رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش گفت: امروز باید اقرار کنیم در برخی مسائل قدرت حل مسئله را نداریم و گاهاً که قدرت حل مسئله‌ای را داریم اما آن را در زمان خود حل نمی‌کنیم و مسئله‌ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.

رئیس مجلس: حل مسائل بعد از گذشت زمان آن ارزشی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش گفت: امروز باید اقرار کنیم در برخی مسائل قدرت حل مسئله را نداریم و گاهاً که قدرت حل مسئله‌ای را داریم اما آن را در زمان خود حل نمی‌کنیم و مسئله‌ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.

مهمترین بخش اظهارات محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

نوآوری نیاز به شجاعت دارد

* نوآوری نیاز به شجاعت دارد، امروز کشور نیازمند مدیران شجاعی است که دارای دو ویژگی قوی بودن و امین بودن باشند همه مخصوصاً اشخاصی که جایگاه نظارتی دارند باید کمک کنند مدیران شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند.

تحول در سازمان‌ها از فرصت‌هایی است که توام با ریسک است

* نوآوری یعنی ریسک، یعنی تمامی فرصت‌هایی که در آن ریسک وجود دارد.

* تحول در سازمان‌ها از فرصت‌هایی است که توام با ریسک است و در اینجا نیازمند نیروهای خلاقی هستیم که شجاع باشند و مجموعه حکمرانی باید از این شجاعت حمایت کنند تا بتوان تحول و نوآوری را داشته باشیم.

بنا نیست هر مجلسی که عوض می شود ریل کشور هم عوض شود

* قانون گذاری و اجرایی شدن قانون بر عهده مجلس است.

* ما گاهی قانون مینویسیم اما به اجرای آن توجهی نداریم.

* این موضوع باید در مرکز پژوهش ها توجه شود.

حل مسائل بعد از گذشت زمان آن ارزشی ندارد

* امروز باید اقرار کنیم در برخی مسائل قدرت حل مسئله را نداریم و گاهاً که قدرت حل مسئله‌ای را داریم اما آن را در زمان خود حل نمی‌کنیم و مسئله‌ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.

مشروح اظهارات رئیس مجلس به نقل از ایرنا به شرح زیر است:

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در همایش هفته پژوهش گفت: اگر بخواهیم اثر حوزه پژوهش را در جامعه ببینیم ، باید دانست که نوآوری نیاز به شجاعت دارد، در همایش شفافیت گفتم که امروز کشور نیازمند مدیران شجاع است، مدیرانی قوی و امین، دستگاه های نظارتی باید کمک کنند که این مدیران شجاع،قدرت مدیریت داشته باشند نه اینکه دست و دلشان برای تصمیم گیری بلرزد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نوآوریی یعنی ریسک یعنی استفاده از فرصت هایی که در آن ریسک وجود دارد، تهدید ها همان فرصت های با ریسک است تحول در سازمان ها از فرصت های باریسک نشات می گیرد ما نیازمند مدیران خلاق و شجاع هستیم، مجموعه حکمرانی از این شجاعت باید حمایت کند تا تحول در حکمرانی محقق شود.

رییس مجلس افزود: سیستم آموزشی ما محقق پرور و اندیشه ورز نیست و یک مشکل ریشه‌ای است.

رییس قوه مققنه تصریح کرد:  ما در برخی از مسائل، قدرت حل مسئله را نداریم و اگر هم بعضی اوقات مسئله ای را حل می کنیم، در زمان خود حل نمی شود مسئله ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.

قالیباف بیان داشت: مهم ترین نکته ای که امروز می خواهم به مرکز پژوهش ها تاکید کنم این است که قوه مقننه نقش قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را در اداره جامعه و حکمرانی دارد اینکه همیشه تاکید می کنیم و در کلام حضرت امام (ره) آمده است مجلس در راس امور است و رهبر انقلاب هم می فرمایند ریل گذاری کشور در اختیار مجلس است، این مهم و حیاتی است و مجلس است که جهت گیری ها را هدف گذاری و انجام می دهد .

وی اضافه کرد:از طرف دیگر با موضوعی روبرو هستیم که قانونی و طبیعی و تجربه دموکراسی در دنیا هم هست و در جایی خود یک واقعیت پذیرفته شده است که مجلس هر چهار سال یکبار باید عوض شود تفاوتی که مجلس ما با برخی از مجلس دنیا دارد این است که برخی از مجالس ساختار در حوزه قانونگذاری به گونه ای است که به تعبیر حوزه مدیریتی اداری ،یک ستاد مفصل و سنگینی در مجلس وجود دارد، وقتی دوره مجلس تمام می‌شود همه طرح ها و لوایحی در هر مرحله ای که هستند از رده خارج می شوند و با شکل گیری کمیسیون ها باید بررسی طرح ها و لوایح دوباره آغاز شود.

قالیباف اظهار داشت: در واقع حرکت از نو برای حرکت های برنامه ریزی شده ، رفتار سیستمی و حکمرانی اقدام درستی به نظر می رسد نباید چنین شوکی وارد شود و بنا نیست هر مجلس که عوض می شود ریل کشور هم تغییر کند اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که این رسالت مهم که بتواند همه داده ها و اندیشه ها و کارکردهای خوب و بخش نرم افزاری کشور که در قوه مقننه ذخیره می شود و به صورت یک امانتی از یک نسلی و دوره به دوره دیگر مجلس منتقل می شود و اگر لازم باشد با نگاه آینده نگری ریل جدیدی تعریف شوداگر از من سوال شود که جای تغییر و تحول در کجای در قوه مققنه است می گوییم مطمئن ترین جا برای این اصلاح مرکز پژوهش های مجلس است.

وی ادامه داد: در بسیاری  از موراد قانون بدون توجه به اجرای آن نوشته می شود،مرکز پژوهش ها به زمینه های اجرایی سازی قوانین دقت کند و این موضوع را مورد توجه قرار دهد.