تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی، پشت پرده استیضاح وزیر صمت، افزایش بی سابقه استیضاح‌های مطرح شده در مجلس و روابط قوا مهمترین موضوعاتی که معاون پارلمانی رئیس جمهور از آن سخن گفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سید محمد حسینی» معاون امور مجلس رییس جمهور که خود در دوره پنجم مجلس نماینده مردم رفسنجان بوده و در دولت دهم در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایفای خدمت پرداخته است، پنجم اردیبهشت ماه مهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود و پس از بازدید از بخش های مختلف ایرنا، به سوالات خبرنگاران سیاسی ایرنا درباره موضوعات روز کشور پاسخ گفت.

تشکیل وزارت یا سازمان بازرگانی، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و پشت پرده آن و اینکه چرا برخی نمایندگان در آستانه سال پایانی مجلس در نطق یا تذکر و به بهانه نقد، به رییس جمهور توهین می کنند، از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد که گزیده هایی از این گفت‌ و گو به شرح زیر است:

سازمان یا وزارت بازرگانی: دولت با هر دو موافق است

معاون امور مجلس رییس جمهور درباره همراهی دولت و مجلس و اینکه چرا در موضوع تشکیل سازمان بازرگانی شاهد این همراهی نبودیم، اینگونه توضیح داد: در برخی موارد توقع بیشتری در همراهی مجلس با دولت وجود دارد؛ برای مثال در بحث تشکیل سازمان بازرگانی هم دولت قبل و هم دولت فعلی به این جمع‌بندی رسیدند؛ در عمل هم نشان داده شد که اگر ما بخواهیم بازار را کنترل کنیم و نظارت بیشتری بر قیمت‌ها داشته باشیم، باید یک مجموعه جدا وجود داشته باشد.

حسینی این نکته را گفت که در شرایط کنونی وظایف نهاد بازرگانی که مسئولیت تنظیم بازار را داشته باشد، در چند وزارتخانه تقسیم شده است؛ یک بخش در وزارت صمت، بخشی در وزارت جهادکشاورزی، بخشی در سازمان تعزیرات وزارت دادگستری باشد و دائماً معاون اول هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها را انجام دهد، معلوم نیست چه نتیجه‌ای دربر داشته باشد.

وی افزود: همراهی مجلس با دولت در تشکیل وزارت بازرگانی خواسته‌ای بوده که دولت داشته است؛ در چنین مواردی انتظار داریم اهتمام بیشتری از سوی نمایندگان و به‌ویژه هیأت رئیسه مجلس صورت بگیرد. زمانی به ما گفتند که طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی است و مراحل آن طی شده است. در شورای نگهبان یک یا دو ایراد به آن وارد شده از جمله اینکه دولت جدید باید بار مالی ناشی از آن را بپذیرد، در غیر این صورت مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد می‌شود.

حسینی ادامه داد: دولت دو جلسه به این امر اختصاص داد و در نهایت با آن موافقت کرد اما این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفت. برای تشکیل سازمان هم لایحه دوفوریتی تقدیم مجلس شد اما نپذیرفتند و گفتند ما امکان نظارت نداریم. ما در این لایحه می خواستیم که سازمان بازرگانی زیر نظر رئیس‌جمهور باشد که یک نهاد از ابتدا تا انتهای کار را در اختیار داشته باشد، کارها انسجام داشته باشد و پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: وقتی تشکیل سازمان بازرگانی که در دولت مطرح شد، من گفتم که این از اختیارات خود دولت هم هست که بتواند سازمان تشکیل بدهد. همانطور که در دولت دهم در وزارت فرهنگ، سازمان سینمایی شکل گرفت اما چون قرار بود وظایفی که در حیطه وزارتخانه های جهادکشاورزی، صمت و دادگستری تجمیع شود، لازم بود دوباره قانونگذاری شود.

عدد استیضاح‌هایی که در این دوره مطرح شده، بی سابقه است

معاون پارلمانی رییس جمهور به بحث نظارتی مجلس وموضوع استیضاح وزرا ورود کرد و گفت: عدد استیضاح‌هایی که در این دوره مطرح شده که البته هیچ‌کدام هم به نتیجه نرسیده، بی‌سابقه است. یعنی عرف مجلس این نبوده که در یک روز، سه استیضاح را اعلام وصول کنند و به کمیسیون‌ها ارجاع بدهند.

حسینی اظهار داشت: حدود دو یا سه هفته قبل بحث استیضاح وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت همزمان مطرح شد و هیات رییسه به کمیسیون ها ارجاع داد؛ البته وزیر جهادکشاورزی با نظر دولت تغییر کرد و همزمان دو استیضاح دیگر مطرح شد. امضاهای استیضاح وزیر اقتصاد کاهش پیدا کرد و به زیر ۱۰ امضا رسید اما استیضاح وزیر صمت همچنان مطرح است.

وی تاکید کرد: البته ما تابع قانون هستیم و به اختیارات نمایندگان احترام می‌گذاریم. آنها حق تذکر و سوال کردن و استیضاح دارند. اما نباید به گونه‌ای باشد که دائم استیضاح مطرح شود و تزلزل ایجاد کند.

حسینی یادآور شد: وزارتخانه بزرگی مثل صمت، نیاز به آرامش، ثبات و کار دارد؛ تقریبا سه ماه بعد از تشکیل دولت، هر از چند گاهی استیضاح وزیر صمت مطرح می‌شود که بار دفعه سوم است که این بحث مطرح شده. البته با نمایندگان صحبت شده و امیدواریم که نمایندگان همکاری کنند که ما بتوانیم شعار سال را تحقق ببخشیم.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس ادامه داد: یک بخشی از شعار سال مسأله رشد تولید است که بخشی از آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و بخش عمده‌ای مربوط به وزارت صنعت و معدن است. تاکنون هم اقدامات خوبی صورت گرفته و آقای فاطمی‌امین هم اشراف و احاطه بسیار خوبی دارد. از این جهت انتظار داریم که مثل دوره قبل که ۱۸۲ نفر با استیضاح مخالفت کردند و حدود ۸۰ نفر موافق بودند، این بار هم با رأی قاطع نمایندگان، وزیر به کار خود ادامه بدهد و وقفه‌ای در این جهت ایجاد نشود.

مجلس در سال آخر بیشتر با دولت همدلی داشته باشد تا اصطکاک و تقابل

حسینی گفت: دولت نشان داده که خود آیت‌الله رئیسی هرجا که لازم بوده، تغییرات و جابجایی را صورت داده است. امیدواریم در ادامه کار و سال پایانی مجلس که سال انتخابات است، همدلی، همراهی و هم‌افزایی بیشتر باشد و به جای اصطکاک، تنش و تقابل، تعامل وجود داشته باشد که این به نفع خود نمایندگان هم هست. یعنی اگر دولت تمام تمرکز خود را روی حل مسائل مردم بگذارد، مردم نسبت به نمایندگان هم خوشبینی و اقبال افزون‌تری خواهند داشت.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: بار نخستی که استیضاح وزیر صمت به صحن مجلس رسید، نمایندگان گفتند که می‌خواهیم این وزارت به دو وزارتخانه تفکیک شود و رئیس مجلس یک مهلت دو ماهه خواست و استیضاح در صحن مطرح نشد. دفعه دوم مراحل خود را طی کرد و به صحن رسید، اما رأی نیاورد. به‌رغم فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای که انجام شد و بسیاری می‌گفتند که فاطمی امین به طور قطع وزیر صمت نخواهد بود، اما دیدیم ۱۸۲ نفر مخالفت کردند.

حسینی با بیان اینکه افراد اصلی این استیضاح همان افراد قبلی هستند، خاطرنشان کرد: ما به رأی و نظر این عزیزان احترام می‌گذاریم. مگر اینکه طبق سخنان رهبر انقلاب، مسأله خاصی پیش بیاید و نظرات تغییر کند. مگرنه طبق آیین‌نامه بازپس‌گرفتن امضاها نتیجه‌ای ندارد و استیضاح باید در صحن مجلس مطرح شود ولی این امیدواری وجود دارد که نمایندگان حرف‌ها را بشنوند؛ زیرا مشکلات خودروسازی از گذشته وجود داشته است که باید علاج شود.

در بررسی استیضاح دو وزیر در مجلس، دوگانه عمل شد

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با ارایه توضیحاتی درباره جزئیات جلسه کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در نمایندگان بیشتر روی آن بحث می‌کنند، مسأله خودرو است که برخی معتقدند این بحث باید در کمیسیون اقتصاد مطرح شود و حتی رئیس کمیسیون هم نامه‌ای نوشته بود که بحث خودرو به این کمیسیون ارجاع داده شود که عوامل دخیل بر افزایش قیمت خودرو بررسی شود.

وی اضافه کرد: در هر صورت، روزی که استیضاح در کمیسیون صنایع مطرح شد، فرصت کافی برای پاسخگویی وزیر به سوالات وجود نداشت در این کار عجله شد و جلسه ظرف یک ساعت تا یک ساعت و ربع جمع شد. البته آقای طاهری رئیس کمیسیون شخص بسیار وزینی است اما نمی‌دانم چه دلیلی داشت که جلسه به سرعت جمع شد. پس از جلسه وزیر در مجلس ماند و نمایندگان به صورت تک تک با او دیدار کردند که اغلب بحث حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح کردند و خواسته‌هایی داشتند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: از تعداد ۴۰ نفر استیضاح کننده، برخی قانع شدند و به صورت مکتوب امضای خود را پس گرفتند و برخی هم در سامانه وارد کردند که لحاظ نشد و گفتند که نظرات همان است در لحظه پایان جلسه اعلام شده و کاری به انصراف‌های بعدی نداریم؛ در حالی که درمورد وزیر اقتصاد اینگونه عمل نشد.

حسینی خاطرنشان کرد: با صراحت مطرح شد که نمایندگان در عزل و نصب‌ها، ورود پیدا نکنند. مشورت بدهند اما اینکه برای عملیاتی شدن نظرات خود اصرار داشته باشند، مناسب نیست. البته برخی از نمایندگان در مورد مدیران کل انتظارات و توقعاتی داشتند که وارد آن نمی‌شویم.