رئیسی در رابطه با توسعه روابط دوجانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تأکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از ایران، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ایران بیش از یک ساعت گفت‌و‌گو کرد. این خبر را محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد و از تلاش رئیس‌جمهور فرانسه برای برقراری تعامل سازنده با جمهوری اسلامی خبر داد. جمشیدی در پیامی که در صفحه توئیتر خود نوشت، با بیان اینکه «امانوئل مکرون» با رئیسی تماس گرفت و گفت‌و‌گویی ۹۰ دقیقه‌ای با او داشت، افزود: «مکرون در این گفت‌و‌گو تأکید کرد که به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است. دو رئیس‌جمهور درباره پیشبرد روابط بخصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند.»

تماس تلفنی «مکرون» با همتای ایرانی خود و تلاشی که در این گفت‌و‌گوی مفصل برای کمک به احیای روند مذاکرات رفع تحریم‌ها از خود نشان داد، پس از آن صورت گرفته است که فرانسه در کنار انگلیس و آلمان شهریور ماه سال گذشته و در پی بروز آشوب‌های داخلی ایران، فرصت را مناسب دید و به جای تمرکز بر روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، همه حواس و ظرفیت خود را معطوف هدایت و سازماندهی سیاسی و میدانی اغتشاشات داخلی ایران نمود. اروپا در تکمیل پازل در دست اجرای خود، علاوه بر حمایت همه‌جانبه از اغتشاشات داخلی ایران، ادعای موهوم امریکا پیرامون مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق فروش پهپادهای نظامی به روسیه را نیز تکرار کرد.

این موضع‌گیری‌ها و تحریم‌هایی که به همین بهانه در دستور کار کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفت، فارغ از طرحی نبود که اروپایی‌ها به دلیل متزلزل شدن موقعیت‌شان در صحنه جهانی در پیش گرفته بودند؛ تزلزلی که این کشورها را در پی ناکام ماندن در پیگیری اقدامات مقابله‌ای با خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای به تمکین از خواسته‌های واشنگتن ناگزیر کرده بود. اروپایی‌ها در چنین فضایی همه توش و توان خود را در زمین بازی سیاسی ایالات متحده به کار گرفتند و در پیگیری سیاست فشار و اجرای تام و تمام سناریوی جنگ نرم سنگ تمام گذاشتند.بی تردید تماس روز گذشته «مکرون» با رئیسی معنایی جز این نداشت که غرب بار دیگر در پیگیری عملیات فشار خود با هدف فروپاشی ایران شکست را تجربه کرده است. شکستی که در مواجهه با دیپلماسی فعال و عمل‌گرایانه دولت سیزدهم، طرف‌های مقابل را به بازگشت به ریل دیپلماسی ناگزیر کرده و چاره‌ای جز شنیدن مطالبات بحق تهران هم در زمین مذاکرات و هم دیگر موضوعات ساختگی غرب باقی نگذاشته است.

محاسبه غلط درباره ملت ایران

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بعدازظهر روز شنبه در تماسی تلفنی با دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رؤسای جمهور دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی که 90 دقیقه ادامه داشت، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردند.

رئیسی در رابطه با توسعه روابط دوجانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تأکید کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تأییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که دکتر رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.

به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی هستیم

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در این مکالمه تلفنی با تأکید بر اینکه فرانسه به‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، تداوم گفت‌وگوها میان مقامات دو کشور برای تقویت تعاملات فیمابین را خواستار شد.

رئیس جمهور فرانسه با تأکید بر تداوم مذاکرات رفع تحریم تا رسیدن به نتیجه، جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.