انتخاب برترین گلر سال از نگاه مخاطبان "ورزش سه" به نظرسنجی گذاشته شده است.

بهترین دروازه‌بان ۱۴۰۱ را انتخاب کنید (نظرسنجی)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، مسابقات فوتبال ایران در حالی با وقفه سه هفته‌ای مواجه خواهد شد و در تعطیلات نوروزی مجددا پیگیری می‌شود که در سال ۱۴۰۱ رقابت‌های جذابی در لیگ بیست و یکم با کسب جام برای استقلال و قهرمانی نساجی در جام حذفی همراه بود و پس از آن هم با صدرنشینی سپاهان در فصل جدید تا این‌جای کار ادامه پیدا کرده که در این بین، نقش دروازه‌بانان برای موفقیت تیم‌ها قابل توجه بوده است.

فوتبال ایران در سال ۱۴۰۱ گلرهای سرحال و آماده‌ای داشت که با وجود عدم قهرمانی یا ثبت نکردن بیشترین آمار کلین‌شیت، توانستند تاثیرگذار ظاهر شوند و عملکردشان در روند نتیجه‌گیری و گل نخوردن تیم‌ها تاثیرگذار باشد و کاری کند بیشتر از دیگر بازیکنان در تیم‌های خود به چشم بیایند و تبدیل به ستاره بسیاری از بازی‌ها شوند.

تحریریه وب‌سایت "ورزش سه" در روزهای پایانی سال، اقدام به معرفی بهترین‌های هر پُست در سال ۱۴۰۱ کرده که در این بین، کاندیداهای مدنظر را اعلام می‌کند و به نظرسنجی می‌گذارد تا مخاطبان فرد برتر از نگاه خود را انتخاب نمایند.

نخستین نظرسنجی به معرفی برترین گلرهای فوتبال ایران در سال ۱۴۰۱ اختصاص دارد که مخاطبان می‌توانند از بین ۱۰ گزینه موجود، یک نفر را انتخاب کنند (اسامی به ترتیب حروف الفبا در زیر آمده است):

محمدرضا اخباری (تراکتور)

غیبت او در دو دیدار گذشته و ثبت دو شکست برای تراکتور مقابل پرسپولیس و مس رفسنجان نشان داد تا چه اندازه حضورش در ترکیب سرخ‌پوشان تبریزی تاثیرگذار است و مهره کلیدی برای این تیم به حساب می‌آید. محمدرضا اخباری که فصل گذشته را با انجام ۲۳ بازی برای تراکتور و ثبت ۱۰ کلین‌شیت به پایان رساند، در لیگ بیست و دوم که ۲۳ مسابقه از آن سپری شده، سه دیدار را از دست داده، اما در دیگر دیدارها توانسته ۱۰ بار دروازه خود را بسته نگه دارد تا این عملکرد او را در جمع برترین گلرهای سال قرار بدهد.

علیرضا بیرانوند (بوآویشتا- پرسپولیس)

چهارمین روز سال ۱۴۰۱ را با نیمکت‌نشینی در بازی ملی مقابل کره جنوبی آغاز کرد، اما سه روز پس از آن برابر لبنان به میدان رفت و دروازه‌اش را بسته نگه داشت، ولی با این وجود تبدیل به یک گلر ذخیره در تمام بازی‌های بوآویشتا پرتغال شد تا تصمیم به جدایی از این باشگاه و بازگشت به ایران و پرسپولیس بگیرد. علیرضا بیرانوند در کنار اینکه طی دو مسابقه تدارکاتی ایران دروازه‌اش را بسته نگه داشت، در جام جهانی نیز دو بار به میدان رفت و پس از آن در لیگ برتر نمایش خوبی برای سرخ‌ها داشت و تاکنون طی ۲۲ بازی، ۱۲ کلین‌شیت داشته و در رده دوم جدول برترین گلرهاست.

حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک)

بیشترین آمار کلین‌شیت در بین ۱۰ گلری که ذکر شده را در سال ۱۴۰۱ به ثبت رساند و در ۶ هفته پایانی فصل گذشته و ۲۳ مسابقه این فصل لیگ برتر موثر کار کرده تا این شاگرد سیدمهدی رحمتی تبدیل به یک چهره ویژه در بین دروازه‌بانان شود. حسین پورحمیدی که فصل قبل را با ۱۳ کلین‌شیت در ۲۸ مسابقه به پایان رساند، در فصل جاری نیز حضور کامل در ۲۳ بازی تیمش داشته و با سیزدهمین بار بسته نگه داشتن دروازه‌اش در دیدار دیروز مقابل پیکان، در صدر جدول کلین‌شیت‌ها قرار گرفت.

سیدحسین حسینی (استقلال)

بدون تردید ثبت بیشترین آمار کلین‌شیت در لیگ ۲۱ از سوی دروازه‌بان اول استقلال در کسب قهرمانی این تیم در لیگ برتر نقش مهمی داشت و اگر درخشش و واکنش‌های او برای تیم فرهاد مجیدی نبود، آبی‌ها نمی‌توانستند جام را بالای سر ببرند، اما آمار سیدحسین حسینی در این فصل هم نسبتا خوب بوده و او برای اینکه تیمش سال ۱۴۰۱ را با قرار گرفتن در رده دوم جدول به پایان ببرد و در جمع مدعیان قهرمانی باشد، توانسته ۹ کلین‌شیت در ۱۹ مسابقات لیگ برتری ثبت کند و نمایش شایسته‌ای ارائه دهد تا خیال ساپینتو از دروازه تیمش راحت باشد.

علیرضا حقیقی (نساجی)

شاید آمار خوبی از نظر تعداد کلین‌شیت در فصل جاری لیگ برتر که ۵ بار دروازه‌اش را در طول ۲۳ مسابقه بسته نگه داشته، جالب توجه نباشد، اما علیرضا حقیقی در سال ۱۴۰۱ توانست در قامت گلر نساجی مازندران به قهرمانی در جام حذفی دست پیدا کند و عملکردش طوری باشد که در همین تیم ماندگار شود؛ آن هم در شرایطی که طی تمام بازی‌های حذفی فقط یک گل در مرحله یک‌چهارم برابر گل‌گهر سیرجان دریافت کرد تا تیمش را صاحب جام کند.

امیر عابدزاده (پونفرادینا)

نخستین بازی خود در سال ۱۴۰۱ را برای تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی برابر کره جنوبی انجام داد که دو گل دریافت کرد و پس از آن هم دو باخت در رده باشگاهی داشت، اما سپس نقش مهمی در چهار پیروزی پیاپی (علی‌رغم نداشتن کلین‌شیت) پونفرادینا داشت تا در لالیگا ۲ اسپانیا در جمع هشت تیم بالانشین باشند. امیر عابدزاده از شروع فصل ۲۳-۲۰۲۲ هم یک حضور تعویضی بدون گل خورده در ترکیب ایران برابر اروگوئه داشته و در ۲۴ مسابقه باشگاهی برای پونفرادینا اسپانیا ۵ بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته تا به‌عنوان تنها گلر لژیونر در این نظرسنجی باشد.

محسن فروزان (گل‌گهر)

آخرین بازی سال ۱۴۰۱ برای او به شکلی تماشایی رقم خورد که زیر نظر سرمربی تیم ملی توانست با دو واکنش تماشایی دروازه‌اش را برابر نفتی‌ها بسته نگه دارد، اما پیش از آن هم در طول یک‌سال، عملکرد موفقیت‌آمیزش کاری کرد تا گل‌گهر سیرجان همواره تیم‌های مدعی لیگ برتر باشد. محسن فروزان که فصل قبل ۲۶ بار برای این تیم به میدان رفته و با ۱۳ کلین‌شیت، در رده دوم جدول برترین گلرها قرار گرفت، در این فصل هم با وجود اینکه در ۹ مسابقه تا پایان هفته بیست و سوم غایب بوده، ۶ کلین‌شیت داشته و نمایش تاثیرگذارش در کسب رتبه چهارمی شاگردان قلعه‌نویی بی‌تاثیر نبوده است.

حامد لک (پرسپولیس- مس رفسنجان)

پس از سپری کردن یک سال فوق‌العاده در پرسپولیس و نیم‌فصل موفقیت آمیز دیگر همراه سرخ‌پوشان، در دور برگشت لیگ ۲۱ دچار اتفاقاتی شد که از ترکیب فاصله گرفت، اما انتخاب درست مس رفسنجان کاری کرد تا حامد لک دوباره تبدیل به یک چهره برتر در بین گلرهای فوتبال ایران شود. مطمئنا اگر این دروازه‌بان در ۶ مسابقه این فصل لیگ برتر بخاطر مصدومیت یا محرومیت غایب نبود، الان به جای ۱۰ کلین‌شیت، آمار بهتری داشت و صدرنشین جدول گلرها بود، اما با این وجود و عدم حضورش در ۶ دیدار، جایگاه سوم بهترین دروازه‌بانان را دارد. البته نباید فراموش کرد که او در ۳ بازی هم از روی نقطه پنالتی گل خورده که اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد، به یک رکورد جالب توجه با مس رفسنجان می‌رسید و البته در حال حاضر هم تیمش کمترین گل خورده را در این فصل داشته است.

محمدرشید مظاهری (سپاهان- پیکان)

تاس برای او در سپاهان نچرخید و آنطور که می‌خواست شرایط بر وفق مرادش پیش نرفت تا پس از انجام سه بازی در فصل جاری برای سپاهان و ثبت یک کلین‌شیت، از این تیم جدا شود و در زمستان ۱۴۰۱ به پیکان برود که توانسته در این تیم دوباره به روزهای خوب خود برگردد و در هفت دیدار اخیرشان چهار بار دروازه‌اش را بسته نگه دارد. مظاهری که فصل قبل جمعا ۷ کلین‌شیت در لیگ برتر داشت، امسال با انتخاب پیکان سعی کرده دوباره به آرامش برگردد و سعی در تکرار روزهای خوب خود کند.

سیدپیام نیازمند (پورتیموننزه- سپاهان)

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دو بازی برای پورتیموننزه در لیگ برتر پرتغال انجام داد که شرایط برای او به خوبی پیش نرفت و شکست خوردند، اما نیمکت‌نشینی و غیبت در لیست کاری کرد تا او هم مثل بیرانوند تصمیم بگیرد به ایران برگردد و انتقال قرضی به سپاهان داشته باشد. سید پیام نیازمند که از هفته سوم به ترکیب طلایی‌پوشان اضافه شده، در حال حاضر همراه تیمش صدرنشین لیگ برتر است و توانسته در ۲۰ مسابقه ۱۰ بار دروازه خود را بسته نگه دارد تا این آمار ۵۰ درصدی کلین‌شیت، در موفقیت‌هایشان برای رسیدن به ششمین قهرمانی تاریخ سپاهان در لیگ برتر بی‌تاثیر نباشد.