شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از برخی منابع گزارش داد: گروهی از مقام‌های امنیت ملی سابق آمریکا مذاکرات مخفیانه‌ای را با مقامات ارشد روسی نزدیک به کرملین داشته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به نقل از تسنیم، گروهی از مقام‌های سابق امنیت ملی آمریکا اقدام به برگزاری مذاکرات مخفیانه با گروهی از شخصیت‌های برجسته روسیه‌ای که گمان می‌رود به کرملین نزدیک باشند کرده‌اند. 

شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد این مقام‌های سابق آمریکایی در یک مقطع با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت‌وگو کرده‌اند.  هدف از این مذاکرات فراهم کردن بستر مذاکرات در خصوص اتمام جنگ اوکراین عنوان شده است. 

چهار مقام سابق آمریکایی و دو مقام فعلی این کشور گفته‌اند سرگئی لاوروف در ماه آوریل به مدت چند ساعت در نیویورک با این گروه از مقام‌های آمریکایی دیدار کرد.

مجموعه‌ای از مهم‌ترین مسائل مربوط به جنگ نظیر سرنوشت اراضی تحت کنترل روسیه و یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص جنگ در دستور کار این مذاکرات پشت  پرده قرار داشت. 

از جمله افرادی که در دیدار با لاوروف حضور داشت ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی و مشاور چندین رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود. 

چارلز کوپچان کارشناس اروپا و توماس گراهام کارشناس روسیه، که هر دو از مقامات سابق کاخ سفید و وزارت خارجه بودند و از اعضای شورای روابط خارجی هستند، به مذاکره کنندگان ملحق شدند.

 ان بی سی نوشت: مقامات سابق آمریکایی شرکت کننده در این مذاکرات به درخواست‌های این رسانه برای اظهارنظر پاسخ ندادند یا از اظهارنظر علنی خودداری کردند. همه منابع به منظور تایید گفتگوهایی که قرار بود محرمانه بماند، از ذکر نام خود خودداری کردند.

ادعاکنندگان برگزاری این مذاکرات گفتند که یکی از اهداف آن، حفظ کانال‌های ارتباطی و ایجاد فرصتی برای مذاکرات آینده، توافق و استفاده از دیپلماسی در پایان دادن به جنگ اوکراین بوده است.

دو منبع مطلع همچنین گفتند این مذاکرات با اطلاع دولت جو بایدن اما نه به دستور مستقیم او انجام شده و مقامات سابق آمریکایی مذاکره کننده با لاوروف، شورای امنیت ملی کاخ سفید را درباره محتوای مذاکرات آگاه کردند.