فصل6-2005 بردند و آخرین لیگ‌کاپ را نیز فصل12-2011 به‌دست آوردند. اما افتخارات اروپایی این تیم فوق‌العاده است. لک‌لک‌ها، 5بار لیگ قهرمانان اروپا را برده‌اند و 3بار هم در جام یوفا قهرمان شده‌اند. این درحالی است که لیورپول، 3 مرتبه نیز فاتح سوپرجام اروپا بوده است.