تیم ملی عربستان با قبول شکست از ژاپن در سایتاما موقعیت صعود مستقیم خود را در خطر می بیند.

نمایش ضعیف عربستان در سایتاما ؛ زنگ خطر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی عربستان شروع قدرتمندانه ای در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 داشت. این تیم به همراه ژاپن، استرالیا، چین، عمان و ویتنام در گروه دوم مسابقات حضور داشت و کار خود را با کسب چهار پیروزی در چهار مسابقه ابتدایی آغاز کرد. اوج کار شاگردان هروه رنارد پیروزی در خانه عمان و شکست دادن ژاپن در هفته سوم بود. آنها در هفته چهارم از سد چین گذشتند تا با 12 امتیاز کامل به صدر تکیه بزنند. همزمان ژاپن در سراشیبی تندی قرار گرفته بود؛ سراشیبی که یک اتفاق خوب برای عربستان بود چرا که استرالیا تنها رقیب جدی این تیم برای صعود مستقیم به شمار می رفت. اوضاع اما به همین خوبی پیش نرفت و شرایط عربستان و ژاپن، الاکلنگ وار تغییر یافت!

عربستان کار خود در دور رفت را با 4 برد و یک مساوی (مقابل استرالیا) به پایان رساند تا با 13 امتیاز و رتبه نخست وارد دور برگشت شود. این تیم دو بازی نخست خود در این دور را با پیروزی مقابل ویتنام و عمان (هر دو بازی یک بر صفر) شروع کرد. همزمان ژاپن هم بعد از شکست مقابل عربستان در دور رفت، به خودش آمده و چهار برد متوالی کسب کرده بود. در چنین شرایطی، دو تیم بازی دور برگشت خود را برگزار کردند.

ورزشگاه سایتاما در شب هشتم انتخابی گروه دوم میزبان بازی حساس عربستان و ژاپن بود. صدرنشین گروه برای تحکیم جایگاه خود نیاز به کسب امتیاز در ژاپن داشت اما میزبان در شرایطی نبود که به راحتی چنین اجازه ای را به شاگردان رنارد بدهد.

چهار کارشناس در الریاضه نظرات زیر را در مورد تیم رنارد مقابل عربستان داده اند:

- شکست در یک شرایط بد رقم خورد

- وضعیت خوب است و نیاز داریم که مربی را حمایت کنیم

- مصدومیت مالکی ورق را برگرداند

- اشتباهات بازی با عمان در این بازی هم تکرار شد

ژاپن متحول شده در طول بازی روز گذشته اجازه نفس کشیدن به عربستان نداد و موفق شد این تیم را با نتیجه دو بر صفر شکست دهد. البته سامورایی ها شانس زدن گل های بیشتری را هم داشتند ولی عربستان خوش شانس بود که شکست سنگینی در سایتاما متحمل نشد. همین نمایش اما باعث شد تا تردیدهایی در خصوص عملکرد فنی و قدرت تیم رنارد به وجود بیاید. آنها در برابر ژاپن هیچ شباهتی به تیمی که صدرنشین گروه و شانس اول صعود باشد نداشتند. میزبان انتقام شکست یک بر صفر دور رفت را به بهترین شکل ممکن گرفت و جای هیچ حرف و حدیثی باقی نگذاشت.

رنارد در بازی برگشت مقابل ژاپن هیچ شباهتی به این عکس که مربوط به بازی رفت است نداشت.

در حالی که بعد از بازی رفت، عربستان 9 و ژاپن 3 امتیاز داشت، در پایان بازی برگشت، شاگردان هاجیمه موری‌یاسو امتیازات خود را به عدد 18 رساندند تا به یک امتیازی عربستان در صدر برسند. البته عربستان خوش شانس بود که روز گذشته استرالیا در دقایق پایانی پیروزی 2-1 مقابل عمان را با تساوی 2-2 عوض شده دید. در صورتی که استرالیا این بازی را می برد 17 امتیازی می شد و معادله صعود در گروه دوم را جنون آمیز می کرد.

تنها دو بازی به پایان کار مانده و عربستان برخلاف شروع دور برگشت، هیچ تضمینی بابت صعود مستقیم نمی بیند. این تیم مقابل چین و استرالیا به میدان خواهد رفت و اگر برابر چین مساوی کند یا ببازد و از استرالیا هم شکست بخورد این امکان وجود خواهد داشت که صعود مستقیم به جام جهانی را از دست داده و راهی پلی آف شود. اتفاقی که قطعا به نفع رنارد نخواهد بود و جایگاه او را به خطر خواهد انداخت. سرمربی عربستان در پایان بازی با ژاپن، این بار لحن صحبت های خود را محافظه کارانه تر کرده و اظهار داشت: "به تیم ملی ژاپن تبریک می گویم و آنها لیاقت کسب سه امتیاز دیدار امروز را داشتند. قبل از شروع مسابقات مقدماتی به خوبی می دانستیم که رقابت بین این سه تیم فشرده و سخت خواهد بود و سناریوی آخرین دور مقدماتی بین این سه تیم حالا در دوره فعلی تکرار می شود."

تیم های حوزه خلیج فارس صبر زیادی برای مربیان خود به خرج نمی دهند و همین یک شکست می تواند زنگ خطری جدی برای رنارد باشد. رسانه های کشور عربستان هم فشارهایی را علیه این مربی شروع کرده اند و الریاضه یکی از نشریات معتبر عربستان به این موضوع پرداخته و انتقاداتی را به سرمربی عربستان وارد کرده است. جالب اینجاست که تیتر یک این روزنامه از عربستانِ روز گذشته به عنوان تیمی ناشناخته و متفاوت از آن چه که تصورش می رفت یاد کرده است. هر چند این اولین شکست رسمی رنارد با تیمش است اما شرایط گروه و بازی پر انتقادی که با بیرون رفتن یک بازیکن (مالکی) بی نظمی در آن موج می زد.