سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای دارای پیام بین‌المللی است، گفت: سازمان شانگهای در سال‌های اخیر توسعه همکاری‌های اقتصادی، بانکی، ارتباطات، مخابرات و صنعت را در سطوح وزرا داشته و مقابله با اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا بخشی از دستور کار آن است.

پیام بین‌المللی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل عمویی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی کلیات و جزییات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای با محوریت 5 کشور چین، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با مبنای مبارزه با تروریسم تشکیل شد و ایران به عضویت ناظر این سازمان بود.

وی با بیان اینکه ایران 15 سال درخواست عضویت دائم در این سازمان را داشت، یادآور شد: در اجلاس بیست و دوم در تاشکند اسناد عضویت دائم ایران به امضای دبیرخانه سازمان رسید؛  شرط عضویت دائم پذیرش اسنادی است که از ابتدای تشکیل این سازمان به تصویب رسیده که ۴۹ سند است.

عمویی افزود: اگر از این به بعد نیز سند تعهدآوری در سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد باید روند فعلی براساس اصول 77، 125 و 135 طی شده و در مجلس بررسی شود. بخشی از اسناد جنبه همکاری در مقابله با تروریسم و جدایی‌طلبی را دارد. البته شرط جمهوری اسلامی ایران این است که با موضوعات مربوط به امنیت ملی کشورمان در صورتی موافقت می‌شود که در شورای عالی امنیت ملی نیز مورد پذیرش باشد. همچنین رزمایش‌های بزرگی در کشورهای عضو سازمان برگزار می‌شود که برای برگزاری آنها در کشور ما باید فرماندهی کل قوا اظهارنظر کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بخشی از اسناد، ابهامی وجود داشت که طی یک بیانیه تفصیلی صادر شده در این لایحه به آن توجه شده و جمهوری اسلامی ایران براساس آن به مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و جدایی  طلبی خواهد پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حاوی پیام بین‌المللی است، گفت: با توجه به عضویت روسیه و چین در این سازمان، حجم مبادلات اقتصادی بسیار زیاد است؛  شانگهای یکی از سازمان‌های قابل توجه منطقه‌ای است و پیام چندجانبه‌گرایی ایران در حوزه سیاست خارجی را منتقل می‌کند.

عمویی با یادآوری اینکه حوزه اوراسیا و آسیا در آینده اقتصادی دنیا بسیار مهم است، گفت: شانگهای با رویکرد امنیتی تأسیس شد اما در سال‌های اخیر توسعه همکاری‌های اقتصادی، بانکی، ارتباطات، مخابرات و صنعت را در سطوح وزرا داشته و مقابله با اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا بخشی از دستور کار آن است.

منبع: ایسنا