گفت و گوی کامل و خواندنی با دسیار کی روش/ او در دنیا بهترین است/ هیچکس مثل او آماده مبارزه نمی شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
خیلی دور از هیاهوی شکست تلخ تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا با میک مک درموت گرم صحبت هستیم اما باز برمی گردیم به بازی نیمه نهایی. او بی حوصله می گوید:داغونم!
 

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ورزش سه ،مرد ایرلندی تیم ملی فوتبال ایران بعد از یک دوره طولانی کار با کارلوس کی روش همچنان ایمان خود را به او حفظ کرده تا جایی که وقتی درباه تمرکز و آماده سازی حرف می زنیم کی روش را بهترین مربی دنیا در این مورد بخصوص معرفی می کند.


این مصاحبه تلاشی است برای یافتن این سئوال که چگونه تیم ایران ناگهان تبدیل به تیم بازنده بازی نیمه نهایی شد. طبیعتا بعضی جاها با مک درموت هم نظر نبودیم اما وقتی به افسوس می رسید با هم به افقی خیره می شدیم که تصویر خیالی قهرمانی ایران با بالابردن کاپ قهرمانی توسط مسعود شجاعی کامل می شد!


*آقای مک درموت چه اتفاقی در بازی ژاپن افتاد؟


ما بازی را خوب شروع نکردیم اما با گذشت چند دقیقه بازی را کنترل کردیم؛ البته بازی را عصبی و بدون تمرکز شروع کردیم و در دقایق اول اصلا خوب نبودیم. ولی بازی تحت کنترل ما بود و شانس گلزنی به حریف ندادیم. سپس سردار از صفر موقعیت گل درست کرد و اگر آن توپ گل می‌شد ما جلو می‌افتادیم. نیمه دوم را خیلی بهتر آغاز کردیم و جا افتادیم در بازی. زمانی که گل را خوردیم مدل دریافت گلمان باعث برهم ریخته شدن ریتم ما شد. هر چند که هنوز هم معتقدم داور باید بازی را به علت دایو زدن بازیکن ژاپن نگه می‌داشت. حالا باید سعی می‌کردیم تهاجمی بازی کنیم که آن‌ها با یک ضد حمله ضربه دوم را به ما زدند. همانطور که دیدیم در بازی قطر و ژاپن وقتی عنابی پوشان گل زدند؛ ژاپنی‌ها بالاتر آمدند و به همین دلیل روزنه‌هایی در دفاع این تیم به وجود آمد. این را هم باید بگویم ژاپن با اینکه بازی را باخت اما تیم بسیار خوبی است.


*من در این روزها با مربی های مختلفی صحبت کردم و خیلی ها روی این نکته تاکید داشتند که آقای کی روش به دلایل مختلف در این تورنمنت تمرکز لازم را نداشت.


درست نیست و غیر ممکن است. من با چهارده سرمربی کار کردم و این گروه فنی و آقای کارلوس بیشتر از هر کسی برای کار خود زمان می‌گذارد. هیچ گروهی را ندیدم اینگونه کار کند. هیچ بازی هم برای آن‌ها فرق نمی‌کرد. حریف چین، ویتنام یا قطر هیچ فرقی نمی‌کرد. از صبح تا شب کار می‌کردند و تیم را آماده بازی. امکان ندارد که چیزی از دست این کادر در برود.

 


*پس من چند مثال می زنم. هم در ترکیب، هم در شیوه بازی. استفاده از بازیکنان ناآماده و البته روشی که مقابل ژاپن انتخاب کرده بودیم.


اول  اینکه تیمی که هواداران انتخاب می کنند، به هیچ وجه بازنده نمی شود، چون هیچ وقت بازی نمی کند!


اما من واقعا خیلی خسته(داغون) هستم. ما هر روز از هشت صبح تا 3 صبح فردا همراه با سرمربی کار می‌کردیم. سالی بود که جام جهانی و جام ملت‌ها را داشتیم و سعی کردیم بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم. ترکیب هم شب قبل بازی اعلام می‌شد. برای مربیان و کارشناسان خیلی آسان است که بعد از نتیجه بیایند بگویند که فلان بازی خوب نبوده است. یک فصلی از فوتبال شما تمام شد و بسته شد؛ باید راجع به چیزهای مثبت تمرکز کنیم. اگر بخواهیم با یک چاقوی جراحی تمام جزئیات بازی ایران و ژاپن را بررسی کنیم، از دست دادن زمان می شود. پروژه ای هشت ساله در فوتبال ایران انجام شده؛ این پروژه موفق ترین پروژه تاریخ فوتبال ایران بوده است. هشت سال 100 بازی ملی انجام شده و 12 باخت به دست آمده؛ گروهی از بازیکنان آینده دار در تیم ملی هستند که در فرانسه، بلژیک و انگلیس بازی می کنند. این تیم اینقدر خوب و آینده دار است که خیلی از مربیان دوست دارند این تیم را در دست داشته باشند. از الان باید برای آینده تمرکز کنیم و روی چیزهای مثبت برای ساخته آینده تمرکز کنیم .

 

 

*تیم ملی 4 سال پیش هم در جام ملت ها مقابل عراق بازنده شد ولی از محبوبیت بسیاری میان خبرنگاران و هواداران فوتبال نسبت به تیم جام ملت های 2019 برخوردار بود. به نظر می رسد، تمام مجادله های ایجاد شده در چند ماه اخیر، سبب از دست رفتن تمرکز کارلوس کی روش و به طبع آن بازیکنان و در نهایت باخت تیم ملی شده است.


 اینکه مردم حمایت نمی کردند، انتخاب خود مردم بوده. چه این حمایت بوده باشد و چه نبوده باشد، ما سرمربی تیم ملی را خیلی سال است که می شناسیم و به شما اطمینان می دهم تمرکزش به طور کامل روی تیم ملی بود. در جهان فوتبال درباره مربیانی مثل  آنجلوتی، کاپلو، مورینیو یا افراد دیگر حرف می زنند ولی من با اطمینان کامل به شما می گویم هیچ مربی ای مثل کی روش در دنیا مهیای بازی نمی شود.

 

*چرا با این اوصاف مقابل ژاپن با روشی که دیدیم بازی کردیم؟


این سوال بسیار خوبی است؛ آرزو داشتم که جوابی برای این سوال داشتم. ما می خواستیم مثل همه بازی ها بازی کنیم؛ نه مثل این بازی. با هم حمله کنیم، با هم دفاع کنیم. بله وقتی مقابل ژاپن توپ نداری باید فشرده بازی کنی ولی وقتی توپ داری نباید زیر توپ بزنی و باید فوتبال بازی کنی. برای این کار تلاش و تمرین کرده بودیم ولی تیم های دیگر هم روش خودشان را دارند.


*گاهی وقتها جوابی برای یک شکست  وجود ندارد ولی در مقابل ژاپن ما یک پروژه کامل نشده و یک سبک بازی توسعه پیدا نکرده را پیاده کردیم. نمی دانم درست می گویم یا نه.


....(موافق نیست).


* ما یک نیمه اول خیلی خوب  مقابل چین داشتیم که شاید بهترین نمایش ما بود ولی باز در همان بازی هم به نظر می رسید تیم ما از قاعده ای پیروی می کند که در جام جهانی دیدیم؛ یعنی ایستادن، تماشا کردن و استفاده از اشتباهات حریف. اما نمی دانم درست است یا نه ولی ما انتظار داشتیم فوتبال بازی کنیم.


فقط به خاطر شکل گل هایی که مقابل چین زدیم، دلیل نمی شود که هدف ما فوتبال بازی کردن به این روش بوده است. در هر فوتبالی ولی بیشترین گل ها روی اشتباهات حریف به ثمر می رسد. وقتی شما مقابل بازیکنی بی نظیر، قوی و تمام کننده مثل سردار بازی می کنید، مجبور به اشتباه می شوید.

 


*خب بهتر است پرونده این سوال بسته شود. به سراغ آینده می رویم. اگر جام جهانی 48 تیمی شود، هشت تیم از آسیا به جام جهانی می روند و کارمان ساده است.اما اگر شرایط مثل سابق بماند کار ما برای صعود سخت تر است.


فکر می کنم جام جهانی 48 تیمی می شود. همچنین اعتقاد دارم در قطر بازی ها فقط در این کشور برگزار نمی شود و در کشورهای دیگر تقسیم می شود. قدم اول اینکه می گویند 48 تیمی می شود و سپس قطر تقاضای کمک می دهد؛ به نظر شما انتخاب آنها کجاست؟(ایران).


*اگر انتخاب با شما بود، چه سبک مربی ای انتخاب بعدی شما برای تیم ملی بود؟


نظری در این خصوص ندارم و این را به عهده وزیر ورزش می گذارم. به این موضوع اصلا فکر نکردم ولی هر کس بیاید با بازیکنان و شرایطی که فوتبال ایران دارد، می تواند موفق باشد.

 


*من نمی خواهم به من اسم بگوئید؛ بیشتر در مورد سبک مربیگری ای مربی ای که بهتر است بیاید، می خواهم بپرسم.


خیلی سوال سختی است و خیلی مسائل وجود دارد. به خاطر اینکه یک مربی ای با تجربه بالا به ایران بیاورید ولی نتیجه نگیرد. نمی دانم شاید یک مربی که تجربه داخلی دارد بهتر است ولی این را مطمئنم که هر کس بیاید، یک گروه بسیار خوب در دستانش است.


*ایرلندی‌ها آدم‌های بسیار جنگجویی هستند. به نظرت آنقدر جنگ در اطراف تیم ملی لازم بود؟ و آیا بر اساس تجربیات که در دنیا دارند چنین اتفاقاتی را دیده بودند؟


-.... لازم نبود اما اتفاق افتاد. ولی متاسفانه نظرات مختلف و عدم توافقات برای رخ دادن این فضا تاثیر دارد. اما من چنین چیزی را ندیده بودم.


* به عنوان سوال آخر، من می‌دانم کار شما با آقای کی‌روش گره خورده است و شما یکی از افراد مهم کادر ایشان هستید. می‌خواهم در مورد پست اینستاگرام ایشان در خصوص برانکو بپرسم.


از کجا فهمیدید که در خصوص برانکو است؟


* چون روز قبلش برانکو به رکورد یک میلیون فالوئر رسیده بودند و شما هم روی عدد یک میلیون کنایه زده بودید.


واقعا مبارک باشد و من نمی‌دانستم. واقعا چیز خاصی است این تعداد؟ اینستاگرام من  از بین رفت و دیگر آن را چک نمی‌کنم. هر کسی که باعث شد از بین برود خیلی ممنون هستم. چون از مشغله ذهنی من کم کرد و یکی از بزرگترین پاداش های ممکن برای من بود.