پیرامون حضور مجیدی در استقلال چند ابهام جدی وجود دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد.

چند ابهام جدی/ حالا  فرهاد در یک متری شفر روی نیمکت نشسته است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «سرانجام یکی از مستمرترین شایعات دو سال اخیر فوتبال ایران به تحقق پیوست و فرهاد مجیدی رسما به‌ عنوان دستیار ایرانی وینفرید شفر و مربی جدید استقلال معرفی شد. درست از روزی که شفر برای هدایت آبی‌پوشان به ایران آمد، شایعه حضور مجیدی در کنار او به‌ عنوان دستیار وجود داشت؛ آن‌ قدر که در همان نخستین جلسه مطبوعاتی مربی آلمانی در این مورد از او سوال شد و شفر جواب نامشخص و تفسیرپذیری داد. بعدتر به دفعات بحث حضور مجیدی روی نیمکت استقلال به میان آمد تا این که نهایتا روز جمعه باشگاه استقلال این موضوع را به‌ طور رسمی تایید کرد. به این ترتیب شماره هفت پیشین استقلال که محبوبیت زیادی هم نزد هواداران دارد، در اولین تجربه جدی مربیگری‌اش روی نیمکت استقلال نشست تا شاید به آرزوی دیرینه‌اش رسیده باشد.

دیروز امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال در این مورد گفت: «با توجه به درخواست آقای شفر و به منظور تقویت هر چه بیشتر تیم، فرهاد مجیدی به جمع کادر فنی استقلال اضافه شد و در اردوی تیم در قطر هم شرکت خواهد کرد. ایشان یک استقلالی تمام‌عیار، محبوب هواداران و دارای مدرک مربیگری A یوفا است و به خانه خود بازگشته است. با هماهنگی سرمربی، برنامه‌های خود را برای حضور هرچه قوی‌تر استقلال در مسابقات پیش‌رو انجام می‌دهیم.»

همچنین خود شفر هم به حضور دستیار ایرانی جدیدش روی نیمکت این‌طور واکنش نشان داده است: «من با دو بازیکن بزرگ ایرانی در امارات کار کرده‌ام؛ یعنی علی کریمی و فرهاد مجیدی و از آن زمان با فرهاد در ارتباطم. با فرهاد در خصوص استقلال و مسائل مختلف صحبت کرده‌ام. می‌دانم او می‌خواهد یاد بگیرد و رویاهای بزرگی برای مربیگری دارد و مدرک مربیگری خود را هم از انگلستان دریافت کرده است. در جلساتی که داشتیم، گفت می‌خواهد برای کمک و حمایت به استقلال بیاید. من از این بابت خوشحالم. فرهاد حمایت من را دارد. او شخصیت و تجربه خوبی دارد و می‌تواند به ما کمک کند. من هم به او کمک می‌کنم.»

چند ابهام جدی

حضور فرهاد مجیدی برای مربیگری یا به تعبیر بهتر کارآموزی روی نیمکت تیم سابقش اصلا چیز عجیبی نیست. حتی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم باید بابت این اتفاق و رونق گرفتن فضای ژورنالیستی فوتبال ایران خوشحال باشند اما به هر حال جلوی فضای نقد و تامل را هم نمی‌شود گرفت. واقعیت آن است که پیرامون حضور مجیدی در استقلال چند ابهام جدی وجود دارد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. چنان‌ که ابتدای مطلب هم گفته شد، از روز اول بحث حضور مجیدی در کنار شفر مطرح بود اما گویا سرمربی استقلال چندان به این موضوع روی خوش نشان نمی‌داد. به‌ عنوان مثال اردیبهشت همین امسال و پیش از آغاز مسابقات لیگ هجدهم از رضا افتخاری، مدیرعامل وقت آبی‌ها در مورد حضور مجیدی سوال شد که او جواب داد: «درباره مجیدی با شفر صحبت کردم، اما او گفت زود است؛ چرا که فعلا مجیدی مشغول گذراندن کلاس‌های مختلف است. پس از پایان کلاس‌هایش خودم با او صحبت می‌کنم.»

به هر حال جالب است که مربیگری در استقلال، هشت ماه پیش برای مجیدی زود بوده و حالا وقتش رسیده است!

از سوی دیگر افتخاری در یکی از آخرین مصاحبه‌های دوران مسئولیتش ادعایی با این مضمون را طرح کرده بود که شفر بیشتر دنبال دستیاری است که بتواند از نظر فنی به او کمک کند، نه آن که حواسش به سکوها باشد و مدام بخواهد به ابراز احساسات جواب بدهد. در این مورد هم واضح بود که اشاره او به مجیدی است. بعدتر حتی خود فتحی هم به‌ طور مکرر شایعه حضور مجیدی را تکذیب کرد و حتی روز بیستم آذر، یعنی کمتر از یک ماه پیش از قول او نوشتند: «صد بار گفتم قرار نیست مجیدی به استقلال بیاید.»

ابهام بعدی آن است که خیلی از نزدیکان استقلال عقیده دارند دستیار ایرانی مورد علاقه شفر، مجتبی جباری بود؛ بازیکن سابق آبی‌ها که در مقطعی به یک‌قدمی نیمکت استقلال هم رسید و حتی سر یکی از تمرینات این تیم هم حاضر شد اما در کمال تعجب اخبار و تصاویر مربوط به حضور جباری توسط سایت رسمی باشگاه استقلال سانسور شد تا این شائبه به وجود بیاید که کادر مدیریتی باشگاه چندان به این گزینه راضی نیست. با این همه گفته می‌شود حدود یک ماه پیش وینفرد شفر و پسرش ساشا که آنالیزور استقلال است، در یک رستوران میهمان فرهاد مجیدی بودند و بذر خبری که دیروز منتشر شد، همان‌جا کاشته شده است!

تکلیف پژمان چه می‌شود؟

فرهاد مجیدی در این سال‌ها به‌ طور کلی کم‌مصاحبه بوده و به ندرت اظهار نظر کرده است. با وجود این او عادت دارد معدود حرف‌هایش را هم با کد و طعنه و کنایه و به‌ طور غیر مستقیم به زبان بیاورد. درست به همین دلیل هم همیشه روایت‌های زیادی در مورد قربانیان اظهار نظرهای او وجود داشته است. به‌ طور مثال مجیدی چندی پیش پست بسیار تندی روی صفحه شخصی‌اش ارسال کرد که در بخشی از آن به برخی بازیکنان قدیمی تیم و از جمله مدافع مسنی که مدام جا می‌ماند، طعنه زده شده بود. بعد از این پست بسیاری به این جمع‌بندی رسیدند که منظور مجیدی، پژمان منتظری بوده است؛ مخصوصا که از قدیم هم گفته می‌شد رابطه آنها زیاد با هم خوب نیست. حالا باید دید حضور مجیدی در استقلال چه تبعاتی برای منتظری و برخی دیگر از ستاره‌های قدیمی این تیم خواهد داشت؛ همان‌ها که غیر مستقیم و در فضایی غبارآلود قربانی انتقادات فرهاد معرفی می‌شده‌اند.

مقایسه با منصوریان

دیروز و از زمان اعلام رسمی خبر حضور مجیدی در استقلال، بازار مقایسه او با علیرضا منصوریان هم داغ شد. وجه مشترک هر دو این است که در زمان بازیگری چهره‌های بسیار محبوبی نزد هواداران تلقی می‌شدند و هر دو هم دل‌شان می‌خواست روزی مربی استقلال شوند. با وجود این مسیر آنها برای عملی کردن این رویا خیلی با هم فرق داشت؛ منصوریان سال‌ها بیرون از استقلال مربیگری کرد و نفر اصلی نیمکت تیم‌های مختلف مثل پاس همدان، نفت تهران و حتی تیم‌ امید بود اما مجیدی در اولین تجربه‌اش توانسته به نیمکت استقلال برسد، هر چند به‌ عنوان نفر دوم. حالا بدبین‌ها می‌گویند وقتی منصوریان با آن همه تجربه در فضای خاص استقلال قربانی شد، دیگر تکلیف مجیدی روشن است. خوش‌بین‌ها اما عقیده دارند فرهاد فعلا دنبال کار یاد گرفتن است و ادعایی برای سرمربیگری ندارد. بنابراین بهترین فرمول برای او همین بود که کارش را کنار یک مربی بزرگ و باتجربه آغاز کند. به هر حال زمان صحت و سقم هر کدام از این دو نوع نگاه را روشن خواهد کرد.

خطر در یک متری شفر

با همه این تقاسیر، اینجا ایران است و به قول خود آقای شفر «شایعه» حرف اول را می‌زند. حضور مجیدی روی نیمکت استقلال اگر چه وزن کادر فنی را افزایش می‌دهد اما همواره این خطر را هم جدی نگه می‌دارد که با کسب چند نتیجه بد، مربی آلمانی را بردارند و مجیدی را جانشین او کنند. فراموش نکنیم روزی که پرویز مظلومی اواخر لیگ پانزدهم 4 بر 2 به پرسپولیس باخت، مجیدی اصلا نقشی در استقلال نداشت اما واسطه مدیرعامل وقت با یکی از بزرگان تیم به خانه او رفتند تا برای سرمربیگری استقلال راضی‌اش کنند. حالا که دیگر فرهاد در یک متری شفر روی نیمکت نشسته است...!»