بلایی که سر اکبر عبدی و جمشید هاشم پور در دهه شصت آمد، بر سر فرامرز قریبیان یا امین تارخ هم آمده بود!

چرا اکبر عبدی ممنوع‌الکار شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینمای ایران است. اکبر عبدی در فیلم‌های پرفروشی بازی کرده بود و همه را به تحسین وا می داشت. اکبر عبدی یک فرزند دختر به نام المیرا دارد. اکبر عبدی اخیرا نوه دار نیز شده است. اکبر عبدی در اوج شهرت به ناگاه ممنوع الکار شد!

اکبر عبدی

اکبر عبدی در دهه ۶۰ انتخاب اول تمام کارگردانان مولف و البته مورد توجه مردم بود. فقط قصه و نقش را دوست نداشت و یک «نه »  ساده گفته بود ، در کمال ادب اما پس از آن دیگر در هیچ کاری اجازه بازی پیدا نکرد!

کلا همه چیز ممنوع !

 بلایی که سر اکبر عبدی و جمشید هاشم پور در دهه شصت آمد، بر سر فرامرز قریبیان یا امین تارخ هم آمده بود !

تارخ در مقطعی پس از سریال‌های تلویزیونی بوعلی سینا و سربداران - ساخته و سلیقه و تایید شده خود آقایان - به شدت مشهور شده بود. بنابراین صرفاً به همین جرم و خوش چهره و خوش صدا بودن ، تا مدتها اجازه نداشت فیلم بازی کند !

فرامرز قریبیان هم جرمش همین بود ، که در آثار دستوری آقایان درخشید ! و البته بهانه این شد که بر سر مبلغ دستمزد در دفتر تهیه کننده‌ای چانه زده بود! دستمزد صد هزارتومانی و برسر ده هزار تومان !

و البته که دوستان این حضرات با استفاده از رانتی که داشتند ، بدون رقیب و خط قرمز و با داشتن امکانات و قدرت ، هرگز نتوانستند جای خالی نامداران در جلو و پشت دوربین را پر کنند . چرا ؟!

چون سینما چیزی لازم دارد به اسم «هنر» که این دوستان نداشته ، ندارند و نخواهند داشت !

اکبر عبدی

بیوگرافی اکبر عبدی

اکبر عبدی با اینکه مدتی است کم کار شده با این حال همچنان از جمله افرادی است که بسیار مورد توجه مردم است. خاطره سازی های اکبر عبدی با سریال بازم مدرسه ام دیر شد از یاد مردم نمی رود. 

اکبر عبدی از پدری اردبیلی و مادری تهرانی در سال ۱۳۳۹ در محله نازی‌آباد تهران به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۸ با دریافت مدرک دیپلم با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سپس از سال ۱۳۶۰ به تلویزیون رفت و تاکنون به نقش‌آفرینی در موضوعات مختلفی پرداخته است.  عبدی  در سال ۱۳۶۳ با فیلم جنجال بزرگ بازی در سینما را آغاز کرد و پس از آن در فیلم های مردی که موش شد، اجاره نشین ها، گراند سینما و ای ایران توانست قابلیت های خود را در ایفای نقش‌های کمدی ثابت کند. نوع چهره عبدی و بازی‌های او به قدری در زمینه‌ی کمدی منحصر به‌فرد بود که حتی در فیلم مادر در نقش معلول و در فیلم سفر جادویی در دو نقش میانسالی و کودکی اش ظاهر شد و توانست به محبوبیت خوبی در میان مخاطبین سینمایی دست پیدا کند، این امر حتی در فیلم های دلشدگان و آقای شانس هم مشهود بود. عبدی را بیشتر به خاطر بازی‌های کمدی و طنز می‌شناسند. وی اصالتاً اهل روستای آقاباقر اردبیل است؛ و در هشتم دی ماه ۱۳۹۴ کلید طلایی اردبیل به ایشان تقدیم شد.

اکبر عبدی

از بازی‌های به‌یادماندنی او  می‌توان به فیلم‌های هنرپیشه (محسن مخملباف) و آدم‌برفی (داود میرباقری) اشاره کرد. اکبر عبدی نیمه اول دهه هشتاد را در سکوت سینمایی سپری کرد و تا حدودی از محبوبیت و شهرت او کاسته شد. بازی او در چند فیلم کمدی در اواخر دهه هفتاد هم خیلی مورد توجه واقع نشد و با وجود اینکه در سال ۱۳۸۰ و در جشنواره بیستم فیلم فجر برای بازی در فیلم نان و عشق و موتور هزار نامزد جایزه شد، اما با اینحال بسیاری معتقدند که او از دوران اوج خود، یعنی زمانی که از مشهور و پولسازترین بازیگران کشور بود، فاصله گرفته‌است. در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در آیین نکوداشت افتتاحیه جشنواره فجر مجددا از وی تقدیر شد.

اکبر عبدی در دنیای هنر

اکبر عبدی 4 شهریور سال 1339 از پدر و مادری اردبیلی در تهران محله نازی آباد به دنیا آمد.او یک دختر به نام المیرا دارد.اشکان اشتیاق و المیرا عبدی دختر  اکبر عبدی در یکی برای همه المیرا عبدی در ادامه مسیر پدر وارد دنیای بازیگری شده و در اولین تجربه سینمایی حرفه ای خود در فیلم یکی برای همه در نقش فرزند دختر پدرش اکبر عبدی ظاهر شد. 

اکبر عبدی پس از دریافت مدرک دیپلم از سال 1358 با نمایش های آماتوری فعالیت هنری اش را آغاز کرد و سپس در سال 1362 به تلویزیون رفت و در مجموعه محله بروبیا (داریوش مؤدبیان، 1363) و بازم مدرسه ام دیر شد (1365) خود را به عنوان بازیگری مستعد خلاق شناساند.

عبدی با جنجال بزرگ خود را به عنوان بازیگر نقش های کمیک شناساند. جنجال بزرگ 6 سال پس از تولید به نمایش عمومی درآمد و عبدی در آن فاصله در فیلم های مردی که موش شد، اجاره نشین ها، گراند سینما و ای ایران بازی کرد، که نقش او در همه این فیلم ها کمدی بود.