رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان کرمان برای افتتاح چند طرح درحوزه آب و انرژی گفت: مسئولین باید مانند شب های عملیات در دوران دفاع مقدس؛ عقب ماندگی ها را جبران کنند. اگر روحیه جهادی نباشد مشکلات رفع نخواهد شد. مشکلاتی در حوزه آبی داشتیم که می شد سال ها قبل با کار جهادی آنها را رفع نمود.

افتتاح یک خط انتقال آب در استان کرمان پس از ۱۲ سال/ رئیس‌جمهور: دولت کاری به حرف دیگران ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان کرمان برای افتتاح چند طرح درحوزه آب و انرژی گفت: مسئولین باید مانند شب های عملیات در دوران دفاع مقدس؛ عقب ماندگی ها را جبران کنند. اگر روحیه جهادی نباشد مشکلات رفع نخواهد شد. مشکلاتی در حوزه آبی داشتیم که می شد سال ها قبل با کار جهادی آنها را رفع نمود.

خط انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان پس از ۱۲ سال انتظار افتتاح شد

سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور که صبح امروز (جمعه) نهم تیر به منظور انجام سفری یک روزه از طریق فرودگاه بم وارد استان کرمان شده بود، خط انتقال آب از سد نسا به شرق کرمان را افتتاح کرد.

خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان یکی از سه ضلع بسته آبرسانی دولت برای حل بحران آب استان کرمان است که پس از ۱۲ سال از زمان کلنگ‌زنی، در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و افتتاح شد.

آغاز آبرسانی از این سد به دیگر شهرستان های شرقی استان کرمان نیز در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه است.

هزینه‌کرد طرح هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است و خط آبرسانی از سد نسا هزار لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد که در فاز اول ۲۵۰ لیتر بر ثانیه مورد نیاز شهرهای بم و بروات بهره‌برداری می‌شود و در فازهای بعد آب به سمت سایر شهرهای شرقی می‌رود.

این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را زیر پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد.

رئیس جمهور: مسئولین عقب ماندگی‌ها را جبران کنند

به گزارش ایسنا؛ سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه و آبرسانی به شهرهای بم و بروات، تصفیه‌خانه سیرجان و ۱۵ پروژه برق‌رسانی استان کرمان اظهار کرد: همه ما در حال امتحان هستیم و یکی از عرصه‌های مهم برای آنکه کسی خداوند را بندگی کند، گره گشایی و رفع مشکلات مردم بوده و این زمینه نیز برای مسئولین فراهم است و مسئولین باید بدانند امروز توجه کردن به مشکلات مردم؛ امری کلیدی برای این دنیا و آخرتشان است.

وی با بیان اینکه خدمت به مردم نماد و نمود همه مجاهدت‌های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای دیگر بوده است افزود: مسئولین باید مانند شب‌های عملیات در دوران دفاع مقدس؛ عقب ماندگی ها را جبران کنند. اگر روحیه جهادی نباشد مشکلات رفع نخواهد شد. مشکلاتی در حوزه آبی داشتیم که می‌شد سال‌ها قبل با کار جهادی آنها را رفع نمود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام های بسیار خوبی برای رفع مشکلات آب و برق برداشته شده است، افزود: تکمیل پروژه ها و طرح های نیمه تمام در دستور کار دولت بوده اما باید به این نکته توجه داشت که به سرانجام رساندن این پروژه ها در گرو کار جهادی مسئولین است و بهره برداری از پروژه های آبرسانی به شهرهای بم و بروات، ۱۵ طرح برق رسانی در نقاط مختلف استان کرمان و همچنین بهره برداری از پروژه فاضلاب سیرجان با کار جهادی انجام شده است.

رئیسی با اشاره به اقداماتی که برای رفع تنش آب روستاها در نقاط مختلف کشور صورت گرفته اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۶۷۰ روستا دچار مشکل آبی هستند که تاکنون مشکل تعدادی از آنها رفع شده اما نیاز است با سرعت بیشتری این مشکل مردم را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز جبهه تولید قدرت برای همه مدیران و دست اندرکاران اقتصادی، رفع مشکلات برق و آب است افزود: رفع مشکل تنش آبی از اولویت های حیاتی منطقه است و پیشرفت در همه بخش ها در گرو توسعه زیرساخت هاست.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این مطلب که «آبرسانی به بم و بروات برای ما هم گواراست» ادامه داد: ۵۷ کیلومتر خط انتقال آب از سد نساء به این دو شهرستان که در گرما و به صورت شبانه روزی انجام شده، قابل تقدیر است و از همه دست اندرکاران این پروژه تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به پروژه های افتتاح شده در این سفر گفت: پروژه هایی که امروز به بهره برداری می رسد؛ نشان از توان ایرانی است و تمامی ابزارها و تولیداتی که در این پروژه ها استفاده شد داخلی و توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسید.

رئیسی به دخایر معدنی دیار کریمان اشاره کرد و صفت بهشت معادن برای استان کرمان را بی مورد ندانست و بیان کرد: با خام فروشی مخالفیم. باید اشتغال و ارزش افزوده و تولید ایجاد کنیم که نتیجه آن رفع مشکلات آبی، برقی و ... باشد.

رئیس جمهور مشارکت شرکت های بزرگ اقتصادی منطقه برای اجرای پروژه های فاضلابی را اقدامی قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: شرکت های بزرگ اقتصادی با سرمایه گذاری در بخش های مختلف باید پیشران توسعه کشور باشند و معتقدیم با سرمایه گذاری این نوع شرکت ها می توان مشکلات شهرها و روستاهای کشور را حل نمود.

وی افزود: برخی از کارها اگر به صورت عادی بخواهند انجام شود، سال ها طول می کشد تا به سرانجامی برسند اما اگر کار جهادی انجام دهیم سایر پروژه ها نیز در کمترین زمان ممکن به بهره برداری می رسند

رئیسی با تاکید بر اینکه برق رسانی در استان کرمان به کار جهادی نیاز دارد افزود: عشایر ذخایر کشور و تولید کننده هستند و باید موضوع برق رسانی به این مردم خدوم در اولویت کارها باشد. برق رسانی خورشیدی به چادرهای آنها باید به صورت ویژه دیده شود ضمن آنکه در دولت تاکید داریم که هرچه سریعتر باید بحث های برق دار شدن و آبرسانی به روستاها دنبال شود و این موضوع را اولویت وزارت نیرو می دانیم.

رئیس جمهور با یادآوری خاطرات شهید سلیمانی عنوان کرد: باید بدانیم که هیچ وقت راه برای شهید دلهایمان هموار نبود اما او با مجاهدت و تلاش های جهادی خود راه را هموار می کرد و در فراز و فرودها یک میدان دار قوی و یک دیپلمات فرزانه بود.

وی خطاب به حاضرین در این جلسه عنوان کرد: شرکت های فعال و پیمانکار باید بدانند استان کرمان نباید با این مشکلاتی که اکنون مواجه است، روبرو باشد. دولت در حد توان خود به دنبال رفع مشکلات است و کاری به حرف دیگران ندارد و فقط به دنبال آن هستیم که مردم احساس رفاه، آرامش و آسایش کنند. برای ما مهم رضایت خداوند متعال است و معتقدیم وقتی همه با همدلی و همکاری در راستای رفع مشکلات مردم گام برمی دارند خداوند نیز برکاتش را بر ما نازل می‌کند.

رئیسی ساماندهی و سرعت بخشی به پروژه ها را از اهداف سفر خود به استان ها دانست و بیان کرد: پروژه ها نباید فرسایشی شوند و از همه کسانی که کارهای بزرگ را رقم زدند تشکر می کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این سفر جزو سفرهای استانی هیات دولت به استان کرمان نبوده و سفر استانی ویژه ای را به این دیار خواهیم داشت.

رییس جمهور سه هزار و۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنعت آب و برق را در کرمان افتتاح کرد

در ادامه سفر رئیس جمهور به استان کرمان، چند طرح‌ حوزه آب و برق استان کرمان با اعتباری افزون بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز (جمعه) با دستور رییس جمهور در جریان مراسم افتتاح خط آبرسانی به شرق استان کرمان افتتاح شد.

این پروژه های صنعت برق استان (برق منطقه ای و توزیع شمال و جنوب استان) با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از جمله این طرح  ها بود که شامل یک هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان پروژه برق منطقه ای و ۳۳۵ میلیارد تومان پروژه شرکت های توزیع برق شمال و جنوب کرمان است.

پنج طرح در شبکه فوق توزیع برق کرمان با مجموع اعتبار ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال شامل، خط ۴۰۰ کیلوولت انتقال بم به جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر با اعتبار هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران ۲ (خَبر)، به طول ۲۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر، با هدف انتقال توان و انرژی و برقراری رینگ ۴۰۰ کیلوولت منطقه شهرستان اُرزوئیه و شهر شاهماران به بهره برداری می رسد.

طرح های احداث خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت به طول ۲۰ کیلومتر و افزایش ظرفیت و توسعه پست ۱۳۲ کیلوولت اسفندقه، افزایش ظرفیت و توسعه پست ۱۳۲ کیلوولت اسفندقه جیرفت با اعتبار سه هزار میلیارد ریال از جمله پروژه های افتتاح شده شرکت توزیع برق کرمان است.

۲۵۶ پروژه نیز با اعتبار ۱۸۹ میلیارد تومان در حوزه برق جنوب کرمان شامل، طرح توسعه، احداث، اصلاح و بهینه سازی شبکه به منظور برق رسانی به تعداد بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متقاضی در قالب ۲۵۰ پروژه با اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومان در هفت شهرستان جنوبی کرمان به بهره برداری رسید.

برق‌رسانی به چهار روستای فاقد برق در شهرستان های ریگان و بردسیر و برق رسانی به تعداد ۶۳۷ واحد مسکن ملی در شهرهای بافت، بردسیر، بم و جیرفت با اعتبار مجموع ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از جمله طرح هایی است که در سفر رییس جمهور به بهره برداری رسید.

همچنین ۳۶۰ سیستم قابل حمل خورشیدی بین عشایر فاقد برق شهرستان های حوزه توزیع برق جنوب کرمان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال توزیع شد.

۱۶۷ میلیارد تومان پروژه برق رسانی در شمال استان کرمان نیز توسط رییس جمهور به بهره برداری رسید.

این پروژه ها در محدوده هفت شهرستان شامل مرکز استان کرمان، رفسنجان، انار، شهربابک، زرند، راور و کوهبنان قرار دارد که در زمینه تعویض و اصلاح سیم های مسی به کابل خودنگهدار، توسعه، اصلاح، بهینه سازی و احداث شبکه های توزیع و روشنایی معابر عمومی، برق رسانی به هشت روستای فاقد برق و توزیع ۶۰ سامانه خورشیدی قابل حمل ویژه عشایر کوچ رو است.

در کنار دهها پروژه صنعت برق، خطوط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه سیرجان نیز شامل ۳۷۰ کیلومتر خط جمع آوری و تصفیه خانه به ظرفیت ۲۶ هزار ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط دکتر رییسی افتتاح شد که ۱۸۵ هزار نفر از جمعیت سیرجان را در برمی‌گیرد.

وعده ۱۱ ماه قبل رئیس‌جمهور در بم تحقق یافت

رئیس جمهور پیش از این در سخنان کوتاهی در جمع مردم بم که با حضور در مسیر فرودگاه استقبال گرمی کردند، گفت: قریب به یک سال قبل به منطقه شما آمدم و حضور یک ساعته‌ای در بم داشتم که مردم مسئله آب را مطرح کردند و وعده کردیم دوستان با سرعت کار را دنبال می‌کنند و انتظار بیش از یک دهه شما به سر خواهد رسید و مشکل حل می‌شود.

استقبال مردم از رئیس جمهور در فرودگاه بماستقبال مردم از رئیس جمهور در فرودگاه بم1402/04/09 - 09:34

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز ۹ تیرماه در جمع مردم بم که به استقبال او آمده بودند، با تبریک عید قربان و قدردانی از استقبال گرم مردم اظهار کرد: برای بنده توفیقی است که در جمع شما مردم عزیز حضور یافتم.

وی افزود: قریب به یک سال قبل به منطقه شما آمدم و حضور یک ساعته‌ای در بم داشتم که مردم مسئله آب را مطرح کردند و وعده کردیم دوستان با سرعت کار را دنبال می‌کنند و انتظار بیش از یک دهه شما به سر خواهد رسید و مشکل حل می‌شود که امروز بعد از گذشت ۱۱ ماه این وعده محقق شد.

رئیسی بیان کرد: خدا را شکر با مدد الهی به دست توانای کارشناسان، مدیران و عزیزان وزارت نیرو این انتظار بیش از یک دهه به سر آمد و آب سد نساء به شهرهای بم و بروات رسید.