به جرات می‌توان گفت نیمی از حاشیه‌های سال‌های اخیر که گریبان باشگاه استقلال را گرفته و هفته‌ها، بلکه ماه‌ها این باشگاه را تحت تاثیر قرار داده نتیجه تصمیم‌های غلطی است که معاونان این باشگاه اتخاذ کرده‌اند.

آرتیست بازی مدیران استقلال در نقل و انتقالات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا، معاون‌هایی که مهم‌ترین تصمیم‌های باشگاه را در کوران نقل و انتقالات می‌گیرند و به دلیل ناواردی و نابلدی مشکلات بزرگی را برای استقلال ایجاد کرده‌اند. تاریخ را که ورق بزنیم، نمونه‌های بسیاری از اشتباه‌های مهلک و کشنده معاون‌های باشگاه در جذب یا صدور مجوز خروج بازیکنان را می‌یابیم که ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره باشگاه استقلال وارد ساخته است. پیش از اینکه علی خطیر در باشگاه استقلال از امیرحسین فتحی پست بگیرد، این پندار توفیقی بود که امور نقل و انتقالاتی باشگاه استقلال را به عهده داشت.

شخصی که با تصمیم‌های اشتباه خود باعث شد باشگاه استقلال در بازه‌ای به دلیل محرومیت از جذب بازیکن که از سوی فیفا اعمال شده بود (پرونده عادل شیحی) نتواند بازیکنی را به خدمت بگیرد. از یاد نمی‌بریم که بی‌توجهی توفیقی به قوانین چگونه استقلال را در نیم فصل نقل و انتقالاتی دو فصل پیش از در اختیار گرفتن بازیکنانی همچون تیموریان و جباروف محروم کرد.

این ماجرا در عین حال بخش کوچکی از اتفاقاتی بود که در زمان معاونت پندار توفیقی رخ داد.

توفیقی در مقطعی با ارسال قرارداد برای یازالده دست این بازیکن را باز گذاشت تا یک سال بعد، از باشگاه استقلال ادعای خسارت کند هرچند که مدیران بعدی این دعوی را فیصله دادند اما دایره اشتباه‌های توفیقی فقط به این دو موضوع ختم نشد. او با جذب 6 بازیکن مصدوم رکوردی تاریخی در باشگاه استقلال به نام خود ثبت کرد. بازیکنانی که ماه‌ها بعد از عقد قرارداد با استقلال و در حالی که باشگاه برای‌شان دستمزد تعریف کرده بود، توانستند برای این تیم بازی کنند. البته برخی از آنها نظیر میثم تیموری و مرتضی آقاخان هرگز بازی هم نکردند.

جدایی تیام و جباروف در میانه‌های راه از استقلال نیز از دیگر دستاوردهای پندار توفیقی بود. او که بعد از عقد قرارداد با تیام مدعی شده بود با این بازیکن قرارداد یک سال و نیمه بسته اما بعد از نیم فصل با جدایی تیام تمام آن ادعاهایش زیر سوال رفت. حتی در آن بازه جباروف هم از استقلال جدا شد تا مشخص شود قراردادی که با این بازیکن منعقد شده بدون آینده‌نگری بوده است. دیگر مساله‌ای که در زمان حضور توفیقی در باشگاه استقلال رخ داد موضوع قرارداد وینفرد شفر بود. اگر به یاد داشته باشید روزی که شفر با استقلال قرارداد منعقد کرد در قرارداد او نوشته شده بود که دستمزدش برای فصل آتی تا 600 هزار دلار قابل افزایش است اما شفر تنها بعد از 3 ماه حضور در استقلال خواستار مبلغ 850 هزار دلار شد و تصمیم‌گیران آن زمان باشگاه استقلال نیز بدون توجه به امضایی که از شفر گرفته بودند، به پرداخت حقوق بیشتر به مربی آلمانی راضی شدند تا اینجا نیز باشگاه استقلال لطمه مالی قابل توجهی ببیند. بعد از جدایی توفیقی که نباید از یاد برد با تایید افتخاری تصمیم‌هایش را عملی می‌کرد، انتظار می‌رفت که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تصمیم‌گیرنده در باشگاه استقلال به فردی سپرده شود که از این حیث دارای تجربه و اطلاعات کافی باشد اما حضور علی خطیر نیز نتوانست پایان‌بخش اشتباه‌های گذشته باشد و این شخص هم با قرارداد‌های مساله‌داری که با برخی بازیکنان منعقد کرد، حالا عمیقا زیر سوال رفته است.

موضوع آیاندا پاتوسی نشان داد که علی خطیر نیز برخلاف ظاهری که از او به تصویر درآمده با قوانین آشنا نبود و در این ماجرا با ارفاق نمره قبولی گرفت و چند روزی برای استقلال حاشیه‌ساز شد. متاسفانه این معاونان در تمام سال‌هایی که در استقلال حضور داشته‌اند، به جای آنکه هوش و حواس خود را معطوف به امور زیرمجموعه خود کنند، به فعالیت در فضای مجازی پرداخته‌اند و استقلال را بیش از همه سکویی برای کسب شهرت خود در فضای مجازی کرده‌اند و شگفتا که مدیران بالاتر از آنها، از هیات‌مدیره گرفته تا مدیرعامل نیز نمی‌توانند جلوی این رفتار‌ها را بگیرند. موضوع پاتوسی گرچه حل شده اما برای استقلال حاشیه‌هایی ایجاد کرد که باید متوجه آن بود و جلوی ادامه این روند را گرفت.